Skocz do zawartości

[klucz dynamometryczny] Dokładność kluczy dynamometrycznych


Rekomendowane odpowiedzi

Patrzę na karbonowy rower z karbonową rurą sterową i widzę takie momenty:
sztyca - 6 Nm
zaciski kół - 5.5 Nm
mostek - 5.5 Nm
Nie wiem jak z kapslem (będę wdzięczny za informację jakie momenty z reguły się do niego stosuje).

No i tu pojawia się pytanie jaki klucz dynamometryczny kupić i na ile one są dokładne? Przeglądałem już kilka tematów i polecany był klucz wychylny Topeak ComboTorq, ale widze, że wszędzie jest niedostępny (no dobra, jest na bikesterze, ale za 100 zł + wysyłka, a oni chyba są z Niemiec). Poza tym czy tym kluczem można uzyskać dokładność rzędu 0.5 Nm? No i czy taka dokładność jest w ogóle potrzebna?

Zastanawiam się, czy klucz Topeak NanoTorq ustawiony na 6 Nm (tutaj niby jest dostępny za 76 zł: https://hike.pl/topeak-nano-torqbox-6-klucz-dynamometryczny.html) wystarczyłby do dokręcania powyższych części i czy taki klucz ustawiony na jedną wartość nie byłby bardziej godny zaufania, zwłaszcza w dłuższym terminie?

Sztycę to raczej trzeba przykręcić na 6 Nm, bo przy mniejszym momencie może opadać, więc wersja 5 Nm nie rozwiąże problemu. Czy jak dokręcę zaciski kół momentem o 0.5 Nm większym to nie powinno się nic stać? A co z mostkiem? Tutaj chyba sytuacja jest najgorsza, bo można nadwyrężyć rurę sterową. Wydaje mi się, że 0.5 Nm to niedużo, w końcu to pół czekolady zawieszone na ramieniu o długości 1 m. Ale z drugiej strony to 9% więcej i skoro producent napisał tam akurat 5.5 Nm, mimo że mógł podać wszędzie 6 Nm, to może miał ku temu powód?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Abstrachując od dokładności, karbonowe mostki kierownice pisali, by dokręcać te 0,5Nm mniej, dać pastę jakby się ruszało,

zaciski kół- through axle ludzie psują, wyrabiają gniazda

nadwyrężyć rurę sterową- to jakbyś aluminiowy na karbonowej nierównomiernie ścisnął to może jakieś wcięcie, słaby punkt, rysa powstać, samo równomierne ściskanie to nie, sterówka jest odporniejsza niż karbonowa kierownica, to ona często dostaje od np. obejm hamulców, manetek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciętne klucze dynamomentryczne charakteryzują się tolerancją +/- 3-4%. W przyladku roweru moze być najprotszy i najtańszy klucz ze wskaźnikiem wychyłowym. Tolerancje momentów dokręcenia gwintów rowerowych to 25-50% (np. śruby mostka m5 4,5-6Nm; śruby mostka m6 5-7,5Nm, kaseta na bębenku HG 35-60Nm...). Kapsla nie skręca się na konretny moment siły tylko do momentu;) braku wyczuwalnych luzów na sterach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Doczytałem jeszcze, że wartości podawane na częściach to z reguły wartości maksymalne, od których należy odjąć 15-20%, więc chyba zamówię po prostu tę końcówkę ustawioną na 5 Nm i powinno być dobrze do powyższych zastosowań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli koło śruby podana jest tylko jedna wartość, to najczęściej jest to maksymalna zalecana przez producenta siła dokręcenia. I często można przykręcić śrubę z momentem ok. 10% niższym. Nierzadko grawerunek ma także dopisek "Max". Jeśli podany jest określony przedział (np. 12-15 Nm), to z reguły dobrze jest celować w środek. 

Oczywiście sprawę można skomplikować np. poprzez stary Loctite na używanych śrubach, albo rdzę. Generalnie nie da się podejść do sprawy zero - jedynkowo. 
0,5 Nm to wartości przydatne np. przy klamkach Magura albo ultralekkich częściach z tytanowymi, względnie carbonowymi śrubami, np. Schmolke, MCFK, Extralite i osiągane sensownie przy użytkowaniu naprawdę wysokiej jakości kluczy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...