Skocz do zawartości

[odchudzanie] Nowy projekt - Scott Sportster Tour


klon

Rekomendowane odpowiedzi

Masa sztycy po docięciu? Musimy znać objętość obciętego kawałka i gęstość materiału, z jakiego jest wykonany, a potem wykonujemy działanie matematyczne: [(Średnica zewnętrzna sztycy x obcięta długość) - (średnica wewnętrzna sztycy x obcięta długość)] x gęstość aluminium (jego stopy konstrukcyjne niewiele się różnią tym parametrem: https://www.engineeringtoolbox.com/metal-alloys-densities-d_50.html). Jeśli sztyca nie jest cieniowana (a te tańsze zwykle nie są) to można dość dokładnie oszacować, o ile obniży się waga po docięciu. Przy cieniowanych i niezbyt dużych obcinanych odcinkach też wielkiego błędu nie będzie. Tanie sztyce ze słabszych stopów mają dość grube ścianki, więc ich docinanie daje większy zysk niż w tych drogich, z kutym jarzmem, które mają na dole małą grubość rurki. Podobnie jest z cieniowanymi kierownicami, które na końcach mają cieniutkie ścianki.

Jak wspominałem, warto jeszcze wymienić dętki, bo te są naprawdę ciężkie, a opony masz wąskie i ja bym zaryzykował nawet z takimi dętkami: https://karbonowy.pl/detki/726-detka-vittoria-ultralite.html

Lżejsza dętka daje też zwykle nieco niższe opory toczenia, więc to podwójny zysk.

Moim zdaniem klon podchodzi do tematu całkiem rozsądnie. 

P.S. Też wydłubywałem odblaski z pedałów. 

P.S 2.

Już mi się nie chce poprawiać, ale ten wzór który podałem to taki skrót myślowy. Chodzi o to, że objętość walca to pole powierzchni podstawy (koła) razy wysokość, więc "pierkwadrat" x h. Więc wyznaczamy objętość dużego walca (średnica zewnętrzna sztycy), potem małego (średnica wewnętrzna) i odejmujemy, otrzymując objętość rurki. A potem mnożymy przez gęstość materiału.  

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@marvelo, możliwe, że będę zmieniał opony na 700x42, Continentale, które polecałeś wcześniej wydają się ciekawe. muszę pojeździć i zobaczyć jak te się sprawdzą na ścierzkach w lesie. Jak zostanę przy Maxxisach, to przy okazji spróbuję ultralite'ów Vittorii. Szkoda tylko, że nie ma ich w wersji pod zawór AV, skoro już mam taki otwór w obręczach, to żal nie korzystać z kompresorów na stacjach ;)

Mały update wagowy, sztyca po ucięciu(około 5,5cm) waży: 281,5g

PXL_20210617_093433345.jpg

Waga całości teraz to 12,64kg.

Edytowane przez klon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Rower zyskał nowy amortyzator i siodełko, zmienił się napęd na 2x10, zmieniły się klamki hamulca.
Sporo części z odzysku, bo w swoim MTB zmieniłem napęd na 1x12 :D
Teraz jestem całkiem zadowolony z wagi i bardzo zadowolony z tego jak Szkot jeździ.

Do rzeczy, zmiany wyglądają następująco:

Przerzutka tylna Sram x9 z krótkim wózkiem - 204g 309,8g

Kaseta Shimano XT 11-34T - 316g 368,5g

łańcuch Shimano SLX 10sp 247g 305,4g

Siodełko: Specialized Toupe: 250,5g 389,6g

Amortyzator: RST M7 Singleshock: 1673g 2251g

Klamki: Avid FR5: 150g 199,4g 199,3g

Manetki 2x10 Sram x7: 221g

Waga całości, realna, zważona na wadze podwieszanej to 11,38kg

Na chwilę obecną nie przewiduję zmian*. Rower wyszedł naprawdę świetny, jak znajdę chwilę to wrzucę zdjęcia finalnego produktu :D
* ale to nie znaczy, że ich nie będzie, bo może będą lżejsze koła, może dojdzie jakiś lekki bagażnik, a może sprzedam Szkota i zacznę kolejny projekt...czas pokaże!

After:

Spoiler

1642755709_PXL_20231019_004207720(redni).thumb.jpg.abef506b70ff7291588c05bd4fd137d4.jpg

Before:

Spoiler

PXL_20210529_185116854.jpg

 

  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Małym kosztem możesz jeszcze urwać całkiem sporo gramów na dętkach TPU i decydując się na błotniki plastikowe z jednym punktem mocowania, możesz w nich wtedy jeszcze urwać nieco masy przerabiając stalowe zaczepy na aluminiowe jeśli masz zacięcie ślusarskie.
Jest sporo błotników na rynku lżejszych niż twoje i spełniających swoją funkcję (i do tego w rozsądnej cenie)
 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...
Napisano (edytowane)

Nadchodzi zima, czas więc coś podłubać, zrobić serwis...odchudzić Scotta jeszcze o jakieś pół kilo...a może nawet zejść do < 10,5 kg 😅

Mały teaser tego co będzie zmienione(nie zawsze na lżejsze): koła, dętki, opony, gripy,  przednia przerzutka, znalazłem woreczek ze śrubkami alu i tytanowymi, więc może coś dopasuję i pozamieniam.

PXL_20241104_184912887.thumb.jpg.3e513e893c20223f2bc8b6ca71e2e51b.jpgPXL_20241104_185114659.jpg.2807c181788d8dd191404ba0d3d8bffd.jpgPXL_20241104_204101625.jpg.a28aa27480e50aa8778a28dae9725068.jpgPXL_20241104_204413570.jpg.0cf9f75925858889629c73f44158ba6c.jpgPXL_20241104_204425242.jpg.f7dd2fc9fa7a35969ec5c6836065e23e.jpg

Tak jak wspomniał @munioman masy z błotników można urwać sporo, już udało mi się zejść o 100g...a jeszcze stalowe zaczepy czekają na zmianę na alu 😀

PXL_20241104_202035437.thumb.jpg.a871a1f346735ca287756bed3e540f42.jpgPXL_20241104_201952928.thumb.jpg.40acac1dca8afdb0f31f6ff5bfc75bd1.jpg

Niestety wyginanie prętów to trochę karkołomna (a może bardziej prętołąmna) dyscyplina:

PXL_20241104_203338775.thumb.jpg.a3ad88bc1c3e6a394dc5f71a42f3611d.jpg

Ważne, że za 3 podejściem się udało, pręty kosztują około 3zł sztuka, więc warto było zamówić więcej ;)

PXL_20241104_202003032.thumb.jpg.6b261c58fb4202fd38911f5a4909a538.jpgPXL_20241104_203303623.thumb.jpg.fd288e0ea7ac241686e8ee8181fb88f8.jpg

Update z rozpiską wagi komponentów będzie niedługo, jak tylko zaplotę tylne koło i złożę rower w całość :)

Edytowane przez klon
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Czas na małe podsumowanie prac, na początek tabela :)

obraz.thumb.png.907f9c1eb1cb2b7c7a284028ebce3054.png

Te zaznaczone na niebiesko elementy, to akcesoria, które pewnie w ważeniu "fabrycznym" nie byłyby założone na rower. Waga bez nich(a w zasadzie z gripami, ale tymi podstawowymi z wersji v1) to 10,16kg - chyba nie najgorzej? Tak gravelovo, a z amorkiem :D 

Waga ze wszystkimi akcesoriami to 10,97kg. Rower ważyłem i wagi nie odbiegają od realnych,(nie robiłem zdjęć, ale niedługo się poprawię)

Niżej parę fotek z ważenia:

Koło tylne zaplecione, wyszło całkiem sympatycznie:

PXL_20241108_002531193.jpg.6f6c9bbbbc346e702c5eb23ffdba51fb.jpg

Najwięcej masy rower nabrał przez nowe opony  Michelin Power Gravel 2 w szerokości 40mm, doszło po prawie 100g na koło. Wymieniłem też gripy ESI na Ergon GS2 - wersja z małymi rogami. Dla wagi to gorzej, ale dla przyczepności i nadgarstków lepiej, gripy przy długich wycieczkach sprawują się świetnie, zero bólu i drętwienia nadgarstków.

PXL_20241113_180815353.jpg.ff4e30ec9793332a462db18adfbd866c.jpg

Nie spodziewałem się tego, że nowe klocki będą lżejsze od tych zużytych, wymieniłem przy okazji wymiany kół, niech się układają do nowych obręczy.
PXL_20241113_180127067.jpg.fbfa6477005a3e8e56d3bf11b3d075f0.jpgPXL_20241113_180253339.jpg.c6915f6333c12d653fbcd6bd212242ad.jpgPXL_20241113_180339811.jpg.c4daf8c87f5b7a2a01ed4ee08512217e.jpg

Dalszy ciąg modyfikacji błotników, modyfikacja za grosze (aluminiowy profil z Castoramy za 16zł, trochę pracy i 46g mniej :D
Wymieniłem też śrubki na aluminiowe, zawsze to parę gram mniej, a śrubki z zapasów własnych. Sumując wymienione pręty, zaczepy i śrubki zszedłem 161g, całkiem fajnie biorąc pod uwagę to, że materiały kosztowały łącznie 22zł :D

PXL_20241113_180435348.jpg.b6d44e4bc5ab17cfba15c5819c741fc4.jpgPXL_20241113_180458889.jpg.a80221a99be1af1b978ac2beff3bf967.jpgPXL_20241113_181131582.jpg.e3c23ba65d69917e220f9782f0e1f1c5.jpgPXL_20241113_181928975.jpg.2433f238da373005ada02aa966effab4.jpg

 Tak a propos śrubek, jest tego więcej, wymienione w:
- klamkach hamulcowych(tu musiałem trochę dotoczyć te aluminiowe, bo fabryka stosuje niestandardowe),
- tylnych piwotach(tam siły działają w stronę ramy a nie łebków śrub, więc raczej bezpiecznie, ale będę obserwował czy się nie chcą urwać),
- regulacji przedniej przerzutki,
- śrubki do akcesoriów w ramie
- śruba korka sterów,
- śrubki mocujące gripy

PXL_20241113_180630545.jpg.7cd815fe97d6944b705f55546ff6d537.jpgPXL_20241113_180547834.jpg.34140372c286045db3e24a43687efad3.jpg 

Może kiedyś przyjdzie mi do głowy odchudzać go bardziej, kreatywne pomysły mile widziane :D
Z takich oczywistych rzeczy, przychodzi mi do głowy wymiana korby na jakiś karbon, zmiana kokpitu i może jakaś lżejsza sztyca(choć w tym rozmiarze to już chyba nie realne). Amortyzator lepiej wybierający nierówności też by się przydał, ten RST jest dla mnie za dużym kompromisem. Niestety lekkie amortyzowane widelce pod Vbrake'i wyginęły, kto wie, może wrócą, sztywniaka nie chcę, to nie szosa, ani gravel, ma być turystycznie i wygodnie. A propos wygody, siodełko Spec Toupe jest wygodne, ale do mojego roweru MTB kupiłem ostatnio jeszcze wygodniejsze i chyba do Scotta też takie zamówię, lepiej tyłek przyzwyczaić do jednego modelu(przy okazji zejdzie z wagi ze 20-30g).

W innym miejscu forum zacząłem temat o wyborze moich pierwszych SPD, pewnie przybędzie przez to około 120g, jak je założę to zaktualizuję listę i wrzucę jakieś fotki całości z jazdy testowej :)

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...