Nial Napisano 22 Listopada 2020 Napisano 22 Listopada 2020 Czołem, Przepraszam za przydługi post ale chcę pokazać że dobrze się przygotowałem do tematu i długo próbowałem ogarnąć problem sam, zanim proszę Was o pomoc. A już nie wiem co mam robić. Sprzedawcy w sklepach niestety po prostu próbują sprzedać to co akurat mają na sprzedaż i mówią że to nie jest problem i nie wiem czy ich słuchać. Zakładałem wątki z moimi pytaniami co do geometrii w działach o geometrii ale teraz jak już wiem więcej, mam ogólniejsze pytanie jak inne osoby z takim problemem sobie radzą. No ale jeśli admini uważają że nie ten dział, to przepraszam i proszę o przeniesienie. Taki problem. Potrzebuję roweru na długie trasy, być może ultramaratony, więc uparłem się na koła 29". Bo tak i już No i fajnie, tylko mam 168 cm wzrostu i przekrok 75,5-76 cm co powoduje, że na wszystkich rowerach/ramach które próbowałem, albo zostaje mi z 1 cm w przekroku (standover height) albo wręcz siedzę na ramie. Okazuje się że mam krótkie nogi jak na mój wzrost. Czy są tu osoby z podobnym problemem? Jak sobie radzicie, jeśli macie ramy z prawie żadnym zapasem w przekroku? Mam sobie odpuścić ten problem i się tym nie przejmować, czy to jest bezpieczne? No bo zdarza się że jak mam koło do góry pod ostrą górkę i nie daję rady jednak wjechać, zsiadam "na ramę" no i przy braku zapasu to będzie problem. Nie zawsze udaje się przechylić w awaryjnej sytuacji na bok, nie zawsze w terenie jest akurat miejsce z boku żeby sięgnąć nogą bo np. jest jakiś dołek. Wiadomo że można się odzwyczaić złego nawyku zsiadania na ramę, ale zanim się odzwyczaję nie chcę sobie krzywdy zrobić. Niestety większość producentów mierzy przekrok niewłaściwie, bo w tym samym miejscu niezależnie od wielkości ramy, a na małych ramach stoi się w innym miejscu długości górnej rury niż na dużych. Przez co nie ma sensu się kierować tabelkami z gemoetrią od producenta, np. Merida BIG.NINE dla ramy M podaje przekrok 72 cm, a mi w praktyce zostaje może z 1 cm miejsca. Historia: Wiem już że najwygodniej mi, kiedy rower ma efektywną długość górnej rury ok. 590 mm, stack ok. 620-630 mm. Najwygodniejszy jaki do tej pory próbowałem to BIG.NINE w rozmiarze M o takich właśnie długościach, było mi "idealnie" od razu (ale nie te z "Lite" w nazwie, one mają bardziej "wyścigową" geometrię - ale nie mam gdzie przymierzyć) Większość ram S będzie na mnie za mała/za krótka, z tego co widzę w tabelkach. Przymierzałem m.in: Trek X-Caliber M (bo S to już 27,5") - czuję się za bardzo wyciągnięty do przodu, może i by szło się zbliżyć innym mostkiem ale i tak mam tylko z 1 cm luzu w przekroku. A szkoda bo prowadzi się świetnie Romet, Unibike, Decathlon - siedzę na ramie Scott Aspect - S, M siedzę totalnie na ramie, XS będzie za krótki Scott Scale M - siedzę na ramie i za duży, a S zostaje mi tylko z 1,5 cm luzu. Efektywna długość górnej rury w S to niby 575 a reach 598 ale jakoś czułem się za bardzo wyciagnięty. Merida BIG.NINE 200/300 M, ale wersje na bardziej komfortowej ramie "TFS" a nie "Lite" - rewelacja, idealnie gdyby nie zaledwie 1-1,5 cm luzu. Cube (chyba AIM) - siedziałem na ramie, ale jest tyle modeli że jeszcze muszę przejrzeć Oglądam inne i tak: GT Avalanche - rura biegnie bardzo nisko, ale w S to i tak ponad 74 cm w przekroku więc mało miejsca zostaje Fuji Tahoe - jedyny gdzie jest szansa bo standover to zaledwie 70 cm, ale nie można tego nigdzie przymierzyć Jak sobie z tym poradzić? Oprócz rezygnacji z koła 29".
marvelo Napisano 22 Listopada 2020 Napisano 22 Listopada 2020 Zrezygnować z amortyzatora na rzecz niezbyt wysokiego sztywnego widelca? Mam 170 cm wzrostu i też krótkie nogi i tym, co mnie powstrzymuje przed kupnem "gotowca" na kołach 29 cali jest właśnie wysokość przodu roweru nawet w małych rozmiarach. Jeśli kiedykolwiek wsiądę na 29-era to będzie to wyłącznie rower na sztywnym, z ramą 15-16 cali (zapewne składany, ewentualnie coś w stylu Marina Muirwoodsa z grubymi oponami).
Mareckik Napisano 22 Listopada 2020 Napisano 22 Listopada 2020 2 godziny temu, Nial napisał: zdarza się że jak mam koło do góry pod ostrą górkę i nie daję rady jednak wjechać, zsiadam "na ramę" tego nie rozumiem zupełnie Mój syn ma aktualnie 163cm, przekrok minimalnie mniejszy od Ciebie. Siodło ma ustawione na 65cm. Rama, to 17". Nie ma absolutnie problemu z przekrokiem. Staje normalnie obiema nogami na ziemi z ramą pomiędzy nogami. Jeśli masz 2cm, to ca różnica, jak będziesz miał 4cm? Jak masz przywalić, to nawet 10cm nie załatwi sprawy
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 2 godziny temu, marvelo napisał: Zrezygnować z amortyzatora na rzecz niezbyt wysokiego sztywnego widelca? Mam 170 cm wzrostu i też krótkie nogi i tym, co mnie powstrzymuje przed kupnem "gotowca" na kołach 29 cali jest właśnie wysokość przodu roweru nawet w małych rozmiarach. Jeśli kiedykolwiek wsiądę na 29-era to będzie to wyłącznie rower na sztywnym, z ramą 15-16 cali (zapewne składany, ewentualnie coś w stylu Marina Muirwoodsa z grubymi oponami). Odpada Godzinę temu, Mareckik napisał: Jeśli masz 2cm, to ca różnica, jak będziesz miał 4cm? Jak masz przywalić, to nawet 10cm nie załatwi sprawy No właśnie wszędzie mi piszą wszyscy inaczej, żeby jednak się tym przejmować.
Mateusz30 Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 Rozwiązaniem jest kupić paującą ramę. Są firmy które produkują ramy XS, XXS. 29er przy Twoim wzroście jest bez sensu. Nawet jeśli będziesz miał przekrok w odpowiednim miejscu, to pojawi się problem przy dropach i lądowaniu będziesz ocierać rowem o tylne koło i sobie wkręcisz jądra w ramę. Koła dobiera się do wzrostu. Mam kolegę Twojego wzrostu. Napatrzyłem się na niego przez lata na różnych rowerach i na ninerze zwyczajnie nigdy prawidłowo nie zapanujesz nad rowerem. To widać na zdjęciu tego dzieciaka u góry. Rower za duży pewnie o 2 rozmiary albo lepiej. Można pojeździć po parkingu. W trudniejszym terenie zginie albo będzie prowadził. Masz kilka rozwiązań, jeśli masz za krótkie nogi na przekrok. Jeśli koniecznie musi być niner. 1) Rama XS albo XXS - spec takie robi 2) nie kupować XC, tylko szlakowca i założyć koła do XC. Hardcorowe rowery szlakowe mają bardzo niski przekrok i długą ramę. To rozwiąże temat. Niczym nie skompensujesz krótkich nóg. Nie ma sensu pchać się w ninera. Nie będziesz na nim szybszy, nic Ci to nie da. Ważne jest, żeby na rowerze dobrze się czuć i panować nad nim. Żeby tak było, rozm kół dobiera się do wzrostu. Za kilka lat będą kołą 33 albo 36 cali. I też będziesz się w nie pchać?
akkwlsk Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 Jeżeli nie masz kompleksów, to popatrz na kobiece wersje modeli, które Cię interesują. Bardzo często mają specjalnie obniżony przekrok w porównaniu do swoich "męskich" odpowiedników. Druga opcja to tak jak ktoś powyżej już wspomniał, nowoczesne rowery ścieżkowe mają geometrię przystosowaną do długich myk-myków, a co za tym idzie sporo obniżoną długość podsiodłówki i przekrok. Jednocześnie są "wydłużone", więc powinieneś znaleźć pasujące Ci numerki w swoim rozmiarze. W świecie XC chyba ciągle jest to nieosiągalne. Polecam stronkę geometrygeeks.bike, mając z tyłu głowy, że w tabelkach producentów często są błędy
przemeg Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 6 godzin temu, Nial napisał: Odpada No właśnie wszędzie mi piszą wszyscy inaczej, żeby jednak się tym przejmować. I mają rację. Nie rozumiem podejścia jak masz przywalić to i tak walniesz. To trochę jakby w aucie nie zapinać pasów albo nie przejmować się, że kontrolka poduszek wskazuje błąd. Im więcej masz miejsca tym mniejsza szansa, że przywalisz. A jakie są wrażenie jak przywalisz to albo wiesz albo nie chcesz wiedzieć. Ja mam też trochę wyzwań z ramą, mam proporcjonalnie krótsze nogi do wzrostu - przekrok 80-81 przy wzroście 183. Przekrok mieżyłeś na boso czy już w butach? A i moim zdaniem top tube efektywnie 590 przy twoim wzroście to naprawdę sporo. Weź też pod uwagę, że możesz te wartość skorygować mostkiem. Ja przy moim wzroście jeżdzę na 17.5 cala od Haibike z mostkiem 10 cm. I stwierdzam, że na dłuższych dystansach lepiej mi niż na o rozmiar większym Treku, gdzie mocniej leżałem. Rower jest też zwrotniejszy, zawraca w miejscu, łatwo manewrować w lasach. Z plusów większej tamy w Treku to na pewno brakuje mi momentami pewności w zjazdach, większy rower szedł jak czołg, tu trzeba więcej pracy włożyć. Ale suma summarum jest nieźle.
chudzinki Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 12 godzin temu, Nial napisał: mam 168 cm wzrostu i przekrok 75,5-76 cm 12 godzin temu, Nial napisał: Okazuje się że mam krótkie nogi jak na mój wzrost Tak się zastanawiam czy aby na pewno?
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 Pewnie nie, po prostu wg. producentów ram
lewocz Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 No ale Ty chcesz na MTB ultramaratony jeździć ?
kilohaszu Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 Żona ma 160 cm wzrostu i uznaje tylko koła 29". Ma 2 Spece, Crave'a i Epica Evo. W obu nie ma problemu z przekrokiem, z obu rowerów jest bardzo zadowolona. Może przymierz się do Speca, on umie robić 29" z małymi ramami
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 Teraz, lewocz napisał: No ale Ty chcesz na MTB ultramaratony jeździć ? Wisła 1200, Pomorska 500... Nie od razu, ale do tego chcę się przygotowywać. Wiem że Wisłę 1200 jeden wariat na hulajnodze przejechał ale nie o tym jest temat Teraz, kilohaszu napisał: Żona ma 160 cm wzrostu i uznaje tylko koła 29". Ma 2 Spece, Crave'a i Epica Evo. W obu nie ma problemu z przekrokiem, z obu rowerów jest bardzo zadowolona. Może przymierz się do Speca, on umie robić 29" z małymi ramami Ale ma "poradnikowe" miejsce w przekroku rzędu co najmniej 4cm, czy tak jak ja, 1 cm zapasu tylko?
kilohaszu Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 Ma najmniejsze ramy i dostatecznie duży przekrok, z pewnością nie jest to 1 cm
Mareckik Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 3 godziny temu, Mateusz30 napisał: Rower za duży pewnie o 2 rozmiary albo lepiej. Dawno nie czytałem takiej bzdury W który miejscu ten rower jest za duży przy wzroście +163cm? Jeśli nie różni się w praktyce wymiarami, poza długością rury podsiodłowej, od poprzedniej ramy, na której jeżdził, czyli Gary Fisher 15" na kołach 26" 4 godziny temu, Mateusz30 napisał: Można pojeździć po parkingu. W trudniejszym terenie zginie albo będzie prowadził. Powiedz to wszystkim zawodniczkom w XC, które jeżdżą na 29" Dawno nie czytałem takiego kretyństwa. Nawet szkoda to komentować. Zrozumiałbym jeśli byłaby mowa o rowerze na komunię, czyli poniżej 150cm wzrostu.
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 36 minut temu, kilohaszu napisał: Żona ma 160 cm wzrostu i uznaje tylko koła 29". Ma 2 Spece, Crave'a i Epica Evo. W obu nie ma problemu z przekrokiem, z obu rowerów jest bardzo zadowolona. Może przymierz się do Speca, on umie robić 29" z małymi ramami Sprawdziłem. Specialied Crave S 758 mm, M 790 mm. Specizalized Evo S 779mm, M 781 mm, XS będą za krótkie. Są wersje damskie tych rowerów? Nie mogę znaleźć.
kilohaszu Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 Nie, jeździ na męskich, jedyne co to w epicu była cięta kierownica. Być może przy jej wzroście / proporcjach to się sprawdza
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 Tak może być że ma długie nogi w stosunku do tułowia, czyli odwrotnie niż u mnie
kilohaszu Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 A Procaliber? Pisałeś że X-Caliber M za duży a S to 27,5. Procaliber jest tylko na kole 29, to może ta S-ka by podeszła?
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 Procaliber XS i S to 27,5 wg. strony: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-xc/procaliber/procaliber-6/p/23118/?colorCode=red :/ Znalazłem Fuji Tahoe 29: https://allegro.pl/oferta/rower-gorski-trail-fuji-tahoe-29-1-5d-17-9680239311 Geometria: Tylko że mam info od sprzedawcy że S nie było nigdy w Polsce, M jeszcze jest dostępny ale już na rok 2021 producent wycofuje ten model. Ale kupić jeszcze się da. Tylko czy M nie będzie na mnie za długi? Tam jest mostek tylko 70 mm więc nie za bardzo w razie czegoś jest chyba jak zmniejszyć dystans do kierownicy :/ Założyłem osobny wątek w dziale o napędach, czy da się w tym wymienić napęd na 2x11.
kilohaszu Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 Patrzysz na rocznik 2020, spójrz na 2021: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-xc/procaliber/procaliber-9-5/p/33258/?colorCode=grey_black
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 Rzeczywiscie, ale S może być chyba przykrótki. Ale to już cenowo poza zakres
przemeg Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 @Nial spójrz na bianchi methanol. Mój kolega ma koło 17 cm i właśnie na takiej ramie jeździ, też trochę czasu szukał i finalnie ta mu najbardziej podpasowała.
chudzinki Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 https://www.giant-bicycles.com/pl/talon-0 Dla przykładu tylko.
kilohaszu Napisano 23 Listopada 2020 Napisano 23 Listopada 2020 Teraz, Nial napisał: Rzeczywiscie, ale S może być chyba przykrótki. Ale to już cenowo poza zakres Nie patrz na cenę ze strony, zawsze można urwać rabat. Co do długości się nie wypowiem, ogólnie Treki uchodzą za dość długie rowery. Sam właśnie zamówiłem takiego, tylko, że ja jestem na drugim końcu skali i dla mnie większość XL jest za mała (i za krótka)
Nial Napisano 23 Listopada 2020 Autor Napisano 23 Listopada 2020 Teraz, przemeg napisał: @Nial spójrz na bianchi methanol. Mój kolega ma koło 17 cm i właśnie na takiej ramie jeździ, też trochę czasu szukał i finalnie ta mu najbardziej podpasowała. Dzięki. Niestey producent nie podaje przekroku, a marka wydaje mi się na tyle egzotyczna w Polsce że nie wiem gdzie to przymierzyć Teraz, chudzinki napisał: https://www.giant-bicycles.com/pl/talon-0 Dla przykładu tylko. Spoko, problem w tym że nie ma główki tapered co powoduje że obecnie w zasadzie nie da się już chyba kupić sensownego, powietrznego amortyzatora do tego? A zaraz pewnie w ogóle się nie będzie dało żadnego
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.