marvelo Napisano 14 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2021 (edytowane) Masa sztycy po docięciu? Musimy znać objętość obciętego kawałka i gęstość materiału, z jakiego jest wykonany, a potem wykonujemy działanie matematyczne: [(Średnica zewnętrzna sztycy x obcięta długość) - (średnica wewnętrzna sztycy x obcięta długość)] x gęstość aluminium (jego stopy konstrukcyjne niewiele się różnią tym parametrem: https://www.engineeringtoolbox.com/metal-alloys-densities-d_50.html). Jeśli sztyca nie jest cieniowana (a te tańsze zwykle nie są) to można dość dokładnie oszacować, o ile obniży się waga po docięciu. Przy cieniowanych i niezbyt dużych obcinanych odcinkach też wielkiego błędu nie będzie. Tanie sztyce ze słabszych stopów mają dość grube ścianki, więc ich docinanie daje większy zysk niż w tych drogich, z kutym jarzmem, które mają na dole małą grubość rurki. Podobnie jest z cieniowanymi kierownicami, które na końcach mają cieniutkie ścianki. Jak wspominałem, warto jeszcze wymienić dętki, bo te są naprawdę ciężkie, a opony masz wąskie i ja bym zaryzykował nawet z takimi dętkami: https://karbonowy.pl/detki/726-detka-vittoria-ultralite.html Lżejsza dętka daje też zwykle nieco niższe opory toczenia, więc to podwójny zysk. Moim zdaniem klon podchodzi do tematu całkiem rozsądnie. P.S. Też wydłubywałem odblaski z pedałów. P.S 2. Już mi się nie chce poprawiać, ale ten wzór który podałem to taki skrót myślowy. Chodzi o to, że objętość walca to pole powierzchni podstawy (koła) razy wysokość, więc "pierkwadrat" x h. Więc wyznaczamy objętość dużego walca (średnica zewnętrzna sztycy), potem małego (średnica wewnętrzna) i odejmujemy, otrzymując objętość rurki. A potem mnożymy przez gęstość materiału. Edytowane 14 Czerwca 2021 przez marvelo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klon Napisano 17 Czerwca 2021 Autor Udostępnij Napisano 17 Czerwca 2021 (edytowane) @marvelo, możliwe, że będę zmieniał opony na 700x42, Continentale, które polecałeś wcześniej wydają się ciekawe. muszę pojeździć i zobaczyć jak te się sprawdzą na ścierzkach w lesie. Jak zostanę przy Maxxisach, to przy okazji spróbuję ultralite'ów Vittorii. Szkoda tylko, że nie ma ich w wersji pod zawór AV, skoro już mam taki otwór w obręczach, to żal nie korzystać z kompresorów na stacjach Mały update wagowy, sztyca po ucięciu(około 5,5cm) waży: 281,5g Waga całości teraz to 12,64kg. Edytowane 17 Czerwca 2021 przez klon Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemorski Napisano 17 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 17 Czerwca 2021 A ile ważyła przed ucieciem ? Nie napisałeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marvelo Napisano 17 Czerwca 2021 Udostępnij Napisano 17 Czerwca 2021 W dniu 14.06.2021 o 12:02, klon napisał: sztyca 315,8g Było w rozpisce na poprzedniej stronie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klon Napisano 19 Października 2023 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2023 Rower zyskał nowy amortyzator i siodełko, zmienił się napęd na 2x10, zmieniły się klamki hamulca. Sporo części z odzysku, bo w swoim MTB zmieniłem napęd na 1x12 Teraz jestem całkiem zadowolony z wagi i bardzo zadowolony z tego jak Szkot jeździ. Do rzeczy, zmiany wyglądają następująco: Przerzutka tylna Sram x9 z krótkim wózkiem - 204g 309,8g Kaseta Shimano XT 11-34T - 316g 368,5g łańcuch Shimano SLX 10sp 247g 305,4g Siodełko: Specialized Toupe: 250,5g 389,6g Amortyzator: RST M7 Singleshock: 1673g 2251g Klamki: Avid FR5: 150g 199,4g 199,3g Manetki 2x10 Sram x7: 221g Waga całości, realna, zważona na wadze podwieszanej to 11,38kg Na chwilę obecną nie przewiduję zmian*. Rower wyszedł naprawdę świetny, jak znajdę chwilę to wrzucę zdjęcia finalnego produktu * ale to nie znaczy, że ich nie będzie, bo może będą lżejsze koła, może dojdzie jakiś lekki bagażnik, a może sprzedam Szkota i zacznę kolejny projekt...czas pokaże! After: Spoiler Before: Spoiler 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
munioman Napisano 19 Lutego Udostępnij Napisano 19 Lutego Małym kosztem możesz jeszcze urwać całkiem sporo gramów na dętkach TPU i decydując się na błotniki plastikowe z jednym punktem mocowania, możesz w nich wtedy jeszcze urwać nieco masy przerabiając stalowe zaczepy na aluminiowe jeśli masz zacięcie ślusarskie. Jest sporo błotników na rynku lżejszych niż twoje i spełniających swoją funkcję (i do tego w rozsądnej cenie) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
klon Napisano 5 Listopada Autor Udostępnij Napisano 5 Listopada (edytowane) Nadchodzi zima, czas więc coś podłubać, zrobić serwis...odchudzić Scotta jeszcze o jakieś pół kilo...a może nawet zejść do < 10,5 kg 😅 Mały teaser tego co będzie zmienione(nie zawsze na lżejsze): koła, dętki, opony, gripy, przednia przerzutka, znalazłem woreczek ze śrubkami alu i tytanowymi, więc może coś dopasuję i pozamieniam. Tak jak wspomniał @munioman masy z błotników można urwać sporo, już udało mi się zejść o 100g...a jeszcze stalowe zaczepy czekają na zmianę na alu 😀 Niestety wyginanie prętów to trochę karkołomna (a może bardziej prętołąmna) dyscyplina: Ważne, że za 3 podejściem się udało, pręty kosztują około 3zł sztuka, więc warto było zamówić więcej Update z rozpiską wagi komponentów będzie niedługo, jak tylko zaplotę tylne koło i złożę rower w całość Edytowane 5 Listopada przez klon 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.