Skocz do zawartości

[Rama] Projekt kompletnej przebudowy MTB - maszyna do XC


Rekomendowane odpowiedzi

Dzieńdobrek forumowicze,

Trochę z głupoty, trochę zbyt napalony, trochę zachęcony premią w pracy (miłe wspomnienie) postanowiłem zmodernizować swój stary rower - Ghost EBS Comp 29 2014/2015.

Rower przeleżał zimę na balkonie bez zabezpieczenia i dorwała go ta ruda ******. Z racji że potrzebowałem na szybko czegoś w góry, a w sklepach puchy, pogadałem z chłopakami na serwisie i postanowiliśmy zainstalować nowy napęd 1x11. W sumie to XT/XTR z korbą SLX. No fajny napęd, nie ma co. Serwisant również odwrócił mostek i tak powstał rower na starej ramie, starych kołach, starej sztycy, starym siodle, starej kierownicy i starym turbo beznajdziejnym widelcu RST.

Mając już solidne podstawy chciał bym w kolejnych miesiącach rozbudowywać rower tak żeby na wiosnę 2022 mieć już kompletnie nową maszynę. Planuję nawet pójść na kurs serwisowy i złożyć nowy rower od zera sam. Jednak strasznie słabo znam się na sprzęcie, uwielbiam po prostu jeździć. Rower ma być maszyną 100% XC pod maratony i single tracki. Do każdej innej jazdy posiadam drugi rower z którego jestem mega zadowolony (no chyba że wsadzę tam GRX 1x11 zamiast 2x10). Moje parametry to waga 100-105kg przy wzroście 196cm.

Chciałem was prosić o podzielenie się doświadczeniem i pomoc w doborze kolejnych komponentów oraz rady czego szukać, jako że maszynę planuję kończyć raczej na jesieni.

A więc kolejno kroki:

1. Mam upolowany widelec RockShox SID 29 RL3 DebonAir 2019 100mm 15x110mm za 2700zł bez manetki. Amortyzator ma rurę sterową długości 17.5cm. Czy to mało czy w sam raz? Nie udało mi się znaleźć żadnych informacji. Reba obecnie kosztuje 2500zł+, recoon 1500zł. No po prostu ten używany SID (podobno przejechał <100km) wydaje mi się fajną opcją. Porządny amortyzator z wyższej półki gotów udźwignąć mój ciężki tyłek i dać mi fajne doznania z jazdy. Tak przynajmniej wynika z recenzji. No i cena względem reby - rewelacja.
2. Chciał bym wymienić jeszcze w obecnej ramie koła i nie wiem jak do tego podejść. Rama ma tylne mocowanie piasty z szybkozamykaczem, amortyzator jest już/będzie pod sztywnego boosta. Jak byście do tego podeszli? Wymiana przedniego koła a tylne dopiero przy wymianie ramy? Czy wymiana obu kół, a w tylnym zmienić tylko piastę z nową ramą na sztywną oś? Opony już są w przeciętnym stanie, koła ciężkie i chcę tubelessa - stąd chęć zmiany kół.
3. Sztyka myk myk - tutaj poczekam na nową ramę, ponieważ obecna ma zewnętrzne prowadzenie pancerzy a jednak chyba wewnętrzne wygrywa estetyką. Szkoda będzie zaraz wymieniać sztycę. Czy sztyce pokroju RockShox Reverb utrzymają mój ciężki tyłek?
4. Kierownica i mostek - czy jest sens wymieniać kierownicę przy starej ramie? W sumie nie widzę przeciwskazań, czy jednak poczekać i dobrać pod geometrię nowej ramy?
5. Rama i tutaj jest najgorzej - nie wiem ani czego szukać, ani jak, ani za ile. Proszę - pomóżcie. Wiem tylko że chcę szukać ramy po sezonie. Karbon? Obawiam się że jestem za ciężki, ale może się mylę? Tytan w XC ma sens? A może po prostu lekka rama z "tego nie pomalujesz"? Jak wspomniałem na początku rower ma służyć 100% do jazdy XC. Nie będzie jeździć po asfalcie (poza odcinkami maratonów), nie będzie jeździć po mieście. Nie będę na nim robić tras po 100km.  To ma być rower górski typowo w góry, ale jednocześnie na tyle zwinny żeby zawijać się między drzewami i radzić sobie świetnie na podjazdach i zjazdach. Ma być na tyle sztywny żebym nie czuł pompowania (które przy mojej wadze musi występować). Maszyna do IKSCE jednym słowem.

Budżet? Sky is the limit :) A tak poważnie to chodzi o złożenie fajnego roweru dla AMATORA. Moje cele sportowe to pierwsza trzysetka w imprezach dla amatorów. Tak, jak dojadę w ramach pierwszych 300 pozycji będę więcej niż szczęśliwy. Tylko tyle i aż tyle. Na pewno nie chcę kompletować czegoś czego nie potrzebuję, ale chcę czuć satysfakcję z jazdy i z wydanych pieniędzy.

Wymagam dużo, ale wydaje mi się to ciekawy projekt do dyskusji. Liczę że jest tutaj grono wariatów którzy zechcą mi uświadomić czego potrzebuję, a czego nie potrzebuję. Będę pewnie dziękował w odpowiedziach, ale też dziękuję z góry każdemu komu chciało się to chociaż przeczytać.

* Na zdjęciu widoczny stary rower w pełnej okazałości z oryginalnym osprzętem
2til0f_ebs_comp_29_black_grey_red.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie chcę złożyć nowy rower na nowej ramie, jednak chcę robić to etapami. Obecnie do starej ramy wsadziłem nowy napęd i hamulce. Teraz chcę kupić po kawałku całą resztę i ze starego roweru przełożyć tylko napęd i wspomniane hamulce.

Co do napędu może uszczegółowię to trochę

Hamulce BR-M8100
Korba FC-M7000
Kaseta CS-M8000 z zębatką 30T z M5100
Przerzutka 11 rzędowa GS Shadow
Tarcze SM-RT76
Manetka SL-M9000
Łańcuch HG701
Miski Shimano BSA

Nie wykluczam wymiany czegoś z napędu, chociaż na razie jest bardzo zadowolony. Chodzi o całą resztę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekładanie gratów to loteria. Rower to pewien komplet i jak doprowadzisz do porządku ten, to go wykorzystaj do cna i kup kolejny. Co do widelca - to czy długość rury sterówej jest ok zależy od ramy, mostka i liczy podkładek, które chcesz mieć. Zmierz obecny widelec, w zamiennym ma być nie mniej. Weź pod uwagę średnicę ru r sterowych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też uważam, że bez sensu ładować sprzęt w tą starą ramę, która sama w sobie nigdy nie była najwyższych lotów... Poszukaj jakieś lekko progresywnej, nowoczesnej ramy na 29. To, że swoje ważysz nie ma znaczenia dla karbonu, są ramy alu, które pękają i ramy z karbonu, które pękają. Zapomnij o tytanie. Karbon jest zwykle trochę lżejszy i sztywniejszy ale kosztuje więcej. Trzeba wybrać ramę solidnej firmy z dobrą polityką gwarancyjną i przy kołach sprawdzić do jakiej wagi są dopuszczone. Ale 100 kilo to nie jest jakaś mega waga.

Co do komponentów - SIDa 100mm bym nie pakował. Jak już, to bym robił hardtaila pod 120mm będzie trochę bardziej uniwersalny. Myk myka nie reverba, jaka kasa nie gra roli to BikeYoke. Reszta sprzętu to już trzeba pod nową ramę. Chcesz 1x11?

Poglądowo, nie musi być SC, ale ja bym szedł w coś takiego z 120mm z lekkimi komponentami, żeby wyszło te 12kg.

Santa Cruz Chameleon (santacruzbicycles.com)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

 

Przekładanie gratów to loteria. Rower to pewien komplet i jak doprowadzisz do porządku ten, to go wykorzystaj do cna i kup kolejny. Co do widelca - to czy długość rury sterówej jest ok zależy od ramy, mostka i liczy podkładek, które chcesz mieć. Zmierz obecny widelec, w zamiennym ma być nie mniej. Weź pod uwagę średnicę ru r sterowych. 


Powtarzając się dla pewności.

Graty kupuje wszystkie nowe, tylko takie które będą pasowały pod nową ramę. Jeśli coś może nie pasować pod nową ramę - przejeżdżę ten sezon na starym. Poza napędem, ale on chyba nie jest zależny od ramy? Jeśli kupie amortyzator to byle wszedł do obecnego roweru, ale ma pasować do nowego jak ulał. Kiedy kupię ramę to automatycznie pod nią dobieram wszystko inne a stara rama idzie na złom. Moim minimum zakładanym była by wymiana amortyzatora na starej ramie, tyle potrzebuję żeby dojeździć ten sezon. Jeśli teraz uda mi się upolować dobrą ramę - od razu składam nowy rower. Ale jeśli się da wolał bym wymieniać obecny po kawałku przed zmianą totalną.

Cytat

 

Co do komponentów - SIDa 100mm bym nie pakował. Jak już, to bym robił hardtaila pod 120mm będzie trochę bardziej uniwersalny. Myk myka nie reverba, jaka kasa nie gra roli to BikeYoke. Reszta sprzętu to już trzeba pod nową ramę. Chcesz 1x11?

Nie do końca szukam uniwersalności, chociaż jest mile widziana. Jednak wszędzie spotykam się ze stwierdzeniami, że pod XC (a to mój główny cel) najlepiej spisują się amortyzatory 80-100mm skoku. 120mm to już ma być trail.

Cytat

Poszukaj jakieś lekko progresywnej, nowoczesnej ramy na 29.

Czy znasz może jakieś ciekawe artykuły godne polecenia na temat wyboru ramy? Nawet hasło progresywna geometria niewiele mi mówi. Chcę zgłębić temat.

 

Cytat

Chcesz 1x11?

Testuję 1x11. W MTB miałem 3x9 (koszmar), w gravelu mam 2x10 (super) i testuję 1x11 w MTB (póki co sztos).

Edytowane przez precelek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ustalmy co rozumiemy pod tymi pojęciami - XC to rowery stricte pod ściganie. Napisałeś, że chcesz jezdzić tylko w górach, więc jak chcesz pojezdzić coś obok szutrów i nie masz super techniki warto mieć trochę bardziej wybaczający rower, dlatego propozycja 120mm i bardziej nowoczesna (progresywna) geo.

Co do geo, obejrzyj to:

(2) Mountain Bike Geometry 101 | A Complete Guide To Geometry + How It Affects Your MTB - YouTube

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

 

Może ustalmy co rozumiemy pod tymi pojęciami - XC to rowery stricte pod ściganie. Napisałeś, że chcesz jezdzić tylko w górach, więc jak chcesz pojezdzić coś obok szutrów i nie masz super techniki warto mieć trochę bardziej wybaczający rower, dlatego propozycja 120mm i bardziej nowoczesna (progresywna) geo.

Dla mnie XC - bike maratony, ściaganie się z amatorami po górach. Z zawodowcami nie będę rywalizował. Na szutry i miasto mam gravela. Ten rower ma być tylko na góry, chodziło mi o to że nie będę nim jeździł na codzień.

 

Cytat

Ten Ghost ma tapera ?

Tak, ma tapera

 

Cytat

 

Napęd - hmmm korba dla nowej ramy pewnei będzie maiała boosta.

Tak, dlatego korba jest z SLX. Pod nowy rower dobiorę pewnie XT żeby pasowała do reszty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeśli nie zaczniesz od ramy to jest spore ryzyko, że rura sterowa widelca nie będzie pasowała długością, bo 17,5 cm to wbrew pozorom nie tak dużo.

Zakup tylnego koła przy tej ramie to bezsens.

Jeśli wymieniałem napęd to dlaczego nie od razu 1x12 z większą rozpiętością przełożeń?

Budowę roweru zaczyna się od najważniejszych komponentów, czyli od bazy jaką jest rama, nigdy odwrotnie. To do ramy mają pasować koła i amortyzator. W przeciwnym razie możesz wpakować się w zbędne koszta i będziesz kupował ekstra piasty/koła lub amortyzator.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Straszne kombinacje i źle na tym wyjdziesz.

Oprócz tego co powyżej, zaraz się okaże że sztyce mają różną średnicę, przewody hamulcowe nie pasują długością do obydwu rowerów. Coś tam się.zniszczy, to zaraz kupisz nowe, bo szkoda do nowej ramy pchaç zniszczone graty.

Jak budżet bez ograniczeń, to kup nowy rower. Składanie to kiepski pomysł, zwłaszcza jeżeli masz średnie pojęcie, bo haczyków czeka sporo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też uważam, że napęd 1x11 to za mało na góry. nawet przy kasecie 11-46 powinieneś mieć blacik 30. Hamulce zawsze warto kupić - jeżeli kupujesz z górnej półki to przewody zawsze można zmienić albo wziąc troszkę dłuższe. Manetka i przerzutka zostaną ale sztyca - wcale nie jest takie pewne. Kombinowanie jakiś tulejek redukcyjnych (jeżeli nowa rama będzie miała większą średnicę) nie ma moim zdaniem sensu. Nie wiesz, czy nowa rama będzie miała prowadzenie linek do myk - myka czy trzeba będzie kupić elektroniczny. 17,5 cm widelca powinno wystarczyć ale wiesz jak to jest z "powinno".

Jak już robić to zacząłbym faktycznie od ramy bo tak poskładasz cały nowy rower ze starą ramą. A prowizorki sa najtrwalsze.

Jeżeli sky is the limit to brałbym ponizej 9 kg: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-jealous-10.0-ea-1054804 i jeździł póki sezon.

Ale pewnie to niebo ma niski poziom chmur skoro wahasz sie między nową Rebą a używanym SID-em (nie brałbym używki, chyba, że bym się znał i calego rozebrał).

Wziąłbym ramę, nawet alu: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-new-jealous-al-frame-1145960 i najwyzej ją kiedyś wymienił na https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-new-jealous-cf-superlite-1x-frame-1145945. Przynajmniej średnice te same, przewody i linki będą pasować. Kąt główki znowu wcale nie taki krosiarski. 

Edytowane przez wkg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

eż uważam, że napęd 1x11 to za mało na góry. nawet przy kasecie 11-46 powinieneś mieć blacik 30.

Jest dodany blacik 30 :) Sytuacja jest jaka jest i z tego co było w sklepie, serwisie i sąsiednim sklepie udało się złożyć 1x11. Nie było elementów do 1x12. Nic straconego.

Cytat

jeżeli kupujesz z górnej półki to przewody zawsze można zmienić albo wziąc troszkę dłuższe.

Jest zapas zrobiony

Cytat

Manetka i przerzutka zostaną ale sztyca - wcale nie jest takie pewne.

Tak myślałem, dzięki za potwierdzenie. Też tak to sobie wyobrażałem że mykmyka lepiej dobierać pod docelową ramę. Obecna sztyca nie jest zła, tylko ciężka - sezon wytrzyma.

Cytat

 

Ale pewnie to niebo ma niski poziom chmur skoro wahasz sie między nową Rebą a używanym SID-em (nie brałbym używki, chyba, że bym się znał i calego rozebrał).

Powtarzając pierwszy mój post - nie jestem profesjonalistą tylko starym, grubym amatorem chcących pojeździć. Według recenzji SID to model dla zawodników z ambicją na wysokie miejsca. Czy mi potrzeba AŻ sida? Według tych recenzji wybierając używanego Sida i tak pcham się w teoretycznie niepotrzebne koszty. Jednak myślę że mając budżet warto zainwestować w taki kompromis. Za 4000zł to już było by mi szkoda na tak porządny sprzęt do takiego użytku jaki planuję.

Ogólnie co do rozebrania to jestem dogadany ze sprzedającym że jeśli się zdecyduję to amor leci na serwis na oględziny i serwis decyduje czy zostaje.

Cytat

17,5 cm widelca powinno wystarczyć ale wiesz jak to jest z "powinno".

To jest dla mnie bardzo ciekawa kwestia. Zaraz biorę się za filmik o geometrii od któregoś kolegi, jednak odpowiedz proszę - czy tu chodzi tylko o geometrię z długością steru? Mój obecny gówno-amortyzator ma 26cm rury sterowej i 3 podkładki. Kompletnie nie rozumiem tej konstrukcji. Czy to może być problem znaleźć ramę pod którą wejdzie 17.5?

Cytat

 

Jak już robić to zacząłbym faktycznie od ramy bo tak poskładasz cały nowy rower ze starą ramą. A prowizorki sa najtrwalsze.

Rozumiem że jesteś w temacie, a nie tylko wypowiadasz się na forach. Wtedy wiesz że nie ma ani rowerów ani części. Pomysł wziął się z tego że w 3 sklepach kiedy powiedziałem że chcę rower za 10k powiedzieli mi żebym poszukał w necie bo u nich nic nie ma. Rower który podrzuciłeś wygląda fajnie, ale zakupy za granicą, miesiąc oczekiwania no i bez przymiarki to ja nie chcę całego roweru. Składając jeśli coś będzie nie tak to wiem czym dysponuję i mogę kombinować, w gotowym to tylko sprzedać i szukać dalej.

Dzięki za podrzucenie modeli ram. To jakieś polecane na forum? Gdzieś mi już mignęły. Warto ufać tej firmie? Biorę się za risercz. Jak mogą się kształtować ceny ram po sezonie?

Cytat

 

Jak budżet bez ograniczeń, to kup nowy rower. Składanie to kiepski pomysł, zwłaszcza jeżeli masz średnie pojęcie, bo haczyków czeka sporo.

Doczytaj proszę do końca. Jestem amatorem. Budżet jest z gumy, ale po co mi pełen XTR na full carbonie? Szukam czegoś co odpowiada moim potrzebom, a nie chcę wydać jak najwięcej.

Cytat

 

Zakup tylnego koła przy tej ramie to bezsens.

Zwróciłem na to uwagę w pierwszym poście, dlatego pytałem czy zakup jednego koła ma sens czy się przemęczyć sezon i wymienić oba naraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

12 minut temu, precelek napisał:

czy tu chodzi tylko o geometrię z długością steru? Mój obecny gówno-amortyzator ma 26cm rury sterowej i 3 podkładki. Kompletnie nie rozumiem tej konstrukcji. Czy to może być problem znaleźć ramę pod którą wejdzie 17.5?

Nie szukasz ramy pod długość sterówki tylko amortyzatora o sterówce pasującej do ramy, podkładek i mostka. Rama to podstawa. Policz sobie - głowka 115 lub więcej, trochę dojdzie na miski jeżeli to stery półzintegrowane, bieżnia, podkładki pod mostek i wysokośc samego mostka i jesteś w głebokiej czarnej z tym amorem. 

Sam widzisz, że obecnie masz sterówkę o 85 mm dłuższą.

12 minut temu, precelek napisał:

Rozumiem że jesteś w temacie, a nie tylko wypowiadasz się na forach. 

Nie no, skąd, jestem czystym teoretykiem. Rower widziałem raz na zdjęciu.

12 minut temu, precelek napisał:

Wtedy wiesz że nie ma ani rowerów ani części.

Rowery sa tylko trzeba czasem poszukac - ludzie znajdują i Rockridery i lekkie Meridy ... Z częściami jest już całkiem spoko. Składasz nwy rower więc możesz kilka dni poczekać na dostawę, nie przesadzajmy. 2-3 tygodnie to idą z Chin, z DE - kilka dni.

 

 

Edytowane przez wkg
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez ramy w ręku nie ma o czym za bardzo rozmawiać. Nie buduje się domu bez fundamentów a to, że jest jak jest nie ma żadnego znaczenia. Sid na tą masę i góry to gorzej niż nieporozumienie. Tu nie chodzi o klasę amora tylko jego skok i pracę. Do tego nie nówka za taką cenę. Sztyce takie jak Reverb to produkty szczególnej troski więc lepiej unikać i kupić coś co prawie zawsze działać będzie. Osobiście zainteresował bym się czymś ze stali cr-mo jak NS Eccentric i na tej bazie budował rower. Czasu sporo więc jest szansa, że coś się dla siebie zaklepie. Ogólnie strasznie dużo kombinacji a czasy temu nie sprzyjają. Albo się kupuje nowy albo faktycznie składa tylko z głową bo inaczej szkoda czasu i nerwów. 

Napęd? A jakie to ma znaczenie czy 11 czy 12 jak stopniowanie na góry jest mniej więcej takie samo. No chyba, że idzie się w Srama czy Sunrace to jest ciut lepiej. Tyle, że i tak najlepiej mieć korbę z blatem 30T.  

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, precelek napisał:

Rower który podrzuciłeś wygląda fajnie, ale zakupy za granicą, miesiąc oczekiwania no i bez przymiarki to ja nie chcę całego roweru

Sky is the limit - ja bym się przymierzył kupując rower na lata.

 

10 minut temu, precelek napisał:

miesiąc oczekiwania

??????????????????????????????

11 minut temu, precelek napisał:

Składając jeśli coś będzie nie tak to wiem czym dysponuję i mogę kombinować, w gotowym to tylko sprzedać i szukać dalej.

Bez różnicy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

??????????????????????????????

Na stronie jest napisane że czas wysyłki 14-28 dni + wysyłka czyli miesiąc czekania jak dzisiaj zamówię. Nie uśmiecha mi się kupowanie roweru niestacjonarnie.

Mój obecny rower jest ze mną 6-7 lat i kolejny też ma tyle jeździć :)

Cytat

 

Napęd? A jakie to ma znaczenie czy 11 czy 12 jak stopniowanie na góry jest mniej więcej takie samo. No chyba, że idzie się w Srama czy Sunrace to jest ciut lepiej. Tyle, że i tak najlepiej mieć korbę z blatem 30T.  

Nie do końca rozumiem, ale w serwisie zaznaczałem że wolę mieć zapas na podjazdach niż rozpędzać się bo i rozpędzić się nie będzie gdzie i wsadzili mi blat 30T.

Cytat

Bez ramy w ręku nie ma o czym za bardzo rozmawiać. Nie buduje się domu bez fundamentów a to, że jest jak jest nie ma żadnego znaczenia. Sid na tą masę i góry to gorzej niż nieporozumienie.

Nie ma rowerów. Nie ma części. A ramy? Nie wiem szczerze mówiąc, nie mogę znaleźć nigdzie archiwalnych cen. Może się mylę i da się dzisiaj kupić ramę bez dopłacania 100% podatku od sezonu? Wtedy wybieramy ramę i w przyszłym tygodniu mam cały nowy rower. Jednak obawiam się że ceny są tak pokrzywione że nie ma to sensu.

Cytat

Sid na tą masę i góry to gorzej niż nieporozumienie.   Do tego nie nówka za taką cenę.

Możesz rozwinąć? Co do cen to właśnie bardzo bardzo bardzo tani ten sid. Ofert nówek to 4-5k jak sprawdzałem. Takie są teraz ceny. Pewnie 2 lata temu nowy kosztował tyle co dzisiaj używka, ale sytuacja się zmieniła. Jeśli masz dostęp do tańszych części to chętnie skorzystam.

Cytat

Osobiście zainteresował bym się czymś ze stali cr-mo jak NS Eccentric

Bardzo ciężka ta rama. Dlaczego zainteresował byś się akurat czymś takim? Cena spoko, 1400zł, ale oczywiście brak na stanie. 2.4kg vs ~1kg w carbonie i 1.6kg we wspomnianym alu Radona.

Póki co moje składanie z głową to rady serwisantów + fora + artykuły w necie. I robi się zamęt. Jest dużo slangu do opanowania, wiele systemów i zależności do zrozumienia. A nie chce roweru składanego na samych redukcjach, przejściówkach i adapterach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napaliłeś się na tego SIDa, i ok, ale cały czas nie jestem pewien, czy taka ścigancka maszyna z 100mm skoku to to co faktycznie będzie odpowiadać Twoim potrzebom - z tego co opisujesz - same góry (więc będzie technicznie), maratony (więc będą godziny w siodle). Więc przemyśl, jak podał Tyfon - takiego eccentrica moża zbudować wokół 120mm i będzie ok. Co do wagi - to już kwestia ceny - sam piszesz po Ci xtry, właśnie po to żeby było lżej. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Krzysiek, jesteś pierwszym który powiedział CZEMU sid nie musi być świetnym wyborem. Nie dlatego że Sid, tylko dlatego że ma za mały skok. Teraz rozumiem.

Nie, raczej się nie martwię o tyłek ani godziny w siodle. Nie szukam najwyższego komfortu za wszelką cenę, a bezpieczeństwa. Nie chcę stracić zębów na korzeniu albo czucia w rękach. Myk myk też potrzebny mi raczej do hopek i zjazdów, nie do amortyzowania 4 liter. Od amortyzatora oczekuję że wybaczy mi małe błędy w technice (bo technikę trzeba szlifować) zapewniając bezpieczeństwo podczas niespodziewanego najechania na korzeń, ale wolę raczej twardsze zawieszenie z lepszą kontrolą. Nie chcę pływania i pompowania. Na gravelu na karbonowym widelcu jeździ mi się fajnie dopóki nie pojawiają się właśnie korzenie, bo nie oszczędzam go jeśli chodzi o wybór tras.

Napaliłem się na Sida tylko o tyle, że dopłacając 300zł mam sprzęt o duża półkę wyższy niż Reba. Ale podchodzę z chłodną i otwartą głową i chcę posłuchać doświadczonych kolarzy co o tym myślą. Na początku byłem napalony na Recona RL 130mm za 1000zł którego chciałem zablokować na 100mm (mówili że powinno się dać), ale serwisanci powiedzieli że to wcale nie są bliźniacze konstrukcje i że Reba dużo lepsza niż Recon.

Co do wagi to taki Radon podany tu przez kogoś jest prawie kilogram lżejszy od eccentrica i jednocześnie tańszy. Czy to nie lepszy wybór?

Edytowane przez precelek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, precelek napisał:

Na stronie jest napisane że czas wysyłki 14-28 dni + wysyłka czyli miesiąc czekania jak dzisiaj zamówię.

"Due to the high order volume and the restrictions caused by the coronavirus pandemic, there will currently be a delay in delivery of 1 to 3 working days" Wszystko co wrzuciłem jest na stanie. Czytaj uważnie. Z 5 dni to idzie, właśnie dostałem maila od kuriera.

29 minut temu, precelek napisał:

Nie uśmiecha mi się kupowanie roweru niestacjonarnie.

To sie przejedź i przymierz - jak pisałem. Troszkę inicjatywy własnej.

Edytowane przez wkg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, precelek napisał:

Nie do końca rozumiem, ale w serwisie zaznaczałem że wolę mieć zapas na podjazdach niż rozpędzać się bo i rozpędzić się nie będzie gdzie i wsadzili mi blat 30T.

Możesz rozwinąć? Co do cen to właśnie bardzo bardzo bardzo tani ten sid. Ofert nówek to 4-5k jak sprawdzałem. Takie są teraz ceny. Pewnie 2 lata temu nowy kosztował tyle co dzisiaj używka, ale sytuacja się zmieniła. Jeśli masz dostęp do tańszych części to chętnie skorzystam.

Bardzo ciężka ta rama. Dlaczego zainteresował byś się akurat czymś takim? Cena spoko, 1400zł, ale oczywiście brak na stanie. 2.4kg vs ~1kg w carbonie i 1.6kg we wspomnianym alu Radona.

No i dobrze ci dali te 30T. Mi chodzi o to, że nie musi być napęd 12sp. Może być 11sp z kasetą Deore 11-50. Wszystko kwestia doboru manetki i przerzutki ale tutaj nieco nie ogarniam kompatybilności. 

Sid od zawsze był amorem do xc i skok tu jest tylko jednym z powodów. Liczy się to co jest w środku. W podobnej cenie można kupić Bombera Marcoka i sprawdzi się to zdecydowanie lepiej. Jest takie coś jak Pike. 

Rama jest nieco cięższa bo jest stalowa ale znowu bez przesady by to była jakaś kosmiczna różnica. Jest jak widzisz na cieńszych rurkach ale i też jest nie tania. Nie patrz na Radona z wagą 1.6 kg bo to rama xc a ja daje ci ramy bardziej trailowe. Tu musi być nieco więcej "mięsa" czyli materiału/wagi bo liczy się wytrzymałość. Na pewno jednak jest w cholerę solidna. Ale to był tylko przykład w sumie na nowoczesną ramę. Samych ram dużo na rynku nie ma. Możesz celować w Dartmoora Primala ale tu waga też grubo powyżej 2 kg.  Chodzi bardziej o to by zrobić coś co się będzie wyraźnie różnić. Inaczej naprawdę szkoda czasu. Jeden z ładniejszych projektów na ramie Eccentrica 

NS-Bikes-Eccentric-Cromo-29_43ride_1.jpg

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak i nie - kolega szukał "maszyny do XC" to podałem fajne ramy do XC. Budżet jak na wyścigowy rower jest skromny więc podałem dostepne dobre ramy - i to takie, że można kupić sobie teraz alu a potem zmienić na wyścigową, lekką by dojść do tych powiedzmy 10kg. Te same średnice, suport sprawią, że wymiana będzie formalnością. Ludzie w górach ścigają sie na rowerach XC. Ale fakt - do tego potrzeba i sprawności, techniki i wytrenowania. Wyglądało, że tak jest. A i wyścig wyścigowi nierówny - nawet w górach. Są takie bliżej XC i sa takie bliżej enduro. 

Podajesz ramy, rowery bardziej ścieżkowe. Do "cywilnej" jazdy po górach też bym brał ścieżkowca - i to fulla. No, ale miał być XC :)

I jeszcze co do tego SID-a - przy wzroście ponad 190 cm rama będzie miała głowkę minimum 130mm, tam sie juz żadne podkładki pod mostek nie zmieszczą.

Ten eccentric fajny ale pewnie swoje waży ;)

 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem co mi chcecie powiedzieć. To rozszerza zakres moich poszukiwań. Być może taka "nieco" bardziej uniwersalna maszyna będzie nawet lepiej dostosowana do XC. Byłem przed chwilą poskakać po lesie na tym co mam (odebrałem 2 dni temu dopiero) i poza koszmarnie wyregulowanym w sumie wszystkim - jest zabawa.  Na niskich przełożeniach zasuwałem pod górę aż miło. Jednak gravelem z GRX 2x10 podjeżdżało mi się dużo lepiej po płaskim. Obstawiam że tu waga roweru i sztywny widelec za to odpowiadają. Za to mtb sprawdził się w podjeżdżaniu po korzeniach. Nawet na tym syfiastym amorku RST prułem przez korzenie i dziury, kamienie i gałęzie nie robią na nim żadnego wrażenia. Jednak to tania sprężyna i jak wjeżdżałem w piach (najpierw pod górkę a potem zjazd w piach) brakowało sztywności, rower zaczynał pływać na boki i ciężko go było opanować. Boję się że maszyna na 120mm da mi podobnie miękkie odczucia. Właśnie tutaj potrzebuję tej sztywności. Z drugiej strony boję się że 100mm to mało nawet na małe dropy i hopki. Jak to wygląda w praktyce? Nie jest mi za miękko. Pozycja na rowerze mi odpowiada, chociaż chyba wolał bym nieco bardziej agresywnie - być bardziej pochylonym. Czyli wychodzi na to że obecny ster z podkładkami na jakieś 3.5cm jest zdecydowanie za wysoki. Mówię jakie są moje obserwacje, ale nie potrafię wyciągnąć właściwych wniosków. Co do górnych przełożeń no do jazdy po wałach zdecydowanie brakuje prędkości, ale w górach raczej tego nie odczuję. Jeśli wezmę ramę bez przedniego wózka nie będę miał możliwości zmiany napędu na dwa blaty? Powinno mi wystarczyć, ewentualnie rozważał bym w przyszłości 1x12.

Rower którego fotkę wrzuciłeś jest bardzo ładny, ale co mi się rzuca w oczy to zewnętrzne prowadzenie linek. Jest to chyba sprawa dosyć dyskusyjna? Estetycznie zdecydowanie wolę prowadzenie wewnętrzne. Czy w dzisiejszych czasach prowadzenie zewnętrzne ma jakieś wielkie plusy? To że serwis policzy mi 30 minut więcej to mnie akurat nie boli.

Podsumowując to co piszecie - jeśli chcę się skupiać na technice to jednak lżejsza rama + sid. Jeśli spojrzeć szerzej to cięższe CrMo i 120mm? Wydaje mi się że stawiam na technikę. I dzięki za podrzucenie modeli amortków, zaczynam badać temat

edit: No kurcze, no jednak nie. Jednak czuję że chcę techniczny, lekki rower do XC. Nie traila, nie fulla. Hardtaila z minimalną ale sprawną amortyzacją i pełną kontrolą nad rowerem. Największą zabawę miałem manewrując między drzewami i modląc się do wszystkich świętych przed zjazdami. Chcę przeskakiwać dziury, wymijać je bokiem, brać je technicznie. Nie jechać po nich jak czołgiem. Normalnie wsadził bym sztywny widelec, ale wtedy odgryzę sobie język i stracę czucie w palcach. Od zasuwania mam gravela.

Cytat

W podobnej cenie można kupić Bombera Marcoka i sprawdzi się to zdecydowanie lepiej. Jest takie coś jak Pike. 

Nie ma czegoś takiego 😕 Znalazłem Marzochi Bomber, ale Bomber Marcok/Maroc - nie. Pike 4000zł ze skokiem 120mm, innego nie znalazłem. Jaka jest jego przewaga w XC nad sidem?

Edytowane przez precelek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle, ze jak już sobie wyplujesz płuca do porzygu na podjeździe trzymając się w miare grupy to na kamienistym zjeździe oni sobie odjadą jakby nigdy nic a Ty będziesz walczył z duszą na ramieniu. Coś za coś. 

Na nartach jest to samo - taki Bargiel wbiega na nartach na ośmiotysięczniki i zjeżdża z nich na ołówkach ale normalny człowiek potrzebowałby do tego szerokich, długich łopat żeby czuć sie w najmniejszym stopniu pewnie. Na kamienistych zjazdach w Beskidach (a cienki ze mnie góral) żal było patrzeć jak się staczam z cały w strachu a kolesie na fulach dawali , że tylko dym szedł. Kąt głowki, niski suport robią swoje i to bardzo

Może po prostu weź udział w jednym z takich wyścigów żeby choć zobaczyć czym to sie je, na czym ludzie jeżdżą, jak się z tym czujesz, jaki poziom trudności. Ale zabieranie sie od osprzętu żeby potem dokupić jakąs ramę to zabieranie się od d strony. Jakie CroMo na wyścigi ?? To przecież absurd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

„Na nartach jest to samo - taki Bargiel wbiega na nartach na ośmiotysięczniki i zjeżdża z nich na ołówkach ale normalny człowiek potrzebowałby do tego szerokich, długich łopat żeby czuć sie w najmniejszym stopniu pewnie.„ 😕 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...