Skocz do zawartości

[Sprzęgło] Jaki smar?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Jakiego smaru użyć do sprzęgła Shimano? 

885e380a44c9b358164d87aece2f

Dła ułatwienia, chodzi mi o miejsce połączenia mechanizmu sprzęgła z tą rozgiętą blaszką.Mechanizm wkłada się do środka, ale zewnętrzna część sprzęgła musi być nasmarowana żeby mogła się obracać.

Shimano zaleca użyć smar do piast Nexus. Problem jest taki, że 100g smaru kosztuje prawie 50 zł, a nowe sprzęgło poniżej 30 zł....

Jakieś sugestie? Mam Shimano premium grease, smar teflonowy i uniwersalny do łożysk. Na próbę złożyłem na teflonowym i chyba było ok, ale pewny nie jestem.

Warto wypłukać samo sprzęgło i zakroplić jakimś olejem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to raz po dziesięciu tysia rozebrałem, wytarłem do sucha ręcznikiem papierowym, wcisnąłem trochę smaru do łożysk xhp-222 i tak już 5 kafli najechało, nie widzę żadnej różnicy w pracy sprzęgła. Ani przed, ani po serwisie ani po tym kolejnym sezonie.

Jak już to masz wypatroszone to może wyczyść komorę sprężyny naprężającej wózek, tam syfu tonę znajdziesz i on nie pomaga pracy zawiasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całość rozebrana do ostatniej śrubki ;)

Pytam, bo pierwotnie nasmarowałem smarem do linek i pancerzy, bo był podobny do tego do piast. Działało to tragicznie, czuć było "szorstkie" działanie w ręce.

Jak mocno dokręcić sprzęgło? Ciężko to wyczuć w ręce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam mechanizm sprzęgła jest taki sam dla wszystkich przerzutek od momentu wprowadzenia Shadow + na rynek? Bo wiem, że są dwa rodzaje jeżeli chodzi o sposób regulacji ( sześciokąt vs imbus) oraz kształt tej "blaszki" ( równe końce vs jeden krótszy)

Koniec końców zamówiłem dedykowany smar, bo na tych co mam chodziło to jakoś dziwnie. Najlepiej chodzi na Shimano Premium Grease, ale nadal przekonany nie jestem. Czy to normalne że na tej blaszce w której siedzi sprzęgło pojawiły się lekkie przetarcia?

Jak powinna chodzić przerzutka z włączonym sprzęgłem? Zmienia się tylko twardość, czy powinno też być wyczuwalne w minimalnym stopniu że elementy o siebie trą?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eh, właśnie tak mi się zdawało patrząc na konstrukcję samego sprzęgła, a właściwie sposób w który generowany jest opór. 

Jest to chyba pierwszy element w moim życiu ( a serwisowałem chyba wszystko co się da), który jest tak czuły na typ zastosowanego smaru. 

Z ciekawostek, z racji że zawsze staram się mocno zagłębić w temat, zauważyłem że w którymś momencie Shimano zmieniło smar który powinien być używany do smarowania sprzęgła. Pierwotnie był to ten sam co do piast Nexus. Teraz jest to dedykowany smar do sprzęgieł, niby o dwukrotnie dłuższej żywotności.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smar dojechał.

Jeżeli chodzi o wygląd, to pierwotnie zalecany byłe Nexus i miał kolor biały. Ten jest kremowy, wpadający w jasny orzech. 

Konsystencja przypomina nieco krem. Niezbyt lepki, w miarę śliski ale bez szału. Ciężko coś napisać, bo nie jest podobny do niczego co wcześniej używałem.

Czy praca przerzutki zmieniła się w stosunku do Shimano Premium Grease? Trudno obiektywnie coś powiedzieć. Mam wrażenie że może jest delikatnie lepiej, ale równie dobrze może to być placebo. Celowo nie ruszałem śrubki regulacyjnej, więc opór w obydwu przypadkach był jednakowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem kilku smarów i ja różnicę czułem, ale nie ma co zaczynać tematu.

Mnie tylko zastanawia jedna rzecz. Skąd twierdzenie że TRZEBA jeździć z włączonym sprzęgłem? Patrząc na sam mechanizm, przecież kompletnie nic się nie zmienia, oprócz oporu powodowanego przez zaciśniecie tej "obejmy" na mechanizmie sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba jeździć z włączonym sprzęgłem :-) Oprócz niezaprzeczalnej zalety, jaką jest unieruchomienie wózka na wybojach, sprzęgło powoduje gorszą pracę manetki (biegi zmienia się ciężej, w używanych przerzutkach bywa problem z poprawną indeksacją). Wg mnie najlepiej skręcić je na minimum - tak, aby działało ale w minimalnym stopniu upośledzało pracę. 

Najlepsze jest to, że Shimano od 2 dekad posiada patent pozwalający obejść ten problem w inny sposób i... nic z nim nie robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Punkxtr napisał:

Nie trzeba jeździć z włączonym sprzęgłem :-)

A widzisz, po serwisie i ja domyśliłem się że nie trzeba. Natomiast kojarzę posty na forum, gdzie ludzie piszą że sprzęgło musi być włączone. Wydaje mi się że mogło to wziąć się ze złego zrozumienia tego co jest napisane w instrukcji Shimano.

Teraz, Punkxtr napisał:

Wg mnie najlepiej skręcić je na minimum - tak, aby działało ale w minimalnym stopniu upośledzało pracę. 

Tak właśnie zrobiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, skom25 napisał:

Wydaje mi się że mogło to wziąć się ze złego zrozumienia tego co jest napisane w instrukcji Shimano.

Często instrukcje tworzy się wg poniższego mema. Tok myślenia korporacji Shimano musi być dopasowany do olbrzymiej rzeszy użytkowników. 
Pewnie lepiej napisać, aby włączyć sprzęgło bo niektórzy w ogóle nie będą wiedzieli, że istnieje - przerzutka będzie "podskakiwać" w terenie. A tak, w instrukcji (której i tak większość nie przeczyta) będzie jakiś tam zapis na wszelki wypadek.

 

1 godzinę temu, bogus92 napisał:

Co masz na myśli, bo mnie to zaintrygowało?

Chodzi o patenty francuskiej firmy EGS (głównie z przerzutki UpCage X-Pro, ale są też inne - prototypy). Kiedy chłopcy zauważyli, że robią fajne rzeczy i zarabiają kasę, kupili sobie fajne fury i każdemu, kto zaczynał u nich pracę (nawet stażystom) fundowali rowery na produkowanych przez siebie częściach. I spoko, ale oczywiście zaczęły się problemy, po czym firmę wykupiło Shimano. 

Część patentów wdrożono w życie (przerzutki Shadow czy Synchro Shift w grupach Di2, reszta leży w sejfie nie wiadomo po co. Co zresztą tyczy się wielu patentów przejętych przez Japończyków. 

mem.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.10.2020 o 22:01, skom25 napisał:

Jakiego smaru użyć do sprzęgła Shimano? 

Smar do układów centralnego smarowania. Może być z molibdenem, wapniowy lub litowy. 

W dniu 8.10.2020 o 22:01, skom25 napisał:

Shimano zaleca użyć smar do piast Nexus

Ten smar jest do układów centralnego smarowania, ale szału nie robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Nie dbałem o "stabilizator przerzutki" i obiłem ramę :(.
Tak się zastanawiam nad datą przydatności tego smaru bo starczy chyba na 200 lat.
I sokoro jest tam hamulec rolkowy to jak najbardziej hamulce rolkowe trzeba smarować, czarny smar Shimano do hamulców rolkowych.
To czy tym samym smarem można smarować "stabilizator przerzutki"?
Pytam bo jeszcze nie serwisowałem tego elementu a mam potrzebę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...