Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 (edytowane) Cały czas chodziły mi po głowie nowe koła do Gravela, bo przecież ta słynna masa rotująca na pewno wpływa na jazdę. Natknąłem się dzisiaj na filmik GCN. Polecam obejrzeć, bo jest to przedstawione dość konkretnie. Obawiam się że mit masy rotującej nieco upadł, a i mi jakoś przeszła ochota na nowe, lżejsze koła. Edytowane 14 Lipca 2021 przez skom25 Cytuj
uzurpator Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Mit_masy_rotowanej.html 5 Cytuj
Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 3 minuty temu, siejak1 napisał: Bzdura, wystarczy zobaczyć jaką robotę robią lekkie koła w motorsport. Kolejna sprawa, przy zrywach lekkie koło szybciej się wprowadza w ruch, pod górkę nawet jak masa rotująca nie robi roboty to dalej lżejszy rower "łatwiej" jedzie. A cały filmik obejrzałeś, czy tylko tak sobie napisałeś? Bo tam jest odpowiedź na Twój zarzut. Może bzdura, ale matematyka i fizyka nie kłamie. Cytuj
Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Więc nie wiem dlaczego piszesz że bzdura, skoro to co napisałeś de facto jest prawdą i potwierdza to film. Tyle że sumarycznie, na koniec, sama masa rotująca znaczenia nie ma. Trzeba by było chyba jechać rowerem po torze gokartowym, żeby lekkie koło zaczęło mieć znaczenie. Cytuj
Mareq_BB Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Lekkie koło daje tylko tyle, że cały rower robi się lżejszy. To tego jak ktoś wydaje na lżejsze koła to przy okazji kupuje bardziej aerodynamiczne i to może dawać uczucie lekkości jazdy. Cytuj
Dokumosa Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Uzurpator w swojej rozprawce wyczerpał temat. Masa rotująca ma znaczenie przy rozpędzaniu i hamowaniu (nieco większe niż masa nierotująca). Będzie to miało znaczenie wszędzie tam gdzie na trasie trzeba wielokrotnie dohamować i potem rozpędzać. Specyfika jazdy szosą nie wpisuje się w ten schemat. Cytuj
clavdivs Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Koła do gravela powinny być: -przystępne cenowo -z łatwo dostępnych części -dobrze zaplecione -wytrzymałe Dopiero gdzieś na końcu waga, jak dla mnie jest to parametr najmniej wpływający na naszą jazdę. Z wagą kół jest jak z wagami ram, producenci podają swoje i realny wynik swoje. Cytuj
Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 @uzurpator, fajnie to kolego opisałeś myślę, że i tak wielu tego wywodu nie zrozumie (ze mną łącznie) ale wygląda logicznie. Niedawno przesiadłem się z fitensu na rower szosowy i teraz zapierniczam jak szatan, wczoraj znowu złapałem kolegą na GIANT z Kuzni Triathlonu i non-stop 15km z prędkością 35km/h Do tego on jeszcze na elektrykach. To co napisał Marek, lżejsze koła to lżejszy rower i to ma chyba kluczowe znaczenie. Uzurpator, masz może takie zestawienie odnośnie masy roweru? Bo tak tłumacząc po chłopsku to ma olbrzymie znaczenie jak idę do marketu z wózkiem pustym a wracam z pełnym. Z pustym mogę sobie nawet biec a z pełnym ledwo pełznę. A nawierzchnia gładziutka, równiutka... Na czym ja tak nabrałem prędkości? Bo jak na tak, to w przyszłości będę zwracał szczególnie mocno uwagę na wagę roweru. Cytuj
Wojcio Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Często może być jeszcze jeden efekt - zmniejszenie masy kół to zwykle nowe opony - lżejsze opony są często wyższej klasy i maja mniejsze opory. Zmieniłeś koła na lżejsze i rower mknie sam, a to suma czynników. Cytuj
Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Może tak być, natomiast chciałem pokazać że wygląda na to, że stwierdzenie że 200g mniej na kołach to jak 1kg na ramie to bzdura. Cytuj
nctrns Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Cytat stwierdzenie że 200g mniej na kołach to jak 1kg na ramie to bzdura Zdecydowanie Cytuj
Zigfir Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Stwierdzenie obiegowe mówiło raczej o masie na kole x2. Warto też pamiętać, że koło to piasta, szprychy i obręcz i może się czasem okazać, że koło z lekką obręczą i szprychami ma ciężką piastę i jednak jest to lepsze rozwiązanie niż leciutka pasta i ciężka obręcz - jesli coś już musi być ciężkie ;). Z praktycznego puntu widzenia to nie zmienia faktu, że gdy wrzuciłem, lżejsze o 0,5 kg koła aero to jednak poczułem. Gumy zostały te same, a rower stał się zrywniejszy, co się przydaje nie tylko przy ruszaniu, ale np na wyjściu z ciasnych zakrętów gdzie siłą rzeczy trzeba zwolnić, a i oszczędza kilka wat przy wyższych prędkościach. Cytuj
Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Prawdopodobnie zyskałeś na Aerodynamice, o tym też jest w filmie. Cytuj
wkg Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Generalnie fakt, mówi się x2. Wrzucając zestas o 0.7 kg lzejszy poczułem zdecydowanie Cytuj
nctrns Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Ja też poczułem. Wrzuciłem koła lżejsze i sztywniejsze, z lepszymi piastami. Nie wspominając o tym, że w starych tylna piasta zbliżała się do końca żywota Pomijając tę umierającą piastę, założę się, że odczucia miałbym takie same, gdybym wrzucił koła o tej samej masie, ale sztywniejsze, a wagę odjął jakimś cudem z ramy. Cytuj
wkg Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Powiedzmy podwójną wagę Ale fakt, jeżdząc solo, nie ścigając się, na twardym to można i na kowadłach. Człowiek się do wszystkiego szybko przyzwyczaja, po pewnym czasie głupio się czuje bez np. ciężkiego plecaka Cytuj
Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 (edytowane) Po prostu przez wiele lat, pierwsze co słyszałem to "kup nowe koła!". W tanich rowerach, rzeczywiście są kowadła na beznadziejnych komponentach. No ale tam jest składowa wagi, niskiej jakości łożysk i braku sztywności. Natomiast tak jak pisałem, myślałem o kołach dla siebie do Gravela. Piasty Deore M6000, szprychy Sapim, obręcze WTB i23. Zacząłem się zastanawiać, czy zrzucając na oko te 300-350g, poczuję jakąś znaczną różnicę. Wygląda na to że nie, bo same komponenty są dla mnie odpowiedniej jakości. Edytowane 14 Lipca 2021 przez skom25 Cytuj
Zigfir Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 (edytowane) 28 minut temu, skom25 napisał: Prawdopodobnie zyskałeś na Aerodynamice, o tym też jest w filmie. ... Piasty Deore M6000, szprychy Sapim, obręcze WTB i23. Zacząłem się zastanawiać, czy zrzucając na oko te 300-350g, poczuję jakąś znaczną różnicę. Też. Ale różnica w wadze soje zrobiła. Dla mnie granicą "czucia" zmiany jest 200 g na obu kołach. Tyle zyskałem po wywaleniu pancernych, przewymiarowanych dętek w Eskerze 6.0, jakie Kross ładował do kół w tych rowerach. Na ramie pełny bidon 0,6 też "czuję". Choć oczywiście wpływ mają na ogólny wynik czasowy niewielki. Ale w końcu jeździmy nie tylko na czas, a dla odczuć a tu lekka i dopracowana maszynka daje radochę. Przygarnę jakiegoś bezdomnego Speca Aethos 😉 (niewiele ponad 6 kg...). 11 minut temu, wkg napisał: Ale fakt, jeżdżąc solo, nie ścigając się, na twardym to można i na kowadłach. Ot waśnie. Bo co to jest to 0,5%. Ale jak się ścigasz to już trochę inna bajka, bo to 0,5% szybciej wygrywa... Edytowane 14 Lipca 2021 przez Zigfir Cytuj
dovectra Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 (edytowane) @skom25 Poczujesz, lżejsze koła szybciej - lżej wkręcają się na obroty. Tak jak tłoki w aucie odchudzane, mniejsza masa = mnij siły trzeba żeby je ruszyć. Mniejszy moment bezwładności. Ps. Złożyłem kiedyś żonie koła do crossa/grawela lekkie koła, 1600 g komplet i dałem lekkie opony i dętki. Kurcze jak to się zbiera.... a pod górkę to zupełny odlot w porównaniu do moich 1 kg cięższych. Edytowane 14 Lipca 2021 przez dovectra Cytuj
Gość Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Jasne, tylko ostatecznie nic nie zyskam, bo szybciej wytracą energię. W przypadku dość jednostajnej jazdy, przestaje mieć to znaczenie. Pytanie czy warto wydać 1400 zł na lżejsze koła. Na ten moment skłaniam się że chyba nie. Cytuj
wkg Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Ja w sumie urwałem prawie kg na 2 kołach - ponad 250 na dętkach, 400 na oponach (były druciaki) 300 na kołach i różnica wyczuwalna bardzo nawet kręcąc ręką na stojaku serwisowym Cytuj
dovectra Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 policz ile 1 gram kosztuje... Ale jak jeździsz po górkach a szczególnie góralem to się czuje i wtedy ma sens. Cytuj
uzurpator Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 41 minut temu, Zigfir napisał: Z praktycznego puntu widzenia to nie zmienia faktu, że gdy wrzuciłem, lżejsze o 0,5 kg koła aero to jednak poczułem. Z praktycznego punktu widzenia, to zmieniłem koła z obręczami 600g ( remerx masterdisc ) i szprychami 2.0-2.3 na kółka na obręczach 400g ( alex evo super comp ) i szprychach 1.5mm i odczułem dokładnie nic. Cały rower schudł ok 2kg. Cytuj
Zigfir Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 (edytowane) 6 minut temu, uzurpator napisał: Z praktycznego punktu widzenia, to zmieniłem koła z obręczami 600g ( remerx masterdisc ) i szprychami 2.0-2.3 na kółka na obręczach 400g ( alex evo super comp ) i szprychach 1.5mm i odczułem dokładnie nic. Ale czy mi się wydaje, czy piszesz o mtb? Edytowane 14 Lipca 2021 przez Zigfir Cytuj
JWO Napisano 14 Lipca 2021 Napisano 14 Lipca 2021 Czy odczujemy zmianę wagi to łatwo sprawdzić. Do koszyka na bidon wkładamy 2kg odważnik i jedziemy 50km z odważnikiem, 50 bez. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.