rafaelo55 Napisano 24 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2021 Witam, znalazłem kilka modeli rowerów i nie jestem do końca pewny na co się zdecydować (o ile się uda). Rowery to: Kross level 5.0, Merida big nine 300 lite, 300, 200, 100x2. Czy warto się zastanawiać nad najdroższym z podanych czyli merida big nine 300 lite ze względu na sztywne osi? Wszystkie pozostałe są tańsze i na szybkozamykacze (kross 141x9 i napęd 12 rz, meridy 135x9 napędy 2x10 i 1x10). Które rozwiązanie będzie najlepsze pod względem użytkowym i ewentualnych zmian w przyszłości? Roweru chcę używać do jazdy w różnym terenie. Czy w przypadku tańszych modeli najlepszym rozwiązaniem będzie kross i 141x9? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Joker86 Napisano 24 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2021 Ja jeżdżę od lat na szybkozamykaczu i uważam że jest ok.Co do sztywnej osi nie zabiorę głosu nigdy nie miałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Setorix Napisano 24 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2021 Sztywne osie są super jak ważysz trochę więcej i się ścigasz. Jak jeździsz sam dla siebie albo ważysz powiedzmy 60-70kg to nie zauważysz wielkiej różnicy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 24 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2021 Przez ćwierć wieku nie wiedziałem, że potrzebne są mi sztywne osie. Teraz takie mam i choć nowy rower ma wiele przewag, to akurat nie osie. Jednak ważę 70kg i po górach jeżdżę bardziej w stylu staro-ścieżkowym (czyli przejechać, podjechać), niż enduro (przelecieć/zjechać). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 24 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2021 (edytowane) 7 godzin temu, rafaelo55 napisał: Czy warto się zastanawiać nad najdroższym z podanych czyli merida big nine 300 lite ze względu na sztywne osi? Oczywiście ! To nie tylko sztywne osie ale i standard amortyzatora (taper, dobrego innego w przyszłości nie kupisz), korba (hoollowtech vs kwadrat), manetki (deore vs alivio) ... ten Kross to standard bliżej komunijnego Oczywiście to się nie rozpadnie ... ale jeżeli pytasz: 7 godzin temu, rafaelo55 napisał: Które rozwiązanie będzie najlepsze pod względem użytkowym i ewentualnych zmian w przyszłości? To tu nie ma dylematu. Nie bierz wykopalisk - chyba, że po bułki .... jak będziesz robic 2-3 tkm rocznie bez napinki i ważysz 60kg to po co przepłacać za nowoczesny rower ? Kross jednak ma bardzo dobry, legendarnie trwały, uniwersalny napęd 3x - to trzeba mu odddać. 2x w Meridzie hmmm .... ujdzie. Npęd 2x to taka nieudana odpowiedź Shimano na ofensywę 1x SRAM-a - to taki napęd "warszawski" - non stop z blatu a młynek od wielkiego dzwonu. Oczywiście ma swoich bulwarowych wyznawców (w tym często mnie ) W lesie trzeba się przyzwyczaić - brak najczęściej uzywanego blatu 30 czy 32 sprawia, że często trzeba uzywać obu manetek. Tu jednak wiele zależy od tego gdzie i jak jeździsz. Edytowane 24 Czerwca 2021 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojcio Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 Mimo tego, co napisałem zgadzam się z WKG - te sztywne osie może nie są niezbędne, ale są wyznacznikiem nowoczesności całego roweru, a szczególnie widelca i możliwości jego ulepszeń w przyszłości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 (edytowane) Pod względem użytkowym sztywne osie pozwalają zdejmować i zakładać koło bez ponownej regulacji hamulców tarczowych. Sztywność ramy i widelca niby też poprawiają, ale to już trzeba ostro jeździć, żeby to poczuć. Jeśli chodzi o ewentualne zmiany w przyszłości, to zarówno ten Kross jak i tańsze Meridy są w kategorii rowerów, w które za bardzo nie opłaca się pakować dużych pieniędzy. Prościej sprzedać i kupić coś lepszego. 141x9 jest troszkę bardziej nowoczesny (boost) i ewentualnie pozwala kupić takie koło, które wykorzystasz w przyszłości w ramie ze sztywną osią (12x148). Ale patrz poprzedni akapit 🙂 7 godzin temu, wkg napisał: To nie tylko sztywne osie ale i standard amortyzatora (taper, dobrego innego w przyszłości nie kupisz), korba (hoollowtech vs kwadrat), manetki (deore vs alivio) ... Nie ten rower oglądasz https://kross.eu/pl/rowery/gorskie/mtb-xc/level-5-021-czarny-srebrny-polysk Edytowane 25 Czerwca 2021 przez some1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 @some1 "Pod względem użytkowym sztywne osie pozwalają zdejmować i zakładać koło bez ponownej regulacji hamulców tarczowych." Pozwalają łatwiej wsadzić tak, aby nie regulować hamulców. W rowerze na QR wystarczy go postawić na kołach, poluzować szybkozamykacz, docisnąć nieco rower do ziemi i koło od razu wpada zawsze w tę samą pozycję. Potem dociągamy i pozamiatane. 5 sekund roboty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafaelo55 Napisano 25 Czerwca 2021 Autor Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 (edytowane) 8 godzin temu, wkg napisał: 2x w Meridzie hmmm .... ujdzie. Pewnie merida big nine 300 i 2x10(10-42) będzie lepszym rozwiązanie od big nine 200 i 1x10 (10-46)? 1 godzinę temu, some1 napisał: Pod względem użytkowym sztywne osie pozwalają zdejmować i zakładać koło bez ponownej regulacji hamulców tarczowych. Sztywność ramy i widelca niby też poprawiają, ale to już trzeba ostro jeździć, żeby to poczuć. Jeśli chodzi o ewentualne zmiany w przyszłości, to zarówno ten Kross jak i tańsze Meridy są w kategorii rowerów, w które za bardzo nie opłaca się pakować dużych pieniędzy. Prościej sprzedać i kupić coś lepszego. 141x9 jest troszkę bardziej nowoczesny (boost) i ewentualnie pozwala kupić takie koło, które wykorzystasz w przyszłości w ramie ze sztywną osią (12x148). Ale patrz poprzedni akapit 🙂 Nie ten rower oglądasz https://kross.eu/pl/rowery/gorskie/mtb-xc/level-5-021-czarny-srebrny-polysk Są jakieś rowery w okolicach 4000 zł ze sztywnymi osiami nad którymi warto się zastanowić (oczywiście dostępność to inna sprawa). Z tego co widzę to ciężka sprawa. Producenci wypuszczają rowery MTB powyżej 3000 i dalej wszystko jest na szybkozamykacze. I swoją drogą te krossy 5.0 w zależności od koloru mają różną wysokość rury podsiodłowej. Edytowane 25 Czerwca 2021 przez rafaelo55 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 Moim zdaniem zdecydowanie tak. Aczkolwiek tu tak sobie tylko piszemy - naprawdę najwazniejsze jest, by na rowerze czuć się wygodnie. A napęd powinien być adekwatny do tego gdzie i jak sie jeździ (niestety tego chyba jeszcze nie umiesz ocenić). Gdybym nie wyjeżzał z lasu i nie pachał się czasem w góry napęd 1x10 z kasetą 11-46 i małym blatem byłby super. Ale stopniowanie kasety i pojemność napędu tej light jest po prostu lepsze choć wciąż ma 2 manetki które trzeba obsługiwac i korelować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chudzinki Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 13 minut temu, rafaelo55 napisał: Są jakieś rowery w okolicach 4000 zł ze sztywnymi osiami nad którymi warto się zastanowić (oczywiście dostępność to inna sprawa) Indiana X7, Rockrider XC100, Unibike Evo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
some1 Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 21 minut temu, rafaelo55 napisał: I swoją drogą te krossy 5.0 w zależności od koloru mają różną wysokość rury podsiodłowej. Po prostu rowery na zdjęciach są w różnym rozmiarze, czarny wygląda na XXL. @chudzinki podał dobre alternatywy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rafaelo55 Napisano 25 Czerwca 2021 Autor Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 59 minut temu, wkg napisał: Moim zdaniem zdecydowanie tak. Aczkolwiek tu tak sobie tylko piszemy - naprawdę najwazniejsze jest, by na rowerze czuć się wygodnie. A napęd powinien być adekwatny do tego gdzie i jak sie jeździ (niestety tego chyba jeszcze nie umiesz ocenić). Gdybym nie wyjeżzał z lasu i nie pachał się czasem w góry napęd 1x10 z kasetą 11-46 i małym blatem byłby super. Roweru chciałbym używać głównie do jazdy na utwardzonych drogach niż do jazdy po lasach i górach. Przy napędzie zależy mi aby nie brakowało przełożeń do jazdy na odcinkach płaskich. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mentos Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 (edytowane) Możesz wciąż wziąć ramę na to archaiczne rozwiązanie zaimplementowane do MTB z szosy czyli szybko zamykacze, i nadal móc zastosować sztywne osie. Są takowe piasty pod otwarte haki 9/10mm z sztywnymi osiami. Tylko pytanie czy ma sens dopłacać do tak budżetowego roweru i przeplatać koła na takowe nowe piasty. DT na pewno będą za drogie na takie zabawy, ale może jakieś budżetowe/piastowe firmy robią takie patenty - Formula/Novatec? Ale generalnie po bułki nic nie odczujesz, spokojnie po lesie też nie odczujesz, ale już jakiś trudniejszy teren z góry sztywne osie dają bardzo dużo. Poprawiają też pracę i trwałość amortyzatora albo wahacza z tyłu jeśli to nie virtualny zawias. Można też dywagować nad samymi zamkami. Większość tanich rowerów na budżetowych piastach ma zamki z krzywką opartą na plastiku co jest beznadziejne i tu sporo można poprawić nawet samymi markowymi zamkami np. Shimano gdzie krzywka jest wewnątrz główki zamka i zaciska się tam stal o stal lub chyba w nowszych stal o alu. Ewentualnie zamki z krzywką na zewnątrz, ale wykonaną z mosiądzu, wówczas alu trze o mosiądz i też nie ma tam "miękkości/elastyczności". Edytowane 25 Czerwca 2021 przez Mentos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 25 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2021 2 godziny temu, rafaelo55 napisał: Roweru chciałbym używać głównie do jazdy na utwardzonych drogach niż do jazdy po lasach i górach. Przy napędzie zależy mi aby nie brakowało przełożeń do jazdy na odcinkach płaskich. To generalnie celujesz zupełnie w nieadekwatne rowery. Patrz na Krossy, gravele albo cos w rodzaju Marina Muirwoodsa ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.