HerrMann Napisano 30 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2021 Od lat jeżdżę na rowerze MTB, pomimo, że moim naturalnym środowiskiem użytkowania roweru są drogi szutrowe, asfalty i dukty leśne. Naszła mnie ostatnio chęć na wymianę roweru i zacząłem się zastanawiać, czy dalej iść w stronę MTB, czy może zakupić rower crossowy. Dotychczas omijałem crossówki szerokim łukiem, gdyż nie odpowiadała mi aż tak wyprostowana pozycja podczas jazdy. Teraz sytuacja na rynku trochę się zmieniła. Crossy mają dziś inną geometrię, zorientowaną na bardziej sportową pozycję za kierownicą, już nie tak "kwadratową" jak dawniejsze konstrukcje. Jak sądzicie, czy wymiana MTB na crossa może okazać się korzystna? Może ktoś z Was ma jakieś osobiste doświadczenia z takiej przesiadki? Z góry dziękuję za rzeczowe opinie. Dodam, że rowerem, który mnie interesuje jest Giant Roam 0 disc 2021 (względnie 1/2021). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 30 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2021 (edytowane) Ja myślę, ze rower crossowy to takie coś ni pies ni wydra - coś na kształt świdra. Jak nie mtb 29 to gravel. Przynajmniej odpadnie trochę kg i przegladów amortyzatora. I właściwie czym sie różni cross o sportowej geometrii od marketowego mtb poza niemozliwością wsadzenia sportowej opony ? W opisie nic nie ma ale podejrzewam, że nie ma nawet tapera, nie wiem jak piasty ale chyba bez sztywnych osi bo by sie pochwalili ... Wygląda na markeciak z rozpoznawalną nalepką. Edytowane 30 Stycznia 2021 przez wkg 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MikeSkywalker Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Jeżdżę na Treku DS, geometria ramy zbliżona do Roama - i mam wrażenie że ktoś projektując ten rower wziął trochę z crossa a trochę z MTB, bo jest coś pośrodku - szybki na asfalcie, bardzo fajny na podjazdach, spokojnie radzący sobie w terenie. A to wszystko na oponie 37c - a można wcisnąć szersze. Trek mocno podrożał, zresztą Giant też, ale Roam od jakiegoś czasu bardziej mi się podoba ze swoimi konfiguracjami rowerów, promują napęd 2x i dają powietrzne widelce. Ze swojego Treka zrobiłem coś w ten deseń - napęd 2x10, kaseta 11-42, powietrzny widelec. Fajnie się jeździ, ot co Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chociemir Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 (edytowane) Warto popatrzeć na Canyona Pathlite - w wyższej wersji ma sztywne osie, taperowaną główkę. Do tego ma najniższą wśród rowerów crossowych główkę ramy, a co za tym idzie bedzie można ustawić pochyloną pozycję. Wadą może się okazać zintegrowana z mostkiem kierownica (jesli nie przypasuje długość mostka), ale to za grosze i dosłownie w kilka minut można wymienic. Napęd ma 1 x 12. Edytowane 31 Stycznia 2021 przez Chociemir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
revolta Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Jak masz mtb a nowe crosy mają mieć zbliżona geometrię do mtb to zmień gumy na 42C i masz crossa po co wydawać kasę na nowy rower. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chociemir Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Ponieważ "kasa" jest po to, żeby ją wydawać... A wracając do tematu: w budżecie wymienionego na wstępie Gianta jest np. Marin DSX 2 - ma sztywne osie, taperowaną główkę ramy, sztywny karbonowy widelec, prześwit na bardzo szerokie -jak na rower tego typu- opony, napęd 1 x 12. https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2021-dsx-2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Teraz, Chociemir napisał: Ponieważ "kasa" jest po to, żeby ją wydawać... Byle z sensem .... ten gravel - fitness od Marina juz ma moim zdaniem więcej sensu od crossa jeżeli ktoś koniecznie chce mieć płaską kierownicę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chociemir Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Czy z sensem czy bez sensu to już wyłączna sprawa wydającego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Nie. Wszyscy tu sobie rozmawiamy więc dyskusja o sensie ma jak najbardziej sens Wydający właśnie o sens zamiany pyta - czytaj uważnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 8 godzin temu, HerrMann napisał: Dotychczas omijałem crossówki szerokim łukiem, gdyż nie odpowiadała mi aż tak wyprostowana pozycja podczas jazdy. Teraz sytuacja na rynku trochę się zmieniła. Crossy mają dziś inną geometrię, zorientowaną na bardziej sportową pozycję za kierownicą, już nie tak "kwadratową" jak dawniejsze konstrukcje. ??? To ile lat temu porównywałeś - 30? Jak z kilkanaście lat temu patrzyłem na geometrię ram, to cross i xc miały prawie identyczną. A pozycja zależy od ustawienia wspornika kierownicy i tak samo da się na obu mieć mniej lub bardziej pochyloną. Poza tym zginasz ręce w łokciach i się kładziesz na rowerze Jak się zastanawiasz nad zmianą, to pomyśl co ma ci przynieść, czego ci obecnie brakuje lub jest niewygodne, czego oczekujesz od roweru, jakich doznań szukasz. Nie wiem co masz obecnie ale generalnie największa różnica jest w szerokości opon. Węższe nie dodadzą ci prędkości, co najwyżej można urwać kilkaset gram, łatwiej dostać slicki. Poza tym na piachu zapadają się, na nierównościach są mniej stabilne, trzeba bardziej uważać i wolniej jeździć po korzeniach, kamieniach, krawężnikach, bo łatwiej dobić do obręczy. Cross w terenie jest trudniejszy do opanowania, mniej błędów wybacza. Bardziej nim telepie na bruku, tarce, żwirze i podobnych nawierzchniach. Z drugiej strony ma się uczucie lepszego wyczucia nawierzchni - upraszczając czuć każdy kamień Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chociemir Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 (edytowane) Najwyraźniej nie rozumiesz tego, że to co dla kupującego może mieć sens, dla Ciebie nie musi... Np. Ty, "myślisz", że "rower crossowy to takie coś ni pies ni wydra", a wiele osób na takich rowerach jeżdzi i jest bardzo zadowolonych np. kolega MikeSkylwaker. Edytowane 31 Stycznia 2021 przez Chociemir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kemot1974 Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 @HerrMann - nie będę się wypowiadał w temacie ,, warto , czy nie warto,, Twoja decyzja Jeżeli zdecydujesz się na zakup zwróć jeszcze uwagę na https://www.specialized.com/pl/pl/search?text=sirrus Moja druga połówka ma jako drugi rower właśnie Sirrusa ELite i jest bardzo zadowolona. Osobiście kilka razy miałem okazję nim pojeździć na dłużysz dystansach i było bardzo fajnie. Osobiście uważam , że warto cały czas eksperymentować z różnymi rozwiazaniami. Kilka lat temu miałem tylko MTB i uważałem , że inny rower mi nie jest potrzeby. Aktualnie mam kilka rowerów, nie mam MTB i nie narzekam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qcu Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Z ciekawych pozycji wpadł mi w oko jeszcze taki model Cube: https://www.cube.eu/pl/2021/bikes/urban-mobility/fitness/sl-road/ Nawet w najtańszej wersji ma sztywne osie, hydrauliczne heble i znośną wagę. Bardzo ciekawy segment dla tych co nie chcą mieć giętej kierownicy lub trekinga a coś pokroju gravela z rostą kierownicą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 54 minuty temu, Chociemir napisał: Najwyraźniej nie rozumiesz tego, że to co dla kupującego może mieć sens, Przeciez kupujacy własnie pyta czy warto, czy wymiana może sie okazać korzystna. Warto, zeby poznał rożne opinie więc poluzuj gumke w majtałasach i oceniaj rowery a nie ludzi. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 31 Stycznia 2021 Mod Team Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Leniwa niedziela, więc gumki w majtach chyba poluzowane, nie ? Co do rowerów, to na wszystkie wymienione zwracałem uwagę w mniejszym lub większym stopniu - najbardziej zbliżony do MTB jest Pathlite ( geometria i zastosowane rozwiązania - chyba był pierwszy w tej materii ), tyle że cenowo wypada gorzej jak kilka lat temu, ale niestety wszystko drożeje... Nie wiem czy jest sens szukać czegoś jak najbardziej zbliżonego do dotychczasowego roweru, bo różnica może się okazać zbyt mała ( w zależności od tego co się posiada ), choć czasem kilka z pozoru drobnych niuansów może znacząco wpłynąć na odczucia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HerrMann Napisano 31 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Chcę tylko sprostować jedną kwestię. Nie pytam, czy warto wymieniać, czy nie wymieniać roweru. Tylko czy wymienić na crossa, czy wymienić na nowszy MTB. Nie wiem, czy mieliście to uczucie, ale po prostu jestem już na etapie "urzygania" dotychczasowym pojazdem. Dlaczego Roam? Choćby dlatego, że jego rama mieści stosunkowo największe gumy ze wszystkich tu podawanych modeli i gdy mi się zachce czegoś szerszego niż zamontowane 42mm, to nie będzie z tym problemu. Z Waszych propozycji już wcześniej wpadł mi w oko Pathlite, tyle, że to w mojej opinii 90% MTB z crossową oponą. Do tego jego cenę zawyża koszt pakowania i transportu, a topowa wersja, która kusi najbardziej daleko przekracza swoja ceną moce nabywcze Polaka szarej strefy . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
revolta Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Teraz, HerrMann napisał: urzygania No to zmieniać, proste, odświeżysz rowerek, odświeżysz zapał do jazdy na nim, nacieszysz oko nowym nabytkiem, sama radocha szukania jest super :), PS. Najlepiej jak byś miał kasę na zakup crossa a nie pozbywanie się teraz mtb. Bo sklepy i magazyny są puste, sprzedaż mtb i okaże się że nie kupisz crossa bo poprostu go nie będzie w żadnym sklepie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HerrMann Napisano 31 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Jeśli już bym poszedł w stronę crossa, dotychczasowy MTB i tak najpewniej zostanie. Albo dostanie agresywne gumy do większych wygłupów, albo klamoty zostaną przeszczepione na mniejszą ramę dla córy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
revolta Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chociemir Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 (edytowane) 12 godzin temu, HerrMann napisał: moim naturalnym środowiskiem użytkowania roweru są drogi szutrowe, asfalty i dukty leśne. No to jeszce raz zasugeruję spojrzeć na Marina DSX 2. I chyba ten rower ma największy prześwit dla opon - fabrycznie ma założone 45 mm, a wg deklaracji producenta mieszczą się 2,1". Z tym, że -jak z wieloma rowerami- jest problem z dostępnością. Edytowane 31 Stycznia 2021 przez Chociemir Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tyfon79 Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Jakiś czas temu zasmakowałem w szutrach, polnych drogach i jakieś tam kamyczki korzonki się trafią. Jazda na pełnym luzie już bez spoglądania na nabite km i przewyższenia. Gravela nie trawię więc osobiście poszedł bym w takiego nowoczesnego crossa bo to są trochę inne rowery niż te które znam z dłuższego okresu wstecz. Najwyżej coś pokombinował bym przy kokpicie typu inna kiera czy dłuższa/krótsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Obecnie typowe crossy to albo za bardzo w stronę mtb albo w stronę trekingowców. Na takie trasy co autor pisze to poszukałbym lekkiego gravela na prostej kierownicy np. Cube Road SL, Canyon Roadlite, Merida Speeder, Rondo Booz itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 31 Stycznia 2021 Mod Team Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Speeder i Roadlite na szutry i do lasu, to tak średnio... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 31 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2021 Osobiście Roadlite'em cf z 2017 jeździłem prawie wszystkie trasy gdzie wcześniej zapuszczałem się tylko na mtb ht. Na szutrach czy leśnych ścieżkach ze sporadycznymi przeszkodami typu korzenie spisuje się bez zarzutów. Techniki trochę trzeba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Chociemir Napisano 1 Lutego 2021 Udostępnij Napisano 1 Lutego 2021 Nie każdy musi być takim mistrzem jak Ty. Kolega wyraźnie napisał, że chce mieć możliwość założenia opon nawet ponad 42 mm szerokości - Roadlite czy Speeder nie mają takiego prześwitu. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.