Skocz do zawartości

[E-bike - Bosh CX Performance] tarcza 32


Mentos

Rekomendowane odpowiedzi

Raczej nie ma obecnie takich, u mnie jest 34 .. zawsze możesz sobie sam wymienić ale czy ma to sens? Wspomaganie robi swoje, blat 32 może być za mały . Zmniejsz wspomaganie w ustawieniach , ja tak mam i oszczędzam baterię. Teraz montują blaty 38 np w Bosch cx ..jeździłem na takim z silnikiem po update powyżej 80Nm i to przypomina motorower :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat nie jest trudny..zwróciłem uwagę na sens montowania blatu 32 w ebiku. Zakładając ,że kręcisz w kadencji powyżej 80 , na takim blacie ,będziesz jeździć częściej na dolnych przełożeniach i kasetę szlag trafi po miesiącu a efekt podobny . Lepiej zredukować wspomaganie w ustawieniach i uczucie jazdy jak na zwykłym manualu  będzie odczuwalny . Owszem , nic nie stoi na przeszkodzie żeby sobie zamontować 32 .. Wracając do wrażeń z jazdy nowym boschem , to pierwsze uczucie jawnego wsparcia ze strony silnika mnie zniechęciło..na tym można jeździć w kadencji 70 i popycha pod górę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie trudno mi powiedzieć o wrażeniach na czymkolwiek bo na je-bajka czekam a tak to tylko próbne jazdy. Niemniej jednak po prostu chciałem spróbować zmienić 34 na 32 bo słyszałem, że to pomaga jednak oszczędzać baterię/wydłuża o kilka km zasięg. Przy założeniu że jedzie się z tą samą kadencją i wkładem własnym, ale na miększym przełożeniu jedzie się wolniej, a więc prosta fizyka - mniej się zużywa energii. O to mi chodzi. No nic, może się coś na wiosnę w temacie 32T pojawi do Bosha. Do Speca znalazłem, tylko że oni pchają chyba kasety 11ki 11-46 więc 32ka bardziej potrzebna.

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Mentos napisał:

Przy założeniu że jedzie się z tą samą kadencją i wkładem własnym, ale na miększym przełożeniu jedzie się wolniej, a więc prosta fizyka - mniej się zużywa energii. O to mi chodzi.

Przy jeździe pod górę taka wymiana ma senes ale po płaskim , moim zdaniem raczej żadnego ( i oszczędności wtedy też będą iluzoryczne).  Tylko czy nie lepiej zastosować np. tylną kastę z większym zakresem górnych przełożeń  np. 10-51 i zachować sobie możliwość osiągania większych prędkości ( >32km/h) przy "ekonomicznej" kadencji co zapewni nam większa przednia zębatka? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Mentos napisał:

Przy założeniu że jedzie się z tą samą kadencją i wkładem własnym, ale na miększym przełożeniu jedzie się wolniej, a więc prosta fizyka - mniej się zużywa energii.

Na pewno? Z fizyki dobry nie jestem, ale na chłopski rozum to się kupy nie trzyma, bo będziesz jechał dłużej... Sens miałoby to o czym pisałem wcześniej, czyli dajesz więcej od siebie. Jeżeli się mylę to proszę o sprostowanie :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm, no jak to, coś fizykę wydaje mi się chcecie zrewolucjonizować ;-) ? Proste porównanie, wszystko jedno czy pod górę czy po płaskim. Jadąc autem dajmy na to na najwyższym biegu 70km/h Kraków Zakopane i 90km/h tą samą trasę, to w wypadku 1 dłużej pojadę, ale spalę mniej a w wypadku drugim odwrotnie. Dla mnie to wciąż prosta fizyka - szybciej ta sama trasa i to same przełożenie znaczy większy wydatek energetyczny - połączony mój + prąd, ale jednak. Oczywiście na rowerze pomijamy opory powietrza, ale nadal jazda szybciej na tym samym dystansie i przełożeniu wymaga większej energii. A jak będzie to szybciej na szybszym przełożeniu też energii sumarycznie się zużyje więcej.  A co do przełożeń to kaseta będzie i tak 10-51 Deore by tanio i do wywalenia po sezonie, więc tutaj już zostaje tylko manewr z tarczą korby bo długości ramion nie chcę zmieniać.

W dniu 26.11.2020 o 13:26, Kemusi napisał:

..tak kombinujesz.. ;) 

zerknij na zębatki MICHE ,mają w ofercie 32 pasujące do Brose, Bosch i Yamaha 

No właśnie do generacji 4 nie mają mniejszej niż 34.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Mentos napisał:

Hmmm, no jak to, coś fizykę wydaje mi się chcecie zrewolucjonizować ;-)

Napisałem, że "na chłopski rozum" :D. Porównanie do samochodu wg mnie nie ma najmniejszego sensu.

 

Mamy dwa odcinki po 10 km - wkład rowerzysty (jak wcześniej napisałeś) ten sam, czyli silnik pracują z tą samą mocą. Tak?

Pierwszy odcinek pokonujemy, załóżmy, z prędkością 10 km/h, a drugi 20 km/h. Czyli w pierwszym przypadku silnik będzie pracował dwukrotnie dłużej, ale cały czas z tą samą mocą. Gdzie zatem oszczędności na baterii?

Gdzie popełniam błąd?

Edytowane przez chudzinki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mentos napisał:

No właśnie do generacji 4 nie mają mniejszej niż 34.

..a to szkoda, no cóż..

w ramach dyskusji o oszczędzaniu baterii, ten Pan raczej temat pominął, sami zobaczcie..normalnie karbid

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, chudzinki napisał:

Napisałem, że "na chłopski rozum" :D. Porównanie do samochodu wg mnie nie ma najmniejszego sensu.

 

Mamy dwa odcinki po 10 km - wkład rowerzysty (jak wcześniej napisałeś) ten sam, czyli silnik pracują z tą samą mocą. Tak?

Pierwszy odcinek pokonujemy, załóżmy, z prędkością 10 km/h, a drugi 20 km/h. Czyli w pierwszym przypadku silnik będzie pracował dwukrotnie dłużej, ale cały czas z tą samą mocą. Gdzie zatem oszczędności na baterii?

Gdzie popełniam błąd?

Popełniłeś błąd zasadniczy. Też mając 10 lat wciskałem tacie, że jadąc Maluchem szybciej będzie jechał krócej, a więc krócej będzie zużywał paliwo, a więc zużyje go mniej. Niestety fizyka tak nie działa. Chcąc po prostu jechać ten sam odcinek szybciej wszystko jedno jaki bieg, wszystko jedno czym i wszystko jedno czy pod górę, czy z góry, czy po płaskim zawsze w wersji "szybciej" zużyjesz więcej energii. Tutaj akurat jestem pewien na 100% i głowę dam sobie uciąć że mam rację.

EDYTA:

Kurde, chyba jednak będzie się jakoś dało to obejść ;-)

https://www.bikester.pl/miche-mtb-e-bike-spider-bosch-gen-4-1224990.html?fbclid=IwAR0N7Mn51Ml5DOVf6cfLGsKYvLDZFQdZ0XfnFmdEKnzEJTqDEUS_mUtvjEI

choć te makaroniarskie barany mi odpisały owszem szybko, że nie mają 32 bo nie ma zapotrzebowania ale będą mieć 40. Dobre. To fiutki nie mogły odpisać że mają za to takowy pająk? ;-)

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, chudzinki napisał:

Napisałem, że "na chłopski rozum" :D. Porównanie do samochodu wg mnie nie ma najmniejszego sensu.

 

Mamy dwa odcinki po 10 km - wkład rowerzysty (jak wcześniej napisałeś) ten sam, czyli silnik pracują z tą samą mocą. Tak?

Pierwszy odcinek pokonujemy, załóżmy, z prędkością 10 km/h, a drugi 20 km/h. Czyli w pierwszym przypadku silnik będzie pracował dwukrotnie dłużej, ale cały czas z tą samą mocą. Gdzie zatem oszczędności na baterii?

Gdzie popełniam błąd?

Błąd popełniłeś bo zakładasz ,że jadąc dwa razy szybciej zużyjemy tylko dwa razy więcej energii a tak nie będzie. Moc zależy z grubsza od kwadratu prędkości a nie liniowo. 

Tutaj jest ciekawy kalkulator , który bardzo dobrze to wyjaśnia:

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Jadąc 20km/h w porównaniu do 10km/h będziesz zużywał jednostkowo ok. 3,5 x więcej energii.

Mentos, przy wszystkim tym co napisałem powyżej , moim zdaniem zamiana blatu z przodu na mniejszy da ci w praktyce tylko minimalne oszczędności  i  głównie będą one wynikać z tego ,że być może będziesz jeździł - tak jak sam napisałeś - wolniej. Jadąc pod stromą górę zaoszczędzisz dodatkowo trochę więcej energii bo kręcąc szybciej odciążysz bardziej silnik a ponieważ  będzie z niego płynąć ok. 2x większa moc  ( ok. 500-600W w zależności od producenta) w porównaniu do jazdy po płaskim, to te oszczędności może sumarycznie coś tam dadzą. 

Powiem tak: jeżdżąc czysto użytkowo np. do pracy, to w takie rzeczy można się bawić  ale przy  mtb do lasu..?? Kemusi zapodając ten link pokazał chyba co  o tym sądzi, i jak

też tak uważam :) - gra nie warta świeczki.

 

Kemusi  -  karbid to mało powiedziane..Na jakim napędzie on jechał ? Shimano?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Ogniomistrz napisał:

Jadąc 20km/h w porównaniu do 10km/h będziesz zużywał jednostkowo ok. 3,5 x więcej energii.

Skoro tak to wygląda to moje przemyślenia są błędne :down:.

 

16 godzin temu, Mentos napisał:

Chcąc po prostu jechać ten sam odcinek szybciej wszystko jedno jaki bieg, wszystko jedno czym i wszystko jedno czy pod górę, czy z góry, czy po płaskim zawsze w wersji "szybciej" zużyjesz więcej energii. Tutaj akurat jestem pewien na 100% i głowę dam sobie uciąć że mam rację.

Czyli twierdzisz, że Ty jadąc w górzystym terenie na tempomacie na 2 biegu przy prędkości obrotowej 3000 obr/min. i prędkości stałej, powiedzmy, 50 km/h zużyjesz mniej paliwa niż ja wykorzystując odpowiednie  przełożenia, prędkości przy średniej prędkości 80 km/h? Szkoda głowy :D. Pisałem już wcześniej o porównaniu do samochodu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie chodzi nie o stałą prędkość a właśnie o zwolnienie. Ja się nie ścigam, więc na czasie mi nie zależy. Czyli jedziemy ten sam dystans dajmy na to nie 60min na 34ce a 64min na 32ce, dzięki miększemu przełożeniu. Dostajemy wówczas w dupę mniej zarówno ja, jak i silnik bo przece współpracujemy. "Strata" jest taka, iż jedziemy wolniej ten sam dystans, ale jest i zysk bo oszczędzamy energię. Wg gościa ze Scott'a z którym o tym gadałem zysk jest właśnie ok 5% a więc zamiast zasięgu po górach dajmy na to jadąc 50km i 2000m przewyższeń możemy zrobić extra jakieś 2-3km. Niby mało, ale czasem może właśnie tyle braknąć prundu;-).

BTW znalazłem i nawet już kupiłem tą chińską stalową zębatkę BCD 104mm:

https://www.aliexpress.com/item/1005001523524795.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.570d457fdl90zK&algo_pvid=e88d375d-8567-42d2-bd5c-f3698c50172b&algo_expid=e88d375d-8567-42d2-bd5c-f3698c50172b-38&btsid=2100bb4716066074448282664ea906&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

ewentualnie chora cena za takową, fakt pięknie CNC obrzezaną ;-):

https://www.wolftoothcomponents.com/products/104-bcd-stainless-steel-chainrings?variant=6407304837

i coś pośredniego z tego samego MICHE źródła co pająk pod BCd104:

https://www.bikester.pl/praxis-works-ering-steel-wave-mtb-chainring-101112-speed-1225197.html

Ależ se rozeznałem temat :D

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
W dniu 27.11.2020 o 22:22, Mentos napisał:

Chcąc po prostu jechać ten sam odcinek szybciej wszystko jedno jaki bieg, wszystko jedno czym i wszystko jedno czy pod górę, czy z góry, czy po płaskim zawsze w wersji "szybciej" zużyjesz więcej energii. Tutaj akurat jestem pewien na 100% i głowę dam sobie uciąć że mam rację.

W elektryku jest to  nie do końca prawdą, najdalej pojedziesz  jadąc równomiernie na granicy wspomagania, czyli tak ze 25-27 n/godz ,dlatego właśnie ,ze zużywa mniej energii z baterii, pewnie suma wydatku energetycznego jest taka sama, ale w tym przypadku dajesz tez coś od siebie, a nie sam silnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest ciekawe , lecz drogie rozwiązanie..oporów brak ,waga bez baterii i silnika lekko ponad15 kg ,akceptowalne w ęduro. B dobra geometria, takie dwa w jednym .  Można dokupić drugą baterię, co do kupy wychodzi 500 Wh ,wystarczy śmiało! 
https://www.noxcycles.com/en/shop/e-volution-2.0/helium-series/helium-enduro-7.1/615/nox-helium-7.1-enduro?c=322

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...