piter614 Napisano 6 Stycznia 2021 Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2021 Zrób to sam czyli domowy podstawowy przegląd popularnego dampera ,przegląd ten możemy wykonać samemu w domu nie trwa to długo a na pewno zaoszczędzimy kasy i nabierzemy nowego doświadczenia. Co nam będzie potrzebne imadło z miękkimi szczękami Smar do dampera taki Slickoleum lub NILS ATOMIC RH https://rowerowy.com/sklep/narzedzia-serwis/serwis-amortyzatorow/oleje-smary/prod/slikoleum?src=prodBoard Kilka kropel oleju 15W do amortyzatorów DAMPER ROCK SHOX MONARCH R PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO PRAC Z DAMPEREM UPUSZCZAMY POWIETRZE GDYŻ ROZKRĘCENIE Z NABITYM CIŚNIENIEM MOŻE WYBIĆ OKNO LUB OKO Jak na foto złapałem damper za górną część w imadło w celu rozkręcenia ,można złapać rękoma i spróbować rozkręcić lub użyć klucza do filtra oleju ,mój rozkręca się rękoma W miejscach zaznaczonych można złapać i rozkręcić Jeżeli nie chce się rozkręcić można użyć klucza do filtra oleju samochodowego na pewno się sprawdzi ,ja za pierwszym razem nie miałem problemu z rozkręceniem poszło rękoma Tutaj widać jak już po kilku obrotach damper rozkręca się Po rozkręceniu wysuwamy tłok z cylindra wygląda to tak ,w zaznaczony miejscu witać stary smar na uszczelkach który trzeba wyczyścić ,najlepiej szmatką a potem wyczyścić np alkoholem technicznym jest on delikatny i nie zrobi krzywdy uszczelnieniom jak np rozpuszczalnik lub benzyna ekstrakcja Następnie czyścimy cylinder dampera są tam uszczelnienia które przed wyczyszczeniem powinniśmy wyjąć Czyścimy i wyjmujemy uszczelnienia ja używam takich przyrządów do wyjmowania uszczelnień Wyjęte uszczelnienia po wyjęciu czyścimy Uszczelniane na tłoku plastikowe białe jest przecięte nie myślcie że pękło to tak ma być ,jest to taki typ dystansu Następnie ściągamy uszczelnienia z samego tłoka i też czyścimy tak wygląda cały damper rozebrany do przeglądu podstawowego na foto po niżej widać rozebrany damper do przeglądu podstawowego Tutaj szczegółowy rysunek jak zbudowany jest damper Następnie gdy wszytko jest wyczyszczone, smarujemy uszczelnienia smarem który podałem wyżej Slickoleum chyba że ktoś używa innego smaru do amortyzatorów to nie powinno przeszkadzać Dodatkowo po wsadzeniu tłoka w cylinder dodajemy olej 15W 0,5 ml ,ja osobiście dodałem 1 ml i to też będzie damper pracuje bardzo ładnie Po dodaniu oleju możemy wcisnąć tłok w cylinder ,by skręcić damper proponuję umieścić go jak na foto bo jest go dość ciężko skręcić trzeba mocno docisnąć i wtedy dokręcić Ja dodatkowo wyczyściłem i nasmarowałem tuleje ślizgowe dampera jednak do tego trzeba mieć praskę , warto to miejsce przesmarować bo brudzi się tak samo jak wszytko Ja użyłem praski zrobionej przez własny pomysł ,jednak w sieci jak i np na aliexpres można takie praski dostać https://pl.aliexpress.com/item/AIREDS-Bike-Tylne-Shock-Oczko-Tuleja-Usuwania-Zainstalowa-Narz-dzie-Rower-w-Tylne-Wstrz-sy-Dla/32925671547.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.40d92e0e3zJo0j Po skręceniu dampera możemy go zamontować i napompować oraz sprawdzić jak działa Cały zabieg trwał na spokojnie z 40 minut ,uszczelnień za bardzo nie pomieszacie gdyż będą dwa różne rozmiary Mam nadziej że komuś się przyda ,podparłem się swoimi zdjęciami oraz zdjęciami z sieci Do wyciskania samych tulei jest inna praska PRZEGLĄD MONARCH RT DEBONAIR Damper Debonair różni s ię od zwykłego Monarcha tym że posiada dodatkową puszkę , komorę powietrzną Przegląd zaczynamy od spuszczenia ciśnienia z dampera i przystępujemy do rozkręcania Tutaj różnica jest taka że trzeba zdjąć o-ring (zaznaczony na foto czerwoną strzałką) zabezpieczający zewnętrzna komorę dampera ,następnie trzeba mocno pociągnąć w dół trzymając puszkę w celu jej zdjęcia Po zdjęciu pierwszej komory ukazuje nam się druga komora z trzema o-ringami Należy rozkręcić puszkę od nakrętki dampera Jeżeli ktoś przed nami nie skręcił go bardzo mocno powinien się dać rozkręcić w rękach , można pomóż sobie poprzez założenie rękawiczek gumowych ,poprawią nam chwyt i nie będzie ślizgać się dłoń podczas rozkręcania Następnym krokiem jest PRZEGLĄD KOMORY IFP Tutaj dobrze jest posiadać Ściągamy uszczelnienia typu x-ring oraz plastikowe dystansy , tutaj nie da się pomylić gdyż są różnej imadło mocno zatwierdzona do stołu , najlepiej z miękkimi szczękami które zapobiegną uszkodzeniu dampera Do rozkręcenia trzeba użyć sporej siły oraz odpowiednich kluczy , użyjemy klucza 17 mm .Tłok przykręcony jest dość mocno ja musiałem skorzystać ze stołu z imadłem i użyć do tego przedłużki by go rozkręcić , jednak nie zawsze jest tak mocno zakręcone Jednak dobrze jest użyć klucza który będzie dość szeroki by nie uszkodzić nakrętki tłoka Poniższe zdjęcia ukażą o co mi chodziło Łapiąc w ten sposób można uszkodzić tłok Prawidłowy sposób i pewny chwyt by zaoszczędzić wam wymiany gdybyście uszkodzili podczas rozkręcania Ja podczas rozkręcania uszkodziłem swój tłok , poprzez zgniecenie otworu w którym przesuwa się tłoczysko , na zdjęciu widać ślad ok klucza Mi udało się kupić drugi kompletny wraz z uszczelnieniami Gdy już udało się nam rozkręcić mamy prawie cały damper rozłożony na elementy Tutaj można też stosować lub najlepszym wyborem będzie klucz knipex np. Używam od jakiegoś czasu jest bardzo przydatny używają go też serwisy Przed rozkręceniem komory IFP Należy ze względu na własne bezpieczeństwo lub to by nie zostać oblany olejem Odkręcić śrubę zabezpieczającą wentyl zaworu komory IFP Następnie poprzez wentyl spuszczamy ciśnienie Rozkręcamy na dwie części Ja używam klucz knipex Należy odkręcać delikatnie bo olej jest spieniony i będzie pryskał Wylewamy olej i proszę mamy rozebrane Pozostaje teraz rozebrać resztę elementów komory ifp Tutaj można rozkręcić , używając klucz płaskie do dolnej nakrętki oraz można wsadzić imbusa w górna tulejkę dampera Po odkręceniu dolnej nakrętki dobrze jest całość nawlec na np opaskę plastikową lub wykałaczkę Musicie pamiętać że RockShox nie ma rysunków jak mają być prawidłowo poukładane podkładki shim Więc gdy wam się rozsypią musicie szukać sami w odmętach Internetu Jest też iglica którą już zdążyłem wcześniej wyjąć ,poniżej rozłożony cały układ podkładek shim Pokrętło REBOUND I BLOKADY Można też wyczyścić nakrętkę z pokrętłem tłumienia odbicia Ciężko lub za lekko obracające się pokrętło regulacji odbicia i/lub dźwigienki blokady. W większości przypadków wystarczy regulacja Śrubką nr 1 reguluje się lekkość przełączania dźwigienki śrubką nr 2 lekkość obrotu pokrętła. Śrubka nr 3 zapobiega wysunięciu pokrętła i dźwigienki. Nie może być dokręcona do oporu, bo będzie dociskać oś obrotową dźwigienki. Dokręcamy ją do lekkiego do oporu, a następnie odkręcamy o 0,5 obrotu klucza. Ważne: wykręcenie do końca tej śrubki może spowodować wysunięcie dźwigienki z pokrętłem z obudowy. Nie będzie możliwości wsunięcia tego z powrotem bez spuszczenia powietrza z komory tłumienia IFP Śrubki brok(ŚRUBA BEZ ŁBA) są dość małe i często ulegają uszkodzeniu należy uważać ,można je rozwiercić gdy się obrobią Pokrętło blokady gdy będzie obracało się na około to na pewno przez to że śruba blokady wytarła rowek w pokrętle Sposób na łatwe skręcenie dampera w rękach: Dźwigienkę ustawiamy w pozycji „damper otwarty”, a pokrętło w pozycji „zająca”. Opieramy damper o blat stołu i ręką naciskamy na tłok, który zacznie się wsuwać. Dociskając cały czas jedną ręką tłok, drugą ręką przekręcamy pokrętło w pozycję żółwia. To sprawi, że tłok będzie wolno wracał do pozycji wyjściowej. Teraz wystarczy puścić tłok i w miarę szybko skręcić damper w rękach. SKŁADANIE Trzeba wszystko dokładnie wyczyścić ja czyściłem alkoholem izopropylowym Pierwsze skręciłem górna część ,czyli górną nakrętkę ,do niej przekręciłem tłoczek ,oraz po założeniu podkładki shim oraz o-ringa założyłem tłok Możemy lub dobrze by było wymienić o-ring w tłoczku przed założenie na tłoczysko Można też wymienić o-ring który znajduje się w nakrętce Tak wygląda całość po złożeniu Po złożeniu dolnego elementu z podkładkami shim ,przykręcamy go do tłoczka SKŁADANIE KOMORY IFP Przed złożeniem komory IFP można wymienić o-rin który znajduje się w środku Dolną część łapiemy w imadło ,najlepiej by szczęki były miękkie Teraz ustawiamy tłoczek komory IFP na odpowiednia głębokość Poniżej tabelka z ustawieniami IFP dla każdego dampera USTAWIENIE IFP DLA DAMPERA ROCKSHOX 152X31 45,1mm 165x38 50,4mm 184x44 55,8mm 190x52 61,2mm 200x57 66,6mm 216x63 71,9mm 222x66 74,1mm USTAWIENIE IFP TREK 171,5x44 55,8mm 184,2x48 58,6mm 184,2x51 61,2mm 190,5x48 58,6mm 196,9x51 61,2mm 196,9x54 63,9mm 196,9x57 66,6mm 209,6x60 69,31mm USTAWIENIE IFP SPECIALIZED 193,7x48 58,6mm 196,9x48 58,6mm 193,7x51 61,2mm Następnie zalewamy olejem 3WT na równo , ja obwiązałem dodatkowo szmatką by nie wylał się nadmiar oleju na podłogę Wkładamy tłoczek do oleju i skręcamy nakrętkę Po skręceniu będzie przez otwór na kulkę kompresyjną wychodził olej Wkładamy kulkę kompresyjną w otwór Wkręcamy śrubę brok nie za mocno Teraz od dołu pompką pompujemy komorę IFP poprzez adapter z odpowiednią siłą Wersję R 250psi Wersję RT 350 psi Oczywiście do pompowania trzeba mieć odpowiednią końcówkę (adapter) Po napompowaniu zakładamy oringi ,smarujemy smarem Skręcamy puszkę Zakładamy 3 o-ring takie same Smarujemy smarem Wciskamy drugą puszkę Zakładamy o-ring zabezpieczający Pompujemy z odpowiednią siła pod siebie I cieszymy się nowym damperem Wiadomo że dampery różne modele robi się w inny sposób to jest tylko poradnik by pokazać wam że serwis dampera można zrobić samemu w domu Ja posiadam zestaw do przeglądów dampera który złożyłem sobie sam Man nadzieje że komuś się przyda Poradnik jest mojego autorstwa Pozdrawiam serdecznie 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter614 Napisano 10 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2021 Podklejam bardzo dobrze zrobiony poradnik który nie raz komuś się przyda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Patryke Napisano 23 Marca 2021 Udostępnij Napisano 23 Marca 2021 Świetny poradnik, szacun! Spotkałeś się może w Monarchu RC3 Debonair jak prawdopodobnie przepuszcza powietrze do negatywnej? Objawia się to tym, że zasysa większość skoku i w efekcie się chowa tak, że praktycznie nie można na nim jeździć. Ja ściągałem puchę to był niezły strzał powietrza, więc stawiam na to. Kilka razy miałem z tym przygody i wreszcie się wkurzyłem i kupiłem coś innego ale może uda się go naprawić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter614 Napisano 23 Marca 2021 Autor Udostępnij Napisano 23 Marca 2021 Wymieniałeś uszczelnienia na nowe? Kiedyś nawet po wymianie uszczelnień miałem tak że się po pewnym czasie zasysał , okazało się że w puszcze jest mikro ryska przez którą przechodziło powietrze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Patryke Napisano 24 Marca 2021 Udostępnij Napisano 24 Marca 2021 Wymieniałem tylko uszczelnienie oddzielające komory puszce Debonair i niestety się powtarzało... Faktycznie dokładnie się przyjrzę czy nie ma jakiejś rysy. Dzięki! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
damazy61 Napisano 18 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2022 W dniu 6.01.2021 o 20:18, piter614 napisał: Pokrętło REBOUND I BLOKADY Można też wyczyścić nakrętkę z pokrętłem tłumienia odbicia Ciężko lub za lekko obracające się pokrętło regulacji odbicia i/lub dźwigienki blokady. W większości przypadków wystarczy regulacja Śrubką nr 1 reguluje się lekkość przełączania dźwigienki śrubką nr 2 lekkość obrotu pokrętła. Śrubka nr 3 zapobiega wysunięciu pokrętła i dźwigienki. Nie może być dokręcona do oporu, bo będzie dociskać oś obrotową dźwigienki. Dokręcamy ją do lekkiego do oporu, a następnie odkręcamy o 0,5 obrotu klucza. Ważne: wykręcenie do końca tej śrubki może spowodować wysunięcie dźwigienki z pokrętłem z obudowy. Nie będzie możliwości wsunięcia tego z powrotem bez spuszczenia powietrza z komory tłumienia IFP Cześć, Czy mógłbyś wstawić ponownie obrazek w którym zaznaczone są śrubki do regulacji nr 1,2,3? Potrzebuję je wyregulować tzn pokrętło i dźwigienkę a nie wiem która śrubka jest do czego. Obrazek zniknął z forum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter614 Napisano 19 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2022 Pewnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiacze_k Napisano 30 Maja 2023 Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 Czy przy zaznaczonej śrubce nr 1 i nr 2 mają być sprężynki? Ktoś wie, gdzie je kupić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.