Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

Jakiś czas temu kupiłem sobie rower Merida Silex 300 (2020) -- ogólnie jest świetny i praktycznie wszystko przypadło mi do gustu. Zasadniczo służy do przemieszczania i jazdy po w umiarkowanym terenie, po polnych drogach ale czasami też po Wrocławiu (chciałem w miarę uniwersalny rower). Jenak ostatnio udałem się w bardziej górski teren (pojechałem na Równicę w Ustroniu) i miałem problem wjechać pod górę. Zastanawiam się czy mogę zmienić fabryczną zębatkę 44T na 40T lub 38T i mieć taką na wypady górskie. Widzę że mało graveli jest sprzedawanych z tak wielką zębatką w 1x11 – zazwyczaj jest 42T albo 40T.

Chciałem już nawet kupić zębatkę ale akurat dziś dałem rower do serwisu i zapytałem o to serwisanta. On mi to stanowczo odradził mówiąc że to nie jest kompatybilne. Bardzo się zdzwiłem bo nieraz o takim zabiegu słyszałem (nawet ta kwestia była poruszana tutaj na forum).

Jakie jest wasze zdanie na ten temat? Mogę dokonać takiego zabiegu?

Napisano

Zastanawiam się nad tym dlaczego nie można zmienić przedniej zębatki? Jeśli nie ma przedniej przerzutki to raczej nie ma problemu żeby sobie założyć mniejszy blat? Inaczej sprawa wygląda jeśli z przodu jest przednia przerzutka i blaty 2 lub 3

  • +1 pomógł 1
Napisano

Ja właśnie to samo myślałem, ewentualnie łańcuch można minimalnie skrócić (ale nawet nie wiem czy to będzie potrzebne).

Nie jestem jakimś specem rowerowym, ale część rzeczy robię sobie sam, wydaje mi się to banalnie proste.

Widzę, że problem dostępności części dopadł i zębatki. Nie ma ich za wiele do kupienia w internecie ale na szczęście znalazłem:

Zastanawiam się jeszcze nad rozmiarem. Jedyne doświadczenie jakiem mam z gravelami to 44T i nie wiem czy np. 38T nie będzie za wolna.

Napisano

Nie musisz mieć blatu fsa, może być cokolwiek o takim rozstawie

  Cytat

Jedyne doświadczenie jakiem mam z gravelami to 44T i nie wiem czy np. 38T nie będzie za wolna.

Rozwiń  

Kalkulator przełożeń i sobie porównaj

38-11 przy kadencji 90 to ponad 40kmh, raczej z takimi prędkościami silexem się nie jeździ

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
  Cytat

 

38-11 przy kadencji 90 to ponad 40kmh, raczej z takimi prędkościami silexem się nie jeździ

Rozwiń  

Ja jeżdżę nawet szybciej (to jedyny rower jaki mam, nie planuję kupować szosy a lubię czasami depnąć).

Na kalkulatorze liczę ale cyferki to jedno a praktyka to drugie. Chyba kupię 38.

Co do blatu to nie wiem czy nie musi być FSA – ona ma pajączka na 5 ramion, nie wiem co mogę kupić na zamiennik.

Jeszcze teraz mi do głowy przyszło, że może warto by poeksperymentować z tylną kasetą (np. dać 46 zamiast 42), ale chyba to gorsze rozwiązanie..

Edytowane przez markowanga
Napisano (edytowane)
  W dniu 29.03.2021 o 17:15, Mihau_ napisał:

38-11 przy kadencji 90 to ponad 40kmh, raczej z takimi prędkościami silexem się nie jeździ

Rozwiń  

No nie wiem jak tam Silexy ale 29-erem się jeździ :D Pod górkę wolniej, z górki szybciej. 

Co Wy macie z tą kadencją 90 ? 

PS: GPS mówi, że raczej 38 a nie 40. No i na najmniejszych koronkach raczej sie nie jeździ bo to prosta droga do zubożenia o 500 :)

Edytowane przez wkg
Napisano

Oczywiście ze możesz zmienić,Ja nawet w swoim zmieniałem miałem 42T,aktualnie mam 44T i wszystko gra

Napisano
  Cytat

Co Wy macie z tą kadencją 90 ? 

Rozwiń  

Trzeba mieć jakiś punkt odniesienia, ja np. kręcę szybciej

  W dniu 29.03.2021 o 17:22, markowanga napisał:

Jeszcze teraz mi do głowy przyszło, że może warto by poeksperymentować z tylną kasetą (np. dać 46 zamiast 42), ale chyba to gorsze rozwiązanie..

Rozwiń  

Powiększasz dziury pomiędzy przełożeniami. Druga sprawa, że pewnie do wymiany będzie przerzutka bo nie ogarnie 46

Napisano

Musisz tylko sprawdzić rozstaw śrub i dopasować pod to Blat

Napisano
  W dniu 29.03.2021 o 17:33, wkg napisał:

PS: GPS mówi, że raczej 38 a nie 40. No i na najmniejszych koronkach raczej sie nie jeździ bo to prosta droga do zubożenia o 500 :)

Rozwiń  

Chodzi o to, że trzeba będzie wymienić części napędu? – ja teraz jeżdżę pewnie tylko podczas zjazdów (stosunkowo mało), ale właśnie zastanawiam się jak to będzie jak dam 38, możliwe że częściej będzie się prosiło wrzucić..

  W dniu 29.03.2021 o 17:33, wkg napisał:

No nie wiem jak tam Silexy ale 29-erem się jeździ :D 

Rozwiń  

Co to 29-er? :D

  W dniu 29.03.2021 o 18:05, mechanikrowerowy1986 napisał:

Musisz tylko sprawdzić rozstaw śrub i dopasować pod to Blat

Rozwiń  

Właśnie widzę i mam wrażenie że ten model FSA nie ma zbutnio zamienników (szczerze nie znalazłem żadnego – ma 5 ramion)

Napisano (edytowane)

 

  W dniu 29.03.2021 o 18:05, markowanga napisał:

Chodzi o to, że trzeba będzie wymienić części napędu?

Rozwiń  

Tak, małe zębatki zużywają sie najszybciej. To oczywiste - pracują na małym kącie opasania - praktycznie na jednym ząbku. Do tego - z prawa Talesa (a właściwie reguły dźwigni) -  napręzenia napędu są większe na maciupcich koronkach. 

  W dniu 29.03.2021 o 18:05, markowanga napisał:

Co to 29-er? :D

Rozwiń  

To taki rower  - XC, niektórzy nazywaja to mtb :D  Z nieco grubszymi oponami niż Silex.

Zasada jest prosta - jeżeli tylko nie mamy zbyt trudno na podjazdach im większa korba tym lepsza.

Edytowane przez wkg
  • +1 pomógł 1
  • 4 tygodnie później...
Napisano (edytowane)

Trochę czasu zleciało – ostatecznie udało się :D, musiałem jeszcze kupić łańcuch na podmiankę, bo ten co miałem był za długi. Wczoraj zrobiłem 120 km na takim napędzie – trip do Wisły zakończył się pomyślnie :D.

Dzięki wszystkim za pomoc :)

Edytowane przez markowanga
Napisano

No to znowu wyszło moje amatorstwo 😂 – na przyszłość będę wiedział o tym tricku. Normalnie bym sobie skrócił, ale chciałem zachować pierwotną zębatkę jakbym chciał ostrzej pojeździć poza górami. Przeszło mi to na chwilę przez głowę, ale myślałem że słabo mieć 2 spinki obok siebie i w zależności od zębatki z przodu dodawać te kilka ogniw łańcucha.

Napisano (edytowane)

Dobrze zrobiłeś. Założysz sobie ten łańcuch jak juz zębatka i kaseta sie trochę zużyją. Nie zmarnuje się. Po co niszczyć nową zębatkę starym łańcuchem ?

Będziesz jeździł na 2 łańcuchy :)

Edytowane przez wkg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
Forumrowerowe.org korzysta z plików cookies
Prosimy o zapoznanie się z naszą polityka prywatności, w której informujemy o naszych zaufanych partnerach oraz o tym, czym są pliki cookies, pamięć podręczna przeglądarki, w jakich celach i jak je wykorzystujemy, a także jak nimi zarządzać i czyścić. Klikając 'Zaakceptuj' - wyrażasz zgodzę na korzystanie z pamięci podręcznej przeglądarki - plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach marketingowych, umożliwiając jednocześnie wyświetlanie na Twoim urządzeniu reklam dostosowanych do Twoich potrzeb oraz zainteresowań. Zapoznaj się z pełną treścią zgody klikając w link Ustawienia.