MD11 Napisano 13 Maja 2021 Udostępnij Napisano 13 Maja 2021 Mam karbonowy widelec ze sztywną osią 12mm. Czytałem trochę o Nm i zapiekaniu gwintów, więc oś dokręcam niezbyt mocno (pojęcie względne, ale używam do tego dołączonej dźwigni o długości 5.5 cm i dokręcam ją palcami, więc myślę, że nie przekraczam zalecanych 11Nm), a na gwint oraz całą oś stosuję smar (uniwersalny Shimano). W zeszłym roku odkręcałem koło kilka razy i nie było żadnego problemu. Dzisiaj wspomnianą dźwignią nie dałem rady. Czułem, że się gnie i zaczęło się wyrabiać gniazdo. Musiałem użyć multitoola, który daje większą powierzchnię chwytu i kilka razy mocno się zaprzeć. W końcu puściło z nieprzyjemnym dźwiękiem. 1. Czy mogłem coś uszkodzić? Jak mogę to sprawdzić? 2. Z czego mogło to wynikać? Jak uniknąć powtórki? Ostatni raz odkręcałem oś pewnie w listopadzie. Później trochę jeździłem, ale nie w deszczu i nie po dużym błocie, w temperaturach do 0 stopni. Rower był raz w serwisie, ale miał chyba tylko dokręcany zacisk hamulca. Podejrzewam, że do tego nie trzeba odkręcać koła. Rower myłem przy użyciu wody z detergentem w butelce po płynie do mycia szyb (brak dużego ciśnienia i dużej ilości wody). Tylne koło odkręciłem bez żadnego problemu, ale śruby od mostka też strzelały choć dużo słabiej. To co mi przychodzi do głowy to ładować więcej smaru i częściej wykręcać osie. Albo kupić inny smar, bo do tego Shimano już trochę nie mam zaufania. Takie rzeczy chyba nie powinny się dziać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 13 Maja 2021 Udostępnij Napisano 13 Maja 2021 Najlepszą metodą będzie łapać węża raz w miesiącu Internety (linki poniżej) powiadają różnie, wyciągając średnią to powinno być 11-12Nm. Jak puściło to dobrze. Z biegiem czasu, zawsze będzie trudniej odkręcić, niż dokręcić. Więcej smaru nie dawać, bo i tak tam więcej nie wejdzie. Przecież nie nakładasz tego pod mikroskopem, tylko smarujesz "paluchem", więc i tak tego smaru jest za dużo. Cytat Takie rzeczy chyba nie powinny się dziać. Może nie powinny (życie byłoby łatwiejsze), ale tak się dzieje. sztywna oś - jak mocno dokręcić - Koła, opony, szytki, dętki, piasty - FORUM rowerowe SzajBajk [sztywna os] siła dokręcania - Koła rowerowe - Forum Rowerowe - Największe w Polsce disc brake - How tight should I screw my thru-axles? - Bicycles Stack Exchange Thru axle torque, how important is it ? | CycleChat Cycling Forum Thru Axle Torque - Bike Forums Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 13 Maja 2021 Udostępnij Napisano 13 Maja 2021 A w zimę jeździłeś? W sensie po soli itd? Zawsze mycie wypłukuje trochę smaru. Jakiego smaru używasz? Tego zielonego? Ja polecam ceramiczny od chociażby CX80. Ogólnie tak bywa, dlatego od czasu do czasu warto wszystko ruszyć, zrobić serwis, zwłaszcza jak się jeździ w niezbyt dobrych warunkach. A, no i Multitoola to Ty sobie schowaj na sytuacje awaryjne, ewentualnie do jakiejś szybkiej korekty śrub które w razie czego możesz wymienić. Jak masz coś delikatnego do odkręcenia, to używaj dobrych kluczy. Gdybyś tak zrobił, to byś nawet nie poczuł "że coś się ugina", a gniazdo pewnie byłoby w lepszym stanie. Jak masz wyjątkowo delikatne miejsce, to na klucz warto nałożyć folię spożywczą, żeby zupełnie zniwelować luz w gnieździe. Multitoole są wykonane różnie. Miałem kompletną taniochę z Supermarketu, z kluczami pasującymi idealnie do gniazd, ale miałem też drogie gdzie pasowanie było średnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojtt80 Napisano 13 Maja 2021 Udostępnij Napisano 13 Maja 2021 Coś mi sie zdaje że przy serwisie zacisku hamulcowego mogli dokrecic oś w kole. Jesli używasz smaru i dokrecales "z ręki", ponowne odkrecenie nie powinno byc problemem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 13 Maja 2021 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2021 Przemyślałem sprawę i rzeczywiście serwis musiał dokręcić tę oś. Przy okazji regulacji powiedziałem, że czuję drgania przy hamowaniu na niskich prędkościach i pytałem z czego to może wynikać, więc pewnie oś to pierwsze co sprawdzili (a że przykręcałem ostrożnie z ręki, to mogła być niedokręcona odpowiednio). Serwis jest uznany, więc mam nadzieję, że zostało to zrobione kluczem dynamometrycznym i po prostu tak wyszło. Wczoraj przykręcałem śruby mostka na 5 Nm, a dzisiaj chciałem poprawić i przy odkręcaniu już jedna śruba strzeliła... 17 godzin temu, skom25 napisał: Jakiego smaru używasz? Tego zielonego? Tak. Multitool to Topeak Mini 20 Pro. Chyba nie jest najlepszy pod względem spasowania. Dzięki za wskazówkę z folią. Do tej pory przykręcałem oś dźwignią, którą dostałem razem z rowerem i wszystko było w porządku. Wczoraj przy odkręcaniu spanikowałem, bo nie chciała ani drgnąć i wziąłem to co miałem pod ręką. Zamówię CX80. Zimą jeździłem, ale tylko po lesie, więc soli rower nie widział. Błoto już tak, ale po błocie wolno jeżdżę, więc bardzo brudny nigdy nie był. Ogólnie wniosek z tego dla mnie jest taki, że jak coś działa to nie należy tego ruszać, bo wibracje przy dohamowaniu dalej czuję, a przez to że o nich powiedziałem to do tego wszystkiego doszło. 20 godzin temu, JWO napisał: Z biegiem czasu, zawsze będzie trudniej odkręcić, niż dokręcić. Masz na myśli długość okresu międzyprzeglądowego czy wiek roweru? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 13 Maja 2021 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2021 No ładnie, znalazłem artykuł o zużywaniu się gwintów przy kolejnych dokręceniach. Nieźle musiały u mnie oberwać jeśli potrzebowałem tyle siły, żeby je odkręcić: https://www.boltscience.com/pages/the-re-use-of-threaded-fasteners.pdf. Przy okazji na wykresach widać jaki wpływ na trwałość gwintów mają smar oraz pasta z molibdenem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JWO Napisano 14 Maja 2021 Udostępnij Napisano 14 Maja 2021 4 godziny temu, MD11 napisał: Masz na myśli długość okresu międzyprzeglądowego czy wiek roweru? Długość okresu "międzyprzegladowego". Tym zużywaniem się gwintu, bardzo bym się nie przejmował. Nie jest on kluczowy w tym zastosowaniu. Po pierwsze nie przenosi on jakiś dodatkowych obciążeń w czasie pracy koła. Po drugie będzie wiele innych symptomów, które zasygnalizują odkręcenie się osi, zanim koło Ci odpadnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.