Skocz do zawartości

[Gravel] Stal + Kilka pytań


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Zupełnie nieoczekiwanie, po poszukiwaniach szosy pod większe opony, kupiłem jednak Gravela... stalowego. Stal wybrałem nie ze względu na właściwości, a z powodu wyglądu roweru, spodobał mi się wybitnie, jak go zobaczyłem zrobiłem "WOW" :D

No ale do rzeczy. Stal i Gravele to dla mnie nowość.

1. Zabezpieczać czymś ramę i widelec od środka? Rozbierał roweru nie będę, ale jest bardzo dużo otworów, więc czymś tam prysnąć się da. Od razu dodam, że w mokrych warunkach nie jeżdżę, tylko sporadycznie jak mnie deszcz złapie.

2. Rozcięcie rury podsiodłowej jest od strony kierownicy, nie od strony tylnego koła. Tyle że zacisk jest zamocowany klasycznie, czyli rozcięciem do tyłu. Tak ma być? Na zdjęciach producenta jest tak samo jak u mnie, ale kojarzę że była zasada żeby się to pokrywało.

3. Eksploatacja stali różni się czymś od aluminium? Na coś zwracać uwagę?

4. Głupie pytanie, ale jak wygląda sprawa z gwintami w stali z której jest wykonana rama? Są mocniejsze niż w aluminiowej ramie?

5. Opony. Fabryczne mi się nie podobają ze względu na jasną ściankę, nie mogę tego przetrawić. Nie popełnię błędu z poprzedniego roweru i sprzedam opony póki są nowe, nie jeżdżone. Coś szczególnie polecanego do 70% asfalt/ 30% szutry?

6. Jakie pedały dla kombinacji jak powyżej. Szosowe czy MTB?

7. Stery. FSA TH-848. Link do dokumentacji poniżej, strona 128. Stronę obok są stery, które mają oddzielnie narysowane wianki. Co to oznacza? Czy moje stery są "serwisowalne" i nie da się tylko dokupić wianków, czy w ogóle tego się nie da rozłożyć?

https://issuu.com/proroadbikekft./docs/2018_headset_technical_catalogue_al

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, skom25 napisał:

 

5. Opony. Fabryczne mi się nie podobają ze względu na jasną ściankę, nie mogę tego przetrawić. Nie popełnię błędu z poprzedniego roweru i sprzedam opony póki są nowe, nie jeżdżone. Coś szczególnie polecanego do 70% asfalt/ 30% szutry?

Tutaj masz fajny test opon gravelowych: https://granfondo-cycling.com/best-gravel-tire-test/

Od siebie na pewno nie polecę Maxxis Rambler - stosunkowo często "łapię gumy" (jeżdżę z dętkami, w tubless może jest inaczej).

19 minut temu, skom25 napisał:

 

6. Jakie pedały dla kombinacji jak powyżej. Szosowe czy MTB?

W mojej opinii zdecydowanie MTB - nieraz w terenie trzeba kawałek rower podprowadzić  i w blokach szosowych jest słabo.

Time ma  pedały gravelowe (bloki MTB): https://www.time-sport.com/int-en/road-pedals/cyclo-gravel.html

Jeśli używasz Shimano, to możesz spróbować tych: https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/ultegra-r8000/PD-ES600.html (mają szerszą platformę, bloki MTB), albo zostać przy "typowych" pedałach MTB.

 

Edytowane przez Chociemir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do środka ramy polecam "Boll Bursztynowy". Wypsikasz raz i masz spokój na wiele lat. Zacisk sztycy masz  zamontowany dobrze. Stal z zasady jest o wiele trwalsza niż aluminium. Nie ma tu znaczących różnic w użytkowaniu.

Pokaż fotki nabytku.

Edytowane przez rambolbambol
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, skom25 napisał:

2. Rozcięcie rury podsiodłowej jest od strony kierownicy, nie od strony tylnego koła. Tyle że zacisk jest zamocowany klasycznie, czyli rozcięciem do tyłu. Tak ma być? Na zdjęciach producenta jest tak samo jak u mnie, ale kojarzę że była zasada żeby się to pokrywało.

 

1 godzinę temu, rambolbambol napisał:

Zacisk sztycy masz  zamontowany dobrze.

No nie wiem... Ja tam we wszystkich stalówkach z rozcięciem z od strony kiery, zaciski i obejmy mam zamontowane śrubą lub mimośrodem właśnie od jej strony. Wg mnie to jest poprawny sposób montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spotkałem się aby jakoś to stanowiło problem w takim ustawieniu zacisku, a wydaje mi się że bardziej zapobiega dostawaniu się wszelkiego syfu do środka. 

W stalowej ramie robiłem częściej kontrole wszelkich gwintów, np w suporcie. Wydaje mi się że dużo szybciej potrafiło się zapiec niż w alu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Użytkowałem przez sezon szosówkę na stalowej ramie. Była to nowa rama. Nie jeździłem za często w złych warunkach, ale po tym sezonie miałem już problemy wyjąc sztyce, woda dostawała się właśnie przez to rozcięcie. i byłem zaskoczony ilością rdzy w sterach i suporcie. Dlatego wydaje mi się że wszelkie gwinty sprawdził bym 2 razy w roku, nie tylko od suportu, ale te od bagażnika, mocowań błotników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, rambolbambol napisał:

Boll Bursztynowy

Ten wosk do profili zamkniętych? Da się potem go zmyć?

Masz może ten preparat i rurkę z zestawu? Roweru nie chcę rozkładać, więc planowałem wprowadzić rurkę przez otwory montażowe 5 mm, bo jest ich bardzo dużo. Wejdzie?

Oczywiście dokładniejsze zabezpieczenie zrobię po sezonie, przy okazji serwisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, skom25 napisał:

cos w temacie zacisku i ogolnie stali?

Co do zacisku to już się w tym gubię, parę ram się pod tyłkiem przewinęło, w rękach dziesiątki albo i setki, i jakoś nie zwracam na to uwagi w ogóle. Zostawiłbym rozcięciem do tyłu ze względów estetycznych i praktycznych - jakiś fałd ubrań się nie zaczepi podczas pedałowania. 

A co do samej stali - działa :D Większość ram mam stalowych, jakoś się z nimi nie pieszczę, żadnej dodatkowo nie zabezpieczałem, aczkolwiek jedyna jaka gniła na zewnątrz to stara, niecieniowana rama CrMo w zimówce. Uważałbym na to żeby rower się nie przewrócił bo zadrapania paskudnie wyglądają na cienkich rurkach. 

Co do opon - wspomniane Gravelking są dobre, z lekkim bieżnikiem polecę też model Pasela. Z kolei bardzo lubię też Continental Double Fighter - są ciche na asfalcie i bardzo dobrze trzymają na zakrętach. Sporo osób narzeka że ciężkie ale akurat wersja 700c nie jest jakimś strasznym klocem. 

G-One, Conti Terra Speed i podobne "drobne rzadkie klocki" raczej bym omijał, w lekki teren i jako uniwersalne są super ale na asfalcie trochę szumią. Lepsza jest WTB Nano z twardym środkiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, skom25 napisał:

5. Opony. Fabryczne mi się nie podobają ze względu na jasną ściankę, nie mogę tego przetrawić. Nie popełnię błędu z poprzedniego roweru i sprzedam opony póki są nowe, nie jeżdżone. Coś szczególnie polecanego do 70% asfalt/ 30% szutry?

 

 

Polecam Gravelkingi SS oraz SK. Te pierwsze niby są głównie na asfalt, ale moim zdaniem radza sobie super także na szutrach. Wersja SK nieco lepiej trzyma, ale za to wali kamyczkami po ramie. Jak będziesz chciał to zamleczysz (są TL), są dostępne w wielu rozmiarach i dobre cenowo.

Pozwolę sobie zalinkować do kilku swoich recenzji:

https://tkacz.pro/panaracer-gravelking-slick-review/

https://tkacz.pro/panaracer-gravelking-ss-first-impressions/

https://tkacz.pro/panaracer-gravelking-ac-revew/

https://tkacz.pro/panaracer-gravelking-sk-35mm-review/

https://tkacz.pro/continental-terra-speed-700x35c-review/

Żeby nie było, nie jestem w żaden sposób związany z Panaracerem itd. wszystko brałem za własną kasę itd. bo dłuuugo szukałem uniwersalnych opon i nie mogłem się zdecydować ;) Ostatecznie wygrały Gravelkingi SS.

 

21 godzin temu, skom25 napisał:

 6. Jakie pedały dla kombinacji jak powyżej. Szosowe czy MTB?

 

 

Zdecydowanie MTB. Jeśli patrzysz się na aspekty wizualne / wagowe (choć chyba nie, skoro poszedłeś w stal ;) ) to możesz się skusić na A600 / ES600 czyli SPD MTB ale jednostronne i bardzo lekkie. 

Edytowane przez lukasamd
Dodane linki do recenzji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze odnośnie opon - ciurałem G-One 40c, Gravelking SK 42c oraz Surly Knard 41c i te ostatnie najbardziej mi podpasowały - według mnie najwszechstronniejsza z tych opon. Może i jest najgłośniejsza ale też bez przesady, niestety jeśli chodzi o dostępność jest gorzej niż z innymi.  Mam parę, dosyć mocno używaną ale jeszcze komuś posłuży - jeśli są chętni zapraszam na priv.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To powiem odrazu tak. Kupiłem sobie sama rame stalowa która kosztuje tyle co caly esker :D Niestety jest wiele rodzi jakosci. 2 rodzaje reynoldsa pozniej są juz columbusa rurki. Dokłądnie to jest to bombtrack hook ext

1. CO do impegnacji to przy montowaniu został cały zapsikany srodkiem do profili zamknietych, takim jak psika sie progi w aucie.

2. Rozcięcie rury podsiodłowej też mam jak u Ciebie i nic się nie dzieje.

3. Użytkowanie roweru niczym nie różni się od aluminium. Zasada jak dbasz tak masz jest ta sama. Niby mówią, że nie używać w deszczu, śniegu itp. Ja jezdze non stop nim. Na wiosne zobaczę co ciekawego będzie piszczało w środku, przy serwisie.

4. Na gwinty miedzianka i wio. Nawet obojętnie jaki smar aby wypierał wodę.

5. Jak szukasz czegoś bardziej asfaltowego to alb Vitoria terrano albo panaracer SS

6. Pedały to jak lubisz tak jezdzisz. Lubisz szose kup szosowe, lubisz mtb to kup mtb

7. Stery ma każdy rower inne stery. Ja mam pol zintegrowane stery i wszystkie łożyska są zamkniete.

 

Ze swojego użytkowania dodam, że jest inaczej z amortyzacą i chłonięciem wibracji. Rower jest bardziej taki plastikowy tzn taki elastyczny. Dodatkowo z widelcem karbonowym fajnie to gra. No i obawa przy złamaniu ramy nie wysteouje zadna. Pęknie rama to wymieniam rurkę i juz.

 

120650847_344119843459734_6937596126143307644_n.jpg

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, skom25 napisał:

@MikeSkywalker dzieki za odpowiedz. Tak cos mi sie wydawalo ze Ty masz duzo stali.

@kemot1974 g-one mi sie rzucily w oczy, ale z tego co czytalem, to bardzo szybko mozna zlapac kapcia na szutrze, a tego u mnie nie brakuje.

@skom25- odnośnie G-ONE nie złapałem przez 6 miesiecy ani razu kapcia,  wieć osobiści nie potwierdzę tego co przeczytałeś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku w fuji miałem gravelkingi SK 38c i były fajne. Póżniej przy zmianie na bome zmieniłem na gravelkingi SS i tutaj sie zaczęły jaja. Na asfalcie ślisko, na szutrze słabo trzyma, na błocie nie pojedziesz bo koło kręci się w miejscu. Teraz będę wsadzał g-one 38c w wersji bite. ZObaczymy co bedzie. Oczywiscie jezdze teraz na mleku i jest wygodnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...