Skocz do zawartości

[Piasta] Zmiana z QR 5mm na Thru Bolt 9mm


dave9783

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim, 

jestem posiadaczem Specialized Sirrus Comp Disc - https://www.specialized.com/pl/pl/sirrus-comp-disc/p/106367?color=195724-106367&searchText=90916-5202. Specyfikacja jest identyczna jak na stronie poza hamulcami które są wymienione na SLX M-7100. Często podróżuję z rowerem i zdejmuję przednie koło, więc niesamowicie denerwuje mnie ustawianie zacisku przedniego hamulca dosłownie za każdym razem. Po przeczytaniu wielu tematów na forum mam dwa pomysły na zmiejszenie/ rozwiązanie tego problemu. 

  1. Zakupienie DT Swiss RWS - https://dt4you.com/zaciski/rws-10-alu-mtb-szosa-steel-100mm-5mm-z-aluminiowa-dzwignia-hwqasm00s2932s/. Tutaj nie ma żadnego problemu, kupuję, zmieniam zacisk 1:1, ale z tego co kilku użytkowników pisało to ten zacisk nie rozwiązuje problemu w całości. 
  2. Zmiana na DT Swiss Thru Bolt - https://dt4you.com/zaciski/rws-10-alu-thru-bolt-100mm-9mm-z-aluminiowa-dzwignia-hwqasm00s2935s/. W tym przypadku nie jestem do końca pewny co należy zrobić i sprawdzić. Z tego co rozumiem to przednia piasta powinna być QR15, do tego muszę dokupić adapter na 9mm i wtedy wszystko będzie pasowało? Jeśli moja piasta nie jest QR15 to wtedy muszę wymienić całą piastę i wtedy będzie git? 

Z góry zaznaczam, że zależy mi głównie na przednim kole, bo tylko to zdejmuję. Co do sztywności to w przypadku mojej jazdy nie mam do niej żadnej wątpliwości. Chodzi tylko o to, żeby nie regulować zacisku hamulca za każdym razem jak będę wyjmował koło. 

Jeśli chodzi o koszta to chciałbym to zrobić przede wszystkim dobrze, ale z drugiej strony nie chcę wyrzucać pieniędzy na jakieś pierdoły :) 

Pozdrawiam

 

Edytowane przez dave9783
Edit po przeczytaniu całości
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @cervandes

Czyli rozumiem, że jeśli chcę Thru Bolt to muszę wymienić piastę na QR15 i wtedy po zakupieniu adapterów będę mógł z niej zacząć korzystać. 

Mam tak to dwa pytania:

  1. Czy to rozwiąże mój problem?
  2. Jaką piastę polecacie zakupić do moich kół -  AXIS 1.0 Disc .Obecnie mam chyba tę, ale nie jestem tego pewny - https://www.kstoerz.com/freespoke/hub/601
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie wiem. Ja nie mam problemu i go nie rozumiem na czym polega. Tylne koło mam QR, zdejmowałem je ze sto razy, nigdy nie przestawiałem zacisku ze względu na to, że mi tarcza nie pasuje. No bo i dlaczego miałaby się przesuwać? Tarcza względem korpusu osi jest w stałym położeniu? Ano jest. Ośka piasty ma nie mieć luzu? Więc jakim cudem niektórym co odpięcie i założenie koła tarcza nie pasuje - nie wiem, nie znam się. Serio, nie jestem złośliwy :) Technicznie co i jak w rowerze działa - kumam, budowa piast - kaszka z mleczkiem. Ale tego fenomenu to ja normalnie nie ogarniam.

 

Po odpięciu i wyjęciu koła masz wyczuwalny luz pod palcami jak gmerasz osią piasty? Może w tym tkwi problem? A może z różnym natężeniem zaciskasz oś? Skup się raz, i zrób eksperyment: odepnij koło, i zwróć baczną uwagę o ile obrotów poza podniesieniem dźwigni przekręcasz nakrętkę. Potem włóż koło i dokładnie w to samo miejsce przykręć nakrętkę i zamknij dźwignię. W takiej sytuacji tarcza może zacznie trafiać na właściwe miejsce?

 

A może nie masz dobrze wyregulowanego zacisku a nie samych klocków, przez co tarcza nie pasuje idealnie w szparę zacisku i to o zacisk czasem ociera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, cervandes napisał:

Po odpięciu i wyjęciu koła masz wyczuwalny luz pod palcami jak gmerasz osią piasty? Może w tym tkwi problem? A może z różnym natężeniem zaciskasz oś? Skup się raz, i zrób eksperyment: odepnij koło, i zwróć baczną uwagę o ile obrotów poza podniesieniem dźwigni przekręcasz nakrętkę. Potem włóż koło i dokładnie w to samo miejsce przykręć nakrętkę i zamknij dźwignię. W takiej sytuacji tarcza może zacznie trafiać na właściwe miejsce?

A może nie masz dobrze wyregulowanego zacisku a nie samych klocków, przez co tarcza nie pasuje idealnie w szparę zacisku i to o zacisk czasem ociera?

Luzu nie wyczuwam, a zacisk był regulowany i przeze mnie i przez 2 serwisantów i to też nie jest przyczyna problemu. Co do natężenia zaciskania osi to na pewno jest ona zawsze minimalnie inna (nie jestem robotem :) ) ale nie są to jakieś duże rozbieżności. 

Tak czy inaczej problem jest strasznie denerwujący i dlatego myślę o wypróbowaniu albo RWS lub Thru Boltu.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli ostatecznie chciałbym pójść raczej w stronie Thru Bolt. Co muszę zakupić, żeby przerobić obecną piastę na taką która będzie kompatybilna z Thru Bolt. Czy chodzi o taki adapter - https://www.bikester.pl/mavic-road-kit-12-auf-9mm-black-850957.html?gclid=Cj0KCQjwsZKJBhC0ARIsAJ96n3WlxermDMFi2SSei_VvOjsYOfnYBes67xshS8R0RqCyABKih1Tk1mgaAvKjEALw_wcB&_cid=21_1_-1_9_40_850957_324496311358_pla&ef_id=Cj0KCQjwsZKJBhC0ARIsAJ96n3WlxermDMFi2SSei_VvOjsYOfnYBes67xshS8R0RqCyABKih1Tk1mgaAvKjEALw_wcB&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping

 

Jeśli adapter w moim wypadku nie wchodzi w grę to co muszę zrobić (zmiana pasty na inną)? 

Będę wdzięczny za pomoc :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, moim zdaniem potrzebna jest piasta pod TB i sama ośka TB. Zdejmij koło i oceń czy masz w swoim przednim kole jakąś konwertowalną piastę czy zwykłą, z całą osią z otworkiem na szybkozamykacz (zakładam to drugie). Jeśli masz piastę uniwersalną, to możesz szukać adapterów, oczywiście pod konkretną piastę a nie "jakichś". 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Cześć!

Odkopuje lekko swój stary problem, ale nie chcę zakładanego kolejnego tematu, a i dla innych forumowiczów lepiej będzie jak wszystkie informacje będą w jednym miejscu. 

W zeszłym roku jednak nie zmieniłem piasty, ponieważ problem z cieknącymi hamulcami był poważniejszy, ale w tym roku piasta będzie pierwszą rzeczą do wymiany. Skontaktowałem się z DT Swiss i dostałem następującą odpowiedź:

"Może Pan wybrać każdą przednią piastę 350 z długością montażową 12/100 lub 15/100. Seryjnie nie ma piasty Thru Bolt.

Z każdej powyższej piasty, aby dokonać standardu thru bolt należy dokupić adaptery, ich koszt to 159,00 PLN."

 

Jedyne w czym chciałbym prosić o pomoc to czy warto dopłacać do piasty DT Swiss?

Pytanie dodatkowe:
Czy zamiast end cupów mogę zastosować taki adapter - https://allegro.pl/oferta/adapter-do-konwersji-piasty-qr15mm-na-9mm-thru-12250219978?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_uzsd_sport_rowery-akc_pla_pmax&ev_campaign_id=17967208976&gclid=CjwKCAiAl9efBhAkEiwA4ToriuX0ZwKw59Ub7dnIYezftnafma18aZgZxbaQhTrFLeu84pjPMIiB1hoCqakQAvD_BwE

 

Czy opłaca się dopłacić do piasty DT Swiss albo czy macie może jakieś inne rekomendacje? :)

Edytowane przez dave9783
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A taka piasta od novateka? Gotowa, bez kombinowania z endcapami, szybkozamykacz 9 mm jest w zestawie

https://allegro.pl/oferta/piasta-przednia-novatec-nt-d041-32h-os-thru-9mm-12959205567

Używam i polecam. Przy normalnym szybkozamykaczu miałem czasem wrażenie, że koło minimalnie przesuwa się w hakach, a po wymianie piasty właśnie na taką problem zniknął

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, dzięki @yapabaka! Właśnie czegoś takiego szukałem :)

 

Dla przyszłych forumowiczów, jeśli ktoś rozgląda się za zmianą z 5mm na 9mm oś przelotową (thru bolt) to następujące piasty dają taką możliwość:

  • Novatec NT-D791SB + End Cupy
  • DT Swiss 350 + End Cupy
  • Novatec NT-D041(w wersji na oś 9mm, więc upewnijcie się, że szybkozamykacz jest oznaczony jako 279FQ, a nie 207FQ (to jest standardowy szybkozamykacz na QR))
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzymam kciuki aby rozwiało to Twój problem bo niestety mam wrażenie, że zamiana szpilki 5 mm na 9 mm niewiele wnosi (w obu przypadkach mamy elementy których rolą nie jest pozycjonowanie osi koła względem widelca a jedynie poprzez wywarcie odpowiedniej siły jej zablokowanie w widełkach)  jedynie zastosowanie sztywnej osi daje gwarancje, że koło za każdym razem będzie w tej samej pozycji względem widelca a co za tym idzie tarcza hamulca względem zacisków i klocków.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Kettler napisał:

jedynie zastosowanie sztywnej osi daje gwarancje, że koło za każdym razem będzie w tej samej pozycji względem widelca a co za tym idzie tarcza hamulca względem zacisków i klocków

W sztywnych osiach oś pełni taką samą rolę jak przywoływany tutaj "thru-bolt", wywiera jedynie siłę nacisku. Piasta i tak siada w hakach, które od wewnętrznej strony ramy/widelca są otwarte. Na powtarzalność pozycjonowania ma wpływ jakość wykonania tychże haków i samej piasty.
Na plus względem q-r jest większa powierzchnia styku piasty z hakiem, co ułatwia ustawienie.

Niemniej nie jest tak, że sztywna oś z automatu rozwiązuje problem. Dobrze wykonana piasta q-r w wysokiej jakości hakach będzie tak samo powtarzalnie siadała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Q_u napisał:

Ja tam mega rowerowy nie jestem, ale odkąd mam DT SWiss 370 z end capami jeszcze mi się nie zdarzyło założyć koła tak jak na QR, że coś tam od czasu do czasu tarcza wadziła. Wg. mnie endacpy ładnie się opierają na miejscu w hakach.

Dla mnie to też niezrozumiałe, nigdy, przenigdy w rowerach nie miałem problemu z pozycją tarczy względem piasty w QR. Przecież nie zmienia się ani szerokość piasty, ani odsadzenie tarczy względem korpusu piasty... Może to dlatego, że zawsze zapinałem koła w rowerze, który stał już na kołach na ziemi - a nigdy do góry nogami - przez co piasta zawsze dobrze siedziała mi w hakach.

 

Nie wiem, nie wiem, znam tę teorię ale nadal jej pojąć nie potrafię - co wpływa na inne położenie tarczy...

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi też brzęczały tarcze przy zwykłych zaciskach. Po założeniu rws dt Swiss bloga cisza. Przy zwykłych szybkozamykaczach czy to jazda zygzakiem powodowalo mi słyszalne obcieranie tarcz i zaciski tak samo zdarzało się samo z siebie że potrafił się przestawiać sam. I nie były jakieś no name tylko zaciski XT.

Edytowane przez Thomass13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Focus Arriba z qr na piascie tiagra . Za każdym razem po zdjęciu kół tył siedział ok  a przód był przestawiony. Musiałem być ślepy, ale dopiero po jakimś czasie zauważyłem że tuleja z przodu w części wchodzącej w widełki nie ma gwintu a ta z tyłu ma. Więc przód automatycznie podczas zaciskania QR w najlepsze się przestawiał i tarcze szuraly. Gdybym miał inne hamulce niż tarczowe, pewno bym nawet tego nie zauważył. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...