6franek Napisano 9 Lipca 2021 Napisano 9 Lipca 2021 Hej! Chciałbym wymienić koła w moim Giant Contend AR2. Aktualnie zamontowane mam fabryczne koła SR-2. Ogólnie nie są złe - całkiem fajnie wyglądają i w moim przypadku okazały się być wytrzymałe. Ich wadą jest spora masa - sam ich nie ważyłem, ale wg informacji z reddita komplet waży około 2210 g. Zastanawiam się nad czymś lżejszym do treningów, pod opony Continental GP5000TL, a na stare koła zamontuję sobie bardziej "gravelową" oponę. W oko wpadły mi 2 komplety: Fulcrum Racing 4 DB - masa: 1710g, stożek 34mm DT Swiss RR421 + piasty DT Swiss 350 - masa: 1610g, stożek 21mm Teren po którym jeżdżę, to w 90% płaskie Mazowsze, ale kilka razy w tym roku zdarzyło już mi się wyskoczyć w mniejsze lub większe górki. Czy piasty DT Swiss rzeczywiście są lepsze od Fulcrum? Czy więcej da mi wysoki stożek, czy o 100g mniejsza masa?
Mihau_ Napisano 9 Lipca 2021 Napisano 9 Lipca 2021 Niższa masa koła da ci niższą masę roweru, chyba oczywiste xd Jeśli masz lżejszy rower to przyspiesza się lżej, kolejna oczywistość Zysk aero przy takim stożku będzie żaden, jedynie trochę lepiej wygląda Wziąłbym dt ze względu na niższą masę a przede wszystkim łatwiejszy serwis - dostępność części praktycznie w każdym serwisie
6franek Napisano 9 Lipca 2021 Autor Napisano 9 Lipca 2021 Moje pytanie wynika głównie z tego, że na konkurencyjnym forum kilku użytkowników przekonywało, że na płaskim wyższy stożek można poczuć bardziej niż te kilkadziesiąt gramów masy . Czy to prawda - nie mam pojęcia, bo nie mam żadnego porównania ;).
Mihau_ Napisano 9 Lipca 2021 Napisano 9 Lipca 2021 Jasne, że można poczuć. Tylko, że "wyższy" stożek to raczej 50-60mm a nie 34 w porównaniu do 21. Druga sprawa to prędkość, przy jakiej zrobi to różnicę a obawiam się, że skoro kupiłeś contenda to te 35+ nie jeździsz
Gość Napisano 9 Lipca 2021 Napisano 9 Lipca 2021 No i autor raczej zawodowcem którego ogranicza sprzęt nie jest, więc już bez tych bajek że przez 100g mniej będzie sprawniej przyspieszał. W teorii tak, w praktyce to będzie miało jakiś absurdalnie niski wpływ na osiągi. Spójrz sobie na ceny części zamiennych do Fulcrum. Ja kupiłem model 6 do szosy, potem spojrzałem na ceny i złapałem się za głowę. Byłem zadowolony z tych kół, ale drugi raz takiego gotowca raczej nie kupię.
6franek Napisano 9 Lipca 2021 Autor Napisano 9 Lipca 2021 10 minut temu, Mihau_ napisał: Jasne, że można poczuć. Tylko, że "wyższy" stożek to raczej 50-60mm a nie 34 w porównaniu do 21. Druga sprawa to prędkość, przy jakiej zrobi to różnicę a obawiam się, że skoro kupiłeś contenda to te 35+ nie jeździsz Poza biciem (swoich) rekordów na segmentach Stravy - nie jeżdżę . Jestem w stanie pojechać po płaskim trochę powyżej 30 km/h na trochę ponad 100 km. Żaden ze mnie zawodowiec. Pytanie, czy w takim razie ma sens zmiana kół SR-2 na cokolwiek lepszego? Może zostawić te i „żonglować” oponami, co w przypadku tl jest niewygodne, ale wykonalne.
Mihau_ Napisano 9 Lipca 2021 Napisano 9 Lipca 2021 sr2 ogólnie śmieciowe są, ciężkie i mają problemy w pękającymi obręczami przy nyplach, akurat to, że warto je wymienić na coś lepszego nie podlega żadnej wątpliwości
Gość Napisano 9 Lipca 2021 Napisano 9 Lipca 2021 Że warto zmienić to fakt, ale nie daj się oczarować wadze sumarycznej. Ludzie często podniecają sie że dane koła ważą xxx mniej, tylko zapominają że ta słynna masa rotująca ma znaczenie po zewnętrzej części. Czyli najważniejsza jest obręcz, nyple, szprychy a na końcu piasta. Ja miałem w MTB 26' koła o wadze 1800g. Ciężkie, tylko co z tego, skoro to właśnie piasty były bardzo ciężkie, ale obręcze, nyple i szprychy bardzo lekkie. Na papierze wyglądały słabo, w praktyce całkiem nieźle.
ph88 Napisano 19 Sierpnia 2021 Napisano 19 Sierpnia 2021 @6franek Alternatywą do Fulcrum Racing 4 może być Fulcrum Racing 5, gdzie wysokość obręczy to 24mm, a waga podobna do tego DT Swissa. Wg producenta 5tki są mniej sztywne i bardziej nadają się w dłuższe trasy. Daj znać na co się zdecydowałeś i jakie są wrażenia z jazdy w porównaniu do kół fabrycznych. Mam Giant Contend AR1 i dokładnie ten sam pomysł z kołami: do fabrycznych obręczy PR-2 założę szerszą opona szutrowa, a nowy zestaw kół będzie na szybszą jazdę po asfaltach. Co do fabrycznych kół, to fakt, są ciężkie, ale za to pancerne.
Nemrod82 Napisano 19 Sierpnia 2021 Napisano 19 Sierpnia 2021 Wyższy stożek to nie tylko zysk aero ale też większa sztywność całego koła. Gdzieś na Dandy Horse był artykół z dokładnymi wynikami. Paradoksalnie przy cięższym zawodniku cięższe i sztywniejsze koła mogą być również szybsze na podjazdach.
ph88 Napisano 20 Sierpnia 2021 Napisano 20 Sierpnia 2021 Problem przy wyborze polega na tym, że trudno określić czy sztywność Fulcrumów 5 (24mm) będzie wystarczająca. Producent dla obu modeli podaje taki sam limit wagowy: 120kg. Ile najmniej powinien ważyć zawodnik, żeby wybrać Fulcrum 4 (35mm) zamiast piątek? Więcej niż 90-100kg?
Nemrod82 Napisano 20 Sierpnia 2021 Napisano 20 Sierpnia 2021 Limit to raczej 109 kg dla kolarza jak chyba w każdych kołach Fulcruma. Myślę, że już przy masie 80 kg i chociaż w miarę wyrobioną nogą lepszy wyborem będą 4.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.