Skocz do zawartości

[Rozpoczęcie renowacji] Specialized HardRock


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, wszedłem w posiadanie frame setu speca, jak łatwo się domyślić chciałbym zrobić sobie z niego „retro MTB”. Niestety mam zagwozdkę, bo wyszukałem, że seryjnie wychodził on z amortyzowanym widelcem i zastanawiam się czy z załączonym na obrazku widelcem również cro-mo będzie współdziałał? Jestem ciekaw również, czy wersje sztywne mają taką samą geometrię ramy.
Pozdrawiam
Opat
814715179_image0(1).thumb.jpeg.08a33f73a8fbe01d4169786924222ee9.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykle amortyzowane widelce są dłuższe od sztywnych. I producent projektując ramę względnia to. Jeśli chcesz wstawić sztywny zamiast amora, to musisz dobrać widelec o takiej samej dlugości jak amor (z uwzględnieniem ugięcia, jeśli już chcemy być bardzo dokładni). Inaczej zmienisz geometię całego roweru.

Czy ten żółty pasuje, to trochę ciężko ze zdjęcia ocenić. Sprawdź w specyfikacji tego Speca jak amor był zabudowany fabrycznie, zobacz jaka miał dlugość i porownaj z tym żółtym (albo dobierz inny)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby móc zamontować sztywny widelec to trzeba szukać specjalne o odpowiedniej wysokości od osi do bieżni sterów  bo te zwykłe widelce sztywne są niższe niż od amorków

Tu masz link do wymiarów amorków z Suntoura, jak dobrze z głową będziesz przeglądał to może mw. uda ci się w przyblizonych wymiarach dowiedziec jaki ma RS 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest amor 1995 roku, może go nie być w zestawieniu.

Znalazłem 2 zdjęcia takiego amora na jakiejś egzotycznej aukcji. Może to trochę pomoże:

image.png.5a14934f279f02643e6ece73f6d3d70f.pngimage.png.2ee7483ed5e05a40f48be508f403e7dc.png 

Wygląda, że długość od bieżni do osi to ok 45 cm. O ile oczywiście, ten trup ze zdjęcia jest w pełni wysunięty. Bo może być zapieczony na amen i wcale się nie wysuwać.

Edytowane przez Garlock
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wow, gratki za wyrwanie ramy w tak dobrym stanie :D ja u siebie mam podobny problem, stary mtb z jakimś egzotycznym amorem tange seismic shock 6.5 😮  w necie zero informacji, chętnie wymienił bym go na jakiś sztywny widelec, np coś podobnego do tego, tylko w sensownych pieniądzach: Doppo MTB Fork – SimWorks USA

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to może być lipa z tym żółtym sztywniakiem. Zastanawiam się cały czas, czy geometria samej ramy jest taka sama w sztywnych hardrockach z tamtych lat... Może jest tak, że amortyzowane są po prostu wyższe z przodu (?) Generalnie jest problem bo albo mam do szukania dłuższy widelec, albo szukać jakiegoś amortyzatora, ale wolałbym sztywniaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem znawcą speca, ale raczej sądzę, że albo robił rózne ramy do różnych typów widelca, albo projektował ramę pod gotowego amortyzowanego (bo nie produkują amortyzowanych) a sztywne sam robił o dlugościach pasujących jako zamiennik do amora. 

Tu jest aukcja sztywniaka DirectDrive do Hard Rocka:

https://www.ebay.com/itm/Red-Specialized-Chromoly-Direct-Drive-26-Fork-and-Headset-1-1-8-threaded/233968104024?hash=item367995f258:g:gLgAAOSw~FFgLqEg

Długość oś-bieżnia to około 50 cm:

Image 21 - Red Specialized Chromoly Direct Drive 26" Fork and Headset, 1 1/8 threaded

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jesteście wielcy! 
Czyli na podstawie załączonego katalogu, to jest HardRock z 1995 roku, bo nawet widać rower z indentycznym malowaniem.

Ten widelec z eBay, bedzie dobry, długością odpowiada temu amortyzowanemu. Musze zdecydować się na kupno, bo raczej ciężko będzie mi znaleźć taki w kraju.

Bardzo Wam dziękuję! Już się bałem że wydałem pieniądze w błoto. Swoją drogą 170 zł to uczciwa cena za taką ramę?

Niestety gościu nie ma opcji wysyłki do naszego pięknego kraju. Czekam na odpowiedź od niego, czy będzie taka możliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drobne poprawki 😀

Ad 1. Nie wiadomo, czy rower jest dokładnie z 1995r bo nie znamy katalogów Speca z następnych lat. Jeśli oryginalnie był z amorem 7005 to na pewno nie jest starszy, bo w 1995 wypuszczono tę linię uginaczy. Ale, czy nie jest młodszy...?

Ad 2. Tego widelca z Ebaya możesz nie kupić, bo wysyłka tylko do USA. To był przykład, że Spec takie widelce sosował. Zresztą nie jestem pewien, czy ten konkretny "sztuciec" pasuje do Twojej ramy, widziałem gdzieś tabelkę, że rózne rozmiary ramy miały inne dłuości widelca (co zresztą jest logiczne)

Ad 3. 170 pln to sądzę, jest akceptowalna cena za porządną ramę.

Witamy w świecie starych rowerów🤪. Ciesz się,że nie kupiłes ramy od jakiegoś "francuza"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nikt nie mówił, że ma być prosto, łatwo i przyjemnie 😈

Stare katalogi, specyfikacje czasami da się w necie wyszperać. @flamner dał linka do ludzi, którzy budują rowery na starych ramach Speca. Zmierz swoja ramę i napisz do nich, czy nie mają w swoich danych dlugosci widelca do niej. Może odpowiedzą.

Ja bym zaczął skladać ten rower. Nawet na tym żółtym sztućcu (bo go masz). Jak oryginalnie był 45 cm uginacz, to na 4-5 cm krótszym też pewnie da się jeżdzić. A w tzw. międzyczasie będziesz szukał dłuższego widelca. Gorzej, jak w oryginale był taki 50 cm patyk. 10 cm róznicy to chyba sie poczuje w czasie jazdy.

Nie wiem jakie części już masz, ale jak będziesz je kupował i będą miały być z epoki, to nie licz, że będzie szybko, łatwo i tanio. Ale satyfakcja z posiadania własnoręcznie odbudowanego prawie 20 letniego Speca jest spora. I jeśli ta rama jest w pełni ze stali chro-mo, to IMHO jest warta pomęczenia się nad nią.

P.S. Jak będziesz szukal, to zwróć uwagę na srednicę rury sterowej. Sztywniak z eBaya ma 1 1/8', ten trup-uginacz mial chyba 1". No i na średnicę koła, bo do 28" pewnie łatwiej znaleźć dłuższy, ale piwoty do hamulca nie będą pasowały do 26" kół.

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na alle i olx pojawia się sporo widelców ze starych mtb, jak ten co masz ci nie podpasuje to spokojnie upolujesz coś na rurkach tange, 170zł za ramę w takim stanie to spoko cena, rowery specialized z tej epoki do dość chodliwy towar, często ktoś kupuje cały rower i później wyprzedaje części, polecam co jakiś czas zaglądać tu: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/1gXm5/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli chcesz sztywny widelec a nie znasz geometrii ramy mozesz ustawic rame z widelcem na kolach. Zmierz odleglosc od osi suportu do ziemi. Jak bedzie 30 cm to znaczy wysokosc widelca jest dobra. Jezeli  5 mm mniej lub wiecej to tragedii tez nie bedzie. Wartosc przekraczajaca 1 cm w każdą strone bedzie juz mocniej odczuwalna podczas jazdy. Jezeli powiedzmy wyjdzie np 29cm podloz pod przednie kolo jakąś  deske albo cokolwiek o wysokosci 1 cm i zobacz jak ten wymiar od suportu  sie zmienia. Wiadomo wartosc o jaka podniesiesz kolo nie bedzie 1 do 1 odpowiadac temu o ile widelec powinien być  wyzszy ale da mniej wiecej obraz jakiego widelca szukac. A wysokosci widelcow jest mnóstwo. Najgorsze jest to ze sprzedajacy widelce nie zawsze potrafia wysokosc  sprawdzic. Tym wlasnie sposobem mam cala kolekcje sztucow o roznej wysokosci od 385 mm co 5 mm  do 415mm.

Powodzenia w poszukiwaniach;)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem do tych od Bike Rebuilds, zobaczymy czy odpiszą :D

W międzyczasie znalazłem na olx, podobnego HardRocka w rozmiarze 21”(ja mam 17) na sztywnym widelcu i napisałem do babeczki która go sprzedaje, żeby mi zmierzyła długość widelca i wyszło, że 40 cm. W takim razie jeżeli geo sztywniaków jest ta sama to będzie grało. Spróbuję jeszcze sposób @Obrien, tylko nie mam w domu 26” kółek. Dodatkowo zastanawiam się skąd ten 50 cm ze stanów się wziął 😄

Ze specyfikacji można by wnioskować, że rama jest ta sama. 🤔104B606A-CD46-4EC2-8189-170002B65A0A.png.da7cc28124915b1733c3858aa1496fa7.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten amerykański może być np. 3 lata młodszy i Spec mógł zmienić geometrię ramy. I montował długie widelce (tak sobie gdybam).

Nie wiem, czy z tej specyfikacji wynika, że ramy sa te same. FS ma główną ramę (czyli zapewne 3 rury) z chro-mo. Cała reszta ze zwykłej konstrukcyjnej. Ultra GX jest cały z chro-mo (czyli rurki tylnego trójkąta pewnie też). Najprostszy model ma chyba z chro-mo tylko rurę podsidłową. FS ma główke ramy pod stery 1-1/8", w pozostałych nie napisano. Może 1"? Więc nie jestem pewien, jak pod wzgledem wymairowym wyglada porównanie tych ram.

7 minut temu, Obrien napisał:

Wiec 50 cm to musialby byc zjazdowiec albo zly pomiar...

RImage 1 - Red Specialized Chromoly Direct Drive 26" Fork and Headset, 1 1/8 threaded

Raczej błąd pomiaru (raczej odczytu, bo cięzko tu mówic o faktycznym mierzeniu)

Na tym zdjęciu wygląda bardziej na 17" czyli ok 43cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz zostawić oryginalne stery skręcane, to najlepiej sobie wymierzyć suwmiarką i widelec przyciąć tak, alby wchodził minimalnie pod ostatnią nakrętkę, ale równie dobrze możesz zostawić trochę więcej i dokupić jakieś podkładki, wszystko zależy od tego jaką masz wizję na ten rower :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...