Gość Napisano 13 Lutego 2021 Napisano 13 Lutego 2021 1. Koło z piastą FH-M732. Zagadkowe stukanie gdy nie kręcę korbą, pierwszy raz pojawiło się na dłuższej trasie, nie zawsze pojawia się, ale głównie po jakimś czasie. Nic nie uderza z zewnątrz. Teraz jest po serwisie, centrowano koło, wstępnie myślano że szprychy do wymiany, ale nie; być może dźwięki znikną. WIdeo: https://youtu.be/CgcSTqXczaY 2. Konusy w stanie idealnym, nowe kulki. Czy te metaliczne trzaski to bieżnia (po jednej stronie wykryłem małe wżerki) czy jednak szprychy. Jest się czym przejmować, czy taka uroda kola w tym wieku? Wideo: https://youtu.be/5OsTMlpR9EU
Gość Napisano 13 Lutego 2021 Napisano 13 Lutego 2021 Ale co się konkretnie dzieje, bo rozbierałem go 1000 km wcześniej, do grzechotki. Zapadki działają poprawnie. Czy ma znaczenie, że to pojawiło się nagle na trasie po 150 kilometrze.
To_JaT Napisano 13 Lutego 2021 Napisano 13 Lutego 2021 Ja kiedyś miałem podobnie i jak rozebrałem cały bębenek i przesmarowałem to mineło. Jeśli to nie to, to nie zaszkodzi - będzie jedna możliwa przyczyna mniej.
Gość Napisano 13 Lutego 2021 Napisano 13 Lutego 2021 To by coś tłumaczyło, ale jakoś nie przypominam sobie żebym lał po kasecie benzyną ekstrakcyjną albo innym płynem. Nie pamiętam czy działo się to na jakimś konkretnym przełożeniu, skoro później zdarzało się to albo nie na n-tym kilometrze. Czy kręcenie korbą do tyłu "na sucho" może coś podpowiedzieć? Swoją drogą w serwisie na to nie wpadli, skoro uważasz że to jest charakterystyczny odgłos, ciekawa sprawa
To_JaT Napisano 13 Lutego 2021 Napisano 13 Lutego 2021 Teraz, whiteindian napisał: To by coś tłumaczyło, ale jakoś nie przypominam sobie żebym lał po kasecie benzyną ekstrakcyjną albo innym płynem. Smar się zużywa, nie musisz go wypłukiwać aby przestał spełniać swoją role
Gość Napisano 13 Lutego 2021 Napisano 13 Lutego 2021 Jeśli ten hałas ma związek z zapadkami, to co może się z nimi dziać? Teraz tym rowerem w zimę nie pojadę, póki co muszę zrobić nim trochę km i ewentualnie albo samemu zrobić, albo oddać do serwisu. Myślałem o tym, że może być to skorelowane z drugim problemem z pierwszego postu, ale stukanie pojawia się jakby regularnie wraz z ruchem koła, i tylko gdy nie pedałuję. Używam Mobilgrease XHP 222, na zapadki zapodałem cieniutko Rohloffa (nic nie skleja), a od wewnątrz bębenka film. XHP222 ma bardziej "tępą" konsystencję niż ŁT43 ale według specyfikacji jest odporny na wypłukiwanie. 46 minut temu, To_JaT napisał: Smar się zużywa To coś szybko, za szybko w tej sytuacji...
leejoonidas Napisano 13 Lutego 2021 Napisano 13 Lutego 2021 Łożyska piasty strzelają. Powody: -zbyt mocno skręcone konusy, wyregulować luz tak aby był wyczuwalny minimalny luz na łożyskach gdy koło jest ściągnięte, po przykręceniu koła do ramy śruby ściągające lub szybkozamykacz jeszcze ściśnie konusy i luz się skasuje. - wżery na konusie lub bieżni, zazwyczaj konus pierwszy pada gdyż jest nieruchomy i wyciera się w jednym miejscu w którym przypada największy nacisk kulek. - smar zwietrzał i łożyska pracują na sucho, łożyska zaczynają szumieć, czasami delikatnie strzelają - zanieczyszczone łożyska. 4 godziny temu, whiteindian napisał: To coś szybko, za szybko w tej sytuacji Po kilku miesiącach potrafi się zużyć lub zwietrzeć.
Gość Napisano 14 Lutego 2021 Napisano 14 Lutego 2021 Źle się stało, że zadałem dwa pytania na raz, bo powstał lekki mętlik... Przypominam, że mocny stuk zwykle zaczynał się na n-tym kilometrze pod obciążeniem, gdy nie pedałowałem, synchronizuje się z obrotem koła. 19 godzin temu, leejoonidas napisał: Po kilku miesiącach potrafi się zużyć lub zwietrzeć. Według zapisków po smarowaniu piasty i bębenka przejechał ponad 1kkm przez miesiąc, a problem wypłynął po 400km W dniu 13.02.2021 o 19:04, To_JaT napisał: Zrób serwis bębenka 19 godzin temu, leejoonidas napisał: Łożyska piasty strzelają. Albo to i to. 19 godzin temu, leejoonidas napisał: zbyt mocno skręcone konusy NIe, Tu jest OK. Jest tak jak piszesz, minimalny luz kasowany przez szybkozamykacz 19 godzin temu, leejoonidas napisał: wżery na konusie lub bieżni Po jednej stronie mogą być lekkie wżerki w bieżni (owo metaliczne trzaski?), ale konusy i kulki były w stanie idealnym. 19 godzin temu, leejoonidas napisał: - smar zwietrzał i łożyska pracują na sucho, łożyska zaczynają szumieć, czasami delikatnie strzelają - zanieczyszczone łożyska. Czy takie jednorazowe wjechanie w piach z błotem mogło wpłynąć na to?; ma to też związek z tym że nie ma tej dodatkowej gumowej uszczelki po stronie napędu (kaseta 7rz)?. Bardzo dbam o ten rower. Jeżdżę głównie po asfalcie. Z drugiej strony to koło XT, może po prostu wiek już robi swoje i nie ma rady i częściej trzeba serwisować piasty i bębenek...
zekker Napisano 16 Lutego 2021 Napisano 16 Lutego 2021 W dniu 13.02.2021 o 19:54, whiteindian napisał: tylko gdy nie pedałuję To by wskazywało na łożyska bębenka, które pracują w momencie braku pedałowania. W dniu 13.02.2021 o 14:01, whiteindian napisał: Czy te metaliczne trzaski to bieżnia (po jednej stronie wykryłem małe wżerki) czy jednak szprychy. Stawiam na łożyska. Szprychy dają pojedyncze trzaski co jakiś czas, no i przede wszystkim pod obciążeniem, a nie jak koło trzyma się w ręce. Jak bieżnia nie jest gładka, to może hałasować.
woojj Napisano 16 Lutego 2021 Napisano 16 Lutego 2021 Te regularne stukanie może być spowodowane kilkoma czynnikami. Sprawdź czy któraś z osłon łożyska się zniekształciła (ta od bębenka) jest szczególnie upierdliwa. Bardziej prawdopodobne jest uszkodzenie któregoś z wielowypustu na bębenku i podczas ruchu jałowego zapadki mogą o ten zniekształcony wielowypust haczyć. Czasem tak się stanie (uszkodzenie) jak piasta źle się zazębi i przeskoczy uszkadzając trwale wielowypust. Trzecie co mi przychodzi do głowy to uszkodzona sprężynka która przyhacza o tenże wielowypust. Tak czy siak trzeba rozebrać do gołej stali i sprawdzić wszystkie elementy ;-)
Gość Napisano 16 Lutego 2021 Napisano 16 Lutego 2021 17 minut temu, woojj napisał: Czasem tak się stanie (uszkodzenie) jak piasta źle się zazębi i przeskoczy uszkadzając trwale wielowypust. Tyle że zdarzało się, że w ogóle nie było tego stukania, charakterystyczne że pojawiał się po kilkunastu km jazdy. Może trwale się jeszcze nie popsuło? Trochę pech, w dodatku kaseta przykręcona jak diabli Koło 30 letnie, nawet z dostępem do konusów zamienników jest kłopot. W ogóle jest podkładka pod kasetę 1mm, gdy kupiłem 1.85mm nie mozna było wcale nakręcić lock-ringa, a tą drugą w pierwszej chwili polecał mi pewien stary wyjadacz forum. Nie wiem skąd to wszystko zatem
woojj Napisano 16 Lutego 2021 Napisano 16 Lutego 2021 4 minuty temu, whiteindian napisał: Koło 30 letnie, to niczego nie zmienia, zresztą która ze współczesnych piast może pochwalić się takim wynikiem. Rozebrać i wszystko sprawdzić.
Gość Napisano 3 Marca 2021 Napisano 3 Marca 2021 Nic tam w środku piasty ani bębenka o dziwo się nie dzieje Dodatkowo sprawdzono mi to w serwisie, i jedynie po jednej stronie bieżnia w tylnej pieście jest trochę zużyta, ale nie pęknięta etc. Będę cały czas obserwował sytuację, ki diabeł. Być może tutaj coś jest na rzeczy, ale w owym okresie wykrycia stukania miałem 87kg., często jeżdżę z plecakiem. Gdy przenosiłem ciężar ciała na przednie koło, stukot znacząco się zmniejszał; rama stalowa. Jaka waga ciała jest dopuszczalna w tej sytuacji?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.