slavija Napisano 27 Sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2021 Dzień dobry! Zastanawia mnie sprawa spawanie własnej niestandardowej ramy. Znalazłam parę tutoriali (jak te w linkach poniżej) jak zrobić samodzielnie rower typu longtail. Na olx można też dostać stare riksze (z fotelem z przodu), przerabiane ze zwykłych rowerów. W jaki sposób określa się, czy taka konstrukcja od razu nie popęka (nie chodzi mi o jakość spawu tylko ogólnie o konstrukcję)? Spawa się i sprawdza? Czy są na to jakieś zasady? Nie sądzę, żeby osoby budujące takie rowery przeprowadzali analizę obciążeń statycznych i dynamicznych metodą elementów skończonych czy inną... http://www.steves-workshop.co.uk/vehicles/cargobike/cargobikeindex.htm https://rollingreenhills.medium.com/diy-longtail-cargo-bike-chapter-1-e01129af14fa https://www.instructables.com/How-to-Build-a-Longtail-Cargo-Bike/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 27 Sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2021 A ja myślę że osoby budujące (spawające, lutujące) ramy takie obliczenia przeprowadzają korzystając z odpowiednich aplikacji. Ale, jak ktoś na bazie jakiegoś roweru coś przerabia samodzielnie to pewnie po prostu skręca i sprawdza czy zadziała Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KSikorski Napisano 27 Sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2021 3 godziny temu, slavija napisał: Spawa się i sprawdza? Czy są na to jakieś zasady? Wystarczą pierwsze 2 lata studiów na dowolnym wydziale mechanicznym, mam też fajny skrypt z szkolenia: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 27 Sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2021 (edytowane) 2 godziny temu, MikeSkywalker napisał: A ja myślę że osoby budujące (spawające, lutujące) ramy takie obliczenia przeprowadzają korzystając z odpowiednich aplikacji. Liczy się jak normalną kratownicę - most czy żuraw. Spawy nie przenoszą obciążeń na zginanie - traktuje sie je w obliczeniach jak przeguby. Mają trzymać i tyle. Do tego odpowiedni współczynnik bezpieczeństwa i viola. A i profesjonalnie policzone ramy pękają w seryjnie produkowanych rowerach :/ Edytowane 27 Sierpnia 2021 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slavija Napisano 28 Sierpnia 2021 Autor Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2021 O! Aż czuję, że moje horyzonty się poszerzają. A może któryś z przedmówców podrzuciłby jakieś źródło, z którego mogłabym się dokształcić jak policzyć taką "kratownicę". Na studia w tym kierunku już nie pójdę 😉 ale z matematyką i fizyką sobie radzę. Takie nieprzesadnie obszerne, ale też porządne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 28 Sierpnia 2021 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2021 (edytowane) Poczytaj o kratownicach płaskich statycznie wyznaczalnych. To pewne uproszczenie w konstrukcji roweru który nie jest taką kratownicą ale jest w sieci wiele materiałów na ten temat. Chcesz pójść dalej - ja uwielbiam prace Patankara. Opracował bardzo fajną, szybkozbieżną metodę rozwiązywania równań różniczkowych - nie mogę jej teraz znaleźć w sieci. Moja ulubiona to https://www.amazon.com/Numerical-Transfer-Hemisphere-Computational-Mechanics/dp/0891165223 , czyta się jak powieść. Mechanika płynów a liczenie naprężeń w ośrodkach ciągłych to dosyć zbliżone dyscypliny. Jego pozycje pomogły mi napisać wiele przejściówek. A naprawdę skoncentrowałbym się na współczynniku bezpieczeństwa Żadne z powyższych metod nie uwzględniają zmęczenia materiału. Edytowane 28 Sierpnia 2021 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.