derlis Napisano 6 Października 2020 Napisano 6 Października 2020 Witajcie, Pytanie głównie z ciekawości, "zainspirowało" mnie to ogłoszeniehttps://allegro.pl/oferta/mocne-kola-26-stars-lozyska-pod-tarcze-wolnobieg-8283918136 Jeśli chodzi o kasety, to spotkałem się już z czymś takim, że na bębenek przystosowany pod 8 rzędów i więcej, można, po zastosowaniu redukcji, nasunąć 7-rzędową kasetę Moje pytanie brzmi: czy z wolnobiegiem można podobnie? W sensie czy na piastę przystosowaną w teorii pod wolnobieg np. 8 rzędowy można nakręcić wolnobieg 7-rzędowy? Co więcej, tam piszą że koło ma piastę pod wolnobieg (co nawet widać), a w specyfikacjach niżej piszą o "kasecie 8/9/10 HG"
seraph Napisano 6 Października 2020 Napisano 6 Października 2020 W specyfikacji to jakiś babol z tą kasetą. Co do wolnobiegów to pomijając, że wolnobiegi większe niż 7 rzędów to u nas raczej egzotyka to tak - jak wchodzi 8 rzędów to wejdzie i mniejszy (7,6) i nawet i większe (9,10) bez problemu, bo już nie są wyższe niż 8 rzędowe. Różnica w stosunku do kaset jest jedynie taka, że na nakładając kasetę 7sp na bębenek 8 rzędowy podkłada się podkładkę od strony koła, czyli znika zębatka od wewnątrz, a przy nakręcaniu niższego wolnobiegu znika bieg zewnętrzny. Gwint jest taki sam i nakręca się tak samo głęboko.
derlis Napisano 6 Października 2020 Autor Napisano 6 Października 2020 U siebie i tak przerobiłem wszystko na kasetę (średnio opłacalna finansowo inwestycja, ale powiedzmy że mam sentyment do swojej machiny ) Czyli rozumiem, że w sytuacji, w której zdjąłbym 7-rzędowy wolnobieg, i nakręcił ten sam wolnobieg na gwint w teorii przystosowany pod 8 rzędów, to byłoby to wszystko co musiałbym zrobić by rower był gotowy do jazdy?
SoloTM Napisano 6 Października 2020 Napisano 6 Października 2020 Gwint jest taki sam. Jeśli założysz wolnobieg 8,9 rz na takie koło to najczęściej nie przykrecisz kola do ramy ( nie zacisniesz szybkozamykacza jesli wersja QR ) bo szerszy wolnobieg oprze się o widelki, haki ramy. Trzeba przerabiać oś dodając podkladki, czasem jest to niemożliwe. Wszystko rozbija się o długość osi. Po takiej operacji zmienia się też centrycznosc koła w ramie. Np. W retro szosie mam wolnobieg 6 rz, oś QR. Nie założę wolnobiegu szerszego, nawet 7 rz bez przerobek osi i centrowania.
derlis Napisano 6 Października 2020 Autor Napisano 6 Października 2020 Rozumiem, ale ja mówię o nakręceniu mniejszego, a nie większego Załóżmy że mam rower z kołami 26, tak jak tamte wyżej. Mam w nim założony wolnobieg 7-rzędowy, i chcę zdjąć go ze starego koła i założyć na nowe, np. te z ogłoszenia które wysłałem I chodzi mi o to czy kiedy założę na rower nowe koło z tym samym wolnobiegiem, to czy będzie tak samo jak na starym kole, że wystarczy że włożę koło i mogę jeździć, czy może będę musiał regulować przerzutki itd.?
seraph Napisano 6 Października 2020 Napisano 6 Października 2020 Będzie trzeba przeregulować przerzutkę, bo cały wolnobieg wypadnie bliżej środka piasty - będzie pustka w miejscu 8-ej/najmniejszej zębatki.
derlis Napisano 6 Października 2020 Autor Napisano 6 Października 2020 Aha W "hipotetycznym" rowerze jest wolnobieg 7-rzędowy, i co za tym idzie manetki obsługujące 7 rzędów Jeżeli mówicie że można nakręcić, bo gwinty czy to dla 7 rzędów, czy dla 8, są takie same, to o co chodzi z przesunięciem? Jaka pustka? Ja nie mówię o zmianie z 8 rzędów na 7, tylko przełożeniu tego 7-rzędowego na nowe koło, które włożyłbym w ten sam rower, a starego koła się pozbył Czyli w teorii, jak mniemam, nic by się nie zmieniło Chyba że czegoś nie zrozumiałem
seraph Napisano 6 Października 2020 Napisano 6 Października 2020 Wolnobieg 8 rzędowy jest wyższy niż 7 rzędowy. Skoro piasta ma miejsce na ten większy to po włożeniu mniejszego będzie luz pomiędzy najmniejsza zębatką, a hakiem , czyli tam gdzie powinien być 8 bieg.
derlis Napisano 6 Października 2020 Autor Napisano 6 Października 2020 A, teraz rozumiem Z tym że oni tam w ogłoszeniu nie ujęli na jaki konkretnie wolnobieg jest piasta, a info o kasetach, jak napisaliście wyżej, to jakis babol... ale to właśnie nim się zasugerowałem i myślałem, że ta piasta jest na wolnobieg 8-rzędowy Chyba że to całe "HT" przy wolnobiegu coś sugeruje? " Piasta tył: SHF na łożyskach maszynowych, wolnobieg HT, QR "
SoloTM Napisano 6 Października 2020 Napisano 6 Października 2020 99 procent nowych kół na wolnobieg jest przystosowanych do wolnobiegu 7 rz. ( czyli wolnobieg węższy np 6 rz bez problemu się zmieści ) Problem pojawia się jak chcesz założyć szerszy niż 7. Tam jest błąd w opisie.
derlis Napisano 6 Października 2020 Autor Napisano 6 Października 2020 Czyli ostatecznie wychodzi na to, że zmiana samego koła (zachowując ten sam wolnobieg, "dotarty" już z całą resztą napędu) nic nie zmienia i po nakręceniu go można od razu jeździć? Czy jednak regulacja wspomniana wyżej jest mimo wszystko konieczna? Chyba już na początku trochę źle sformułowałem pytanie; rozchodzi się bardziej właśnie o dopasowanie koła do wolnobiegu, a nie odwrotnie (jakkolwiek to brzmi)
seraph Napisano 6 Października 2020 Napisano 6 Października 2020 Pewnie wystarczy dostrojenie baryłką i tyle. 7 rzędowe napędy są bardzo odporne na rozregulowanie.
derlis Napisano 6 Października 2020 Autor Napisano 6 Października 2020 25 minut temu, seraph napisał: 7 rzędowe napędy są bardzo odporne na rozregulowanie. O patrz pan... a ja wmawiałem każdemu, że to dzięki mojej kulturalnej i dbałej jeździe
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.