Skocz do zawartości

[Kompatybilność] 10s z 11s; Szosa/ Gravel


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Aktualnie mam pełny napęd 10s Tiagra 4700.

Zastanawiam się, czy po sezonie nie zmienić tylnej przerzutki na GRX FX400 lub 105 R7000. Z tego co się orientuję, nie powinno być problemu z kompatybilnością, mimo że 105 jest 11s. Czy mam rację?

Problem zaczyna się przy przedniej przerzutce, kompletnie się na tym nie znam. Poczytałem, sprawdziłem dokumentację Shimano, a kolega przerobił to na własnym przypadku, że przednia przerzutka GRX FX400 nie działa z korbą Tiagra 4700 48-34 ( klatka chyba wychyla się za mało).

Jak to będzie w przypadku przerzutki 11s 105? Będzie to działało? Klatka pod 11s nie jest węższa niż 10s?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tyłu - tak masz rację, ;) Zarówno RX400 jak i Tiagra 4700 to po prostu "przerzutki 11s" które dostały manetki z indeksacją na 10s. Cała tajemnica.

Przednie, no niestety - zależność korba/linia łańcucha to jest przesunięcie blatów na zewnątrz robi swoje. Musisz brać p.p. dedykowaną do korby.

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wiem, bo ciąg linki jest ten sam. Ale właśnie ta linia łańcucha itd.

No trudno, jakoś przeżyję, chociaż mam jakiś tajemniczy problem z przednią przerzutką i myślałem że wymienię na inną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, m0d napisał:

I co Ci ma dać ta 105ka czy grx przy zastosowaniu tego roweru, o którym pisałeś na etapie jego wyboru? :)  Ale oczywiście kto bogatemu zabroni ;) 

Zapewne chodzi o nowe modele R7000 lub GRX 400, przerzutki są wyposażone w mechanizm regulacji napięcia linki.

Skom25, najlepsza przerzutka to brak przerzutki, pozbądź sie jej, gravel to taki rower w którym 1xx się sprawdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@skom25 zostaw tę Tiagrę w spokoju :) Ja tłukę i po szosie i w terenie na 105 R7000 z szosowym kompaktem (rower z "ery przed grx") i jedyne co bym ewentualnie zmienił to blat 50T na 46T. 1x kusiło, ale to z klamkomanetką trzeba by coś zrobić żeby to sensownie wyglądało, czyli dalsze wyrzucanie kasy nie wiadomo po co, tym bardziej że "hydrauliczna".

Oczywiście wiadomo też, że się naczytasz jak jak to wózek przerzutki tłucze o ramę na byle wyboju i że bez grx ze sprzęgłem nie pojeździsz, albo że obecnie w gravelu "nie wypada" już inaczej. Tak, to jest autentyczny tekst z forum :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzęgło to akurat średnio mnie kręci. Mam w MTB i jest irytujące. 105 chciałem głównie ze względu na Shadow i może lepszą kulturę pracy, dlatego GRX spadło na dalszy plan.

Co do 1x. Od bardzo dawna w MTB miałem 1x, jeszcze zanim to to było modne. Aktualnie młynka nie używam, ale na blacie końca kasety też nie, taka trochę martwa kombinacja, gdzie używam tylko blatu i środka kasety.

Stąd pomysł na 1x. Jedyne co mnie wstrzymuje to chore ceny zębatek, oraz fakt że klamka zostanie "pusta". Nie wiem czy przez to nie będzie wydawała jakiś wkurzajacych dźwięków, bo przecież nie będzie napięta linką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shadow trudniej uszkodzić  przy upadku na lodzie, czy zawadzić w garażu, ale jak już dostanie kamieniem albo wkręci się coś konkretnie przerzutka jest pogięta w precel... i nie bardzo da się to poodginać.  Miałem Slx, mam Xt bo tylko shadow jest kompatybilny z jedną ramą no to musi być... generalnie jednak zmieniać tylko dlatego, że coś jest szadow, chyba bym się nie kwapił.... jeśli coś jest złego w pracy- zacząć od pancerza, i  kontroli haka  dobrym   pantografem. Nie zaszkodzi, i i tak przyda się przed przeszczepem w razie takiej decyzji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@itr ja to wszystko wiem, miałem już kilka przerzutek Shadow, Deore i XT.

@m0d tak jak pisałem, to tylko teoretyczne rozważania. Głównie chodziło mi o przednią przerzutkę, ale jak się nie da, to się nie da i tyle. 

Patrzyłem na zębatki od Absolute Black lub Garbaruk, ale ceny są z kosmosu. Właściwie tyle lub więcej niż korba Tiagra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Zaraz bo nie rozumiem, takich kombinacji nie robiłem. Skoro przełożenie pantografu przerzutki GRX600 i GRX400 jest to samo a uciąg ich klamkomanetek inny to jak to może być kompatybilne? Krótko mówiąc chcesz powiedzieć że klakomanetka 11ka GRX600 będzie działać poprawnie z przerzutka 10ka GRX400? Od razu next question, czy zadziała poprawnie z jakąś górską zmieniarką 10 biegową SLX czy tam XT? Nierozeznany jestem w tych szosowo gravelowych tematach. Dzieki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Skoro przełożenie pantografu przerzutki GRX600 i GRX400 jest to samo a uciąg ich klamkomanetek inny 

Położeniem pantografu steruje kalmotka. 10tka na jeden klik ciągnie tyle linki żeby pokonać odległość pomiędzy koronkami kasety 10s a 11tka ciągnie... no inną wartość, dostosowaną do odległosci pomiędzy koronkami kasety 11s to chyba oczywiste. Przerzutka robi to co każe klamotka. Jak system (ratio) jest to samo a w rx400 i rx600 jest... to możesz sobie mieszać. Jak ratio jest inne... to sobie nie możesz mieszać. Co nie zmienia faktu że manetka MUSI ciągnąć inną ilość linki skoro liczba biegów jest inną. Chyba że jak przy przejściu 7 > 8 powstała przez poszerzenie kasety bez zmiany odległosci pomiędzy koronkami. 

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się do  gasnącego tematu starego z nową kwestią…  shimano/sram poziom już 12 biegów.

Mam i używam

Bębenek klasyk 11s

Łańcuch manetka kaseta11-51  tani sram 12s

Przerzutka Slx 12   1x

DZIAŁA Super!!!

Nowy pomysł:

kaseta Sram 12 s do pudełka kiedy jazda po Mazowszu, a zamiast niej

kaseta szosowa  R7100 shimano 105  12 s 11-34  na Mazowsze… 

Czy  świecie 12 biegów w mtb separacja  dystanse pomiędzy zębatkami na kasetach   są  identyczne jak w grupach  szosowych?

Czy łańcuch sram 12 s działa na kasecie 12s shimano szosa?  ( sram ma spinki 12s inne do szosy inne do mtb na ten przykład, łańcuchy shimano mogą też być specjalne i np za wąskie na mój blat korby  NW praxis)

Czy rachityczna 105  w wersji 12 s nie wcina się za bardzo w aluminiowy bębenek? Na zdjęciach wygląda podejrzanie.

Czy slx obsługujący 12 s z 51 zębów na końcu lubi się z kasetą która ma ich tylko 34 na miękkim końcu?

Może ktoś już coś takiego przemyślał ? 
będę wdzięczny za sugestie.

 

 

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.02.2023 o 20:47, Mihau_ napisał:

nie, grupy szosowe i mtb są kompatybilne do 9s

Tu mnie zdziwiłeś bo nie chodzi mi o szosowe + MTB tylko GRxa + MTB. No chyba, że GRx to dla Ciebie szosa. Ale dlaczego pytam o to wszystko. Widziałem po prostu rower z klamkami GRX (tylko nie wiem jakie) a z tyłu siedziała 10ka XT. Nie zagadałem do gościa czy mu to działa bo go nie było, ale po sprzęcie widziałem, że to nie jakiś niedzielny rowerzysta, widać że rower ciorany tysiącami kilometrów.

 

I na ten przykład z kompatybilnością. Mi wielu wciskało że 12ki Sheetmano nie pożenię ze Sramem-rzygamem, a mam już długo manetkę Srama GX SingleClick z tyłem Shimano Deore 10-51 w jednym rowerze, i manetkę Shimano XTR z tyłem Srama GX 10-50 w drugim, i obie mieszane tak kombinacje działają idealnie.

 

Tak na marginesie tych rozkmin z kompatybilnością. Nikt mi nie umie teraz powiedzieć czy manetka/przerzutka Sram GX AXS zadziałają z kasetą/łaćnuchem 12s Shimano 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GRX powstał na bazie systemu szosowego - tego 11s i z nim jest kompatybilny. Szosowa Tiagra 4700 i GRX400 to kastraty grup 11s - przerzutki są dosłownie kopią 11s a manetka ma wymieniony JEDEN pierścień zębaty.

A mtb... to mtb - przestało być kompatybilne z szosą jak rapid fire przestał być wiodącym systemem u Shimano.

A co miał jakiś tam kolega w jakimś tam rowerze?

Dwie opcje - albo cykające gówno obsługujące 4 biegi na krzyż i to źle ... albo zdrutował ramie przerzutki wiercąc zaczepy w innym miejscu dostosowując tym samym ratio przerzutki mtb do systemu szosowego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

grx jest zbudowany jak szosowa grupa i jest w pełni z nimi kompatybilny 

Cytat

. Ale dlaczego pytam o to wszystko. Widziałem po prostu rower z klamkami GRX (tylko nie wiem jakie) a z tyłu siedziała 10ka XT.

wolf tooth tanpan, Jtek Shiftmate 6

ewentualnie gość może mieć dużą tolerancję w kwestii odgłosów napędu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, to nie żaden mój kolega, po prostu widziałem jakieś Rondo tak zestrojone gdzieś pod sklepem i się przyglądałem/zastanawiałem jak to pożenione/jak to może działać. Może faktycznie gość coś przerabiał. Ale dzięki za info. Mam nową grupę XT 10kę stąd te rozkminy co wykorzystam. Rozumiem jak się zdecyduję wiosną na gravela, i to jednak z barankiem (łomatko moja piekło zamarza) to planuję manetki GRXa 600ki z przerzutkami 2x10 GRXa/ kasetą/łańcuchem/hamplami XT (rama pewnie FM więc wiem, wiem adaptery FM/PM).  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...