Skocz do zawartości

[Dostępność części] Rama bez boost a przyszłość


Nial

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Czołem,

Pytanie niby podobne do zakładanych przeze mnie ostatnio wątków, ale jednak inne. Jestem ciekaw opinii jak największej ilości osób w konkretnie tym temacie, więc nawet jak macie luźne przemyślenia to piszcie zanim sobie włosy powyrywam. Pomocy :D

Zamawiam ramę na wymiar i została mi ostatnia decyzja - z boost 148 czy bez. Z jeden strony boost wydaje się bardziej przyszłościowy, z drugiej - będę wrzucał na przód kombinację 38t/28t i do boost pozostaje dosłownie jedna korba - FC M7000-B2 38/28 (ew. XT ale za drogo i nie potrzebuję). Na dodatek na mój wzrost najlepsze będą ramiona 170 mm. No i kupno takiej korby jest trudne , nawet nie licząc obecnej słabej dostępności części.

Rezygnując z boost który nie czuję żeby mi był do czegokolwiek potrzebny (nie będę się na tym ścigał w XC, tylko długie trasy MTB robił), nagle mam dużo większy wybór korb i możliwych kombinacji zębatek z przodu. Nawet starsze modele korb z np. 40/26 mogę wrzucić. I dostępność części obecnie dużo lepsza - są korby SLX M7000 170 mm 38/28, albo bez zębatek do dokupienia osobno, albo Deore, albo starsze modele, albo używane i dokupić nowe zębatki  - brać, wybierać.

Nie ma już prawie korb 38/2x pod boost - znika taka kombinacja z rynku.

I tak sobie patrzę co producenci kombinują z korbami i piastami i widzę, że nie jest tak że nowe modele wychodzą tylko pod boost. Np, Shimano i DT Swiss robią teraz równolegle modele pod boost i bez, jak nigdy dotąd w historii chyba, tak jakby przewidywali że ludzie nie koniecznie chcą boost.

Pytanie brzmi: czy bać się robienia nowej ramy na zamówienie nie pod boost 148? Bać się problemu dostępności części zamiennych w ciągu najbliższych 5-10 lat? Czy jest sens rezygnować z boost i zachować sobie dużo większą elastyczność wyboru napędów do zastosowań jakie potrzebuję - tarcze od 36 w dół to dla mnie za mało, napęd 1x odpada do tego projektu.

 

Napisano
  W dniu 1.03.2021 o 10:34, Nial napisał:

Pytanie brzmi: czy bać się robienia nowej ramy na zamówienie nie pod boost 148? Bać się problemu dostępności części zamiennych w ciągu najbliższych 5-10 lat?

Rozwiń  

Tak

Na przykład koła. Kupisz nowe koło i później nie przełożysz już go do nowego roweru jeżeli będziesz chciał zmienić rower. 

Napisano

Przy takich wymaganiach za 5-10 lat martwiłbym się raczej o dostępność części do napędu 2x niż piast. Zwłaszcza z półki Deore/SLX. 

Jak sam zauważyłeś piasty 12x142 są nawet w najnowszej generacji Shimano. A korb 28-38 nie ma, skończyły się na M7000. M7100 klepią już tylko 26-36 a w kolejnej generacji kto wie czy nie zrezygnują zupełnie z 2x. 

12x142 masz w przełajach i gravelach, więc standard jeszcze długo pożyje. Fakt, pewnie kompletu gotowych kół MTB bez boosta za jakiś czas tak łatwo już nie kupisz. 

 

 

  • Mod Team
Napisano

Już wypowiadałem się w jednym z Twoich tematów i powtórzę to jeszcze raz.

Nie pchałbym się w ramę i tym samym koła bez osi boost w obecnym czasie, zwłaszcza jeśli ramę robisz na zamówienie. Niebawem boost zejdzie do poziomu niższych grup.

Jakieś customowe korby zapewne znajdziesz pod boost, a z drugiej strony 2 ząbki na korbie znacząco nie zmieniają sytuacji. Pytanie jaką kasetę planujesz w tym sprzęcie.

Napisano
  W dniu 1.03.2021 o 15:25, wkg napisał:

Piasty to pikuś. Ramy nie kupi jak trzeba będzie

Rozwiń  

Pytanie jest jeszcze inne jak zmienią się standardy czegokolwiek w przeciągu najbliższych 5 lat????

Teraz się tak porobiło że zmiany następują w postępie pierońskim..... Już w razie umfalu ramy dostajesz nową do której nic nie pasuje ;-((

10 lat temu (całkiem nie dawno) suporty były bsa, standard osi 100/135 QR... teraz boost/ofset, presfit, kierownica 35, taper.......i inne ficzery....

Na szczęście ja się tym na razie nie przejmuję......bo nie planuję zmian. 

 

Napisano

Proszę o szybką odpowiedź panowie i panie. Czy mi się zdaje, czy mając ramę w standardzie boost, mogę ewentualnie:

1. Zastosować koło 142 stosując adaptery

2. Zastosować korbę od że tak powiem nie-boost bo mufa suportu w przypadku boost jest standardowa 68/73 mm, a "boost" że tak powiem tkwi w korbie (offsecie ramion albo zębatek)

3. Będzie to hulało jak tylko tylne widełki ramy takie coś przewidują i nie będzie problemu z tym jak łańcuch biegnie?

Jeśli tak, to problem rozwiązany.

  • Mod Team
Napisano

1. Nie jest to takie oczywiste, bo musisz także przesunąć pochowanie tarczy hamulcowej do piasty, ale generalnie jest to do ogarnięcia.

2. Da się, ale działać może kiepsko.

3. Linia łańcucha będzie skopana.

Napisano

@bogus92 bardzo dziękuję za odpowiedź, ale kurcze nie do końca rozumiem. Czy taki adapter: https://rowerowy.com/sklep/czesci/piasty/adaptery-piast/prod/bbc-makeitboost-12-148 nie załatwia sprawy? Oprócz tego że koło się przesunie w osi ramy. Przecież wtedy chyba odległość tarczy od ramy a co za tym idzie od zacisku się nie zmienia?

Dlaczego miało by to działać kiepsko i linia łańcucha się skopać? Przecież linia łańcucha korby pozostanie prawidłowa - 48,8 przy zastosowaniu korby nie-boost, a przy kole linię przesunie nam adapter?

Znalazłem takie dwa wątki:

 

Wynika z nich, że mając ramę boost, stosując adapter dwustronny i korbę nie-boost, zakładając wąską oponę i że przednie zębatki nie będą zahaczały o ramę, problemów nie będzie? Gdzie się mylę? :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
Forumrowerowe.org korzysta z plików cookies
Prosimy o zapoznanie się z naszą polityka prywatności, w której informujemy o naszych zaufanych partnerach oraz o tym, czym są pliki cookies, pamięć podręczna przeglądarki, w jakich celach i jak je wykorzystujemy, a także jak nimi zarządzać i czyścić. Klikając 'Zaakceptuj' - wyrażasz zgodzę na korzystanie z pamięci podręcznej przeglądarki - plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach marketingowych, umożliwiając jednocześnie wyświetlanie na Twoim urządzeniu reklam dostosowanych do Twoich potrzeb oraz zainteresowań. Zapoznaj się z pełną treścią zgody klikając w link Ustawienia.