Gość Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 Mam 2 pytania nowicjusza: Zdjąłem korbę i mam ramę z włożonym suportem (na kwadrat, konkretny model nie znany). Rower Trek 7300 z 2005 r. Rama aluminiowa (jakaś alpha sl) Całkowity przebieg może z 5kkm. Jak kręcę ośką suportu ręką, to słychać żadnego chrobotania itp, ale czuję ręką jakby ocieranie się czegoś w środku i obrót nie jest zdecydowanie jednorodny: co kilkadziesiąt stopni obrotu trzeba użyć minimalnie większej siły by ten wkład obrócić. Hipotetycznie gdyby jakiś brud wleciał do łożysk kulkowych to tak bym się spodziewał, że się to będzie zachowywać. W jeździe nie było żadnych odczuwalnych problemów - robię przegląd roweru i akurat zatrzymałem się na supporcie Pytanie: czy to powyżej jest: 1) normalne? 2) nie normalne, ale do olania? 3) zdecydowanie nie normalne? Druga sprawa: nie mogę odkręcić tego suportu (nigdy nie był odkręcany po zakupie roweru) ani z jednej ani z drugiej strony. Jeszcze nie próbowałem wszystkich tricków, ale wypróbowałem wszystkich które nie wymagają użycia mega-długich kluczy czy klucza udarowego i ryzyka uszkodzenia ramy. Jednym słowem jak na tym momencie dam sobie spokój, to mogę wciąż założyć korbę. Prośba o poradę: co robić? Moje argumenty za podjęciem zdecydowanego wykręcania: a) może jakby ten suport odkręcić, oczyszczę, przesmarować gwint w ramie przed zamocowaniem to by przedłużyło żywotność tej ramy b) to "ocieranie się" przy obrocie ręką wydaje się wstępem do poważniejszych problemów w przyszłości Przeciw: a) jak się zepsuje rama to będę musiał kupić drugą b) suport w obecnym stanie pozwala jeździć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 Powoli szykuj się na wymianę. Może jeszcze pociągnie 2-3kkm ale będzie się efekt pogłębiał. Odnośnie odkręcania - bezwzględnie trzeba klucz przykręcić do osi i zabrać ramę do zakładu wulkanizacyjnego to odkręcą udarowym bez narażania ramy (trzeba im dokładnie pkazać w która stronę mają kręcić). Wcześniej można zakorkować otwór odwadniający w mufie i przez podsiodłówkę zalać wd40 (żeby wypełnił lufę od wewnątrz) i zostawić na noc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lezia Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 Nagraj filmik i pokaż jak to się obraca. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 W dobrą stronę odkręcasz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 57 minut temu, Lezia napisał: Nagraj filmik i pokaż jak to się obraca. Jak nagrać ten filmik by przekazywał konieczne informacje? > W dobrą stronę odkręcasz? Tak, męczyłem przede wszystkim stronę nie-napędową (ta jak rozumiem odkręca się "normalnie", czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) - właśnie dla bezpieczeństwa by mi się to w którymś momencie nie zapomniało. Z resztą kawałek gwintu na nakrętce suportu widać i zgadza mi się to tym co robię. Godzinę temu, Dokumosa napisał: Powoli szykuj się na wymianę. Może jeszcze pociągnie 2-3kkm ale będzie się efekt pogłębiał. Odnośnie odkręcania - bezwzględnie trzeba klucz przykręcić do osi i zabrać ramę do zakładu wulkanizacyjnego to odkręcą udarowym bez narażania ramy (trzeba im dokładnie pkazać w która stronę mają kręcić). Wcześniej można zakorkować otwór odwadniający w mufie i przez podsiodłówkę zalać wd40 (żeby wypełnił lufę od wewnątrz) i zostawić na noc. Jak mowa o wytrzymałości na taki dystans to wymieniłbym to pewnie już Pokombinuję jeszcze z przykręcaniem do osi. Na razie trzymałem ściskiem stolarskim. Podsiodłówka to miejsce gdzie wstawia się siodełko (tzn konkretnie sztycę), prawda? Czyli chodzi o nalanie wd40 do środka ramy? Z warsztatem wulkanizacyjnym w sumie fajny pomysł. Tzn klucz udarowy "mam", ale w życiu nim nie operowałem w aluminium (zawsze chodziło długie wkręty do drewna). PS. dlaczego przy niektórych postach jest "cytuj", a przy niektórych nie ma? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lezia Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 Do filmiku zdemontuj łańcuch i nagraj tak aby był widoczny cały suport, lekko zakręć korbą . Jeśli suport np. zatrzymuje się zawsze w jednym miejscu można podejrzewać, że jest krzywy. Jeśli widać, że szarpie lub szybko się zatrzymuje można podejrzewać łożyska. Co do demontażu fajnie 🙂 to przedstawił @Dokumosa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 28 minut temu, mberman napisał: dlaczego przy niektórych postach jest "cytuj", a przy niektórych nie ma? Pewnie nie ma nic mądrego do cytowania.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dokumosa Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 Jak masz klucz udarowy to grzech nie użyć. IMHO to najbezpieczniejsza metoda odkręcania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 16 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2021 4 godziny temu, Lezia napisał: Do filmiku zdemontuj łańcuch i nagraj tak aby był widoczny cały suport, lekko zakręć korbą . Jeśli suport np. zatrzymuje się zawsze w jednym miejscu można podejrzewać, że jest krzywy. Jeśli widać, że szarpie lub szybko się zatrzymuje można podejrzewać łożyska. Co do demontażu fajnie 🙂 to przedstawił @Dokumosa. Ok, to zrobię taki filmik, ale chwilkę mi to zajmie bo obecnie nie mam korby założonej. Na plus, że łańcucha też nie muszę zdejmować Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 20 Lipca 2021 Udostępnij Napisano 20 Lipca 2021 Udało się, zakładałem z synkiem, synek był zdania że korbę nalezy założyć tak a nie inaczej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.