TataFranka Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 W 2015 roku kupiłem amortyzator Epixon 29" QR9. Od tamtej pory przejechałem z nim może 2000-2500 km. Nie był szczególnie katowany, ponieważ ani nie jestem specjalnie dobrym jeźdźcem, ani nie używałem go specjalnie dużo w górach czy trudniejszym terenie, ani też nie jestem jakoś szczególnie atletyczny (ważę 83kg). Kilka tygodni wymieniałem stare zmęczone hamulce Shimano BR-446 na Deore BR-615. Ponieważ miałem problem z dostaniem nowej tarcz 160mm na CenterLock, a do kompletu z nowymi hamulcami miałem adapter Shimano do tarczy 180mm z odpowiednio dłuższymi śrubami, zdecydowałem się przejść na tarczę 180 z przodu, co wg Suntoura jest dopuszczalne w tym modelu. Od założenia tarczy 180 zrobiłem ok. 200 km, głownie po asfalcie. Jakież było moje zdziwienia jak wczoraj zabierając się za zaległy serwis widelca zauważyłem popękane mocowania zacisku. Na razie nie widać pęknieć od wewnętrznej strony gwintów, ale przypuszczam że to tylko kwestia krótkiego czasu jak podczas hamowania wyrwie śruby z mocowań. Chciałbym przestrzec tutaj osoby, który mają chęć porwać się na tarcze 203mm i więcej. Nie, tem amortyzator zdecydowanie nie nadaje się do tego. Na moim przykładzie widać, że nawet tarcza 180mm SH-RM70 ze zwykłymi żywicznymi klockami Shimano oraz zwykłym zaciskiem Deore to za dużo dla tego widelca. Przy okazji zapytam czy do tego widelca da się dostać dolne golenie, żeby wrócić do tarczy 160 czy raczej nadaje się do kubła? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slavi Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 a jakim momentem dokręcałeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 A z jakim momentem dokręcałeś śruby? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 25 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 Nie mam klucza dynamometrycznego. Dokręcałem z wyczuciem, do lekkiego oporu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mihau_ Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 Czeeeekaj, jeździłeś 5 lat na tym widelcu, wszystko było ok, wymieniłeś samodzielnie hamulce i nie jest ok. Jaka w tym wina widelca? Za mocno dokręciłeś i tyle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 57 minut temu, TataFranka napisał: Chciałbym przestrzec tutaj osoby, który mają chęć porwać się na tarcze 203mm i więcej. O ile wiem to tam zalecane tarcze 185 mm, a Ty piszesz o 203mm Patrzyłeś na dokumentację do niego? Już pominę, że dokręcasz na czuja, potem piszesz o tym jaki to amortyzator zły? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cervandes Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 Miałem Epixona, tarcze 180, heble XT, pałowałem je zdrowo, nie działo się nic. Nie pamiętam ile na nim zjechałem, 12.000km? No i jak poprzednicy - pierwsza myśl - to nie wina amortyzatora, tylko dokręconych na pałę śrub. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tyfon79 Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 (edytowane) Szkoda, że pękło ale i tak spróbował bym to zreanimować na kleju helicoil. Wywiercić większy otwór i na wkładce z klejem. Jak chcesz to popytaj u mechaników samochodowych bo na porządku dziennym są u nich takie zabawy. A sama przyczyna to na pewno nie rozmiar tarczy bo 180mm to taki standard. Czy dokręcałeś za mocno to sam wiesz. Równie dobrze może być kiepskiej jakości materiał i poszło. Nie ma co się rozwodzić nad rozlanym mlekiem tylko spróbować poratować sytuacje. Edytowane 25 Lipca 2021 przez Tyfon79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 Ta, Helicoil. Żeby przy hamowaniu mu do końca wyrwało mocowanie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 25 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 Nic nie było wkręcane na pałę. Ten stop jest bardzo miękki i za mocne dokręcanie zerwawałoby gwinty a nie rozsadziło całe sworznie. 5 lat jeździłem z tarczą 160, wystarczyło założyć 180 i dłuższa dźwignia w postaci dłuższych śrub i adaptera zniszczyła sworznie. Może trafiłem felerny egzemplarz, a może jest to po prostu dość delikatny i kiepski produkt. Praktycznie od samego początku miał też lekki luz. Podobno wina wady fabrycznej ślizgów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 A jakich śrub użyłeś? Takich jak podaje specyfikacja Shimano? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 IMHO kręcąc za mocno zawsze w pierwszej kolejności szlag trafi gwint w gównolicie z jakiego zrobione dolne golenie. Ale to też nie wina większej tarczy bo akurat w tym układzie podczas hamowania zacisk jest dociskany do widelca a nie wyrywany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 25 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 2 godziny temu, skom25 napisał: A jakich śrub użyłeś? Takich jak podaje specyfikacja Shimano? Użyłem oryginalnych śrub Shimano dołączonych do adaptera. Adapter ma ok. 15mm wysokości przy górnej śrubie i 9mm przy dolnej. Zacisk blokujący obracającą się tarczę oddziałuje siła tnąca na te śruby, a wiadomo ze dłuższa śruba to dłuższa dźwignia ( w tym przypadku działają na tej samej długości gwint). Nie ma co sie rozwodzic, co sie stalo to sie nie odstanie. Widzialem, ze niektorzy sie zastanawiali tutaj nad zakladaniem tarcz 203mm i wiekszych. Uwazam, ze przy taki tarczach wystarczy jedno dobre hamowanie i po goleniach. Czy do tego amortyzatora da się dokupić dolne golenie, zeby go przywrocic do stanu uzywalnosci i sprzedac? Cala reszta jest w stanie idealnym. Wczoraj zrobilem serwis i bebechy nie mają zadnych sladow zużycia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Galvatron Napisano 25 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2021 W sprawie goleni porozmawiaj z@ACTIVIA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 27 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 Założylem tulejke typu Helicoil w górny gwint, żeby trochę go usztywnić. Pęknięcie nieznacznie się powiększyło, ale wygląda na to że zacisk się trzyma. Nie wiem tylko jak długo takie rozwiązanie posłuży. Szukałem nowych lagów u dystrybutorów Suntoura i wygląda to tak: - U polskiego dystrybura (EuroBike z Poznania) można zamówić za 449PLN, ale czas oczekiwania to około 370 dni!!! 🥺 - Suntour Europe ma na stanie we Francji lagi do XCR-32, które są kompatybilne z tymi od Epixona, ale mają ślizgi plastikowo-metalowe. Wg nich nie powoduje to większego tarcia czy zmiany w pracy amortyzatora. Nie wiem tylko jeszcze jaki byłby ich koszt, ponieważ żeby je kupić muszę załatwić najpierw żeby dystrybutor w UK (mieszkam w Anglii) je kupił, a poźniej poprosił jakiś sklep rowerowy żeby od tego dystrybutora kupił je dla mnie. Dość skomplikowane i mam obawy, że nie wyjdzie tanio. - Mogę kupić w sklepie internetowym najtańszego XCR-32 na zwykłej sprężynie za około £90 i użyć go jako dawcę dolnych goleni, a resztę wypierniczyć. - W jednym sklepie namawiają mnie z kolei na zakup nowego widelca RockShox Judy Silver za £190, twierdząc, że reanimacja Epixona nie będzie opłacalna, a RockShox jest znacznie lepszy. Podjęcie decyzji utrudnia fakt, że mój rower to Cube Analog 29er z 2012 roku i z jednej strony nie chcę przeinwestować, z drugiej zaś chciałbym żeby były w stanie używalnym. Szkoda też wywalić sprawnego Epixona z powodu głupiego uszkodzenia. Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 27 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 Weź Ty mi wytłumacz, jak niby Helicoil miał coś usztywnić, skoro pękło mocowanie a nie puścił gwint. To kompletnie nic nie usztywniło, a dodatkowo osłabiłeś mocowanie poprzez rozwiercenie. No chyba że wstawiłeś tam M5, ale wtedy prosisz się o urwanie śruby. Igrasz z losem, tyle Ci napiszę. Nikt trzeźwo myślący by tego nie używał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 27 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 Górny gwint nie trzymał już dobrze. Wstawiłem tulejkę z gwintem wewnętrzym M6. Takie rozwiązania wbrew temu co myślisz są bardziej wytrzymałe niż oryginalny gwint który jest miękki jak gówno i przy każdym odkręceniu i przykręceniu zacisku jest go coraz mniej. Dlaczego igram z losem? Jak nie wytrzyma to przecież puszczą śruby trzymające zacisk a nie rozpadnie się cały widelec podczas jazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 27 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 Tylko co ma wytrzymałość gwintu, do tego że rozłazi Ci się mocowanie? Nom, puszczą, zacisk wkręci się w koło, a Ty zaliczysz mocną glebę. Jak będziesz miał szczęście, to skończy się na potłuczeniach. Gorzej jak będziesz na ruchliwej ulicy. Trochę wyobraźni... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 27 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 Chyba trochę ponosi Cię fantazja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 27 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 No cóż, skoro tak twierdzisz... Nie żeby zacisk został na tarczy przy hamowaniu. A tarcza jest od strony szprych. Jak tam wpadnie, to zablokuje koło. No ale to moja fantazja, miłej jazdy i więcej takich rozsądnych decyzji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 27 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 Dziękuję za troskę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 27 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 @TataFranka Kolego, coś mi się nie zabardzo chce wierzyć że to wina materiału dolnych goleni. Powiem ci to że miałem sytuację dokręcać ręcznie i dokręcać kluczem dynamometrycznym. Po dokręceniu śruby zacisku za pomocą klucza o sile jaką wskazuje producent to próbując potem jeszcze ręcznie dokręcać to bez problemu udało mi się jeszcze zrobić pół obrota śruby i też uważałem to ze jest z czuciem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 27 Lipca 2021 Mod Team Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 7 godzin temu, TataFranka napisał: gwint który jest miękki jak gówno i przy każdym odkręceniu i przykręceniu zacisku jest go coraz mniej. Dlatego zamiast używać adapterów przelotowych, takich jak zastosowałeś, zdecydowanie lepiej zastosować taki typ: Wkręcasz go w mocowanie amora raz, a potem zacisk już w adapter, dzięki czemu gwint w mocowaniu amora jest bezpieczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 27 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 (edytowane) Prawdę mówiąc boję się na to patrzeć a co dopiero myśleć o używaniu. Życie miłe. Wywal ten złom. Puści na stromym i tragedia gotowa. Edytowane 27 Lipca 2021 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TataFranka Napisano 27 Lipca 2021 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2021 Nie widziałem nigdy takiego adaptera ze 160 na 180. Takie rozwiązanie mam z tyłu i uważam, że jest niegłupie. Na pewno wymienię ten widelec. Mam tylko mętlik w głowie, bo golenie od Epixona dostać jest trudno. Jeśli w ogóle możliwe. O Judy Silver troche poczytałem i mam wrażenie, że jest to jednak chyba gorszy amor od Epixona - cieńsze nogi i w dodatku stalowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.