Skocz do zawartości

[Przerzutka RD-M7100] jak wyregulować


Mastodont

Rekomendowane odpowiedzi

Hej.

Pomóżcie proszę bo osiwieje 😉

Pacjent z napędem 1x11

RD-M7100 nowa

CS-M8000 nowa

SL-M8000 używana

Nowy pancerz i linka przerzutki

 

Robiłem tak jak do tej pory, podczas instalacji innych przerzutek,  tj:

Instalacja przerzutki bez łańcucha i ustawienie zakresów L i H

Zakręcenie linki przerzutki z tak wyczutym napięciem, że nie potrzeba kręcić baryłką aby biegi wskakiwały.

Teraz problem:

Co może być nie tak, że przerzutka ma problem z zrzucaniem w dół na mniejsze koronki ? Im z większej koronki tym ten problem jest większy. Z koronki 37 (10ta) w ogóle nie chce zrzucać. Najlepiej zrzuca w dolnej części kasety.

Zmiana przełożeń w górę jest perfekcyjna.

 

Srebrna śrubką wykręcona na maxa

 

 

 

 

 

 

 

 

20210424_163143.jpg

20210424_194755.jpg

20210424_195011.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem łańcuch jest za bardzo skrócony przez co przerzutka jest bardzo napięta co widać na zdjęciu.. plus śrubka, którą wykręciłeś jest za bardzo wykręcona. 

 

PS. nie hałasuje Ci łańcuch i nie spada? ja mam 1x10 kaseta 11-36 i korba 36 i przy kręceniu korbą do tyłu łańcuch hałasuje i prawie wpada na wyższy bieg.. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch nie był skracany w ogóle.

Długość wyznaczyłem wg "wzoru", tj. 

Założyłem łańcuch (nówkę) na największą zębatkę kasety i tarczę w korbie z pominięciem przerzutki i wyszło akurat +5 ogniw plus spinka.

 Ilość ogniw 115+spinka

Łańcuch nie hałasuje oraz nie spada podczas kręcenia korbą.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch ma odpowiednią długość - shimano zaleca 5-6 dodatkowych ogniw przy fulu w takim wypadku. Przerzutka jest zbytnio oddalona od największej koronki - zęby powinny być na wysokości tego wyżłobienia w wózku. Zajrzyj do instrukcji, którą dostałeś z przerzutką tam jest wzór na dobór długości łańcucha: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-MARD001-02-ENG.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to będzie działać TYLKO z kasetą o największej koronce 51Z. Ta przerzutka nie obsluguje innych kaset. Istnieje  pewien patent polegający na ustawieniu odległości kółka prowadzącego od największej koronki 46Z ma suwmiarkę (ustawia się odległość między osią kółka prowadzącego a krańcem zęba największej koronki na 42mm). Wtedy jakoś działa ale zauważalnie gorzej niż w przypadku natywnej konfiguracji.

2 godziny temu, siejak1 napisał:

Za krótki łańcuch, przerzutki 12 mają większe kółeczka i inny wózek, dlatego do tych napędów łańcuchy mają 126 ogniw.

Niby tak ale tych napędów zamontowałem już całkiem sporo. Blat 34, kaseta 10-51 i prawie zawsze starcza 116 ogniw (w fullu 118). W tym jednak przypadku na koronce 46Z oszczędza się 2,5 ogniwa więc spokojnie łańcuch 11stkowy 116 ogniw będzie pasił (może być nawet ciut przydlugi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Jelizee napisał:

Łańcuch ma odpowiednią długość - shimano zaleca 5-6 dodatkowych ogniw przy fulu w takim wypadku. Przerzutka jest zbytnio oddalona od największej koronki - zęby powinny być na wysokości tego wyżłobienia w wózku. Zajrzyj do instrukcji, którą dostałeś z przerzutką tam jest wzór na dobór długości łańcucha: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-MARD001-02-ENG.pdf

Dokładnie tej instrukcji użyłem do instalacji przerzutki.

Odległość suwmiarka ustawiłem wg screenu z załącznika.

 

Mimo to przerzutka cały czas ma problemy z zarzucaniem biegów.

Może pancerz linki jest za krótki ? Za płasko wchodzi do przerzutki ?

Wymiena kasety na deore 11s 11-51 pomoże ?

 

Screenshot_20210420-163456_Office.jpg

8 godzin temu, Dokumosa napisał:

Tak to będzie działać TYLKO z kasetą o największej koronce 51Z. Ta przerzutka nie obsluguje innych kaset. Istnieje  pewien patent polegający na ustawieniu odległości kółka prowadzącego od największej koronki 46Z ma suwmiarkę (ustawia się odległość między osią kółka prowadzącego a krańcem zęba największej koronki na 42mm). Wtedy jakoś działa ale zauważalnie gorzej niż w przypadku natywnej konfiguracji.

Niby tak ale tych napędów zamontowałem już całkiem sporo. Blat 34, kaseta 10-51 i prawie zawsze starcza 116 ogniw (w fullu 118). W tym jednak przypadku na koronce 46Z oszczędza się 2,5 ogniwa więc spokojnie łańcuch 11stkowy 116 ogniw będzie pasił (może być nawet ciut przydlugi).

Czyli tylko zmiana kasety np na Shimano CS-M5100 11-51 uratuje sytuację ?

Opcja drugą to zmiana przerzutki np na starszego slx m7000 11s (GS czy SGS ?)

 

Ps. Kurde czemu jest sporo wpisów na forach że ta moja konfiguracja jest kompatybilna ?

Ps2. Blat w korbie ma 32z

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest ale da się to zmusić do jakiegoś działania. Z tym ustawianiem to patrzyleś w instrukcję od przerzutki 2x11-12 a to zupełnie inne przerzutki. Ustaw 42mm jak pisałem. 

No i oczywiście zmiana kasety (kosmos cena) na 11-51 rozwiąże problem. Tak samo jak zastosowanie przerzutki m6/7/8000-GS.

Zaznaczyć też należy, że przy tej długości wózka jaka jest w przerzutkach 6/7/8100 (5cm dłuższy niż poprzednia gen) krzywy hak staje mega istotnym problemem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro chciałeś mieć najnowszą przerzutkę z grupy SLX to do Twojej kasety należało wybrać przerzutkę RD-M7120-SGS, a nie przerzutkę M7100 dla której największa zębatka w kasecie ma mieć minimalną ilość zębów 51 a u Ciebie jest 46 zębów.

Wszelkiego rodzaju instrukcje przy ustawianiu tak nietypowego zestawu można odłożyć na bok, ustawienie tego zestawu można próbować na zasadzie prób i błędów. Tutaj ewidentnie górne kółko przerzutki jest zbyt daleko od największej zębatki w kasecie, dołożenie dwóch ogniw a może i nawet czterech w łańcuchu powinno poprawić sytuację.

Zakup przerzutki Deore RD-M5120 SGS na pewno rozwiąże problem i chyba jest to najtańsza opcja aby to dobrze działało, ewentualnie M6000/7000/8000 GS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dokumosa napisał:

Nie jest ale da się to zmusić do jakiegoś działania. Z tym ustawianiem to patrzyleś w instrukcję od przerzutki 2x11-12 a to zupełnie inne przerzutki. Ustaw 42mm jak pisałem. 

No i oczywiście zmiana kasety (kosmos cena) na 11-51 rozwiąże problem. Tak samo jak zastosowanie przerzutki m6/7/8000-GS.

Zaznaczyć też należy, że przy tej długości wózka jaka jest w przerzutkach 6/7/8100 (5cm dłuższy niż poprzednia gen) krzywy hak staje mega istotnym problemem.

Sprawdzę za chwilkę ustawienie na 42mm i dam znać jak to działa.

Kasetę mam nówkę (cs-m8000) z demontażu więc pewnie wyjdę na zero kupując CS-M5100, jeśli tylko uda się znaleźć teraz na rynku.

Tak samo z przerzutką, wyjdę na zero lub będę musiał dopłacić do XT

Hak musi być prosty bo przy 3*10 xt wszystko działało jak w szwajcarskimi zegarku, takiej precyzji działania napędu nigdy wcześniej nie miałem (jednak XT robi robotę).

 

56 minut temu, leejoonidas napisał:

Skoro chciałeś mieć najnowszą przerzutkę z grupy SLX to do Twojej kasety należało wybrać przerzutkę RD-M7120-SGS, a nie przerzutkę M7100 dla której największa zębatka w kasecie ma mieć minimalną ilość zębów 51 a u Ciebie jest 46 zębów.

Wszelkiego rodzaju instrukcje przy ustawianiu tak nietypowego zestawu można odłożyć na bok, ustawienie tego zestawu można próbować na zasadzie prób i błędów. Tutaj ewidentnie górne kółko przerzutki jest zbyt daleko od największej zębatki w kasecie, dołożenie dwóch ogniw a może i nawet czterech w łańcuchu powinno poprawić sytuację.

Zakup przerzutki Deore RD-M5120 SGS na pewno rozwiąże problem i chyba jest to najtańsza opcja aby to dobrze działało, ewentualnie M6000/7000/8000 GS.

Cała akcja z rd-m 7100 stąd, że nie wiem czy kaseta 11-46 będzie odpowiednia pod podjazdy, które robię. Chciałem mieć możliwość ewentualnej wymiany na 11-51.

Po stronie korby mniejszej zębatki niż 32z nie dam rady zamontować.

Tak więc teraz najlepszym rozwiązaniem dla mnie będzie zmiana kasety na deore 11-51 gdzie waga dwa razy większa niz 11-46xt 😕 ale to pod warunkiem, że napęd będzie działać na zero (jak poprzednio przy 3*10).

Jeśli nie to, to kupię:

a) Rd-m7000 gs

b) Rd-m7120 SGS

c) Rd-m8000 GS

d) Rd-m5120 SGS

 

Na którą byście zmienili ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zweryfikowałem:

1. Hak prosty

2. Przy max wykreconej srebrnej śrubie odległość od środku kółka przerzutki do największego zębu największej koronki kasety to 55mm - czyli łańcuch jest za krótki. 

O ile wydłużyć łańcuch ? Jaja kurcze, mam drugi łańcuch, tylko czy jest sens go niszczyć 😕nic nie wyszło blada 🙂 trzeba kupić przerzutkę i nie ma co kombinować.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup przerzutkę m5120 jest to najrozsądniejsze rozwiązanie jakie można teraz zrobić. Obejdzie się bez sztukowania łańcucha i odejmowania ogniw z nowego, a nawet jakbyś chciał sztukować to i tak nikt Ci nie odpowie ile należy dodać ogniw.  Tak jak napisałem wcześniej jest to działanie na chybił trafił, do takich eksperymentów dobrze jest mieć przygotowany stary łańcuch z kilkoma spinkami i próbować ustalić właściwą długość dodając lub ujmując ogniwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, leejoonidas napisał:

Kup przerzutkę m5120 jest to najrozsądniejsze rozwiązanie jakie można teraz zrobić. Obejdzie się bez sztukowania łańcucha i odejmowania ogniw z nowego, a nawet jakbyś chciał sztukować to i tak nikt Ci nie odpowie ile należy dodać ogniw.  Tak jak napisałem wcześniej jest to działanie na chybił trafił, do takich eksperymentów dobrze jest mieć przygotowany stary łańcuch z kilkoma spinkami i próbować ustalić właściwą długość dodając lub ujmując ogniwa.

A nie lepiej RD-M8000 GS ?

W 5120 jest bardzo długi wózek, gdzie w tej co mam m7100 już jest mega długi.

Mam urodziny, to od żony dostałbym 🙂

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamontowałem RD-M7000

Jest znacznie lepiej ale nie idealnie.

Biegi zmieniają się ok ale w zależności od korekcji naprężenia linki przerzutki baryłką, słuchać tarcie i mielenie na dolnych / górnych koronkach kasety.

To już chyba tak musi być i to urok napędów 1*11

Prośba jeszcze o weryfikację montażu:

Odległość kółka przerzutki od największej koronki kasety.

Odległość przerzutki od kasety - zdjęcie nr3 jest taka mała ?

Załączam zdjęcia.

Screenshot_20210430-192913_Office.jpg

20210501_175935.jpg

20210501_180505.jpg

20210501_175924.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam ostatni raz tematem 😉

Skoro moje zawieszenie cztero-zawiasowe nie powoduje zmiany odległości (wypuściłem całe powietrze z dampera) kółko przerzutki od największej koronki kasety to czy mogę zmniejszyć tę odległość ? Powinno to wpłynąć na poprawę jakości pracy napędu, dobrze kombinuje?

Wg. instrukcji dla kaset 46z ta odległość ma być 9mm jak na zdjęciu nr 1.

 

Drugie pytanie, to wydaje mi się że łańcuch obciera o największą koronkę 46z gdy znajduje się na koronce 37z. Foto 2 i 3

Czy to poprawnie ? Czy coś jest krzywe ?

Screenshot_20210430-192913_Office.jpg

20210503_111711.jpg

20210503_111709.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Na 37t ociera, czy wydaje ci się, że ociera? Zmniejszenie odstępu nic nie da, wręcz może pogorszyć pracę napędu.

Pamiętaj, że w napędach 11 i 12s łańcuch z zębatkami chodzi na żyletki, więc niekoniecznie dojrzysz czy ociera, czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...