Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dzień dobry. Posiadam rower Trek XCaliber 7 2021, w którym zamontowane są hamulce Shimano MT200 z tarczami 180/160 mm.

Chciałbym wymienić ten zestaw na Shimano Saint BR-M820 z tarczami 203/180 mm.

Proszę o podpowiedź co oprócz zacisków, klamek i tarcz muszę kupić. Amortyzator to RockShox Judy SL.

Czy w ogóle taka zmiana jest możliwa? Nie pytam o sens bo pewnie go nie ma.

 

Napisano (edytowane)

Amortyzator tego nie wytrzyma. Nie wiem jak z ramą i rozmiarem 180 mm.

A sensu nie ma, masz rację.

Edytowane przez skom25
Napisano

Dobra, rozumiem, że hamulce są "za mocne" zarówno dla amortyzatora jak i ramy, tak?

A druga sprawa - dlaczego Saint nie jest do tego typu roweru?

Napisano (edytowane)
14 minut temu, RepliPL napisał:

Dobra, rozumiem, że hamulce są "za mocne" zarówno dla amortyzatora jak i ramy, tak?

A druga sprawa - dlaczego Saint nie jest do tego typu roweru?

A druga sprawa to to, że max średnica tarczy dla amorka jaka jest przewidziana w wypadku Twojego amortyzatora to właśnie 180mm.

Co więcej zmiana tarczy ze 160mm na 180mm też niewiele Ci da, ze względu na fizykę i to, że to przedni hamulec jest bardziej obciążany podczas hamowania.

Jeśli nie jesteś wielkim i ciężkim gościem to 4 tłoczki także Ci są zbędne w rowerze XC, wystarczą dobre dwutłoczkowe hamulce, począwszy od Deore M6000/M6100, SLXy M7000/M7100 i dużo droższe XT M8000/M8100.

Edytowane przez SpiderMAN
  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Złapie luzy na ślizgach, im większa średnica tarczy tym większe obciążenie dolnych lag amorka, a może się to skończyć nawet ich uszkodzeniem.

Poczytaj -> https://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,sila-tarczy-wplyw-rozmiaru-tarczy-hamulcowej-na-sile-hamowania

Mowa szczególnie o akapicie:

Cytat

Jakie tarcze stosować?
Do niedawna wielu producentów amortyzatorów ograniczało rozmiary tarcz, które można było stosować przy konkretnych widelcach. Obciążenia, jakie wywołuje hamowanie tarczówką są ogromne. Ponieważ wpływają bezpośrednio na dolny odlew widelca są niezwykle groźne. Uszkodzenie widelca nie musi dotyczyć tylko okolic mocowania zacisku hamulca. Siły te rozchodzą się po całym zespole goleni i mogą wywołać pęknięcie lub nawet złamanie podkowy widelca. Przed złożeniem tarczy należy koniecznie odwołać się do instrukcji obsługi widelca i sprawdzić dopuszczalną średnicę tarczy. Postęp technologiczny pozwala śmielej stosować większe tarcze i coraz więcej jest amortyzatorów akceptujących największe średnice rotorów. Stąd tarcze o rozmiarach 180 mm w rowerach z pogranicza XC/maraton.

 

Edytowane przez SpiderMAN
  • +1 pomógł 1
Napisano

Po pierwsze, to jest rower do XC, i pakowanie tam hebli od Enduro/DH mija się z celem ale to już było napisane. Po drugie MT200 to najprostsze heble od Shimano, i nawet Deorki z jednopalcową klamką dadzą Ci dużo lepszy komfort i modulację. Jeżeli już chcesz 4 tłoczki to bym szedł w zestaw BL-MT501 i BR-MT520 + tarcze np. RT66 lub np.Galfera. 

Zwróć uwagę, żeby nie pakować się w nowe klamki z serii x100 bo tam jest przesunięty punkt mocowania, i będzie potem problem żeby manetkę na obejmę z tym pożenić. 

Napisano
3 minuty temu, kipcior napisał:

A co się ma stać z amortyzatorem? 4 lata temu zamontowałem Magurę MT5 do RS 30 Gold i dalej na tym jeżdżę. Co prawda nie zwiększałem tarcz. Judy jest dość podobne. 

No lepiej, żebyś się nie przekonał co może się stać, jak Ci wyrwie zacisk z mounta, albo lagi połamie. Po coś te dane producenci dają. 203mm to jest rozmiar do ciężkiego upalania. 

  • +1 pomógł 1
Napisano

Bo Deorki to bdb hamulce, jeżeli komuś brakuje na zjazdach mocy, to może zerknąć w slx bo tam już chyba ceramiczne tłoczki więcej temperatury zniosą, jednak już Deorki na pewno dają radę na wiekszość zastosowań i to te 2 tłoczkowe. 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
4 minuty temu, kipcior napisał:

Toteż piszę, że nie zwiększałem tarcz, zresztą nie pamiętam teraz ale możliwe, że u mnie max to było 180. Też mam Stance 2 tylko z 2015.

Ja z 2016, z serii została tylko rama z amorkami, ale to też z czasem się zmieni.

Latam na 1x10 (34T owal w korbie i 11-46t kaseta), komponenty Truvativ/Bontrager.

Edytowane przez SpiderMAN
Napisano

No to witaj w klubie. Bardzo dobry rower, wystarczy wszystko zmienić ;) U mnie jeszcze napęd został ale jego akurat lubię i nie zmieniam.

Amortyzatorów nie ruszam, enduro i tak z tego nie zrobię, a mój następny rower będzie już musiał być z prądem.

  • +1 pomógł 2
Napisano

XCaliber to akurat jest na tej samej ramie co trailowy Roscoe z rocznika 2021, więc ramą raczej nie ma się co przejmować, to nie jest wylajtowane XC. On seryjnie wyjeżdżał z amortyzatorem 120mm i oponami 2,8.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Pisałem o ramie. Jak autor chce z tego roweru robić trailówkę z jakimś poważniejszym amortyzatorem i hamulcami, to w sumie droga wolna. Jeśli potrzeba tylko hamulce poprawić, Sainty to overkill.

A właściwie Roscoe 2022 już jest sprzedawany z tarczami 203 i czterotłoczkowymi hamulcami, ale to nowa rama, która faktycznie nie ma wiele wspólnego z rowerem o którym mowa. ;)

 

Napisano

@some1 Roscoe na pewno na tej samej ramie ? Reach i kąty trochę inne, ale to być może przez to, że tam inny widelec 120mm, ale koło 27,5+ ... coś mi tu nie gra, ale to inna sprawa. Nie przeceniałbym możliwości tej ramy, bo to ani wylajtowany ani jakiś specjalnie mocny typ... ten Roscoe to taki trochę farbowany lis, taki trochę bandycki na dużym balonie 27,5x2,8... w sumie na mleku i niskim ciśnieniu to może być fajny rower, gdyby tylko ten pseudo boost z tyłu ...  

@SpiderMANRoscoe ma 35 i tam spokojnie do 220mm nawet dopuszczają.

Napisano (edytowane)

Tak, zgadzam się, ale to już jest inny amortyzator, z inną średnicą goleni, a w przypadku tego wspomnianego Judy SL wpakowanie 203mm tarczy z przodu po jakimś czasie skończy się źle.

30 minut temu, kipcior napisał:

No to witaj w klubie. Bardzo dobry rower, wystarczy wszystko zmienić ;) U mnie jeszcze napęd został ale jego akurat lubię i nie zmieniam.

Amortyzatorów nie ruszam, enduro i tak z tego nie zrobię, a mój następny rower będzie już musiał być z prądem.

hehehe, taki klimat...

Chyba żaden z posiadanych przeze mnie do tej pory rowerów nie pozostał seryjny dłużej niż miesiąc... :D

Edytowane przez SpiderMAN
  • +1 pomógł 2
Napisano (edytowane)

Czyli podsumowując: M820 to przerost formy nad treścią, który może być niebezpieczny dla sprzętu i użytkownika.

To teraz tak: szukam najlepszych tj. najmocniejszych hamulców hydraulicznych (zestaw klamki+zaciski+tarcze 180/160 lub 203/180 [jeśli to możliwe]+wszelkie potrzebne akcesoria) do Treka XCaliber 7 2021. Kierujący rowerem czyli ja waży około 110kg. Na chwilę obecną cena nie gra roli.

Aha, i odpowiedzi jak dla typowego laika, który z tematyki rowerowej wypadł około 2013 roku ;)

Edytowane przez RepliPL
Dopiska
Napisano
5 minut temu, phoe napisał:

XT na dobrym klocku i dobrej tarczy 180mm z przodu to aż nadto, uwierz mi.

SLX czy Deore także.

W przypadku Deore może być wyczuwalny fading w górach na długich zjazdach, poza tym większych różnic w działaniu między tymi hamulcami nie ma.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...