Skocz do zawartości

[Tuning] Pedały XTR PD-M9000 odchudzanie


jaro0011

Rekomendowane odpowiedzi

Siema

Ostatnio szukałem nowe pedały, które mogłyby zastąpić moje poczciwe ale już lekko zajechane XTR. Pedały wg specyfikacji ważą 310g i szukałem czegoś lżejszego w okolicy 200-250 gram.

Jedyna opcja, która wydawała mi się sensowna to pedały Xpedo m-force 8 ti ale cena trochę zabija (ponad 850 zł) i opinie o nich też są różne.

Obadałem trochę internety i postanowiłem przeserwisować  i dodatkowo trochę ulepszyć moje obecne pedały:

  • wpadły nowe tytanowe osie które odchudziły pedały o ok 40 gram
  • kuleczki wymieniłem na ceramiczne
  • uszczelki (zajechane) zastąpiłem oringami (z castoramy :)

Ośki i kuleczki zamówione z titaniumplanet.com - czas oczekiwania na dostawę równe 7 dni.

Pedały po serwisie kręcą się jak nowe albo jeszcze lepiej :) 

Waga 268 gramów. Koszt ok 54 euro z przesyłką.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Edytowane przez jaro0011
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tym samym masz pedały, które za chwilę złapią olbrzymie luzy, a osie mogą pękać w obrębie bieżni. Nie obraź się, bo piszę to w dobrej wierze ale to niestety nie jest ulepszenie, tylko pogorszenie. Jedna, jedyna na świecie firma oferowała kiedyś sensowne osie tytanowe do pedałów XTR (skończyli na modelu PD-M970) - nazywała się Action Tec, już nie istnieje. 

Od reszty odróżniała ją dbałość o oczywiste szczegóły: osie posiadały stalowe bieżnie. Stalowe kulki czy również ceramiczne (jeśli zastosowałeś wersję z azotku krzemu, a nie dwutlenku cyrkonu) wyżłobią ten tytan w moment. Spójrz na zdjęcia jak wyglądały moje osie bodaj po miesiącu. Dla przykładu Shimano w swoich tytanowych bębenkach również stosowało cieniutkie, stalowe bieżnie ale Chińczycy jeszcze chyba do tego nie doszli. 
 

1.JPG

2.JPG

Edytowane przez Punkxtr
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście doradzałbym Ci wywalenie tych osi. Wiem, człowiek wydaje kupę kasy, ma być fajnie a tu ktoś wyskakuje z takimi informacjami. 
Sam bym się wkurzył, ale te osie są po prostu niebezpieczne. Luzy pojawią się na 100%, w dodatku tytan jest zbyt miękki na bieżnie stąd ciągle szlifowany jak na moich zdjęciach w końcu pęknie i można zrobić sobie krzywdę.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości po ok 300 km rozebrałem pedały bo zrobił się minimalny luz ale jak na razie nie widać zużycia. Luz pewnie jest od tego że trochę wypluło mi smar - pewnie dałem za dużo.

Są ślady na osiach od kulek ale takie same jak były na stalowych ośkach. Póki co jeżdżę dalej. Zobaczymy co będzie po kolejnych 300 km...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Updejt: oficjalnie dzisiaj tytanowe ośki skończyły swoją kadencję.

Po ok 1k km już widać zużycie i zrobiły się spore luzy. Może nie ma takich wielkich wżerów jak na zdjęciach powyżej ale już nie będę ryzykował dalszej jazdy na tym. W smarze pojawił się brokat i opiłki metalu więc wróciłem do starych osi stalowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XLC też robi takie. Takie pedały to nie jest najlepszy pomysł. Nawet tutaj na forum były posty że wszystko super, aż do pewnego momentu kiedy trzeba się było awaryjnie wypiąć, a pedał się zablokował.

Dodatkowo z tego co pamiętam, to któreś tam elementy są wykonane z aluminium, które mega szybko się wyciera.

Ogólnie nie wiem czy z czystym sumieniem można polecić pedały inne niż Shimano, Look, Time, Speedplay czy Crank Brothers. W tym przypadku liczy się bezpieczeństwo, nawet kosztem kilku gramów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś dostać drugie osie tylko w sumie po co 😉
Większość ludzi myśli, że tytan jest mocniejszy od stali ale co kieruje konstruktorami tworzącymi tak idiotyczne w zamyśle produkty?

Jak wspominałem wyżej tylko jedna firma na świecie oferowała tytanowe osie do pedałów Shimano ze stalowymi bieżniami, niestety zakończyli działalność na modelu PD-M970. 
Może kiedyś Shimano się za to weźmie i zrobi porządne ośki bo w sumie to jeden z najcięższych elementów, oczywistych do odchudzenia w topowej grupie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.04.2021 o 17:56, pinok napisał:

Force Pedały SPD MTB - 229zł...

 

 

Niebezpieczny złom. W poszukiwaniu lekkich SPD wybrałem bontragery, czyli ten sam pedał tylko robiony dla Treka. Śliczne, czerwone, lekki. I tak niebezpieczne, że głowa mała. Przez LATA SPD Shimano nie zawiodły mnie nigdy. Bontragery blokowały blok raz na tydzień, raz na dwa. Czasem się wypinasz, czujesz normalne kliknięcie a stopa jest trzymana przez pedał pod kątem. Problem występuje tak samo w fabrycznych blokach Bontragera jak i Shimano 51.

 

https://www.facebook.com/groups/szajbajk/permalink/2135365253267539

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Potwierdzam - force są niebezpieczne. Rok temu niemal przez nie straciłem życie na singlu/półce skalnej. Wiem że stary temat ale chyba warto odpisać. Nie polecam. Choć co do trwałości nie mam większych zastrzeżeń - trzy lata działały. Do puki blokowanie się pedałów miało miejsce na naszych trasach w Polsce to kij - tu się po półkach skalnych nie jeździ. Ale już w Alpy, Dolomity dały mi aż za mocno do myślenia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Słuchajcie, wygrzebałem takie 2 nowe rozwiązania. Ciekawy jestem co o nich myślicie?

https://titaniumplanet.com/en/transmission-components/136-shimano-2-titanium-axel-for-xtr-pedals-7640413971653.html

METI Titanium Axle for Shimano XTR Pedals PD-M9100 SPD Race, 221,71 € (r2-bike.com)

Zamiast kulek i bieżni - łożyska maszynowe (w jednym 4/oś, w drugim 2/oś + 1 ślizgowe chyba).

Przy ich zastosowaniu (i dodatkowo dając tytanowe piny do sprężyn) można zbić wagę do około 246 g (dla modelu PD-M9100), co wydaje mi się dobrym wynikiem.

Edytowane przez il.ek.tro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te z Titanium Planet nie są kompatybilne z modelem 9100, Meti działają. 
Niemniej te pierwsze wyglądają konstrukcyjnie ciekawie, ale nie miałem z nimi styczności. W śruby podpierające sprężyny osobiście bym nie inwestował, za mały zysk względem odporności na uszkodzenia. 

Tytan w niektórych miejscach nie sprawdza się najlepiej. Kiedyś w górach pękła mi tytanowa sprężyna od przerzutki, pozostało zrobienie singla i szukanie w miarę płaskich, łatwych dróg aby dojechać do samochodu. 

Edytowane przez Punkxtr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TiPlanet ma też dedykowane do 9100, akurat taki link mi się wkleił.

Co do sprężyn - mi tu nie chodzi o samą sprężynę napinającą ten klips SPD, a tylko pin, który podtrzymuje sprężynę na miejscu (wkręcany z boku w korpus od zewnętrznej str). Wydaje mi się że nie ma na nich jakiś niewyobrażalnych obciążeń. W pedale to chyba takie obciążenia przyjmuje tylko oś no i łożyska.

Jest taki zestawik do tuningu XTR na TiPlanet https://titaniumplanet.com/en/transmission-components/182-1745-shimano-2-titanium-axel-for-xtr-pedals-7640413971783.html#/3-color-titanium

 

Aha, no i ciekawi mnie teraz to co jest bolączką XTR czyli ta ciągle wysuwająca się uszczelka, o której wszędzie w internetach piszą. Ciekawe czy zastosowanie łożysk maszynowych daje jakieś sensowne korzyści w tej materii

Edytowane przez il.ek.tro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie o tych pinach mówiłem. Jak wykręcasz stalowe powiedzmy po ok. sezonie intensywnego użytkowania, często są wygięte i wytarte od sprężyn. Generalnie można spróbować (może sam sobie założę), ale jednak ostrożność wskazana. Oś przy uszczelce (przynajmniej w Meti) jest taka sama, jak w XTR. Uszczelka również się wysuwa, dodatkowo tytan jest bardziej "śliski" od stali. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A no dobra to sie nie dogadaliśmy chyba. Szczerze mówiąc robiłem wiosną pełny serwis swoich pierwszych pd-m8100 i chyba piny nie wydawały mi się ani wytarte ani wygięte, a jeżdze dosyć siłowo i dużo w sezonie - przynajmniej nie zwróciłem na to uwagi. Ale przyjrzę się temu nadchodzącej zimy przy pełnym serwisie.

 

Co do uszczelek, to ciekawi mnie, czy może osie mają jakiś dodatkowy grawer podtrzymujący być może lepiej te uszczelki. Chyba że jest na nie jakiś inny sposób, druciarski?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na upartego może dałoby się dołożyć dwa cieniutkie o-ringi trzymające uszczelkę na miejscu. Najlepiej podczas serwisu odtłuścić całość i wtedy jest mniejsze prawdopodobieństwo wyzunięcia, ale z kolei dla samej uszczelki lepiej, aby była delikatnie pokryta smarem i mamy pat...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...