morfeusz1805 Napisano 9 Sierpnia 2020 Napisano 9 Sierpnia 2020 Witam, Ostatnio kolega poprosił mnie abym coś mu poradził w wyborze wzmacnianych kół, bo jego syn już któryś raz z rzędu przyjeżdża z górskiej przejażdżki z ósemkami na obręczach. Więc zwykłe obręcze nie wchodzą w grę. Opona z tego co wiem to 2,2", więc typowy góral. Problem jest jednak taki, że mieszają oni na Islandii, przez pandemię nie przyjechali w tym roku do Polski i odpada więc zamawianie składanego koła w naszym kraju. Co byście polecili w jednej opcji jako gotowca, w drugiej do złożenia z części? Pewnie są tam też warsztaty rowerowe, aby to poskładać. Chodzi mi o najlepszy stosunek jakość/cena aby nie wywalać kasy za sam znaczek. Jaki koszt? Nie mam pojęcia. Ostatnio za zwykłe budżetowe swoje koło dałem około 250 zł, więc myślę że wzmacniane nie powinno być 2x droższe (chyba że się mylę). Rower nie jest traktowany jak jajko, więc super, hiper kosmiczne technologie za kosmiczne pieniądze nie są brane pod uwagę, bo nic nie ma niezniszczalnego. Waga koła w tym układzie nie ma aż takiego wielkiego znaczenia. Myślę że napęd standardowy, nie mam jeszcze zdjęć roweru. Za wszelkie sugestie bardzo dziękuję.
Mod Team bogus Napisano 9 Sierpnia 2020 Mod Team Napisano 9 Sierpnia 2020 Podstawowe pytanie to jaki to rower, jaki styl jazdy, ile waży użytkownik. Kolejne to standardy mocowania koła, rodzaj bębenka itp. Jakie aktualnie ma koła? Jeśli aktualnie ma jakieś podstawowe koła, które nie wytrzymują, to koła za 500 zł też zapewne nie dadzą rady. Trzeba poczekać na więcej szczegółów.
morfeusz1805 Napisano 11 Sierpnia 2020 Autor Napisano 11 Sierpnia 2020 Dostałem zdjęcia. Waga jego syna to lekko pond 70, nie więcej niż 75 kg, obecne koła to 29", tarcze hamulcowe 160mm . Styl jazdy? Jeździ po terenach górzystych i raczej dość agresywnie, na pewno nie jak babcia jadąca do spożywczego. Resztę informacji myślę że na poniższych zdjęciach. Dziękuję za ewentualne sugestie.
Mod Team bogus Napisano 15 Sierpnia 2020 Mod Team Napisano 15 Sierpnia 2020 Jakie są fundusze na koła? Jeśli kupisz koła za 500 zł to będą takiej samej klasy jak obecne. Dwa sensowne koła, które wytrzymają trudniejszy teren to wydatek rzędu 1000 zł w górę. Ponadto duży wpływ na wytrzymałość koła ma dobry zaplot i naciąg szprych.
Tatanka Napisano 15 Sierpnia 2020 Napisano 15 Sierpnia 2020 Jeśli waga nie ma większego znaczenia , to złozysz taniej niż 1000. Pisz do forumowego @dawid ( Daveo .pl ) Na pewno coś zaproponuje. Sam miałem od niego 3 komplety i zero problemów.
Dokumosa Napisano 15 Sierpnia 2020 Napisano 15 Sierpnia 2020 Pancerne, tanie i stoaunkowo ciężkie gotowce to np. dt swiss E1900.
morfeusz1805 Napisano 15 Sierpnia 2020 Autor Napisano 15 Sierpnia 2020 Dziękuję za informację. Dobrze aby zmieścić się 1000 zł, więc 500 zł za koło. Parę gram więcej nie ma znaczenia. Zgłoszę się do Dawida.
morfeusz1805 Napisano 18 Sierpnia 2020 Autor Napisano 18 Sierpnia 2020 Z Deveo za 1000 zł dostałe taką o to ofertę: Piasty DT 370 32h IS obręcze DT E512 29er 32h Szprychy DT Competition. Co myślicie o tym w tej cenie i wytrzymałość samego koła? Może coś zmienić? Waga koła jest bez znaczenia. Może coś taniej uda się zrobić?
Dokumosa Napisano 18 Sierpnia 2020 Napisano 18 Sierpnia 2020 To jest zestaw lepszy niż fabryczne koła DT E1900 bo ma dokładnie te same obręcze, te same piasty ale szprychy klasę wyżej (fabryka jest na niecieniowanych championach). Zwróć tylko uwagę aby te 370tki były w wersji 3-zapadkowej (wheelbuilderzy mają jakieś niekończące się zapasy stosunkowo marnych 2-zapadkowych).
morfeusz1805 Napisano 18 Sierpnia 2020 Autor Napisano 18 Sierpnia 2020 Dzięki za informacje. Jest może gotowy zestaw z takimi szprychami jako alternatywa dla składaka, bo tutaj dochodzi jeszcze koszt wysyłki na Islandię który nie jest mały. Taki zestaw gwarantuje wytrzymałość kół? Czy aż taka jest duża różnica wytrzymałości obręczy za niższą kwotę niż te droższe? Przekroje są niby podobne. Rozumiem że cieniowane szprychy dodają wytrzymałości.
Dokumosa Napisano 18 Sierpnia 2020 Napisano 18 Sierpnia 2020 To jest najnizsza półka kół dt ale do enduro. W zastosowaniach typu xc/trail przeżyją niejeden rower. Jak najbardziej sa gotowe zestawy dt swiss E1900. To popularna marka wiec w kazdym kraju do kupienia. Cena okolo 300EUR.
morfeusz1805 Napisano 19 Sierpnia 2020 Autor Napisano 19 Sierpnia 2020 Takie jeszcze pytania. Czy szprycha DT Champion jest mocniejsza niż DT Competition? Ta pierwsza jest po całej długości 2 mm, druga cieniowana 2 mm tylko przy końcach, środek 1,8 mm. Oczywiście waga Chamion jest większa, ale mi chodzi o wytrzymałość. Czy sam oplot w Daveo jest taki sam jak w fabrycznych kołach? Jest jakaś różnica? Jeżeli oplot jest taki sam, wytrzymałość szprychy Chamion także jest podobna jak DT Competition, to myślę że nie ma co bawić się w wysyłkę z Polski, ale zamawiać gotowca na miejscu. Edit. Rozumiem że dt swiss E1900 jest na takiej samej obręczy i piastach co w ofercie w Deveo? Nie udało mi się znaleźć całej specyfikacji na ich stronie, tylko model szprych tam użytych. Edit. A jak z wytrzymałością obręczy dt 533d w porównaniu do e 512? Pierwsza jest trochę węższa, ma odrobinę większą wagę i jest sporo tańsza.
morfeusz1805 Napisano 20 Sierpnia 2020 Autor Napisano 20 Sierpnia 2020 Szczerze mówiąc nigdy za bardzo nie interesowałem się piastami obręczami, szprychami i ogólnie kołami. W jeździe po mieście nie jest wymagana jakaś wyjątkowa trwałość, szczelność, waga itp. Poczytałem sobie i czym głębiej w las, tym więcej pytań. Z tego co dowiedziałem się Piasty DT 370 nie są jakieś wyjątkowe. Dopiero DT 350 pokazują różnicę, ale odpadają, bo cena przytłacza. Może ktoś mi powiedzieć nad praktycznymi różnicami w użytkowaniu pomiędzy Dt Swiss 370 a np. Novatec D792Sb czy model NT-D042SB , bo też są popularne i polecane. Oczywiście w ostatnim modelu pomijając wagę. Jak jest z ich trwałością , uszczelnieniem itp? Czy bębenek w DT 370 jest metalowy czy aluminiowy, bo nigdzie nie mogę znaleźć tej informacji? Czy w Novatec D792sb można włożyć metalowy bębenek i czy jest taki dostępny? Z tego co dowiedziałem się metalowe kasety niszczą bębenek. Czy wymiana łożyska w DT 370 tez jest podobna jak w D792sb, czyli należy pokombinować ze zdjęciem i ich założeniem aby nie uszkodzić? W grę wchodzą raczej gotowce. Wysyłka do Islandii i dodatkowo dołożony Vat powoduje, że średnio opłaca się ściągać z Polski. Serwis tam jest na niskim poziomie i bardzo drogi, mało kto bawi się w składanie, sprzedaje się tam głównie tylko gotowe produkty. Takie jeszcze pytanie. Czy może ktoś orientuje się jak to jest z kołami z za wielkiego muru na Novatecu? Czy można znaleźć podobne jakościowo i wytrzymałościowo do dt swiss E1900?
Dokumosa Napisano 20 Sierpnia 2020 Napisano 20 Sierpnia 2020 533d to obręcz jak na dzisiejsze standardy gravelowa (szerokość wewnętrzna) no i jest cięższa względem E512. Piast 370 są trwałe i tanie w utrzymaniu, fabrycznie bębenek aluminiowy. Poza tym można te piasty konwertować analogicznie jak 350tki za pomocą end-capów do innych standardów osi. Są dostępne wszystkie części włącznie z bębenkami pod praktycznie każdy system (w tym micro-spline). Wymiana łożysk w 370tkach wymaga narzędzia specjalnego + imałda + ciężkiego stołu. Szczęśliwie fabryczne łożyska są znacznie lepsze niż w novatecach i to oporne łożysko pod bębenkiem wymienia się czasami po 30kkm a czasami później. Szptychy champion i competition wytrzymałością raczej się nie różnią. Fabryczne swissy z wyższej półki są na competition (serie XR, XM, EX...) a te niższe na competition (X, M, E...). Fabrycznych kół na novatecach raczej nie znajdziesz (chyba, że demobil z jakiegoś roweru i pod zmienioną marką). Info n/t komponentów z jakich złożone są fabryczne DT Swiss jest w katalogach tech-manual. Można wygrzebać w sieci. Daveo złoży koła tak samo (jakość) jak fabryka DT i jak chcesz może być dokładnie na tych samych komponentach (obręcze, piasty, szprychy, nyple, taśma).
morfeusz1805 Napisano 20 Sierpnia 2020 Autor Napisano 20 Sierpnia 2020 Dziękuję . Więc DT 370 i Novatec D792sb jakościowo są podobne choć w DT 370 trwalsze są tylko łożyska, bo Novatec'i z tego co wiem, też można konwertować jak w DT. D792 ma także podobno system który zapobiega niszczeniu bębenku przez kasety. Czy w obu piastach można zmienić bębenki na metalowe aby kasety także ich nie niszczyły? Domyślam się że w Novatec'u będzie pasował z modelu NT-D042SB, chyba że się mylę. Czy jest taka możliwość w DT i jaki to byłby bębenek? Coś mnie jeszcze zastanawia. Zawsze myślałem że obręcze 3-komorowe są trwalsze. Ale patrząc na modele np. w dt swiss właśnie jednokomorowe są w topowych modelach, w niższych są 3-komorowe. Z czego to wynika, nie powinno być odwrotnie? Dodatkowa komora, żeberko powinno tylko wzmacniać. W innych firmach jest z tym różnie. Z powyższego rysunku wynika, że u kolegi szerokość piast do tylnego koła to chyba 142mm. Czy można w tej ramie zmienić na 148mm Boost aby koło było sztywniejsze? Obręcz 30mm w środku będzie bardziej współgrała z oponą 2,2" niż 25mm, bo w dt swiss E1900 tylko takie są dostępne?
Dokumosa Napisano 21 Sierpnia 2020 Napisano 21 Sierpnia 2020 Do gumy 2,2 obręcz lepiej 25mm ale i 30mm da bez problemu radę. DT E1900 obecnie produkowane są tylko 30mm ale jeszcze w ubiegłym roku były 25mm. Jest tego zatrzęsienie na rynku. Możesz też brać koła M1900, które obecnie produkowane są w szerokościach 25, 30 i 35mm. Będą nieco lżejsze od enduro a do twoich zastosowań i tak wystarczające z nawiązką. Rama jest boost albo nie-boost i nic z tym nie zrobisz (ew. wymiana ramy). Tak samo widelec przedni. Nie ma się co przejmować konstrukcją obręczy. Liczy się doświadczenie i renoma producenta (często nawet opinia o konkretnej obręczy) oraz użyte materiały. Aluminium to różne stopy o różnych właściwościach i cenach. Nie wiem jak w przypadku Novateca ale w DT można kupić bębenek stalowy (koszt 160-180zł). P/N: HWRAAMWSS0342S DT są łatwiej konwertowalne (wyciągasz ręką końcówki i wsadzasz inne). W N trzeba zmienić oś.
Mod Team bogus Napisano 21 Sierpnia 2020 Mod Team Napisano 21 Sierpnia 2020 Nie zmieniałbym od razu bębenka, bo może się okazać, że kaseta nie będzie go niszczyła. Jeśli będzie widać zużycie to wtedy można pomyśleć o zmianie. Jeśli o kwestię piast chodzi to osobiście wybrałbym DT, głównie z uwagi na dostępność części i ich popularność.
Dokumosa Napisano 21 Sierpnia 2020 Napisano 21 Sierpnia 2020 @bogus92 tak właśnie. Osobiście mam tylko alu bębenki i żadnego problemu z nadgryzaniem przez kasety (aczkolwiek u mnie min. to jeden alu pająk na 3 największe koronki). Kasetę trzeba mocno (właściwym momentem) dokręcić bez użycia jakichkolwiek smarów na bębenek czy koronki.
morfeusz1805 Napisano 21 Sierpnia 2020 Autor Napisano 21 Sierpnia 2020 To fajnie, że w DT można zmienić bębenek na metalowy. Czy są jakieś w ogóle alternatywy w postaci gotowych kół w podobnej cenie, podobnej trwałości innych firm czy tylko DT? Godzinę temu, Dokumosa napisał: Do gumy 2,2 obręcz lepiej 25mm ale i 30mm da bez problemu radę. Mała zagwozdka. Więc mówisz że lepiej 25 mm? Myślałem że 30mm, to koło będzie jeszcze sztywniejsze. Od 30mm jakie idą najlepiej gumy?
Dokumosa Napisano 21 Sierpnia 2020 Napisano 21 Sierpnia 2020 Dadzą radę i 30. Przy kołach enduro od dt sztywności nie brakuje. Odnośnie innych firm to owszem są ale dt są najtańsze z tych dobrych.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.