Skocz do zawartości

[Napęd] Przeskakujący łańcuch - sprawa nietypowa


pablo201_5

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień Dobry,

Posiadam Kross trans 9.0. Napęd to:

PRZERZUTKA PRZÓD    SHIMANO DEORE T6000
PRZERZUTKA TYŁ    SHIMANO DEORE T6000
KORBA    SHIMANO T521
KASETA    SHIMANO HG50
ILOŚĆ PRZEŁOŻEŃ    30
ŁAŃCUCH    SHIMANO HG54

Przejechałem już nim 6k km i zaczął mi przeskakiwać łańcuch na 3 blacie (48T) korby. Łańcuch przeskakuje tylko jeśli z przodu jest założony 3 bieg, tj. łańcuch jest na kole łańcuchowym 48T. Łańcuch nie był wymieniany od początku.

Mam kilka pytań:

1. Planuje wymienić 3. blat korby oraz łańcuch na nowy- czy to dobry pomysł? Jeśli nie, to co polecacie wymienić? PS Komplet: łańcuch + kaseta + blat 36T + blat 48 T to ok. 600 zł ;_;.

2. Blat 48T do tej korby kosztuje ok. 190 zł. Czy są może równie dobre i tańsze w eksploatacji korby do których części są tańsze? Jeśli miałbym znowu za 6k km wymieniać ten blat, to wolałbym kupić tańszą w eksploatacji korbę. Problemem tego osprzętu jest też to że ciężko go dostać.

3. Czy przebieg 6k km to dobry wynik na ten sprzęt czy powinno wytrzymać to więcej km?

Z poważaniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda ale ten łańcuch nie nalezy do najmocnijszych oględnie mówiac :D Choć u mnie blat 38 poszedł szybciej niz kaseta :)

A właśnie - @pablo201_5 - kupuj KMC X10.93 (szaro-srebrny)  https://biostern.abstore.pl/lancuchy-i-spinki-lancuch-kmc-x10-10rz-srebrny-box,c70,p2896,pl.html lub KMC X10EL 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, abdesign napisał:

Bo przeżywają... a strzela mi na "blacie" to zazwyczaj strzelanie na kasecie.

Ja bym trzymał się tego tropu. Łańcuch przeskakuje na kasecie, gdy jest na "blacie". Wtedy "ciągnie" najmocniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wkg

Ad.1.

Racja, nie rotowałem. Doczytałem co to w ogóle jest rok temu, jak już miałem 3 kkm na liczniku. Wtedy stwierdziłem że zrobiłoby to więcej szkody niż pożytku. Jak zmienię napęd, to na pewno będę rotować 3 łańcuchami, tylko co do samej zmiany napędu chce podejść z głową, stąd ten temat :-).

Ad.2.

O to to. Jeden element układanki jest już wiadomy, tj. łańcuch KMC X10.93.

Ad.3.

Łańcuch jest wg. mnie w stanie agonalnym. Tylko UWAGA: kolejna dziwna sprawa- kaseta wygląda na moje oko przyzwoicie- przypadek naprawdę dziwny.

@Dokumosa

Ad.1.

Tez tak myślę, stąd nazwa tematu- sprawa całkiem nietypowa :-).

Ad.2.

Może ostateczne diagnozy i porady co kupić ustalmy jak będziemy 100% pewni przyczyny przeskakiwania. Opłacalność naprawy korby to drugi temat który chciałem poruszyć. Ponieważ bardzo ciężko dostać ten blat, jestem zdecydowany na ewentualną wymianę całej korby i suportu, jeśli części eksploatacyjne tej nowej korby były by tańsze (na moją aktualną korbę blat 48T kosztuje ok. 180 zł)

Ad.3.

Tak, blat jest z alu. Wrzucę fotki, patrz odpowiedź do @SoloTM.

@abdesign

Jestem przekonany że strzały są na blacie. Weryfikowałem do doświadczalnie, przez bardzo mocny napór na pedały przy takiej prędkości że rower jeszcze utrzymywał równowagę, tj. przy tempie spacerowym chciałem ruszyć "z buta" przy różnych ustawieniach przełożeń:

(Oznaczenia: P - ustawione przełożenie na korbie, T - ustawione przełożenie na kasecie)

1. P1, T1 - nie strzela, tak samo dla T5, T10.

1. P2, T1 - nie strzela, tak samo dla T5, T10.

1. P3, T1 - strzela, tak samo dla T5, T10.

@SoloTM

Wrzucę fotki korby i kasety. Mogę wrzucić teraz jak wszystko jest założone na rower, chyba że konieczne są fotki rozebranej korby i kasety, tak żeby nie były niczym przysłonięte. Zastrzegam, że napęd może być teraz lekko pobrudzony, ale zarysy koła łańcuchowego będą widoczne.

@fw66

O to to. Jeśli wiesz jaki inny blat 48T będzie pasował do tej nieszczęsnej korby, to będę wdzięczny za informację.

 

PODSUMOWANIE:

Na tym etapie konieczne jest abym rzucił zdjęcia napędu.

ZDJECIA "NA SZYBKO":

https://we.tl/t-LAfAq79Az9

PS Jeśli mam je udostępnić w jakiś inny sposób, proszę o informacje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, JWO napisał:

@wkg

Czego mam być pewien?

 

7 godzin temu, JWO napisał:

gdy jest na "blacie". Wtedy "ciągnie" najmocniej.

Najmocniej ciągnie na młynku - reguła dźwigni :)

34 minuty temu, pablo201_5 napisał:

jestem zdecydowany na ewentualną wymianę całej korby i suportu, jeśli części eksploatacyjne tej nowej korby były by tańsze (na moją aktualną korbę blat 48T kosztuje ok. 180 zł)

https://biostern.abstore.pl/korby-tarcze-i-suporty-fct6010-48-36-26-175mm-10rz,c68,p3606,pl.html ?

A potem pewniebędzie pasować : https://biostern.abstore.pl/korby-tarcze-i-suporty-tarcza-fcm670-48t-al,c68,p2846,pl.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:)

Ja to wszystko rozumiem, kaseta do tyłu, korba do przodu a łańcuch na rozciaganie ale sprawa jest prosta: Największe naprężenia w łańcuchu (czyli w całym napędzie) powstają na najmniejszych blatach z przodu. Prawo Talesa jest nieubłagalne - po prostu naprężenie łańcucha to siła z jaką ciśniesz na pedał razy promień blatu przez promień korby. Na blacie 1 cm (oczywiście to technicznie niemożliwe ) mocniejszym depnięciem zerwałbyś łańcuch. 

Dlatego napęd 36/36 będzie zawsze bardziej trwały od np 32/32.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wkg

Chciałem napisać PM bo nie chce zaśmiecać głównego tematu, ale się nie da :-(.

Czy zaproponowana przez Ciebie korba nie jest gorsza od tej którą mam aktualnie?

Aktualna:

FC-T521 (shimano.com)

Proponowana:

FC-T6010 (shimano.com)

@wkg @JWO

Niestety wydaje mi się że obaj nie macie racji. Sprawa dot. sił na napędzie nie jest prosta.

Nie ma tu zastosowania reguła dźwigni, mamy tutaj przypadek dwóch zazębionych dźwigni, i to tylko w pewnym interwale pracy. Momenty obrotowe na kasecie jak i na korbie również są inne.

Łańcuch (w przybliżeniu nierozciągliwy) przenosi taką samą siłę na korbę jak i na kasetę. To tak jak przeciąganie liny- siły działające po obu stronach końca są takie same co do wartości, są jednak przeciwnie skierowane. 

Jeśli chcielibyśmy analizować zużywanie się napędu (napęd w sensie kobra/łańcuch/napęd) należy wziąć pod uwagę prędkości z jakimi pracują zarówno korba jak i kaseta. To właśnie stąd wynika szybsze zużywanie się kaset- one po prostu obciążone taką samą siła obracają się z reguły szybciej. To jest przedstawienie problemu w telegraficznym skrócie, problem jest złożony i ma na niego wpływ wiele czynników, pewnie jest to też gdzieś wyjaśnione (polecam źródła naukowe (czasopisma, artykuły, książki) a nie fora).

Wrzuciłem fotki i jeszcze raz sam je oglądałem, wg. mojego niewprawnego oka zużyty jest blat 48T na korbie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, pablo201_5 napisał:

Czy zaproponowana przez Ciebie korba nie jest gorsza od tej którą mam aktualnie?

Aktualna:

FC-T521 (shimano.com)

Proponowana:

FC-T6010 (shimano.com)

Przypuszczam, że wątpię :D Ta 6010 jest Hollowtech - pusta w środku. 

 

8 minut temu, pablo201_5 napisał:

Niestety wydaje mi się że obaj nie macie racji

Nie zrozumiałeś. 

Doczytaj:

7 godzin temu, JWO napisał:

Łańcuch przeskakuje na kasecie, gdy jest na "blacie". Wtedy "ciągnie" najmocniej.

Najmocniej ciągnie na młynku. 

Zreszta nieważne, nie tego dotyczy wątek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, proponuje odłożyć na bok temat analizy sił na napędzie rowerowym a temat doboru korby przełożyć na później.

Widzieliście fotki? Co sądzicie o zużycie tego napędu?

Przypominam pytania z pierwszego postu:

1. Planuje wymienić 3. blat korby oraz łańcuch na nowy- czy to dobry pomysł?

Dla mnie lepiej i bardziej eko jest wymienić teraz blat za 180 zł i kupić 3 nowe łańcuchy co da razem ok 420 zł i wtedy dojechać to co jest teraz niż kupować nowy napęd z 3 łańcuchami za 900 zł.

Czy wobec aktualnego stanu wiedzy, taka wymiana ma sens? Chodzi o sens ekonomiczny, czy po minimalnej wymianie (łańcuchy + blat) i dbaniu o napęd wytrzyma to kolejne 6 kkm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@wkg 

Nikt nie jest nieomylny.

PS Dla czego nie mogę napisać Ci PM?

 

Ponawiam pytanie:

Widzieliście fotki? Co sądzicie o zużycie tego napędu?

Przypominam pytania z pierwszego postu:

1. Planuje wymienić 3. blat korby oraz łańcuch na nowy- czy to dobry pomysł?

Dla mnie lepiej i bardziej eko jest wymienić teraz blat za 180 zł i kupić 3 nowe łańcuchy co da razem ok 420 zł i wtedy dojechać to co jest teraz niż kupować nowy napęd z 3 łańcuchami za 900 zł.

Czy wobec aktualnego stanu wiedzy, taka wymiana ma sens? Chodzi o sens ekonomiczny, czy po minimalnej wymianie (łańcuchy + blat) i dbaniu o napęd wytrzyma to kolejne 6 kkm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...