Skocz do zawartości

[poradnik] Przegląd SR Suntour Raidon LO-R


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dziś na tapecie  tytułowy RAIDON LO-R z roku 2016.

 

Przyszedł czas na przegląd okresowy, wymianę uszczelek kurzowych, gąbek olejowych i ogólną ocenę stanu amortyzatora. Dodatkowo wzbogacimy amortyzator o oring do ustawiania SAGu, którego w standardzie nie ma. 

20181009_121619.jpg

1. Uszczelki kurzowe 32 mm (uszczelki Rock Shox'a nie pasują) - http://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/uszczelki-i-podzespoy/uszczelki-przeciwkurzowe_uszczelka-przeciwkurzowa-do-suntour-raidon-32mm/652

2. Gąbki olejowe - http://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/gabki/gabki-olejowe_gabka-olejowa-raidon-axon-epicon-epixon-32mm/1201

3. Oring SAGu - http://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/oringi/ustawienia-sagu_oring-do-ustawienia-sagu-pod-golenie-32mm/269

 

Zanim przystąpimy do dłubania przy amortyzatorze warto zaopatrzyć się w zestaw niezbędnych narzędzi.

20181009_165430.jpg

1. Pompka do amortyzatora

2. Grzechotka

3. Imbus 8 mm 

4. Imbus 5 mm

5. Nasadka 27 mm (nasadka kupiona w sklepie narzędziowym wymagać będzie podfrezowania co widać na zamieszczonym zdjęciu)

6. Gumowy młotek

7. Szczypce

8. Klucz nastawny

9. Śrubokręt płaski

10. Strzykawka

 

Przygotowujemy również smar, olej, czyściwo i odtłuszczacz.

20181009_165650.jpg

1. Motorex BIKE GREASE 2000

2. Olej do komory powietrznej - używam tego http://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/oleje/do-komory-powietrznej_olej-uszczelniajacy-do-komory-powietrznej-fuchs-85w-90/1882

3. Czyściwo (pamiętajmy o czystości zwłaszcza w trakcie składania amortyzatora)

4. Zdjęcia brak ale jako odtłuszczacza użyłem alkoholu izopropylowego.

 

Gdy wszystko mamy przygotowane możemy przystępować do rozbiórki amortyzatora.

Zaczynamy od wyzerowania wszelkich regulacji i spuszczenia powietrza.

20181013_125021.jpg 20181013_125436.jpg

 

Można ale nie trzeba wykręcać wentyla. Ja wykręcam.

20181013_125553.jpg

 

Wyciągamy pokrętło REBOUND. Ciasno siedzi, więc wymaga to odrobinę wysiłku niemniej nie warto robić tego na siłę. 

sssss.jpg

 

Odkręcamy śruby łączące dolne lagi z popychaczami tłumika i komory powietrznej.

20181013_125215.jpg

 

Następnie używając gumowego młotka uderzamy w niecałkowicie wykręcone śruby. Pomaga to "zerwać" łączenie popychaczy z dolnymi lagami.

20181013_125307.jpg

 

Zdejmujemy pokrętło blokady skoku. Bez pośpiechu podważamy delikatnie płaskim śrubokrętem.

20181013_130208.jpg

 

Następnie wyjmujemy resztę podzespołów blokady i tu przydają się szczypce.

20181013_130301.jpg

20181013_133230.jpg

 

Rozbieramy komorę powietrzną. Odkręcamy dolną nakrętkę i wyjmujemy popychacz.

20181013_125844.jpg 20181013_125956.jpg

 

Odkręcamy tłumik i korek komory powietrznej używając (uważamy na znajdujący się w komorze olej) nasadki.

20181013_130420.jpg

 

Po odkręceniu korka komory powietrznej możemy wypchnąć tłok. Od góry w dół.

20181013_131220hhh.jpg

Oceniamy przy okazji stan wnętrza górnych lagów. W moim egzemplarzu tuż pod gwintem w prawym lagu pojawia się rdza. Nie jest to powód do zmartwień niemniej smaru w tym miejscu nie żałuje.

 

Wyjmujemy uszczelki kurzowe i znajdując się pod nimi gąbki olejowe.

20181013_131403.jpg

 

Po ich wyjęciu oczywiście czyścimy i odtłuszczamy wszystko. Warto przy okazji sprawdzić stan ślizgów teflonowych znajdujących się poniżej gąbek olejowych.

20181013_131708.jpg

 

Po demontażu wszystkich podzespołów przystępujemy do ich czyszczenia. Ostrożne zdejmujemy wszystkie oringi. Odtłuszczamy i dokładnie wszystko wycieramy. Gąbki i uszczelki kurzowe wymieniamy, więc nimi się nie zajmujemy*. 

20181013_131953ghjghu.thumb.jpg.85bafdf286d42cfc826733efbde0913c.jpg

* W sytuacji gdy je wymieniamy. W innym przypadku uszczelki czyścimy nie demontując ich a gąbki po wyjęciu "pierzemy" w płynie do naczyń, jeśli nie są mocno zużyte. Osuszamy i czekamy do całkowitego wyschnięcia.

 

W tym momencie warto przyjrzeć się ustawieniom skoku. Dla mojego amortyzatora pod koło 26" wygląda to tak...

wqsesetwe.jpg

Zmiany skoku dokonujemy poprzez wybicie pinu, przesunięcie "opory" i wbicie pinu.

 

Gdy już wszystko wyczyściliśmy i nasmarowaliśmy przystępujemy do ponownego montażu. W odwrotnej kolejności rzecz jasna.

Problematyczne jest wciskanie nowych uszczelek kurzowych. Ręcznie jest to dość trudne ale wykonalne. Nie mniej wymaga stalowych nerwów i cierpliwości

Przy następnej wymianie uszczelek wspomogę się odpowiednim narzędziem... http://activia.sgl.pl/cena/narzadzia/do-amortyzatorlw/_nabijak-uszczelek-kurzowych-unior-32mm/1684 

Gąbki olejowe nasączamy w oleju. Ten do komory powietrznej jak najbardziej się nada. Smarujemy smarem ślizgi i uszczelki kurzowe. 

Składamy komorę powietrzną uprzednio smarując tłok smarem. Wkładamy popychacz. Dokręcamy nakrętkę. Na gwint dajemy smar. Z jaką siłą ktoś zapyta... Przykręcam z wyczuciem do oporu tu nie potrzeba wielkiej siły i podobnie postępuje ze wszystkimi innymi połączeniami gwintowanymi w amortyzatorze. Wkręcamy korek oczywiście wcześniej smarujemy gwint.  Komorę zalewamy 5 - 7 ml oleju przed przykręceniem korka lub po przez otwór montażowy wentyla używając w tym celu strzykawki i wkręcamy wentyl. 

Pompujemy lekko amortyzator co ułatwi połączenie górnych lagów z dolnymi.

Śruby przykręcamy z siła 5,6 Nm.

Zewnętrzne sprężynki uszczelek kurzowych warto zdjąć i nałożyć na górne lagi. Ponownie naciągnąć na uszczelki już po osadzeniu górnych lagów.

20181024_111858.jpg

 

Oczywiście przed połączeniem lagów zakładamy oring do ustawiania SAGu. Strona nie ma znaczenia.

20181013_170924.jpg

 

Po upewnieniu się, że niczego nie pominęliśmy montujemy amortyzator w rowerze (przy okazji warto obsłużyć stery) i ustawiamy regulacje zgodnie z własnymi upodobaniami. 

Regulacja tłumika po jego wykręceniu i wkręceniu może być nieunikniona.  Nic skomplikowanego niemniej pozwolę sobie nie opisywać szczegółowo tego procesu.

Wszelkie materiały pomocnicze znajdują się na stronie http://activia.sgl.pl/filmy/

W razie pytań oczywiście służę pomocą.

Jeśli nic nie skopaliśmy amortyzator będzie gotów do gładkiej jazdy i takiej nam wszystkim życzę.

 

Napisano
38 minut temu, PrzeLuka napisał:

W moim egzemplarzu tuż pod gwintem w prawym lagu pojawia się rdza.

Rdza? Raidon z tego co wiem, cały jest z Aluminium. Może to jakieś resztki kleju?

Napisano

Te większe otwory powodują szypkie ulatnianie się zebranego powietrza w komorze negatywnej co skutkuje stukaniem przy odbijaniu w przypadku braku smaru na sprężynach negatywnych. 

Jeśli nie słyszysz żadnego hałasu odbicia to jest ok

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...