Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

                                                                                                    PRZEGLĄD SZTYCY ROCKSHOX REVERB 

 

Witam.
W związku z tym, że udało mi się poprawnie wykonać przegląd sztycy Reverb za pomocą informacji z innych forów, oraz serwisu który robi przeglądy, serwisuję amortyzatory .

By rozpocząć pracę związane z przeglądem sztycy trzeba lub należy się zaopatrzyć w miękkie szczęki do imadła, bardzo ułatwiają prace związane z przeglądami nie tylko sztycy.

Ja podjąłem się przeglądu, gdyż stwierdziłem, że nie jest to bardzo trudna procedura związana z tym zabiegiem, oczywiście mam narzędzia i sprzęt potrzebny do tego, a jak czegoś nie mam, to sobie kupuję (chęć posiadania i tego, że zawsze się przyda jak nie mi to synowi, jest spora).

Więc zaczynamy.

Narzędzia które były mi potrzebne :

Smar do amortyzatorów

Olej Rockshox Reverb ,zaprzyjaźniony serwis polecał też olej Silkolene RSF 2,5W lub Bel Ray HVI 3W

Płaskoszczypy, szczypce do segera wewnętrzne proste

klucz płaski 6/9/10/11/23/34   tutaj 23 może też być nasadka + żabka

Zestaw do odpowietrzania

Przydadzą się też jakieś narzędzia do ściągania uszczelnień np. takie (to jest link poglądowy ja kupiłem w briko za 14 zł YATO)

https://sklep.jrmotors.pl/p/511/1134528/zestaw-szpikulcow-dlugich-do-wyjmowania-oringow-6-szt--serwis-silnikow-motoryzacja-narzedzia-i-urzadzenia-diagnostyczne.html

Na foto poniżej przedstawiam pacjenta Reverb, objawy - generalnie słaba praca :czyli wolne wysuwanie , sag (sztyca ugina się tak z 2-3 cm)

1f0898c89466.jpg

Przed rozkręcaniem warto odkręcić przewód, by się nam nie majtał pod nogami - ja odkręciłem w ten sposób : czyli odkręciłem sam przewód manetki od końcówki sztycy 

b4406497612e.jpg5002bd8d7fda.jpg

Przewód został przycięty na końcu gdyż był załamany jeżeli wygląda na cały nie trzeba nic docinać , gumka zaznaczona strzałką została prawidłowo nałożona na przycisk, przycisk został poskręcany - był minimalny luz

40b8b3e6036d.jpg

 

Teraz zaczynamy brać  się za sztycę (włączmy muzykę, otwórzmy piwko), aby sztyce łapać spokojnie w imadło, użyłem dwóch pasków dętki (na pewno gdzieś zalegają stare) i pospinałem opaskami.

 W taki sposób będę mógł/mogła bezpiecznie łapać w imadle, można też złapać za jarzmo w miękkich szczękami 

0bd357a75481.jpg

Przed jakimikolwiek czynnościami trzeba ze sztycy spuścić CIŚNIENIE 

Odkręcamy kapturek, a następnie wciskamy zaworek :

a2621c74a87d.jpg63c7da086d1f.jpg

Gdy ciśnienie zeszło łapiemy sztycę w imadło - na foto jest zabezpieczona byle jak , jednak naprawiłem swój błąd i zabezpieczyłem dobrze (patrz foto wyżej ).

d85168af49ce.jpg

Jest też drugi sposób też bezpieczny o którym pisałem wyżej , tylko trzeba mieć miękkie szczęki do imadła 

bbd06b6c44a2.jpg

 

Teraz łapiemy klucz 34 jeżeli taki mamy, jak nie mamy, to nie łapcie pod żadnym pozorem ŻABKĄ ! , bo uszkodzicie nakrętkę (chyba, że macie w planach wymianę całej nakrętki, to śmiało), ja tutaj użyłem klucza rozkręcanego zwanego nastawny "Francuski", takiego klucza

Teraz trzeba naprawdę siły by rozkręcić, mi się udało za drugim podejściem, bałem się mocno ściskać imadło, gdyż myślałem, że zgniotę sztycę, jednak dokręciłem mocno, ale z wyczuciem.

Rozkręcamy do końca aż będziemy w stanie odsunąć nakrętkę tak jak na foto :

Można użyć klucza nastawnego firmy KNIPEX https://robo-kop.com.pl/s/1634-34010-0-KNIPEX-8605180-szczypce-plaskie-nastawne-klucz-2w1-180mm.html

bc9c037e87e3.jpg

 

Można też sztyce złapać za jarzmo w imadle, czyli sztyca do góry nogami, oczywiście w imadle na szczękach musi być jakaś nakładka plastikowa / drewniana lub szczęki aluminiowe z gumą.

Ufff udało się, nie jest tak źle, działamy dalej.

Odwracamy sztycę do góry kołami, teraz przydadzą się szczypce do pierścieni segera, wyjmujemy zaznaczone zabezpieczenie :

88074264b7ed.jpg

 

Po wyjęciu segera wypychamy sztycę w drugą stronę, czyli od strony siodełka wciskamy do środka trzymając za rurę.
Gdy to zrobiliśmy, już trochę nam się udało coś stworzyć.

Na foto widać, że na imadle mam miękkie szczęki (niebieski jasny).

Szaft który pokazał się po wysunięciu sztycy w drugą stronę, zabezpieczyłem dodatkowo starą dętką (żółty).

Górna część szaftu (zielony).

Granatowa strzałka pokazuje nam, że w środku jest jeszcze o ring i gąbka, które trzeba wyjąć po rozkręceniu szaftu.

Tutaj przyda się nam klucz /10/11

Ten element można rozkręcić na dwa sposoby - jeden zaznaczony na foto poniżej z boku.

Wtedy odkręcimy końcówkę srebrną do odpowietrzania, w której jest olej reverb :

3ec4c56fc9fa.jpg

Można też odkręcać trzymając od dołu kluczem 9 mm szaft, a od góry łapiemy większym kluczem za ten element z oringiem - łapiąc kluczem 11 mm pod spodem, ryzykujemy zmiażdżenie tego elementu (szczególnie jeżeli ktoś wcześniej mocno dowalił) :

c9e69dc2cda4.jpg

 

 Na foto pokazane jak już odkręciliśmy srebrną końcówkę.

Teraz płaskoszczypami trzeba złapać na trzpień który wystaje, w celu wyjęcia iglicy sztycy.

Tutaj przy wyciąganiu trzeba uważać może chlapnąć olejem dość mocno 

Na drugim zdjęciu wyjęta iglica (zdjęcie po prawo), oraz w ostatnim foto zaznaczone za co złapałem płaskoszczypami :

6a69e44ca132.jpg37ef5b1428fa.jpgce61d49b31b9.jpg

 

Drugi sposób wyjęcia iglicy jest bez srebrnej nakrętki, trzeba mieć jedynie klucz 9 mm oszlifowany na dość płasko i cienko (foto poniżej).

Kluczem 9 łapię za szaft, a kluczem 11 odkręcam dół naszej sztycy (nie mam tutaj foty - trzeba sobie to wyobrazić ).

Tutaj zaznaczyłem za co łapać :

Na zdjęciach szaft mam zabezpieczony dętką na chwile obecną mam specjalne nakładki , których się dorobiłem z czasem 

73f44d5c7972.jpg

Poniżej zdjęcie jak nakładki ładnie łapią szaft

8e377c7f138e.jpg

Wtedy iglica wychodzi razem ze srebrną końcówką 

Następnie rozsuwamy całą sztycę :

a34e7e65f708.jpg

Po rozsunięciu ukaże się nam taki widok, na fotce po prawo piny lub bolce zapobiegające obracaniu się sztycy - warto ich nie pogubić, oraz zaznaczona tuleja ślizgowa sztycy - jak widać moja jest zmęczona.

Po pomocy z innego forum udało mi się kupić taką tulejkę (koszt 40 zł), która jest zachwalana przez tamtych forumowiczów więc kupiłem i ja, a kupiłem od tulejka ślizgowa

07e26e655732.jpgc3303a809d70.jpg70a4f96bdfed.jpg

Z cylindra głównego sztycy ze środka wyjmujemy plastikową tulejkę.

Tuleja trafia się w różnych modelach sztycy zależnie od długości np 420 mm a długość skoku 125 mm

6ba93a3b7129.jpg

Następnym krokiem będzie rozkręcenie środkowego elementu sztycy ,łapiemy w imadło za część do którego przykręcamy siodełko.

Trzeba użyć klucza 23 mm, ja użyłem nasadki i żabki ,można np. oczkowy klucz jak macie ,tutaj przy rozkręcaniu też trzeba użyć dużej siły ,zdjęcie po prawo już odkręcone.

Tutaj dobrze było by użyć nasadki która jest zatoczona od czoła na płasko tak by nie uszkodziła głowicy :

5a7c897aca62.jpg2d259d515f20.jpg

Wyjmujemy ze środka szaft wylewamy olej ,na fot wyjęty szaft :

77b18514080b.jpg

Po wylaniu oleju trzeba wyjąć wewnętrzną część, czyli rurkę w którą wchodzi szaft  , by to zrobić należy użyć cienkiego imbusa i wsadzić w otworek rurki oraz mocno pociągnąć do góry :

48e0bf963225.jpgaf28828b6df0.jpg

Bierzemy łyk piwa

Wyjmujemy tłok komory IFP ,używamy do tego opasek plastikowych ,wkładamy do środka potem mocno ciągniemy do góry jak na foto.

Można też do tego celu użyć pompki ,podpinamy pompkę jak w celu napompowania ciśnienia ,otwór w środku zatykamy palcem i pompujemy - wtedy tłoczek IFP wysuwa się do góry.
UWAGA może strzelić olejem 

Po prawo tłok komory ifp :

297148c709d7.jpgecfbdf655a34.jpg

Wszystko dokładnie myjemy i weryfikujemy, co trzeba - zamawiamy.

Ja wymieniłem kilka o ringów oraz ślizg

9695c1829dde.jpgfbc743d9e363.jpg

W nakrętce sprawdzamy ślizg czy jest ok :

5fd4b76e1ff8.jpg

Zaczynamy od składania łapiemy znowu za sztycę część do której przykręcamy siodełko czyli jażemko 

4f84cf9861fe.jpg

Smarujemy nakrętkę w środku smarem oraz gąbkę nasączamy olejem ja użyłem 15 w (gąbki nie wymieniałem, bo po umyciu nie wyglądała źle, oraz od doświadczonego serwsu dowiedziałem się, że nie ma potrzeby jej wymiany ).

b1906b26ca5e.jpg8d1e0f33e848.jpg

Wciskamy palcem do środka aż poczujemy że wskoczyła.

Teraz wciskamy tłok ipf po uprzednim nasmarowaniu.

TUTAJ BARDZO WAŻNA RZECZ WCISKAMY NA GŁĘBOKOŚĆ 31 MM  stealthie niezależnie od skoku oraz modelu !

W sztycy z zewnętrznym prowadzeniem ustawiamy wedle tabeli w manualu Sram.

Natomiast w sztycy z zewnętrznym prowadzeniem są różne głębokości bo tłumik jest odwrócony.

ce230caef7b1.jpg9133c19c7f9a.jpgd30e737f41f5.jpg

Wciskamy np przy pomocy suwmiarki

Ja używam specjalnego przymiaru specjalnego do wciskania IFP oraz ustalania prawidłowej pozycji 

f3345962dc6c.jpg

Następnie zalewamy olejem Reverb do pełna, aż się wyleje delikatnie.

Można użyć też innego oleju do amortyzatorów o lepkości w okolicach 13cts(np. Silkolene RSF 2,5, Bel Ray HVI 3W).

38.thumb.jpg.815e3e5219a6f169e89dd9fb8f7c9a4b.jpg.b052199306f25a9771e7103b7b746877.jpg

Na zdjęciu wyżej mam wspornik owinięty szmatką by nadmiar oleju który się wyleje nie wlewał się do nakrętki 

Następnie trzeba złożyć szaft z nakrętką i go włożyć

d118a720d311.jpg

Tutaj zaznaczyłem strzałką by nakrętkę dać do dołu przy wkręcaniu :

d2e5c0556f4f.jpgaf11510e22d2.jpg

Skręcamy i pamiętamy, by szaft był ciągle wysunięty pod ŻADNYM POZOREM NIE WCISKAMY GO DO ŚRODKA BO TRZEBA BY BYŁO ZACZĄĆ OD NOWA !

7daf3f272a63.jpg

Po skręceniu wkładamy bolce ślizgowe  w otwory na sztycy.

Smarujemy smarem ja użyłem smaru który używam do amortyzatorów :

5127e0408cc3.jpg

Teraz nakładamy cylinder główny delikatnie, by dobrze wszedł ślizg, oraz by nie wyskoczyły bolce ślizgowe, trzeba pamiętać gdzie był tył a gdzie przód 

534e749568eb.jpg

Od drugiej strony wkładamy plastikową tulejkę. Pamiętajcie że ja akurat miałem model z tą tuleja w modelu o długości 390 mm tej tulei nie ma 

ad2e2b2455fd.jpg

Następnym elementem będzie duży gruby o ring, oraz gąbeczkę, która ma za zadnie wygłuszanie podczas rozsuwania :

1b8dfebb82a2.jpg

Przykręcamy końcówkę szaftu :

c60f94505328.jpg

Wkładamy do środka iglicę i nakręcamy srebrną końcówkę 

34ad24ed5951.jpg

Zostało nam jeszcze wsadzenie zabezpieczania , jednak zanim to zrobimy ciągniemy za rurę (wspornik) do góry tak by szaft schował się cały 

1ca8ac177d86.jpg

Następnie wkładamy segera 

39f473cfb843.jpg

Kończymy powoli robotę i piwko

WSZYSTKIE OPCJE KTÓRE WYKONALIŚMY TRZEBA ROBIĆ NA ROZSUNIĘTEJ SZTYCY !

 

Zostaje nam teraz napompować sztycę pompką do amora NA 250PSI

Podpinamy przewód od manetki ,odpowietrzamy zgodnie z instrukcją odpowietrzania.

Do szybszego działania sztycy można zrobić dwa triki :

1/Odpowietrzamy manetkę ze spuszczonym ciśnieniem sztycy

2/Można użyć oleju do odpowietrzenia manetki zimnego czyli trzymamy go np w lodówce 

Wszystko powinno być dobrze.

Tutaj filmik na dowód :

 

Jeszcze uzupełnię o kilka rzeczy.

Można korzystać z tego poradnik poradnik pdf

Filmy z których korzystałem film 1 oraz film 2

Polecam sklep z origami mają bardzo duży wybór  ORINGI   

ORINGI NAJLEPIEJ KUPOWAĆ NBR70

ROZMIARY O RING KTÓRE UDAŁO MI SIĘ ZMIERZYĆ 

 

O-RING   nakrętka                                     30x1.5     szt 1

O-RING   iglica                                            3x2         szt 2

O- RING  iglica                                            8x2        szt 1

O-RING IFP                                                  14x2      szt 1

O-RING IFP                                                   17x2      szt 1

O-RING ZAWOREK                                       6x2      szt 1(ten przez który pompujemy sztycę)

O-RING ZATYCZKA KOŃCOWA                 24x2     szt 1  (ta gdzie jest pierścień segera)

O-RING KOŃCÓWKA SREBRNA                 8x2

O-RING TŁOCZEK KOŃ NIEBIESKA           9.5x2.5 szt1( o-ring zewnętrzny)

O-RING TŁOCZEK KOŃ NIEBIESKA           4x1.8    szt 1 (o-ring wewnętrzny)

O-RING NAKRĘTKA ŚLIZG                          20x1.8  /    19x2

O-RING MANETKA                                        4x1,8

POLECAM SKLEP https://www.oringownia.pl

POLECAM TEŻ http://www.oringi.sklep.pl/sklep

Generalnie poradnik przeglądała Fonika z serwisu i mam potwierdzenie od specjalistów że poradnik jest oki polecam serwis  Wichu Workshop

Polecam filmik :

 

Poradnik jest tylko i wyłącznie mojego autorstwa ,co jakiś czas go uzupełniam i zmieniam.

Tutaj filmik z działania sztycy , jak widać dział prawidłowo mam dorobione kości do imadła w celu dobrego łapania sztycy tak by jej nie zrobić krzywdy ,czyli zbyt mocno ścisnąć 

 

W razie pytań chętnie pomogę

Dzięki za zainteresowanie :thanks: Pozdrawiam PITER

 

 

 

  • +1 pomógł 2
Napisano (edytowane)

W niedalekim czasie będę przerabiał sztyce Reverb na manetkę mechaniczną by była na linkę , potrzebuje do siebie do enduro o skoku 150 mm 

Zrobię poradnik i dodam    

Wczoraj przyszła sztyca 31,6 mm (uszkodzona) muszę ją przerobić na 30,9 (druga już jedzie w częściach) ,dowiedziałem się że Reverb bardzo ładnie działa na linkę i wtedy jest bezproblemowa 

Czyli zakupię taką końcówkę https://sklep.emtb.pl/produkt/dehy/

Edytowane przez piter614
  • 3 tygodnie później...
Napisano

Jeżeli mamy sztycę 31,6 a chcielibyśmy przerobić na 30,9 to nie jest problem wystarczy tylko zmienić rurkę wspornika 

Wszystkie elementy wewnętrzne sztycy są takie same Różni się tylko średnica zewnętrzna poniżej zdjęcie do porównania ,Różnica jest tylko w grubości ścianki

IMG_20201120_170051.thumb.jpg.4b36e53346e832416cfc2aa2d47a7b2a.jpg

Czerwony kolor 31,6

Żółty kolor           30,9

  • 2 miesiące temu...
  • 11 miesięcy temu...
  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...