Skocz do zawartości

[servis] Przegląd RockShox Monarch


Rekomendowane odpowiedzi

Zrób to sam czyli domowy podstawowy przegląd popularnego dampera ,przegląd ten możemy wykonać samemu w domu nie trwa to długo a na pewno zaoszczędzimy kasy i nabierzemy nowego doświadczenia.

Co nam będzie potrzebne imadło z miękkimi szczękami

Smar do dampera  taki  Slickoleum      lub    NILS ATOMIC RH

https://rowerowy.com/sklep/narzedzia-serwis/serwis-amortyzatorow/oleje-smary/prod/slikoleum?src=prodBoard

Kilka kropel oleju 15W do amortyzatorów

                                                                                                          DAMPER ROCK SHOX MONARCH R

 

PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO PRAC Z DAMPEREM UPUSZCZAMY POWIETRZE GDYŻ ROZKRĘCENIE Z NABITYM CIŚNIENIEM MOŻE WYBIĆ OKNO LUB OKO

 

Jak na foto złapałem damper za górną część w imadło w celu rozkręcenia ,można złapać rękoma i spróbować rozkręcić lub użyć klucza do filtra oleju ,mój rozkręca się rękoma

image.png.e402df62f0e15a01175a661aae0172c7.png

 

W miejscach zaznaczonych można złapać i rozkręcić

Jeżeli nie chce się rozkręcić można użyć klucza do filtra oleju samochodowego na pewno się sprawdzi ,ja za pierwszym razem nie miałem problemu z rozkręceniem poszło rękoma

image.png.aa79ccf9824a9614593a701770057bcc.png

Tutaj widać jak już po kilku obrotach damper rozkręca się 

image.png.a5fe9e6b1d093d0322d7e68bfc014a43.png

Po rozkręceniu wysuwamy tłok z cylindra wygląda to tak ,w zaznaczony miejscu witać stary smar na uszczelkach który trzeba wyczyścić ,najlepiej szmatką a potem wyczyścić np alkoholem technicznym jest on delikatny i nie zrobi krzywdy uszczelnieniom jak np rozpuszczalnik lub benzyna ekstrakcja

image.png.f875598fd12268114d79cb9a4c258107.pngimage.png.629ccfb7e9f5dabbf1fa5cca9c4478d0.png

Następnie czyścimy cylinder dampera są tam uszczelnienia które przed wyczyszczeniem powinniśmy wyjąć

image.png.0499b16e109eb6da429319519db47191.png

Czyścimy i wyjmujemy uszczelnienia ja używam takich przyrządów do wyjmowania uszczelnień

1e9f682f85c0.jpg

Wyjęte uszczelnienia po wyjęciu czyścimy

Uszczelniane na tłoku plastikowe białe jest przecięte nie myślcie że pękło to tak ma być  ,jest to taki typ dystansu

be9071f2e2b5.jpg

Następnie ściągamy uszczelnienia z samego tłoka i też czyścimy tak wygląda cały damper rozebrany do przeglądu podstawowego na foto po niżej widać rozebrany damper do przeglądu podstawowego

cd3ecab8669c.jpg

Tutaj szczegółowy rysunek jak zbudowany jest damper

d06f7caceaef.jpg

Następnie gdy wszytko jest wyczyszczone, smarujemy uszczelnienia smarem który podałem wyżej Slickoleum chyba że ktoś używa innego smaru do amortyzatorów to nie powinno przeszkadzać

Dodatkowo po wsadzeniu tłoka w cylinder dodajemy olej  15W 0,5 ml ,ja osobiście dodałem 1 ml i to też będzie damper pracuje bardzo ładnie

9c6d508d496e.jpg

Po dodaniu oleju możemy wcisnąć tłok w cylinder ,by skręcić damper proponuję umieścić go jak na foto bo jest go dość ciężko skręcić trzeba mocno docisnąć i wtedy dokręcić

17f2d9eeaab4.jpg

Ja dodatkowo wyczyściłem i nasmarowałem tuleje ślizgowe dampera jednak do tego trzeba mieć praskę , warto to miejsce przesmarować bo brudzi się tak samo jak wszytko

Ja użyłem praski zrobionej przez własny pomysł ,jednak w sieci jak i np na aliexpres można takie praski dostać

217c9ab057e4.jpgf2e9b813fa0d.jpg

https://pl.aliexpress.com/item/AIREDS-Bike-Tylne-Shock-Oczko-Tuleja-Usuwania-Zainstalowa-Narz-dzie-Rower-w-Tylne-Wstrz-sy-Dla/32925671547.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.40d92e0e3zJo0j

Po skręceniu dampera możemy go zamontować i napompować oraz sprawdzić jak działa

Cały zabieg trwał na spokojnie z 40 minut ,uszczelnień za bardzo nie pomieszacie gdyż będą dwa różne rozmiary

Mam nadziej że komuś się przyda ,podparłem się swoimi zdjęciami oraz zdjęciami z sieci

 Do wyciskania samych tulei jest inna praska

de36f23d332a.jpg

 

                                                                                                                                        PRZEGLĄD MONARCH RT DEBONAIR

 

Damper Debonair różni s ię od zwykłego Monarcha tym że posiada dodatkową puszkę , komorę powietrzną

Przegląd zaczynamy od spuszczenia ciśnienia z dampera i przystępujemy do rozkręcania

Tutaj różnica jest taka że trzeba zdjąć o-ring (zaznaczony na foto czerwoną strzałką) zabezpieczający zewnętrzna komorę dampera ,następnie trzeba mocno pociągnąć w dół trzymając puszkę w celu jej zdjęcia

9b20a1a62d4e.jpg

Po zdjęciu pierwszej komory ukazuje nam się druga komora z trzema o-ringami

e4cf7c1b51fd.jpg

Należy rozkręcić puszkę od nakrętki dampera

Jeżeli ktoś przed nami nie skręcił go bardzo mocno powinien się dać rozkręcić w rękach , można pomóż sobie poprzez założenie rękawiczek gumowych ,poprawią nam chwyt i nie będzie ślizgać się dłoń podczas rozkręcania

9b4e5dc7f8a6.jpg

Następnym krokiem jest

 

                                                                                                                  PRZEGLĄD KOMORY IFP 

Tutaj dobrze jest posiadać Ściągamy uszczelnienia typu x-ring oraz plastikowe dystansy , tutaj nie da się pomylić gdyż są różnej imadło mocno zatwierdzona do stołu , najlepiej z miękkimi szczękami które zapobiegną uszkodzeniu dampera

3c11e7ad2435.jpg

Do rozkręcenia trzeba użyć sporej siły oraz odpowiednich kluczy , użyjemy klucza 17 mm .Tłok przykręcony jest dość mocno ja musiałem skorzystać ze stołu z imadłem i użyć do tego przedłużki by go rozkręcić , jednak nie zawsze jest tak mocno zakręcone

Jednak dobrze jest użyć klucza który będzie dość szeroki by nie uszkodzić nakrętki tłoka

Poniższe zdjęcia ukażą o co mi chodziło

Łapiąc w ten sposób można uszkodzić tłok

33706993f630.jpg

Prawidłowy sposób i pewny chwyt by zaoszczędzić wam wymiany gdybyście uszkodzili podczas rozkręcania

34e53ffb100d.jpg

Ja podczas rozkręcania uszkodziłem swój tłok , poprzez zgniecenie otworu w którym przesuwa się tłoczysko , na zdjęciu widać ślad ok klucza

1e313c0c7e43.jpg

Mi udało się kupić drugi kompletny wraz z uszczelnieniami

0bd12e4c66f3.jpg

Gdy już udało się nam rozkręcić mamy prawie cały damper rozłożony na elementy

Tutaj można też stosować lub najlepszym wyborem będzie klucz knipex np.

56159075ad7d.jpg

Używam od jakiegoś czasu jest bardzo przydatny używają go też serwisy

3b3a53ca1b26.jpg

                                                             Przed rozkręceniem komory IFP Należy ze względu na własne bezpieczeństwo lub to by nie zostać oblany olejem

Odkręcić śrubę zabezpieczającą wentyl zaworu komory IFP

18.jpg

Następnie poprzez wentyl spuszczamy ciśnienie

19.jpg

Rozkręcamy na dwie części

8e5a42057751.jpg

Ja używam klucz knipex

f847b862744e.jpg

Należy odkręcać delikatnie bo olej jest spieniony i będzie pryskał

cedf69ee6cd1.jpg

Wylewamy olej i proszę mamy rozebrane

80e496bc35cf.jpg

e5f71da45383.jpg

Pozostaje teraz rozebrać resztę elementów komory ifp

Tutaj można rozkręcić , używając klucz płaskie do dolnej nakrętki oraz można wsadzić imbusa w górna tulejkę dampera

Po odkręceniu dolnej nakrętki dobrze jest całość nawlec na np opaskę plastikową lub wykałaczkę

Musicie pamiętać że RockShox nie ma rysunków jak mają być prawidłowo poukładane podkładki shim

Więc gdy wam się rozsypią musicie szukać sami w odmętach Internetu

ae17925af553.jpg

6563f59f33d2.jpg

62d6e6ab1dcb.jpg

Jest też iglica którą już zdążyłem wcześniej wyjąć ,poniżej rozłożony cały układ podkładek shim

570158e61fdc.jpg

                                                                           Pokrętło REBOUND I BLOKADY

 

Można też wyczyścić nakrętkę z pokrętłem tłumienia odbicia

Ciężko lub za lekko obracające się pokrętło regulacji odbicia i/lub dźwigienki blokady.

W większości przypadków wystarczy regulacja

e10b91060cb4.jpg

 

Śrubką nr 1 reguluje się lekkość przełączania dźwigienki

śrubką nr 2 lekkość obrotu pokrętła. 

Śrubka nr 3 zapobiega wysunięciu pokrętła i dźwigienki. Nie może być dokręcona do oporu, bo będzie dociskać oś obrotową dźwigienki. Dokręcamy ją do lekkiego do oporu, a następnie odkręcamy o 0,5 obrotu klucza. Ważne: wykręcenie do końca tej śrubki może spowodować wysunięcie dźwigienki z pokrętłem z obudowy. Nie będzie możliwości wsunięcia tego z powrotem bez spuszczenia powietrza z komory tłumienia IFP

Śrubki brok(ŚRUBA BEZ ŁBA) są dość małe i często ulegają uszkodzeniu należy uważać ,można je rozwiercić gdy się obrobią

ebe0eccf6ff4.jpg

Pokrętło blokady gdy będzie obracało się na około to na pewno przez to że śruba blokady wytarła rowek w pokrętle

7deb999165f3.jpg

Sposób na łatwe skręcenie dampera w rękach:

Dźwigienkę ustawiamy w pozycji „damper otwarty”, a pokrętło w pozycji „zająca”.

Opieramy damper o blat stołu i ręką naciskamy na tłok, który zacznie się wsuwać.

Dociskając cały czas jedną ręką tłok, drugą ręką przekręcamy pokrętło w pozycję żółwia. To sprawi, że tłok będzie wolno wracał do pozycji wyjściowej.

Teraz wystarczy puścić tłok i w miarę szybko skręcić damper w rękach.

                                                                              SKŁADANIE

Trzeba wszystko dokładnie wyczyścić ja czyściłem alkoholem izopropylowym

Pierwsze skręciłem górna część ,czyli górną nakrętkę ,do niej przekręciłem tłoczek ,oraz po założeniu podkładki shim oraz o-ringa założyłem tłok

Możemy lub dobrze by było wymienić o-ring w tłoczku przed założenie na tłoczysko

Można też wymienić o-ring który znajduje się w nakrętce

f193cf9194ac.jpg

Tak wygląda całość po złożeniu

5d718d769ddf.jpg

Po złożeniu dolnego  elementu z podkładkami shim ,przykręcamy go do tłoczka

e0ce69fb7c16.jpg

81435f4e85ed.jpg

 

                                                                                                                      SKŁADANIE KOMORY IFP

Przed złożeniem komory IFP można wymienić o-rin który znajduje się w środku

b8c99d4b744a.jpg

Dolną część łapiemy w imadło ,najlepiej by szczęki były miękkie

Teraz ustawiamy tłoczek komory IFP na odpowiednia głębokość

ec9ae851d848.jpg

Poniżej tabelka z ustawieniami IFP dla każdego dampera

USTAWIENIE IFP DLA DAMPERA ROCKSHOX

152X31      45,1mm

165x38       50,4mm

184x44       55,8mm

190x52       61,2mm

200x57       66,6mm

216x63       71,9mm

222x66       74,1mm

USTAWIENIE IFP TREK

171,5x44     55,8mm

184,2x48     58,6mm

184,2x51     61,2mm

190,5x48     58,6mm

196,9x51     61,2mm

196,9x54     63,9mm

196,9x57     66,6mm

209,6x60     69,31mm

USTAWIENIE IFP SPECIALIZED

193,7x48      58,6mm

196,9x48      58,6mm

193,7x51      61,2mm

Następnie zalewamy olejem 3WT na równo , ja obwiązałem dodatkowo szmatką by nie wylał się nadmiar oleju na podłogę

a17471c6cca2.jpg

Wkładamy tłoczek do oleju i skręcamy nakrętkę

ef29cf5fb3e5.jpg833410034df6.jpg

Po skręceniu będzie przez otwór na kulkę kompresyjną wychodził olej

Wkładamy kulkę kompresyjną w otwór

607baf889e05.jpg

Wkręcamy śrubę brok nie za mocno

Teraz od dołu pompką pompujemy komorę IFP poprzez adapter z odpowiednią siłą

Wersję R 250psi

Wersję RT 350 psi

5a8dfc86c933.jpg

Oczywiście do pompowania trzeba mieć odpowiednią końcówkę (adapter)

Po napompowaniu zakładamy oringi ,smarujemy smarem

Skręcamy puszkę

Zakładamy 3 o-ring takie same

Smarujemy smarem

Wciskamy drugą puszkę

Zakładamy o-ring zabezpieczający

Pompujemy z odpowiednią siła pod siebie

I cieszymy się nowym damperem

0cd60a83364c.jpg

 

Wiadomo że dampery różne modele robi się w inny sposób to jest tylko poradnik by pokazać wam że serwis dampera można zrobić samemu w domu

Ja posiadam zestaw do przeglądów dampera który złożyłem sobie sam

eab6666c0d79.jpg

Man nadzieje że komuś się przyda 

Poradnik jest mojego autorstwa 

Pozdrawiam serdecznie 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • +1 pomógł 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Świetny poradnik, szacun!

Spotkałeś się może w Monarchu RC3 Debonair jak prawdopodobnie przepuszcza powietrze do negatywnej? Objawia się to tym, że zasysa większość skoku i w efekcie się chowa tak, że praktycznie nie można na nim jeździć. Ja ściągałem puchę to był niezły strzał powietrza, więc stawiam na to.

Kilka razy miałem z tym przygody i wreszcie się wkurzyłem i kupiłem coś innego ;) ale może uda się go naprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
W dniu 6.01.2021 o 20:18, piter614 napisał:

   Pokrętło REBOUND I BLOKADY

 

Można też wyczyścić nakrętkę z pokrętłem tłumienia odbicia

Ciężko lub za lekko obracające się pokrętło regulacji odbicia i/lub dźwigienki blokady.

W większości przypadków wystarczy regulacja

e10b91060cb4.jpg

 

Śrubką nr 1 reguluje się lekkość przełączania dźwigienki

śrubką nr 2 lekkość obrotu pokrętła. 

Śrubka nr 3 zapobiega wysunięciu pokrętła i dźwigienki. Nie może być dokręcona do oporu, bo będzie dociskać oś obrotową dźwigienki. Dokręcamy ją do lekkiego do oporu, a następnie odkręcamy o 0,5 obrotu klucza. Ważne: wykręcenie do końca tej śrubki może spowodować wysunięcie dźwigienki z pokrętłem z obudowy. Nie będzie możliwości wsunięcia tego z powrotem bez spuszczenia powietrza z komory tłumienia IFP

Cześć,

Czy mógłbyś wstawić ponownie obrazek w którym zaznaczone są śrubki do regulacji nr 1,2,3?  Potrzebuję je wyregulować tzn pokrętło i dźwigienkę a nie wiem która śrubka jest do czego. Obrazek zniknął z forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...