Skocz do zawartości

[2020] Campagnolo Ekar - 13 biegów w gravelu


durnykot

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Campagnolo prezentuje grupę Ekar 13 sp przeznaczoną do graveli, gdzie jak powszechnie wiadomo, biegów jest ciągle za mało lub są źle stopniowane.

Pierwsze wrażenia u Brytoli

https://road.cc/content/tech-news/first-ride-review-campagnolo-ekar-gravel-groupset-277481

oraz po drugiej stronie świata ,czyli Australia

https://cyclingtips.com/2020/09/new-campagnolo-ekar-groupset-brings-mechanical-13-speed-to-gravel/

Grupa jest droższa niż GRX i Sram Force 1 ale tańsza niż Di2 i Force AXS.. Kaseta wymaga nowego bębenka N3W. 

Już widzę kolejki do sklepów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, PiotrKaaaaaaaaaaa napisał:

 

Ja bym potrzebował odpowiednika 11-42 + 28/38, czy za 5 lat coś takiego będzie i jaka to musiała by być kaseta?

Z obecnym napędem masz rozpiętość przełożeń od najtwardszego 3,45 do najmiększego 0,67.

To by znaczyło że napęd 1x12 Shimano M6100 / 7100 / 8100 /9100 z korbą 34 i kasetą 10-51 da Ci zakres 3,40 - 0,67, czyli na poziomie efektywności identyczny jak Twój obecny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, uzurpator napisał:

Z kasetą 9-36 mamy w sumie kandydata na szosowy napęd 1xX

Dla kogo to miałby być napęd w szosie?

Mam 53/39 i kasetę najczęściej 12/28 - na mocnych biegach miałbym zamienić ~8% przeskoki na ~11%? Dodatkowo obniżając kulturę pracy napędu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygrywający pro toury jeżdżą na 52T. Czemu od razu nie założysz 57? :D

Pójdą w 1x coś tam, żeby ludzie wydali pieniądze. Żeby można inaczej ramy zaprojektować. Bo to jest lepsze dla przemysłu. Ustawienie i montaż przedniej przerzutki to droga przez mękę. A to, że napęd wytrzyma mniej, to też in plus dla przemysłu. A dla Ciebie tak naprawdę nie ma znaczenia. I tak jeździsz ze średnią na stravie 26km/h, więc co za różnica?

Zresztą zmiany będą zawsze. Schimano ma od lat 90tych patent na 14rz, a z zakulisowych plotek wiadomo nie od dziś, że docelowym napędem we wszystkich rowerach będzie 1x15.

Oczywiście potem wojna na liczby będzie trwać dalej i może się na tym nie skończyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Mateusz30 napisał:

 Zresztą zmiany będą zawsze. Schimano ma od lat 90tych patent na 14rz, a z zakulisowych plotek wiadomo nie od dziś, że docelowym napędem we wszystkich rowerach będzie 1x15.

Ja liczę na skrzynie biegów przynajmniej do mtb :-( :-(

To chyba byłaby jedyna motywacja by zmienić rower w najbliższym dziesięcioleciu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, abdesign napisał:

Dla kogo to miałby być napęd w szosie?

NO i ciekawse jakby taki koroneczek 9s pod takim przekosem przy ostrym gazie na finiszu...jak by to sie trzymało kupy...sprawa druga, wielu ludzi w tym prosiaków lubi miec upakowane kasety b.gesto....jestem sobie w stanie wyobrazic kasete 9-23 na plaski ...ale w górach pojawia sie problem ... bo skok o 3 zeby to ... psuje jazde... i niech mi ktos powie jak wtedy dobrac kasete :P zachowujac przeskoki o max 2 zeby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak do graveli to tak sobie. Przy ich testowanej konfiguracji 38 x 9-42 to nadal lepszy jest 2x10 GRX400 30-46 x 11-36. Który i tak ma dla mnie za mały zakres i w górę i w dół. 30x36 przy 15%+ nachylenia robi się za twardy, a 46x11 kończy się w porywach na 70km/h i to przy kadencji przekraczającej 120.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

9 godzin temu, abdesign napisał:

Dla kogo to miałby być napęd w szosie?

W sezonie 2017 czy 18 jakaś grupa śmigała na 1x11 od sram, lipa z tego wyszła ale się nadaje w peleton xd

A tak na serio to wszystko według potrzeb. Ja mam mieszane uczucia, zwracam sporą uwagę na kadencję, lubię dokręcić z górki itd więc nie spełnia to moich wymagań.

Od biedy takie 46x10-44 nadaje się do jazdy na szosie jeśli ktoś jeździ naprawdę rekreacyjnie i ma gdzieś czy pojedzie 2kmh więcej czy mniej

Edytowane przez Mihau_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zawodowych rowerach szosowych 1x tak prędko się nie przyjmie, bo na małych zębatkach znacząco rosną opory: https://www.velonews.com/gear/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains/

Ale do takiego włóczęgowo-gravelowego roweru, 1x z kasetą o gęstym stopniowaniu po stronie szosowej i jednocześnie dużym zakresie jest całkiem sensowne. Oczywiście nie w wydaniu Campagnolo za prawie 2000$. Sam się jakiś czas temu rozglądałem za takimi kasetami, bo to co montują fabrycznie w gravelach ma stopniowanie niemal jak rowery MTB, nawet w wersji 2x.

Edytowane przez some1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, WaGiant napisał:

trzeba się więcej naklikać niż przy 3x9

Chyba sobie jaja robisz... :)

3 godziny temu, kipcior napisał:

Skoro fullem mogę dokręcić do tych gdzieś tak 63km/h t

:D A co to za korba? Jak sobie przypomnę, że jak miałem fulla to miałem z przodu jedynie 28T :D Jak widzę "dokręcanie z górki wiecznie żywe" i nadal są osoby, których podnieca "a ja to jechałem w dół tyle i tyle!!1!!" ;) Szkoda, że w konkretnym terenie to absurd, a w końcu full temu ma służyć, a na asfalt i inne utwardzone drogi to są lepsze inne rowery.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, abdesign napisał:

Dla kogo to miałby być napęd w szosie?

Dla mnie, dla Ciebie, dla Pana Staszka spod 4. Dla Primož Rogliča. Dla wszystkich. Kaseta EKARa jest w zakresie biegów wysokich ( czyli tam gdzie ciasne stopniowanie ma znaczenie ) zestawiona prawie identycznie jak w klasyku. Wrócę do domu, to Ci to pokażę na wykresie :)

3 godziny temu, Mihau_ napisał:

W sezonie 2017 czy 18 jakaś grupa śmigała na 1x11 od sram, lipa z tego wyszła ale się nadaje w peleton xd

Aqua Blue. Ale ta grupa głównie padła ze względu na wewnętrzną politykę. Napęd to był ich najmniejszy problem.

20 minut temu, some1 napisał:

W zawodowych rowerach szosowych 1x tak prędko się nie przyjmie, bo na małych zębatkach znacząco rosną opory

Po pierwsze - Ceramicspeed - firma która kłamie w żywe oczy. Po drugie - w zakresie prędkości w którym te małe koronki są wykorzystywane trzeba z siebie krzesać ~400-500 watów. Strata dwóch nie ma tam większego znaczenia.

4 godziny temu, cinol123 napisał:

...jestem sobie w stanie wyobrazic kasete 9-23...

Kozacko to by było, jakby w Dura Ace 9200 Shimano dołożyło do pieca i zrobiło 1x13 i 2x13.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie będzie zakładał kaset z mniejszą koronką niż 11 zebów. Nikt nie będzie zakładał kaset gdzie będzie więcej niż 1 - 2 zęby różnicy ( dwa dla większych koronek, no może dla ostatniej, największej, 3 zęby  ) Dlatego korba 1 rz odpada. 400-500 Watt to byle cipek generuje. Na finiszach decydują często centymetry. Szosa to nie góral. Zysk wagowy ( przy i tak sporym limicie UCI ) jest żaden. Można by więcej pisać, ale mi się nei chce - wystarczy spojrzeć na czym jeżdżą zawodowi kolarze i odpowiedź jest jedna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, SoloTM napisał:

Nikt nie będzie zakładał kaset z mniejszą koronką niż 11 zebów.

Poza sponsorowanymi przez SRAMa, którzy już to robią.

Teraz, SoloTM napisał:

Nikt nie będzie zakładał kaset gdzie będzie więcej niż 1 - 2 zęby różnicy ( dwa dla większych koronek, no może dla ostatniej, największej, 3 zęby  )

Na 13 rzędach pierwsze 11 koronek z blatu daje te same różnice w biegach co na klasyku. W czym problem?

Teraz, SoloTM napisał:

400-500 Watt to byle cipek generuje.

FTP czołowych prozaków to ok 400W plus/minus kilkanaście watów.

Teraz, SoloTM napisał:

Na finiszach decydują często centymetry.

No i? W sprintach kolarze osiągają moce rzędu 1300-1500W. Te 2W różnicy nie robi różnicy.

Teraz, SoloTM napisał:

Zysk wagowy ( przy i tak sporym limicie UCI ) jest żaden.

Możesz korzystać z cięższych, bardziej aero kół i jesteś o grube waty do przodu przy prędkościach z którymi prozacy jeżdżą. Zwłaszcza na finiszach o centymetry.

Teraz, SoloTM napisał:

Można by więcej pisać, ale mi się nei chce - wystarczy spojrzeć na czym jeżdżą zawodowi kolarze i odpowiedź jest jedna.

Hamulców tarczowych też pewno nikt nie założy :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@uzurpator Może jak Sagan sobie nie może pyknąć Benneta to spoko nie o te 2 waty idzie, które mu popsuje kółko 9 zamiast 11... ale jak go ekipa holuje 3h usiłując usiedzieć przy okazji jakiemuś upartemu koniowi z Holandii który ma za zadanie w tym jednym etapie podusić wszystkich... to tym chłopakom jednak stała kadencja pomaga... Oni ten wiatr na ryło biorą najczęściej przy 53/15-14-13-12... a mają to robić na 45/13-12-11-10? to jest to samo? Zamiast użyć kwadratowego kółka 10s tego od srama raz na ruski rok mają tak 3h jechać? I jeszcze jak muszą naprawdę długo mocno ciągnąć w pofalowanym terenie bo np. dochodzą peleton to im wszystko jedno że pomiędzy najmocniejszymi biegami mają nie 9% tylko 11%?

39 minut temu, uzurpator napisał:

Na 13 rzędach pierwsze 11 koronek z blatu daje te same różnice w biegach co na klasyku. W czym problem?

No chyba jednak nie... 12/11 = 9,1% ... 10/9 = 11,1%

Oczywiście co do wykorzystaniu tego w CX'ie czy gravelu - super sprawa.

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...