mateuszsokolowski Napisano 5 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2021 Witam ostatnio podczas jazdy usłyszałem, że klocki obcierają o tarczę. Wykonałem czynności pokazane na filmie poniżej, co prawda klocki ocierają już mniej ale za to klamka hamulca stała się "miękka", wcześniej wystarczyło lekko nacisnąć i rower stawał w miejscu, a teraz trzeba wcisnąć prawie do chwytu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
To_JaT Napisano 5 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2021 dolej płynu i odpowietrz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mateuszsokolowski Napisano 5 Czerwca 2021 Autor Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2021 przy takich czynnościach hamulec może się zapowietrzyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Przy samej zmianie pozycji zacisku nie ale jeżeli rower leżał lub był postawiony kołami do góry i naciskałeś klamkę, to jak najbardziej mógł. Miałem kiedyś tak, że przy zużytych klockach, przy pochyleniu się na zewnątrz od danego hamulca, klamka zaczynała się zapadać, przy pochyleniu w przeciwną po kilku naciśnięciach sytuacja wracała do normy. Pewnie było trochę za mało płynu i przy przechyleniu spływał w nieodpowiednią stronę zbiornika w klamce, tak że tłok pompował powietrze, a nie płyn. Jeżeli tak wyglądała sytuacja, to spróbuj w normalnej pozycji roweru, trochę przechylonego tak, żeby płyn lepiej spływał w stronę przewodu problematycznej klamki, nacisnąć kilka razy i zobaczyć czy twardnieje. Jeżeli nie pomoże lub podczas jazdy będzie się zapadać, to bez porządnego serwisu się nie obejdzie. Można jeszcze sprawdzić czy klocki już nie zjechane. Jeżeli nadają się do wymiany, to rozepchnięcie klocków doda płynu do zbiornika. Przy okazji bombel powietrza też powinien wyjść. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 @zekker co Ty z tym postawieniem kołami i zapowietrzaniem. Przecież to mit jak stąd do Japonii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
To_JaT Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 6 godzin temu, zekker napisał: Pewnie było trochę za mało płynu i przy przechyleniu spływał w nieodpowiednią stronę zbiornika w klamce, tak że tłok pompował powietrze, a nie płyn. @Q_u Kolega ma racje. Ale po odwróceniu roweru i podpompowaniu klamką powinno wrócić jak było. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 No nie specjalnie. Wypowiadali się tu na forum ludzie ze sporą ilością lat na rowerze, że nie zauważali problemów z zapowietrzaniem układu po odwróceniu roweru. Ja też tego nie zauważyłem. Zresztą jak można zapowietrzyć zamknięty układ poprzez jego odwrócenie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
To_JaT Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Postaw rower z nie idealnie odpowietrzonym hamulcem na 10-15min i po odwróceniu wciśnij klamkę, z początku będzie ona miękka ale wystarczy ją kilka razy podpompować i wszystko wraca do normy. Nie zapowietrzasz tym hamulca tylko sprawiasz że powietrze trafia do wyższego punktu w układzie i tłoczysz najpierw skumolowane w jednym miejscu bąbelki powietrza. Dlatego też tak ważne przy odpowietrzaniu jest ustawienie klamek poziomo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Pisząc o odwróconym rowerze i przez to robienie się miękkej klamki zakładałem odpowietrzony hamulec - wtedy to niemożliwe a takie mity już widziałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
To_JaT Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Ja tak mam. Mogę ci nawet udowodnić na filmie jak ci bardzo zależy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Nie no wierzę, że tak się dzieje przy nieodpowietrzonym, autor po prostu go nie odpowietrzył. Ale przy odpowietrzonym po prostu nie ma prawa odwrócenie roweru zrobić nagle hamulca nieodpowietrzonego, bo jak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Normalnie. Zawsze się mi tak robi w Shimano przy zużytych klockach czyli niskim poziomie płynu w zbiorniczku. Przy ustawieniu do góry kołami ale także przy przewożeniu na leżąco w bagażniku. Na szczęście po czasie się samo odpowietrza ale po prostu trzeba dolać płynu. 8 minut temu, Q_u napisał: bo jak? Grawitacja się kłania. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mateuszsokolowski Napisano 6 Czerwca 2021 Autor Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Hamulec był odpowietrzany 2 tygodnie temu bo wymienianie były klocki i tarcza. Rzeczywiście podczas regulacji rower był kołami do góry żebym miał łatwiejszy dostęp do zacisku. Dzisiaj rano klamka sama wróciła do poprzedniej twardości (trochę gorzej niż po odpowietrzaniu, ale na pewno lepiej niż wczoraj), nie musiałem jej wciskać kilkanaście razy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 2 minuty temu, wkg napisał: Grawitacja się kłania. Rozumiem. Grawitacja w zamknięty układ wtłacza powietrze. Wszystko jasne, Dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 (edytowane) Nie, nie wtłacza. Przemieszcza. Z przestrzeni w zbiorniczku. Proszę uprzejmie. Edytowane 6 Czerwca 2021 przez wkg 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
To_JaT Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Im bardziej zużywają się klocki tym tłoczki rozsuwają się bardziej, zostawiając więcej przestrzeni "jałowej". A oleju zostaje tyle samo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 Skok jałowy nie zależy od zużycia klocków. Tylko ilość płynu (a co, za tym idzie - powietrza) w zbiorniku wyrównawczym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
To_JaT Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 No czyli to w sumie miałem na myśli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 6 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2021 (edytowane) Jasne. Przecież jak każdy taki układ - czy to hamulcowy w aucie czy sterowniczy na jachcie to typowy układ otwarty. Zamyka się dopiero podczas hamowania. Odległość od zbiorniczka do cylindra w rowerze jest mala więc podczas przechyłu płyn po prostu się wylewa z cylindra i włazi tam powietrze Edytowane 6 Czerwca 2021 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 7 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2021 17 godzin temu, Q_u napisał: Rozumiem. Grawitacja w zamknięty układ wtłacza powietrze. Wszystko jasne, Dzięki. To nie jest układ zamknięty. Jeżeli klocki się zużywają i tłoczki coraz bardziej wysuwają, to płynu w zbiorniczku klamki ubywa. Coś ten ubytek musi zastąpić, bo inaczej tłoczki by się mocniej nie wysuwały (wytworzyłoby się podciśnienie w zbiorniczku, które by cofało płyn do klamki). Z braku innej możliwości tą przestrzeń wypełni powietrze. Miałem taki przypadek, że nie trzeba było odwracać, wystarczyło przechylić rower i klamka się zapadała. Przechył w przeciwną i robiła się twarda. Musiało być trochę za mało płynu przy zużytych klockach. Po ich wymianie chodziło ok. Z dolewaniem bym też nie przesadzał, zwłaszcza przy zużytych klockach. Będzie problem z rozepchnięciem klocków, gdzieś ten płyn wycieknie, a w najgorszym przypadku uszkodzi się membrana w klamce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 7 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2021 Powietrze skąd się tam bierze? Przecież masz uszczelkami klamkę i tłoczki zamknięte. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 7 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2021 Bierze się z atmosfery Przeczytaj uważnie - to układ otwarty, zamyka się podczas hamowania. A ta nakrętka na zbiorniczku przepuszcza minimalną ilość powietrza w ciągu życia okładzin - dlatego nie trzeba stosować typowego odpowietzrenia jak np. w autach . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Q_u Napisano 7 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2021 No to jestem inny. Ja u siebie tego nie zaobserwowałem, a miałem już klocki zjechane do oporu, rower zanim kupiłem stojak stał odwrócony bardzo często. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fw66 Napisano 7 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2021 (edytowane) Powietrze wchodzi do układu żeby zrekompensować zużyte klocki Układ otwarty lub zamkniety nie oznacza, że zaciąga powietrze lub nie Co wy wypisujecie. Hamulec musi być szczelny bez żadnego powietrza - podstawy mechaniki. Jeśli jest idealnie odpowietrzony, wtedy nie ma znaczenia w jakiej pozycji jest używany - będzie działał tak samo. Jednak... ponieważ trudno jest go idealnie odpowietrzyć, to jest tak zaprojektowany żeby ewentualne powietrze zbierało się na na górze zbiorniczka wyrównawczego i nie przeszkadzało w użytkowaniu póki rower jest w naturalnej pozycji. Edytowane 7 Czerwca 2021 przez fw66 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 7 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2021 To teraz uważnie przeczytaj ten wątek. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.