Skocz do zawartości

[Łańcuch] Sposób pomiaru zużycia łańcucha


pinok

Rekomendowane odpowiedzi

Mam 2 łańcuchy: KMC X12 oraz SRAM NX

Mierząc przymiarem UNIOR 1643/4 łańcuch SRAM NX wyciągnięty 0,4% natomiast KMC 0,6%

Ale jak powiesiłem oba na gwoździu zużycie jest odwrotne, SRAM jest ok 1,5mm dłuższy od KMC.

Znalazłem wiele artykułów/filmów jakie są metody mierzenia zużycia ale co zrobić w takiej sytuacji odpowiedzi nie spotkałem.

Info dodatkowe na KMC przejechane 450km, na SRAM 700km

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego życia: niski sram to złom i po 1000km był dłuższy niż kmc po 2800km. Nie ufam żadnym przymiarom, tylko całkowita długość daje prawdziwy obraz sytuacji. 

 

Pamiętaj o jednym istotnym aspekcie. Zużycie rolki. Jeśli jej grubość będzie się zmniejszała, to każdy przyrząd rozpychający rolki będzie dawał nieprawdziwy odczyt, bo do podziałki łańcucha doda 2x zmniejszenie grubości rolki. A z punktu widzenia kasety, korby, podziałki łańcucha - zużyta rolka nie ma żadnego znaczenia dla pracy i nie pełni żadnej roli w mierzeniu podziałki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się: @cervandes  jakiego rzędu mm odchylenie rolki pokazuje że przymiar może się mylić? Ja mam najtańszy przymiar, i nie wiem czy one wszystkie to wszystko jedno właśnie, bo chciałem kupić go od Bitula. 

  

18 minut temu, cervandes napisał:

Zużycie rolki. Jeśli jej grubość będzie się zmniejszała, to każdy przyrząd rozpychający rolki będzie dawał nieprawdziwy odczyt, bo do podziałki łańcucha doda 2x zmniejszenie grubości rolki.

A nie jest tak, że jeśli pokazuje prawie 0.75 to już do wymiany. To po co te przymiary są takie drogie niektóe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Tylko powieszenie łańcucha na gwoździu i porównanie z nowym, względnie z oznaczoną w jakiś trwały sposób długością.

Rolki ruszać nie musisz, jak łańcuch będzie się nadawał tylko do kosza, to rolki nadal będą na miejscu.

 

 

Obojętne czy pedałujesz czy łańcuch wisi na gwoździu - rolki zawsze są luźne, swobodne względem łańcucha. To co się napręża, czyli przenosi moc w napędzie, to płytki zewnętrzne, płytki wewnętrzne i sworzeń (pin). Łańcuch się wydłuża poprzez wytarcie pinu i ogniw wewnętrznych ocierających się o pin. Rolki służą tylko do poprawienia jakości i trwałości napędu, są elementem ślizgowym zmniejszającym zużycie pozostałych elementów. Zużyta rolka w efekcie pozwala większej ilości brudu dostawać się do wnętrza ogniw przyspieszając jego zużycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to nieźle, bo zawsze mi sie wydawało, że czemuś te przymiary służą (albo chociaż w przybliżeniu ostrzegają), przynajmniej temu, że jeśli już pomiar wpada przy 0.75 to coś_to_znaczy tak czy siak i do wymiany. Dobrze wiedzieć, żeby własnie co jakiś czas porównywać z nowym, ale to też musi być bardzo dokładnie robione. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w ciemno można przyjąć że średnio co 1.5 kkm wymieniać łańcuch.(przy założeniu że to nie jest jakaś podróbka)? Oczywiście regularnie sprawdzać czy zadziorki sa na kasecie etc. W ogóle wielkie dzięki za teorię. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, es.ka napisał:

jaki przymiar używasz i jak to robisz, żeby odczyt zawsze był dobry?

Jakiś najtańszy, za 8 zł chyba. Ale porównywałem pomiary z profesjonalnym Rohloff-em w sklepie i nie było jakiś bardzo znaczących różnic. Aczkolwiek raz pomiar u mnie to 0,75 a w sklepie wyszło że już 1.

@cervandes - raczej bliżej 100. Poza tym używam zawsze miękkich przełożeń a rower użytkowany jest w Warszawie i okolicy. Żadnych trudnych warunków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytłumaczcie mi te Waty w skrócie w kontekście do zużycia łańcucha.

Jeśli według brouter.de robię średnio na płaskim terenie: 100km - 0.50kWh to z odpowiednią kadencją napęd (w teorii) dłużej pojeździ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy to nie jest jeszcze inaczej - nie warto używać przymiaru, do tych niższych modeli albo podróbek markowych łańcuchów. Albo jeśli nie mamy dwóch łańcuchów w danej chwili żeby porównać, zakupić lepszy  przymiar który "łapie" niższe zakresy poniżej 0.5 i jest to jakiś punkt odniesienia. (Autor tematu ma taki przymiar za stówkę, czyżby wyrzucił pieniądze w błoto?) W sumie nie wiem czy w takiej sytuacji nie robić szejkowania częściej. (choć w praktyce raz na ruski rok to robiłem).  No i faktycznie docelowo jeździć "na dwa łańcuchy". Temat wyświechtany, ale w dobie szalejących cen podzespołów (kaseta) istotny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilu ludzi - tyle teorii. Ja jeżdżę całe życie, 'robię' 3-4 dobre łańcuchy rocznie i doszedłem jakiś czas temu, że częste mycie skraca życie. Szejkowanie znaczy się.

Łańcuch fabrycznie pokryty jest takim gęstym i lepkim miodkiem. Miodek aplikowany jest na gorąco, przez co wnika dobrze w głąb ogniw. No i tam siedzi sobie, uszczelniając ogniwo przed wnikaniem syfu do niego. Z czasem smar się zużywa, zaczynamy podlewać łańcuch olejem, rozcieńczać to co tam w środku było, ale nadal jest szczelniej, niż suchy na wiór łańcuch po szejkowaniu.

Kiedyś moda była na szejkowanie na maxa, wszyscy szejkowali, nawet nowe łańcuchy. Jakieś teorie o tym, że to nie smar jest tylko 'konserwant' na czas leżakowania i należy go usunąć - itp. No i okazywało się, że szejkowane częściej łańcuchy w moim przypadku kończyły się najszybciej... Dlatego ja teraz szejkuję tylko, gdy naprawdę muszę, tj na starym łańcuchu topiłem mega w błocie i piachu i nie ma siły żeby to ogarnąć inaczej. Ale staram się unikać szejkowania ile mogę.

 

A co do przymiarów - lepsze, gorsze... Jaki nie kupisz, jeśli on działa na zasadzie rozpychania rolek w przeciwnych kierunkach to są to pieniądze wyrzucone w błoto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wszystkie łańcuchy mają tego smaru aż nadto fabrycznie. Sram ma go dużo, u KMC jakby tylko cienki film,,,,

Autor tematu chyba ma bardzo dobry przymiar, ale i tak musi porównywać długość na gwoździu. Podstawowy przymiar od Park Toola wygląda jak najtańszy na rynku....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponoć są sposoby na mierzenie suwmiarką, ale to zależy od producenta łańcucha, i szczerze do trzech miejsc po przecinku pomiar - to tez suwmiarka nie może być pierwsza lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 29.05.2021 o 19:37, cervandes napisał:

A z punktu widzenia kasety, korby, podziałki łańcucha - zużyta rolka nie ma żadnego znaczenia dla pracy i nie pełni żadnej roli w mierzeniu podziałki.

 

W dniu 29.05.2021 o 20:06, cervandes napisał:

. Łańcuch się wydłuża poprzez wytarcie pinu i ogniw wewnętrznych ocierających się o pin. Rolki służą tylko do poprawienia jakości i trwałości napędu, są elementem ślizgowym zmniejszającym zużycie pozostałych elementów.

Zdecydowanie nie. Rolki współpracują z zębami kasety. Jeżeli odległośc między rolkami jest zbyt duża - kaseta się zużywa. Obojętnie, czy zwiększenie tej  odległości jest spowodowane zużyciem pinu i ogniw czy rolek.  Po prostu kaseta nic nie wie o pinach i długośc łańcucha mało ją interesuje - zna tylko rolki :) Gdyby rolki w jakiś automagiczny sposób zrobiły sie grubsze przy wyciągniętym łańcuchu wszystko by było w jak największym porządku. Niestety nie robią sie grubsze :D

Edit: Weźcie tego nie czytajcie :)

W dniu 30.05.2021 o 10:52, cervandes napisał:

Kiedyś moda była na szejkowanie na maxa, wszyscy szejkowali, nawet nowe łańcuchy. Jakieś teorie o tym, że to nie smar jest tylko 'konserwant' na czas leżakowania i należy go usunąć - itp. No i okazywało się, że szejkowane częściej łańcuchy w moim przypadku kończyły się najszybciej... Dlatego ja teraz szejkuję tylko, gdy naprawdę muszę, tj na starym łańcuchu topiłem mega w błocie i piachu i nie ma siły żeby to ogarnąć inaczej. Ale staram się unikać szejkowania ile mogę.

Słusznie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...