Skocz do zawartości

[korba] ramię ociera o miskę suportu


BeniuFilozof

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

mam problem z ocierającym lewym ramieniem korby o miskę suportu. Korba to Alivio na Hollowtech, suport to Token TK878EX - dokładnie ten.

Otóż, jak co roku, zajechałem w błotnych warunkach suport Shimano BB52, a ponieważ cena tego suportu wzrosła niemal dwukrotnie, postanowiłem w końcu sprawić sobie coś porządnego. Niestety, po zamontowaniu Tokena, gdy dokręcałem plastikową nakrętkę lewej korby (tę niewelującą luzy), to okazało się, że korba ociera o suport. Dokładniej - ociera jedynie przez pół obrotu, pozostała połowa obrotu jest płynna. Po dokręceniu ramienia korby tymi dwoma śrubkami na imbus tarcie jeszcze bardziej wzrasta. Po przejechaniu 400+ kilometrów metalowa miska suportu jest wyraźnie przetarta. Z ciekawości sprawdziłem stary suport i tam też lewa miska jest przetarta. Co wiecej, pomimo, iż obie miski są uwalone w rdzy i innym syfie, to łożysko w prawej kręci się jeszcze w miarę płynnie, natomiast lewe ma już problemy.

 

Suport zamocowany jest zgodnie z instrukcją od Tokena, jeśli chodzi o ilość podkładek.

Kiedyś w serwisie powiedzieli mi, że mam lekko krzywą korbę, ale w niczym to nie przeszkadza, jeśli ja tego nie czuję. Serwisant powiedział, że on osobiście to czuje w trakcie jazdy, natomiast jeśli ja chcę na takim jeździć, to nie ma problemu. Moje oczy nie widzą żadnego skrzywienia.

 

Mam więc kilka pytań - co robić?

- czy zostawić tak, jak jest (tarcie nie jest bardzo wyczuwalne w trakcie jazdy), czy jednak ryzykuję uszkodzeniem łożysk?

- czy poluzować lekko tę plastikową nakrętkę, aby nie było tarcia i tak jeździć? Czy wtedy oś korby nie będzie się ruszać prawo - lewo?

- jeśli zmieniać, to czy poszukać tylko lewego ramienia korby, czy jest ryzyko, że cała oś jest krzywa i to nie pomoże? Czy każde lewe ramię do Hollowtech będzie pasować (nawet z korb szosowych)?

- jeśli zmieniać korbę, to czy istnieje jakaś korba do 300 zł (byle nie chińskie IXF czy coś podobnego), która NIE jest pod boosta i będzie współpracować z łańcuchem Sram Eagle? Jedyne, co znalazłem, to Suntour Zeron, ale nie ma o niej zbyt wielu opinii no i nie mam pojęcia, czy będzie działać z moim łańcuchem. Najtańsze Shimano Deore M6100 ma niestety linię łańcucha 52 mm i obawiam się, że to może być za dużo. Aktualnie mam linię 50 mm i na moje oko jest OK. Rama oczywiście bez Boosta.

 

Będę wdzięczny z porady.

Szukałem podobnego tematu, ale nie znalazłem. Jeśli gdzieś ten problem był już poruszany, to proszę o link do tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam jak rozbierałem tokena to miałem łożysko 2rs, więc samo w sobie jest uszczelnione. Chyba, że chodzi Ci o tą zewnętrzną osłonkę?

A wracając do tematu to jeśli na obu masz przetarcie to oś korby jest rzeczywiście krzywa. Ew. spiłuj delikatnie miskę w tym miejscu. Tak czy tak łożyska będą Ci padać szybciej jeśli ośka jest skrzywiona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bryzgoszczelne ale nie w pełni szczelne. W Sh poza tą marną uszczelką na łożysku jest jeszcze dodatkowe uszczelnienie kontaktowe. Problem z Sh polega na wciekającej wodzie po osi korby do środka suportu. Żeby to wyeliminować trzeba nałożyć dobry, wodoodporny smar na oś przed jej włożeniem w suport oraz później jeszcze dołożyć na wystający wieloklin przed założeniem lewego ramienia korby. No i bardzo delikatnie skręcać oś plastikową nakrętką. Tak założone BB52 wytrzymują znaczne przebiegi (8-10kkm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybyś wrzucił zdjęcia, to byłoby jakoś łatwiej.

A jak wygląda krawędź mufy? Nie zdziwie się jeżeli jest krzywa ( nierównoległa z drugą stroną) z powodu słabej obróbki lub dużej ilości lakieru.

Co znaczy krzywa korba? Krzywa w którym miejscu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, BeniuFilozof napisał:

- czy poluzować lekko tę plastikową nakrętkę, aby nie było tarcia i tak jeździć? Czy wtedy oś korby nie będzie się ruszać prawo - lewo?

Zdecydowanie :) 

Ta "nakrętka" ma tylko za zadanie ustalenie pozycji ramienia korby wobec suportu  - a nie dociśnięcie. Nic sie nie będzie ruszac po dokręceniu  śrubami (tymi na imbus).

BB52 miało tak wyprofilowaną kryzę, by trzymać ramię korby we właściwej odległości, Token widocznie ma ją mniejszą lub jej nie ma i drobne niedokładności w obróbce korby są przyczyną tego ocierania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również poproszę o foto suportu i korby. Ocieranie tylko przez pół obrotu może też świadczyć o źle wkręconej misce. Generalnie przyczym mogę być kilka. Bez oględzin trudno będzie jednoznacznie stwierdzić co jest przyczyną.

W mojej ocenie dużą zaletą suportów tokena jest brak plastikowej tulejki pomiędzy łożyskiem a osią korby. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem kiedyś korbę która opierała się bezpośrednio na łożysku. Dramat. Ten plastik zapewnia jako takie dopasowanie. Miałem już kilka zestawów i niektóre wchodziły gładko, a niektóre trzeba było dosłownie wbijać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wszystkie odpowiedzi!

 

W dniu 27.08.2021 o 14:30, Dokumosa napisał:

W tokenie łożyska są uszczelnione GORZEJ niż w bb52 ale to szczegół.

 

 No to mnie zmartwiłeś teraz. Czytałem wcześniej jakieś wątki o tym suporcie i wszyscy chwalili Tokeny. Natomiast sporo osób narzekało na bb52. Cóż, zobaczymy, jak to będzie.

 

W dniu 27.08.2021 o 14:30, Dokumosa napisał:

Ta plastikowa nakrętka ma być przykręcona bardzo delikatnie (2Nm). Jej mocne dokręcanie i nieumiejętny montaż suportu jest przyczyną przedwczesnego zgonu łożysk.

Wprawdzie dokręcam ręką, ale robię to zawsze bardzo delikatnie. Myślę, że nie w tym problem.

 

W dniu 27.08.2021 o 14:35, wrobleski napisał:

A wracając do tematu to jeśli na obu masz przetarcie to oś korby jest rzeczywiście krzywa. Ew. spiłuj delikatnie miskę w tym miejscu. Tak czy tak łożyska będą Ci padać szybciej jeśli ośka jest skrzywiona.

Tylko na lewym jest obtarcie. Prawe łożysko jest OK.

 

W dniu 27.08.2021 o 16:40, skom25 napisał:

Co znaczy krzywa korba? Krzywa w którym miejscu?

Nie ma pojęcia, w serwisie tak kiedyś powiedzieli (nie sprecyzowali). Moje niewprawne oko nie dostrzega skrzywień. Moje niewprawne nogi też nie wyczuwają niczego.

 

W dniu 27.08.2021 o 17:25, Dokumosa napisał:

Sprawdź jeszcze czy nie zgubiłeś takiego plasticzanego oringu który siedzi w ramieniu lewej korby.

Masz na myśli ten prostąkącik (no prawie) plastiikowy z takim malutkim pinem, który wchodzi w małą dziurkę na osi? To może być to. To znaczy, nie zgubiłem go, ale wyrzuciłem, bo był cały porozwalany. Podobno jego brak nie przeszkadza.

 

W dniu 27.08.2021 o 17:40, wkg napisał:

Zdecydowanie :) 

Ta "nakrętka" ma tylko za zadanie ustalenie pozycji ramienia korby wobec suportu  - a nie dociśnięcie. Nic sie nie będzie ruszac po dokręceniu  śrubami (tymi na imbus).

Hmm, ale jeśli za mocno poluzuję, to przecież lewe ramię korby nie będzie dochodzić do łożyska i będzie luz boczny - prawo, lewo. Bo zwyczajnie oś będzie mogła się ruszać na prawo i lewo. Problem jest taki, że tarcie pojawia się nawet, jeśli przestanę dokręcać zanim wyczuję jakikolwiek opór. Albo inaczej - nawet, jeśli nie użyję tej plastikowej nakrętki tylko rękami założę lewe ramię i dopchnę ile mam siły, a potem skręce imbusy, to i tak ociera.

 

 

Zdjęcia zaraz wrzucę.

Update: zdjęcia pod tym linkiem.

Gdyby potrzebne były jeszcze inne zdjęcia, to piszcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To faktycznie, nie mam takiej części. Dorzuciłem tutaj jeszcze dokładniejsze zdjęcie końcówek lewego i prawego ramienia i żadnego o-ringu tam raczej nie ma.

 

8 minut temu, wkg napisał:

Ale coś też myślę, że coś nie w porządku może być z wykonaniem tej korby .

Jak ją kupiłem, to wszystko było OK. Ale raczej coś jest krzywo, bo ociera tylko przez pół obrotu, drugie pół jest gładkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...