Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Cześć, wytłumaczy mi ktoś jak działa tłumik w tym amortyzatorze Sid select 2019 Rl ten tłumik wychodził tylko 2019 roku. Po co tu jest ta sprężyna? Czy tłumik odpowiada tylko za blokadę amortyzatora? 

IMG_20201215_215430.jpg

Edytowane przez grzechu2410
Napisano (edytowane)
Teraz, grzechu2410 napisał:

Czy tłumik odpowiada tylko za blokadę amortyzatora? 

Tłumik, jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za tłumienie. Tłumienie odbicia widelca dokładniej.
Jak wjedziesz w dziurę, to golenie górne schowają się w dolnych, a powietrze w komorze powietrznej zostanie ściśnięte. Ciśnienie spowoduje, że górne golenie zostaną wypchnięte w z powrotem w górę, a tłumik ma za zadanie ograniczenie gwałtowności tego procesu i umożliwia dostosowanie go do siebie (dlatego na dole jest pokrętło z żółwiem i królikiem). Chodzi o to, żeby amortyzator nie odskoczył Ci gwałtownie w górę po przeszkodzie, co spowodowałoby oderwanie koła od ziemi. W miarę jasno to opisałem?

Tak swoją drogą, to wygląda mi to na tłumik...popsuty.

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
Napisano

Serwis nowego amortyzatora, lubię wiedzieć co jak działa... Oczywiście w sprawie smarowania RS nic się nie zmieniło powinno być w goleniach po 5 ml oleju, w obu było kilka kropli... :(

 

Napisano (edytowane)

Bo reszta osiadła na ściankach goleni i bebechach. Wlewaj więcej. Ja daję 7-10.
Ten tłumik jakiś taki faktycznie nietypowy. Patrząc na schemat jestem w stanie sobie wyobrazić jego działanie, ale nie umiem tego opisać... :D

Edytowane przez TheJW
Napisano (edytowane)

To tzw. tłumik kompresji i w jego nazwie jest już wyjaśnienie działania - ma za zadanie tłumić kompresję amortyzatora czyli jego ugięcie po nacisku z góry (w przeciwieństwie do tłumika odbicia znajdującego się u dołu w tej samej goleni). Im mocniej skręcasz pokrętło blokady, tym mniej oleju przepływa przez dolną część tłumika i trudniej go ugiąć aż do blokady. Ew. jeśli masz manetkę, działanie jest zero-jedynkowe (tłumik otwarty - zamknięty). 

Między dolnym, w górnym tłumikiem (upraszczając) znajduje się olej - u dołu tłumika kompresji znajduje się uszczelka (o-ring) blokująca przepływ oleju. U dołu, w środku tłumika przepływ oleju również jest kontrolowany tylko w bardziej przemyślany sposób :-)

Sprężyna jest po to, że jeśli jedziesz z włączoną blokadą i nagle wpadniesz w dziurę, to nagły skok ciśnienia oleju nie uszkodzi tłumika, tylko całość nieco się skompresuje i pozwoli amortyzatorowi ugiąć.

Edytowane przez Punkxtr
Napisano

No i nie jest to nietypowy tłumik tylko tak wygląda charger we wszystkich select'ach.

W tym tłumiku separacja oleju od powietrza jest załatwiona dodatkowym tłokiem i sprężyną. W klasycznym chargerze jest gumowa, elastyczna membrana.

Napisano

Masz widelec w wersji RL, więc powinien być zablokowany tylko wtedy, kiedy zrobisz to za pomocą manetki na kierownicy.
A przed wjechaniem w dziurę jest zabezpieczenie, o którym mówił @Punkxtr - nawet zablokowany widelec ugnie się nieco po wjechaniu w przeszkodę.

Napisano

Tak wiem że to model RL niestety..., poprzednio miałem RS Rebe i wiem o jakim zabezpieczeniu mówisz ( te na samym dole tłumika) i wiem. Jak działa , jednak będę dociekliwy bo tej konstrukcji nie mogę ogarnąć że względu na tę sprężynę i sposób jej działania. ? 

Napisano

Eh, znowu namieszałem. Przyjąłem, że skoro to wersja "RL", to ma zdalną blokadę. A teraz patrzę, że one wszystkie są oznaczone jako RL...
Pokaż zdjęcie tego widelca, będzie prościej...

Napisano

Wiedz napisze jeszcze raz, wiem do czego służy manetka mam ją i używam, nie o to pytałem ... Po prostu chciał bym wiedzieć jak działa ten tłumik . Miałem  poprzednio motion control i wiem jak pracował, jak i którędy przepływał olej. Chciał bym wiedzieć jak to pracuje tutaj ,co robi tłok ze sprężyna , czy pracują cały czas ,czy tylko podczas blokady amortyzatora. 

Napisano

Jeśli miałeś tłumik MC, to tam zasada działania była z grubsza ta sama. Tylko w tamtych modelach za sprężynę robiła zewnętrzna tuba - z "plastiku" bądź tytanu. Też miały kompresować się, ale ich problemem jest to, że pękają (w szczególności nowsze, odchudzone modele z 2 ściankami). Pomysł samej sprężyny w tłumiku kompresji też nie jest nowy, RS oferował to rozwiązanie lata świetlne temu.

  • +1 pomógł 1
Napisano
3 godziny temu, Punkxtr napisał:

Jeśli miałeś tłumik MC, to tam zasada działania była z grubsza ta sama. Tylko w tamtych modelach za sprężynę robiła zewnętrzna tuba - z "plastiku" bądź tytanu. Też miały kompresować się, ale ich problemem jest to, że pękają (w szczególności nowsze, odchudzone modele z 2 ściankami). Pomysł samej sprężyny w tłumiku kompresji też nie jest nowy, RS oferował to rozwiązanie lata świetlne temu. 

 

 

O dzięki za odpowiedź, czyli tak jak myślałem, ona cały czas pracuje ;)

 

Napisano

Z tego co wyczytałem podobnie działa fox w jakimś modelu. Najerzdzajac na przeszkodę kołem dolny tłumik chowa się tworząc ciśnienie w układzie, w tedy tłok w górnym tlumiku ugina sprężynę.... Po kilku godzinach poszukiwań i waszej pomocy wiem jak to działa. Jako że mało informacji o tym tłumiku dodał że jest dosyć awaryjny w amortyzatorach RS nie ma do niego żadnych części wymiennych. Tak że życze sobie aby objęła go gwarancja ;)

  • 3 lata później...
Napisano

Ten górny tłok ze sprężyną w tłumiku ma tylko jedno zadanie - separuje powietrze od oleju. Przy kompresji/powrocie i otwartym przepływie obydwa tłoki (ten na shafcie i ten w tłumiku kompresji) pracują jednocześnie. Ponieważ poniżej górnego tłoka nie ma powietrza to olej nie ma się czym zapowietrzyć. W prostych tłumikach takich jak MC korpus tłumika jest wypełniony powietrzem, olej się do tej przestrzeni wlewa i wraca z niej pod dużym ciśnieniem więc występuje zjawisko kawitacji. Olej miesza się z małymi pęcherzykami powietrza przez co lepkość takiej zawiesiny dramatycznie spada i tłumik przestaje tłumić. Można sobie to zasymulować np. biorac niepełną butelkę oleju spożywczego i gwałtownie potrząsając butelką przez kilkanaście sekund będzie widać że cała objętość oleju jest wypełniona powietrzem. To samo ćwiczenie z butelką zalaną olejem pod korek nie spowoduje zapowietrzenia oleju.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...