Skocz do zawartości

[Korba] środkowa tarcza nie przyjmuje poprawnie łańcucha.


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Trzyrzędowa korba. Oryginalne tarcze alu. Wymieniony łańcuch, kaseta. Na 1 i 3 tarczy przyjmuje normalnie , napęd działa wyśmienicie. Na drugiej tarczy coś jakby chrobocze tylko pod naciskiem pedałów, nie wiem dźwięk a'la przeskakiwanie (nie mam doświadczenia, więc odczuć idealnie nie opiszę) - głównie na niej było jeżdżone do tej pory ale mało 1000km. Unikać tej tarczy, czy w pierwszej kolejności łańcuch będzie w małym/średnim/dużym stopniu niszczył napęd? 

P1000843.thumb.jpg.b038a261fc28a4ae89fde7b9e6ce106d.jpg

P1000844.thumb.jpg.60e6c6f9194769c725b3b7b0aeebc265.jpg

Napisano

A jak było na poprzednim łańcuchu - dużo jeździłeś na środkowej tarczy? Bo tarcze też się kiedyś zużyją. Jak duża i średnia są alu a mała stalowa, to przy równym użyciu pierwsza padnie środkowa. A jak się jeździ dużo po "lesie" i środek pracuje najwięcej, to tym bardziej pierwszy padnie. Raczej bym wymienił tarcze, niż nie używał środka...

Napisano

W sumie racja, tylko czy po tarczy na zdjęciach widać że az tak jest źle? Albo skoro to się stało po 1000km a głównie właśnie ta środkowa była używana, to ja sam nie wiem, czy poprzez np.  złą kadencję jakoś dziwnie ona się tak zdegradowała...? Bo ja mam odczucia, jakby ona się nie ułożyła, i póki co nie mogę jej wymienić, z adrugiej strony jak pisałem - nie wiem na ile będzie degradowało napęd używanie tek tarczy gdy reszta napędu jest w stanie bardzo dobrym. 

Na poprzednim łańcuchu było OK, ale on za szybko się wyciągnął, i prewencyjnie choć tamta kaseta byłą też OK, wymieniłem tez kasetę. 

Napisano

Ale przeskakuje Ci łańcuch jak mocno depniesz  ? Ta tarcza nie wygląda źle. A tego przeskakiwania nie sposób nie zauwazyć, można wręcz spaść z roweru  i nogi połamac jak dajesz na stojąco ... 

Może po prostu masz przerzutke niewyregulowaną.

Coś tu mi nie pasuje - po 1tkm wymieniać cały napęd ? Kasetę prewencyjnie ?

Napisano

Jak mocniej depnę; kręcąc korbą w miarę spokojnie nie ma wyraźnych odczuć dźwiękowych, choć może postaram się jeszcze to nagrać. 

Przerzutka wydaje się być wyregulowana, bo jak pisałem cały napęd nie był aż nadto używany, jeszcze sprawdzę. 

Napisano

To nie odczucia dźwiękowe tylko jak łańcuch przeskakuje na zębatce to masz takie walnięcie, że się o nogi i stawy boisz. Może ją trzeba po prostu dokręcić ? Nie masz szans przez 1 tkm zjechać blatu.

Napisano

To prawda, blat na pewno 1000km wytrzyma. Ja zrozumiałem, że 1000 to przejechane na nowym napędzie z pomijaniem tego środka. Jak rower ma 1000km to co innego.

Napisano

Miałem trzy nowe kasety. pierwszy łańcuch szybko sie zajechał po 1000 km, poprzednia nowa kaseta nie, ale wraz ze zmianą łańcucha, wymieniłem kasetę (wiem, nieekonomicznie). To jest owo ".prewencyjnie". Z powodu mocnego wiatru nagranie mi nie wyszło (spróbuje jeszcze raz do tego podjeść), ale tylko na środkowym jest chrobot podobny do mielenia piasku, występuje prawie przez cały obrót. Powtarzam, nowa kaseta, nowy łańcuch, tarcze jak na zdjęciach. Efekt jest tylko na środkowej tarczy odczuwany pod obciążeniem, jeśli kręcę korbą na stojaku serwisowym nawet szybko, nic nie ma, przerzutka wydaje się być dobrze wyregulowana. 

A czy moze byc taka sytuacja: przecież tarcze są specjalnie profilowane, więc czy mogło dojść do specyficznego zajechania tej tarczy (mimo że wizualnie wszystko okej), że teraz mam to co mam, no po prostu łańcuch nie leży idealnie, jesli chodzi o jazdę czuje się też pewną niedogodność. 

 

Napisano

Są tu na forum zawodnicy co zajechali zębatki w mniej niż 1000km. Tylko oni maja nogę od konia i te zębatki wyglądają o wiele gorzej niż te z zdjęcia.

Na początek spróbuj spiłować małym pilniczkiem zadziory na zębach, potem zobacz czy coś to dało.

 

  • Mod Team
Napisano

No ale chwila, bo OP trochę wprowadza zamieszania. Jak rozumiem to nic nie przeskakuje, napęd sam w sobie działa dobrze, jedynie wydaje dźwięki na środkowej zębatce z przodu?

Skąd zatem pomysł, że coś jest jakoś zużyte? Zębatka wygląda ok.

Zacznij od dokładnego wyczyszczenia korby. Ten dźwięk to na każdym przełożeniu z tyłu słychać? 

Napisano

Proszę, wszystko czyste, bieg 1 i 3 wszystko chodzi cicho i idealnie. Bieg 2 taki chrobot, łańcuch nie wchodzi idealnie. Na nagraniu bieg 3 pojawia się na wysokości szczekania psów. Nic nie ociera o wózek, sprawdzano na każdym przełożeniu, tylko na środkowej z przodu wydaje dźwięki. 

korba2.mp3

Napisano

Klasyczny objaw pierwszego etapu zużycia środkowej koronki korby. Widzę też, że postanowiłeś pobawić się z nami w ciuciubabkę pokazujący tylko fragment środkowej koronki ( gdy prawe ramię korby-pedał R jest w poziomie to najbardziej zużyte będą zęby u góry, mniej te na dole - które widac na zdjęciu )  Krótko mówiąc masz 3 opcje . Pierwsza - jeździć, 100-200 km i ucichnie, druga, obrócić koronkę korby o 90 lub 180 stopni,  lub wymienić na nową ( nowa alu 32 zęby - to deore lx ? fc-m570? 571? praktycznie nie do dostania )

Napisano

No to nieźle, ale jak będę jeździł, ucichnie, to i tak lepiej jednak zrobić którąś z tych opcji które wymieniłeś. Ze zdjęciami się poprawie, jak będzie czas. Wielkie dzięki wiem na czym w końcu stoję. 

 

Napisano

Środkowa 32 stalowa ( od deore ) to koszt ok. 40 pln różnica taka, że alu wazy 40 gr a stalowa 80. ( stalowa wytrzyma 2-3 x tyle ) oczywiście o ile trafiłem z modelem korby.

Napisano

Tak, chyba właśnie ta. Niemniej zastanawiam się czy od razu nie wymienić tej środkowej tarczy. Ponieważ teraz dotrze się po 200 kilometrach, ale z drugiej strony narażam resztę napędu na szybsze zużycie? Poza tym nie jest to przyjemne jak tak słychać no i trochę czuć pod nogami, że nie chodzi to należycie i gładko. 

Napisano

Ja bym jeździł. Nie wymieniał. Od poziomu, intensywości tego chrobotania można zaryzykować po ilu km będzie ok, być może nawet po 30-50 km.   Nie narażasz niczego na szybsze zużycie.

https://ctbike.pl/shimano-deore-fc-m510-tarcza-koronka-zebatka-korby-3x9rz-104mm-32t.html

taka będzie pasować ( stalowa ) gdybyś nie chciał czekac.

Ale ja bym jeździł, ewentualnie obrócił środkową koronkę.

Napisano

Tak. Na każdej. 

Jest nieprzyjemny. Takie trochę rzęcholenie, skupić się nie można na jeździe do końca. :confused: 

BTW. bo jeśli przy nowej kasecie na jakiejś koronce tego dźwięku by nie było albo był mniejszy to by wtedy  coś znaczyło? 

Dobrze. Zobaczymy nie ma co narzekać, pojeżdżę i zobaczymy Dziękuję  za pomoc

Napisano

Duża zębatka jest najtrwalsza. Wygląda, że najmniej na niej jeździsz - ja bym kupował tę , która jest tańsza.

Napisano

Ma się tylko rozstaw śrub zgadzać i dowolna dobra? (stal) https://allegro.pl/oferta/zebatka-korby-tarcza-shimano-44t-3x9-3x8-104-bdc-10018531101 (aluminium)  https://allegro.pl/oferta/tarcza-do-korby-shimano-fc-m510-3x9-44t-104mm-sreb-10216380234  Więć wymyśliłem sobie: Niech się ułoży ta środkowa tarcza na tym nowym łańcuchu, jeździć też na największej, a potem już mógłbym wymienić od razu dwie tarcze. Skoro największa ileś tam % dłużej żyje to dobrze, tylko jest pytanie może jednak kupić stalową? 

 

Napisano

O duzą sie nie martw, wymieniając jako tako łańcuch to wystarczy Ci na dziesiatki tys km. I można dać stalowa np od alivio.

Napisano

FC-M430 / FC-M480 44T takie stalowe znalazłem. Ale waży to sporo ~ 230g. Przejechałem 100 km na rowerze, trochę się ta tarcza środkowa ułożyła, mniej słychać, jest lepiej. Wszystko gra.

Pozdrawiam. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...