Skocz do zawartości

[Naprawa] Gianta po latach


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jestem tutaj nowym użytkownikiem nie znającym się ani trochę na rowerach. Mam ogólne umiejętności manualne i mechaniczne oraz chęć pogłębiania wiedzy w różnego rodzaju naprawach itp. Gdy mi się uda zrobić albo nauczyć czegoś nowego zawsze mam wielką satysfakcję, dlatego zarejestrowałem się na forum żeby uzyskać pomoc od najlepszych :)

Mam rower który ma pewnie z 14/15 lat, kiedyś jak miałem 14 lat jeździłem na nim dużo, później trochę stał i od czasu do czasu na nim jeździłem. Nawet 2 lata temu jeszcze mi służył, chociaż wtedy mega na niego narzekałem że wszystko działa jak w złomie, bo w sumie o częściach na tym rowerze można już tak powiedzieć. Prawdopodobnie potrzebuje wymienić w nim wszystko (zdjęcia dodam niżej) i moje pytanie jest takie, czy warto robić z tego roweru rower od postaw??? Nie jestem jakimś zawodowym kolarzem, rower będzie mi potrzebny do jazdy z żoną i dzieckiem na przejażdżki rodzinne. Chciałbym go odbudować w miarę budżetowo ale żeby posłużył ze 2 lata. Mam zamiar go także pomalować, ale na to przyjdzie czas bo najważniejsze jest dla mnie żebym mógł na nim jeździć. 

Proszę o wypowiadanie się i pomoc laikowi :)

Pozdrawiam serdecznie.

ZDJĘCIA:

https://ibb.co/PF4cL1W

https://ibb.co/mb785Lz
https://ibb.co/H2DR3HJ
https://ibb.co/k317x3W
https://ibb.co/YPbMWcS
https://ibb.co/wBfNPXv
https://ibb.co/YtTp0b6
https://ibb.co/QfdRdsL

Edytowane przez TIEM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd nie wygląda na zużyty. Jest opcja, że wystarczy go porozbierać, wyczyścić, nasmarować, poskładać i będzie jeździł. Jak na moje oko to nawet bym nie malował, ale ja to ogólnie lubię graty😆

Tylna piasta być może będzie wymagała wymiany osi, bo wolnobieg sprzyja jej wyginaniu się i pewnie obecna się już poddaje. Wymiana całego koła na takie pod kasetę to też nie głupi pomysł. W suporcie jak łożyska padły, to o ile nie jest to jakiś regulowany pakiet to też do wymiany.. Trzeba ocenić stan manetek, ale ta jedna nawet bez osłony może cały czas działać. Oczywiście nowe linki, pancerze, klocki hamulcowe, opony też bym sugerował, bo obecne nawet jeśli całe to to są kowadła...

Amortyzator to inna bajka, bo pod tymi osłonami i wewnątrz może być wszystko, a może być pięknie. Nie zajrzysz to się nie dowiesz.

Uzbroić się trzeba w klucz do wolnobiegu, ściągacz do korb, klucz do suportu, skuwacz do łańcucha (warto go zdjąć) i klucze do konusów do regulacji piast. Może też klucz do nypli jak chcesz spróbować centrowania kół.

Edytowane przez seraph
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No rzeczywiście nie przyjrzałem się najmniejszym zębatkom - są zajechane, bo łańcuch się wyciągnął, ale korba jest jeszcze spoko. A skoro wolnobieg jest do wymiany i manetki to polecam zmienić koło na takie z kasetą i przejść na 8 rzędów (albo i więcej jak Ci się marzy).

Tak na marginesie to te Twoje manetki z zewnętrzymi zegarami to też niezła ciekawostka. Działa to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działa tylko wystarczył kiedyś 1 upadek i dostały luzów i od tamtej pory była to najgorsza rzecz jaką mogli zamontować w rowerze. A za dzieciaka nie wiedziałem że mogę to zlikwidować i z tym jeździłem :D Z tego co widzę co piszesz, to chyba muszę znaleźć w okolicy kogoś prywatnie kto pomoże mi ogarnąć rower za nie wielką opłatą (serwisy odpadają bo sobie policzą za to miliony monet) xd A pewnie znajdzie się ktoś kto siedzi w rowerach i chętnie dorobi sobie jakąś kasę za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, to nienajlepszy moment na wymianę osprzętu w rowerze 😕  Wszędzie braki części, nawet dla tanich i starych napędów 7 i 8 rzędowych... jakiś czas temu można było kupić nową kasetę 8rz za 40-50zł, teraz trzeba wybulić 150zł, manetki podobnie, masakra. Ratuj co możesz :D wyposaż się w podstawowe klucze imbusowe, do korby, suportu na kwadrat, do konusów piast, pedałów, klucz do wolnobiegu, dużą puszkę wd40 i smar do łożysk :D Wszystko rozbierz, wyczyść i nasmaruj, wymień też klocki hamulcowe, linki i pancerze.

Edytowane przez flamner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Na pewno chciałbym wymienić napęd bo przeskakuje mi łańcuch bardzo często i to chyba przez napęd, na pewno manetki chce wymienić bo te zegary pokazujące przerzutki mnie denerwują + są popękane i łańcuch też muszę wymienić bo nigdy nie był wymieniany + linki i pancerze też do wymiany i klocki hamulcowe.

Polecicie mi sprawdzony napęd, łańcuch, manetki, klocki, linki i pancerze które mogę kupić na 1/2 sezony do lekkiej jazdy w miarę po taniości?? 

Przerzutki przód i tył nie wymagają wymiany? Jakoś to można sprawdzić czy przerzutki jeszcze posłużą?? Kiedyś na pewno będę chciał je wymienić ale jak nie trzeba na już to jeszcze chętnie poczekam z tym. Tak samo wolnobieg jak sprawdzić czy działa prawidłowo??

Pozdro :)

Edytowane przez TIEM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Ciebie wolnobieg i tylne zębatki to jedno i wymienia się razem. Twoje przerzutki to jest toporna i prosta jak cep konstrukcja, więc jeśli po chłopsku nie mają jakichś ogromnych luzów i sprężyny ciągną to działają. Łańcuch koniecznie wymienia się razem z zębatkami, bo to właśnie wyciągający się łańcuch je niszczy. Stary zjadłby nowe w oczach.

Manetek poszukałbym używanych, bo jak już wyżej wspomniano - ceny nowych Cię przerażą. Wolnobieg to jest najniższa półka zawsze, więc bierz pierwszy z brzegu pasujący. Łańcuch KMC X8 będzie aż na wyrost. Klocki np Kellys DualStop, albo Merida Green są tanie i dobre. Linki koniecznie nierdzewne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym pytaniem o napęd trochę się pomyliłem. Chodziło mi o to czy wystarczy że wymienię samą korbę, czy muszę korbę + wolnobieg? Bo jak przeskakuje łańcuch przy mocniejszym depnieciu to wina obu tych części czy jednej z nich?? Bo moja korba wygląda tak, i wg mnie ząbki w niej są zjechane. Korba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Wolnobieg pasujący to po prostu 7 rzędowy czy jakieś dodatkowe wytyczne jak rozmiar czy coś?? A jeśli chodzi o manetki to jakie powinny być żeby były okej?? Jakieś wytyczne czy po prostu jakie mi się spodobają wyglądowo?? Chyba najbardziej podobają mi się klamko manetki od razu z hamulcem. Jest to dobre rozwiązanie? 

Edytowane przez TIEM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy 7 rzędowy pasuje. Podobnie jak każde manetki shimano 3x7, a nawet 3x8. Klamkomanetki są ok. Jedyna wada taka, że jak chcesz wymieniać kiedyś jedno (np manetki na 9 rzędów) to trzeba całość.

No i przy starych (7 i 8 biegowych) klamkomanetkach można trafić na takie z klamkami pod hamulce Cantilever, a nie V-ki i hamuje to gorzej. Taka klamka ciągnie mniej linki niż u Ciebie. Aczkolwiek można też trafić na cuda o zmiennym ciągu linki i sobie przestawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybrałem już części które chce wymienić i proszę o radę czy będzie to grało ze sobą i z moim rowerem? Jeśli jest coś lepszego niż to co wybrałem to czekam na info :)Manetki jednak wybrałem takie jak mam obrotowe tylko z analogowymi wyświetlaczami. Klamki hamulca na razie zostawię te co są na rowerze. A linki i pancerze sobie jutro jakieś znajdę. 

IMG_20210508_235816.jpg

IMG_20210508_235801.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wolnobieg będzie okej do tego łańcucha i reszty podzespołów w moim rowerze?? W czym klamko manetki są lepsze od gripów? Jakość pracy czy tylko inaczej się zmienia biegi i tyle?? Jak zmieniam łańcuch i wolnobieg to warto jeszcze pokusić się o zmianę przerzutki przód i tył?? Jak to cenowo się przedstawia jak bym chciał jeszcze jakieś w miarę dobre ale nie drogie przerzutki kupić?? Bo z tego co widzę za wszystko co mam do tej pory w koszyku wyjdzie mnie około 300 zł więc budżet mam jeszcze z 200-250 zł i jeśli warto coś jeszcze zmienić to chętnie to zmienię. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch jak najbardziej będzie pasować, wolnobieg ok, ale ta cena :D uh boli od samego patrzenia, 2-3 lata temu kupowałem taki za 30zł. Jeśli chcesz zainwestować trochę więcej w osprzęt i wymienić cały napęd to może warto przejść na 8rz? Bo nie wiem czy jest sens dokładać kase do 7rz napędu, za 100zł wyrwiesz używane koło z piastą pod kasete(kasetę kupisz w takiej samej cenie co wolnobieg, albo i taniej), wybór manetek 8rz jest zdecydowanie większy, przerzutka to też max kilka dyszek, więc z całością spokojnie zmieściłbyś się w swoim budżecie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A podrzuciłbyś zestaw pod 8 rzędów jaki warto złożyć?? Na co zwracać uwagę przy szukaniu koła z piastą i jaką kasetę pod to brać?? No i jakich przerzutek 8 rzędowych szukać?? Koła 26 cali spoko czy lepiej pomyśleć nad trochę większymi jak i tak jedno do wymiany?? Myślę że 600 zł za wszystko jestem w stanie dać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z rozmiarem kół nie ma co kombinować, rama jest pod 26

 

tu przede wszystkim patrzył bym na stan rantów do hamulców, czy nie są zajechane i czy nie ma żadnych pęknięć na obręczy, zwłaszcza przy nyplach, dobre piasty to stare xt-ki, lx i stx:

Koło tył Deore XT Mavic 26" Gdynia Działki Leśne • OLX.pl

Komplet kół 26" Shimano Deore XT m737 8s Ritchey retro mtb Grójec • OLX.pl

Sprzedam komplet kół 26 pod vbrake Lubin • OLX.pl

 

do tego nowa kaseta: CS-HG41 lub, jeśli ci się nie spieszy: SUNSHINE Road Bike 8 9 10 11 12 prędkości Velocidade 11 23T/25T/28T/30T/32T/34T kaseta rowerowa koło zamachowe MTB dla SHIMANO| | - AliExpress jakościowo to samo, a 2-3 razy tańsze

 

manetki: Shimano ALIVIO manetki SL-MC18 , 3x8Speed Polecam 10689245041 - Allegro.pl

 

przerzutka tył, tu w sumie trzeba patrzeć przede wszystkim na stan przerzutek, oraz jaką maksymalną zębatkę w kasecie obsłużą, przerzutki pod 7rz na ogół nadają się też pod 8rz : 

Przerzutka tylna Shimano LX RD-M560 RetroMTB DEORE XT STX Wrocław Psie Pole • OLX.pl

Przerzutka tył Shimano Deore XT retro mtb Turek • OLX.pl

Przerzutka tył Shimano XT RD-M750 Mega 9 Japan Oleśnica Lucień • OLX.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...