Gość Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Hej, Mam u siebie stery FSA TH-848. Nie znalazłem lepszych zdjęć, więc niechętnie, ale wklejam link do Allegro, gdzie widać cały zestaw. https://allegro.pl/oferta/stery-fsa-th-848-1-i-1-8-60-9875969098 Pytania mam trzy: 1. Jak je rozłożyć do serwisu, żeby przy okazji nie rozwalić tej uszczelki ( różowa), która trzyma obydwie bieżnie? Jakaś specjalna metoda? 2. Tam są wianki, czy luźno kulki? Strzelam że to pierwsze. 2. Jaki smar? Dawno już nie miałem kulek, chciałbym użyć czegoś co da mi spokojną głowę na sezon jazdy. Pytania wydają się banalne, ale bardzo bym nie chciał niczego uszkodzić.
RafalxM Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Myślę sobie, że jeśli te stery wymagają serwisu tzn że dostał się tam brud. Jeśli tak się stało to jakbyś tych uszczelek nie zdejmował to będą potem tylko w gorszym stanie. Nie lepiej kupić nowe łożyska? Jakby nie liczyć to najtańszy zestaw sterów na Allegro pod ec34 to ok 36zł z przesyłką - nie wyjdzie 'taniej/szybciej/lepiej' ?
Gość Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 O chłopie, za daleko popłynąłeś z wnioskami Sezon się niedługo kończy, do sterów wypada zajrzeć, wyczyścić i nasmarować. Nie będę wymieniał sterów po 700 km przebiegu.
RafalxM Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 No jak napisałeś że chcesz rozbierać uszczelnienie sterów to myślałem że coś z nimi nie tak. Masz uszczelnione łożyska , weź ich lepiej nie dotykaj. Tym bardziej po takim śmiesznym przebiegu.
Gość Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Jakie uszczelnione łozyska? Przeciez to kulki. Ta uszczelka chroni przed brudem i trzyma bieżnie na miejscu. Druga bieżnia to sama miska. Mam tego nie ruszać i czekać aż zarżnę? No nie... Przebieg mały, ale zapylenie duże...
RafalxM Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Powiadasz że ta uszczelka trzyma bieżnię ? Chętnie to zobaczę - jak rozbierzesz to cyknij proszę fotkę i daj info czy po zdjęciu uszczelki kulki same wypadają (wg mnie nie, bo są montowane na wcisk) . Wg mnie ta uszczelka tylko osłania przed kurzem. Swoją drogą bez wnikania co jest w środku (jakie łożyskowanie), na tego typu uszczelnionych łożyskach jeździłem po kilka lat w tych samych w sumie warunkach co Ty, pewnie tymi samymi trasami i nigdy po rozebraniu sterów tam żadnego syfu nie było, a dodatkowo nic tam nie uszczelniałem z zewnątrz, dlatego trochę mnie dziwi że chcesz to rozbierać.
Gość Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Chciałem zajrzeć, bo rower i tak będę rozbierał ( cięcie rury sterowej + trochę zmian). https://issuu.com/proroadbikekft./docs/2018_headset_technical_catalogue_al Strona 128. Kiedyś miałem podobne stery i z tego co pamiętam, to ta uszczelka trzyma wszystko w kupie. Jak się ją wyjmie, to bieżnia wypada.
RafalxM Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Może jest jak piszesz - patrząc po tym rysunku to po prostu ruch górnej bieżni jest ograniczony od dołu przez kulki , a od góry przez docisk pokrywki sterów (naciąganej pośrednio śrubą gwiazdki poprzez grzybek/mostek/podkładki) Jak widzisz na zewnątrz jakiś syf to rozbieraj, użyłbym jak napisałem lub nożyka tapicerskiego , odchylając uszczelkę 'po obwodzie' , punktowo pewnie się odkształci i dopiero będzie tamtędy dostęp dla brudu.
Gość Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Góra jest na 100% czysta, bo ostatnio zaglądałem przy zmianie mostka. Jak z dołem nie wiem. Nie jestem pewny czy tak robiłem i tym bardziej czy tak powinno się robić, ale kiedyś chyba wypychałem bieżnię od środka i całość wyskakiwała. Pytanie pozostaje otwarte, ale może się Ciebie poradzę i nie będę wcale ruszał. Od jakiegoś roku mam wybitnego lenia w tych tematach
RafalxM Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 No właśnie, najprostsze rozwiązanie - wypchnąć bieżnię , naukowcy się zebrali
Dokumosa Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Śmiem twierdzić, że w wielu przypadkach (akurat niekoniecznie w FSA) tego typu uszczelnienia są skuteczniejsze niż w łożyskach "maszynowych". I również odwołując się do wielu przypadków tego typu łożysk to koszyk kulek trzyma wszystko w kupie tzn. bez zniszczenia koszyka łożysko jest nierozbieralne i stanowi integralną część miski. Być może w FSA poszli na skróty i jak w wielu tanich łożyskach "maszynowych" koszyk kulek jest zintegrowany z uszczelką.
RafalxM Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Filip, teraz musisz to rozebrać - trzeba to zobaczyć, nagrywaj film
Gość Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 A kupisz mi nowe stery? A tak na serio, to nadal czekam na rady, ale jeżeli będę miał wątpliwości, to nie będę tego ruszał. Od zeszłego roku mam takie postanowienie, bo już za dużo rzeczy napsułem... BTW, napisałem do FSA. Odpowiedzi się raczej nie spodziewam
Dokumosa Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Jeśli tam nic nie chrupie to wyczyść z zewnątrz i posmaruj smarem żeby dodatkowo uszczelnić. Jak chrupie to i tak jest do wymiany więc możesz śmiało rozbierać
Gość Napisano 25 Sierpnia 2021 Napisano 25 Sierpnia 2021 Nie chrupie, a przynajmniej mam nadzieję że nie będzie chrupało gdy zakręcę samym łożyskiem bez widelca itd. Po kupnie roweru, profilaktycznie napchałem smaru dodatkowo na uszczelkę, żeby właśnie odseparować brud.
Gość Napisano 5 Września 2021 Napisano 5 Września 2021 Dobra, mieliście rację. Przejrzałem dokumentację jeszcze raz i okazuje się że są to stery, które są jakby łożyskiem samym w sobie. Inne możne rozbierać, co pokazuje dokumentacja, a te są zamknięte. Pewnie by nie było większego problemu żeby je rozebrać, ale postanowiłem sobie że jak coś działa, to nie ruszam. Przedmuchałem uszczelkę sprężonym powietrzem, wyczyściłem ile się dało ( wianek był widoczny przez szczelinę na górze). Nałożyłem nowy smar przez tą szczelinę i chyba jest w miarę ok. Przy kręceniu czasami słychać że coś lekko chrupnie, ale nie czuć że coś się blokuje czy haczy. Pewnie za rok się do nich dobiorę, bo podejrzewam że wtedy to już będą wymagały serwisu lub wymiany.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.