Skocz do zawartości

[Stery] Serwis FSA TH-848


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej,

Mam u siebie stery FSA TH-848. Nie znalazłem lepszych zdjęć, więc niechętnie, ale wklejam link do Allegro, gdzie widać cały zestaw.

https://allegro.pl/oferta/stery-fsa-th-848-1-i-1-8-60-9875969098

Pytania mam trzy:

1. Jak je rozłożyć do serwisu, żeby przy okazji nie rozwalić tej uszczelki ( różowa), która trzyma obydwie bieżnie? Jakaś specjalna metoda?

2. Tam są wianki, czy luźno kulki? Strzelam że to pierwsze.

2. Jaki smar? Dawno już nie miałem kulek, chciałbym użyć czegoś co da mi spokojną głowę na sezon jazdy.

Pytania wydają się banalne, ale bardzo bym nie chciał niczego uszkodzić.

Napisano

Myślę sobie, że jeśli te stery wymagają serwisu tzn że dostał się tam brud. Jeśli tak się stało to jakbyś tych uszczelek nie zdejmował to będą potem tylko w gorszym stanie.

Nie lepiej kupić nowe łożyska? Jakby nie liczyć to najtańszy zestaw sterów na Allegro pod ec34 to ok 36zł z przesyłką - nie wyjdzie 'taniej/szybciej/lepiej' ?

Napisano

O chłopie, za daleko popłynąłeś z wnioskami :D

Sezon się niedługo kończy, do sterów wypada zajrzeć, wyczyścić i nasmarować. Nie będę wymieniał sterów po 700 km przebiegu.

Napisano

No jak napisałeś że  chcesz rozbierać uszczelnienie sterów to myślałem że coś z nimi nie tak. Masz uszczelnione łożyska , weź ich lepiej nie dotykaj. Tym bardziej po takim śmiesznym przebiegu.

Napisano

Jakie uszczelnione łozyska? Przeciez to kulki. Ta uszczelka chroni przed brudem i trzyma bieżnie na miejscu. Druga bieżnia to sama miska.

Mam tego nie ruszać i czekać aż zarżnę? No nie...

Przebieg mały, ale zapylenie duże...

Napisano

Powiadasz że ta uszczelka trzyma bieżnię ? Chętnie to zobaczę - jak rozbierzesz to cyknij proszę fotkę i daj info czy po zdjęciu uszczelki kulki same wypadają (wg mnie nie, bo są montowane na wcisk) .  Wg mnie ta uszczelka tylko osłania przed kurzem.

Swoją drogą bez wnikania co jest w środku (jakie łożyskowanie), na tego typu uszczelnionych łożyskach jeździłem po kilka lat w tych samych w sumie warunkach co Ty, pewnie tymi samymi trasami i nigdy po rozebraniu sterów tam żadnego syfu nie było, a dodatkowo nic tam nie uszczelniałem z zewnątrz, dlatego trochę mnie dziwi że chcesz to rozbierać.

Napisano

Chciałem zajrzeć, bo rower i tak będę rozbierał ( cięcie rury sterowej + trochę zmian).

https://issuu.com/proroadbikekft./docs/2018_headset_technical_catalogue_al

Strona 128.

Kiedyś miałem podobne stery i z tego co pamiętam, to ta uszczelka trzyma wszystko w kupie. Jak się ją wyjmie, to bieżnia wypada.

Napisano

Może jest jak piszesz - patrząc po tym rysunku to po prostu ruch górnej bieżni jest ograniczony od dołu przez kulki , a od góry przez docisk pokrywki sterów (naciąganej pośrednio śrubą gwiazdki poprzez grzybek/mostek/podkładki)

Jak widzisz na zewnątrz jakiś syf to rozbieraj, użyłbym jak napisałem lub nożyka tapicerskiego , odchylając uszczelkę 'po obwodzie' , punktowo pewnie się odkształci i dopiero będzie tamtędy dostęp dla brudu.

Napisano

Góra jest na 100% czysta, bo ostatnio zaglądałem przy zmianie mostka. Jak z dołem nie wiem.

Nie jestem pewny czy tak robiłem i tym bardziej czy tak powinno się robić, ale kiedyś chyba wypychałem bieżnię od środka i całość wyskakiwała.

Pytanie pozostaje otwarte, ale może się Ciebie poradzę i nie będę wcale ruszał. Od jakiegoś roku mam wybitnego lenia w tych tematach :P

Napisano

Śmiem twierdzić, że w wielu przypadkach (akurat niekoniecznie w FSA) tego typu uszczelnienia są skuteczniejsze niż w łożyskach "maszynowych". I również odwołując się do wielu przypadków tego typu łożysk to koszyk kulek trzyma wszystko w kupie tzn. bez zniszczenia koszyka łożysko jest nierozbieralne i stanowi integralną część miski. Być może w FSA poszli na skróty i jak w wielu tanich łożyskach "maszynowych" koszyk kulek jest zintegrowany z uszczelką.

Napisano

A kupisz mi nowe stery? :D

A tak na serio, to nadal czekam na rady, ale jeżeli będę miał wątpliwości, to nie będę tego ruszał. Od zeszłego roku mam takie postanowienie, bo już za dużo rzeczy napsułem...

BTW, napisałem do FSA. Odpowiedzi się raczej nie spodziewam :D

Napisano

Nie chrupie, a przynajmniej mam nadzieję że nie będzie chrupało gdy zakręcę samym łożyskiem bez widelca itd. Po kupnie roweru, profilaktycznie napchałem smaru dodatkowo na uszczelkę, żeby właśnie odseparować brud.

 

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Dobra, mieliście rację. Przejrzałem dokumentację jeszcze raz i okazuje się że są to stery, które są jakby łożyskiem samym w sobie. Inne możne rozbierać, co pokazuje dokumentacja, a te są zamknięte.

Pewnie by nie było większego problemu żeby je rozebrać, ale postanowiłem sobie że jak coś działa, to nie ruszam. Przedmuchałem uszczelkę sprężonym powietrzem, wyczyściłem ile się dało ( wianek był widoczny przez szczelinę na górze). Nałożyłem nowy smar przez tą szczelinę i chyba jest w miarę ok. Przy kręceniu czasami słychać że coś lekko chrupnie, ale nie czuć że coś się blokuje czy haczy.

Pewnie za rok się do nich dobiorę, bo podejrzewam że wtedy to już będą wymagały serwisu lub wymiany.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...