mike78 Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 czesc zmienilem kola, są cięższe od poprzednich o 300 gram (w sumie dwa). I jakos mi sie wydaje ze ciezej sie rusza, slabiej rozpędza i osiagam mniejsza srednią. Pytanie czy przy tak malej roznicy w wadze na obydwu kolach jest to mozliwe? stare/nowe tyl - 1193 / 1430 przod - 980 /1140 Nie wiem czy panikowac i szukac nowych na lzejszych podzespolach czy co innego pozdrawiam!
Lawstorant Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 Tak, wagę kół czuć pod nogami, szczególnie jeżeli przybrały na wadze obręcze i opony.
Looser Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 generalnie może być wyczuwalna różnica, jak bardzo to zależy na czym masa skoczyła, bo masz masę rotacyjną, tj. obręcz i opona będą dawać najwięcej... jak zmieniłeś opony to jeszcze kwestia bieżnika czy nie generuje więcej oporów, ciśnienie etc itp... generalnie jednak nie pchałbym się w koszta na siłę, jak nie płacą Ci za wyniki chyba, że czujesz wewnętrzną potrzebę
wkg Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 Czuć, czuć - te stare lekkie nie były a nowe to już bardzo ciężkie. Na średnią na płaskim to nie powinno mieć wpływu ale na rozpędzanie się to już tak.
Blueforce Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 tyl - 1193 / 1430 przod - 980 /1140 1430-1193=237 1140-980=160 160+237=397~~400 gram, teraz zależy, jaka jest różnica w momentach bezwładności wzgl. osi tych kół- w najgorszym przypadku odczuwalna różnica to 2x400 = 800 gram, w najlepszym 400 gram Obstawiam, że większość różnicy bierze się z obręczy, nie piasty, więc wynik pewnie w okolicach gorszej wartości Rozumiem, że dętki opony ciśnienie szerokość obręczy taka sama? wpływ może mieć aerodynamiczność obręczy- pamiętaj, że górna część koła ma prędkość 2xVroweru względem powietrza, przy wzorze na opór aero prędkość jest w kwadracie, do tego powstają turbolencje przy odrywaniu się powietrza itp itd...
wkg Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 Przecież to waga bez dętek, opon, kasety i tarcz Z tym wszystkim będzie pod 5 kg, ważyłeś to kiedyś ? Jaka aerodynamika ? Aerodynamika by się zmieniła przy szerszej oponie - strasznie mieszasz.
Blueforce Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 Skąd wiesz, że aero się nie zmieni- nie podał modeli ani info jak wysokie są, to muszę zgadywać co może być problemem. W najgorszym przypadku daje to 800 gram różnicy- jak to ma wpłynąć na średnie prędkości? Przecież to 1% masy układu, więc w teori czasy przespieszania będą większe o 1%- pomijalnie mało.
wkg Napisano 9 Lipca 2020 Napisano 9 Lipca 2020 On zmienił same obręcze, piasty i szprychy i różnicę wagi tych elementów podał, od tego sie nie zmieniaja opory na oponach Teorię poplątałeś doszczętnie, tak by było gdyby to była masa ramy a nie elementów wirujących. Poczytaj o momencie bezwładności. 1 % to by było całkiem sporo ale to przyspieszenie - nijak się ma do prędkości na prostej. Konkretnie na długiej, równej prostej nie ma żadnego znaczenia. Rower się po prostu robi ociężały i tyle.
some1 Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Może piasty gorzej się kręcą, za mocno skręcone czy coś. Albo wiatr wiał w złą stronę. Tak jak przedmówcy napisali, różnica w przyspieszeniu będzie rzędu 1% jeśli nie mniej, a na średnią prędkość wpływ jest znikomy.
wkg Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 + psychologia. Waga kół ma spore znaczenie na wyścigach ale w cywilnej jeździe może odczuje sie różnicę w pierwsze dni, potem się przyzwyczai.
arek_wro Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Mam dwa komplety kół na takich samych oponach, które dzieli jakieś 500g i szczerze mówiąc nie mam wrażenia, że wkładając te cięższe ciągnę za sobą kotwicę. Nie twierdzę, że różnicy nie ma, ale nie postawiłbym dużych pieniędzy na to, że z zawiązanymi oczami 10 razy na 10 prób zgadnę które koła mi właśnie założono. No chyba, że po dźwięku bębenka Niska waga od dawna jest świętym graalem w rowerowym świecie, ale my amatorzy kupując sobie lekkie graty, bardziej chyba poprawiamy sobie samopoczucie niż osiągi
mike78 Napisano 10 Lipca 2020 Autor Napisano 10 Lipca 2020 Panowie wielkie dzieki za odpowiedzi! Stare kola to Alex MD17 , piasty kulki Shimano 475 i beznadziejne 32 szprychy ktore co chwila mam luźne i pękają Nowe są na Dtswiss 545d , piasty maszyny Novatec 041/032, 36 szprych 2.0 DT. Tak, zmieniłem tylko kola, opony i dętki zostały te same. Dzis przejechalem się na starych i znow chce mi się jeździć. Na starych łatwo rozpędzam rower crossowy do 28-30km/h. na nowych kolach to tak srednio 22/h się tłukłem. ALe i tak muszę kupic nowe-nowe, bo tył mam w złym stanie Myslę jeszcze czy roznicę moze robic: 1. piasta - przejscie z kulek na maszynę. Kolo jakby slabiej się kręci, czy ktos mial takie odczucia? 2. kształt "aero" kola, te DT545d są szersze. Ważę 70kg Najgorsze , ze komplet nowych to ok 600zł, a żeby zejsc 300gram to muszę brac komponenty ktore będą wiecej kosztować. A jednak szukam wytrzymalych kół Co myslicie? Porównanie obręczy "ekonomicznych" DT - na ktora się decydowac zeby wytrzymala mnie 70kg + 2 sakwy na wyjazdy po 25litrow + 2 litry wody. GLownie asfalty ale czasem jest koniecznosc zjazdu bo jezdzę z kolegami na mtb- czasem w gorach po kamlotach trzeba zjechac i chcę być pewny że kolo wytrzyma. 545d 700C36szp 585 g obręcz trekingowa R 500 495 g /cross road /32h G 540 disc 565 g /gravel /32h R 470 450 g/ Rims RoadEndurance /32h
Mod Team safian Napisano 10 Lipca 2020 Mod Team Napisano 10 Lipca 2020 Teraz, mike78 napisał: 28-30km/h. na nowych kolach to tak srednio 22/h się tłukłem No nie no, ja rozumiem że w górach to jakaś różnica może być, ale na płaskim terenie, bez wielu hamowań i przyspieszeń to nie powinieneś odczuwać praktycznie żadnej różnicy, nie ma absolutnie takiej możliwości, żeby nagle koła cięższe o 300 g spowolniły Cię o 6-8 km/h. Jeżeli faktycznie tak jest to sprawdź czy w łożyskach są kulki Chyba że porównujesz prędkość chwilową do średniej
mike78 Napisano 10 Lipca 2020 Autor Napisano 10 Lipca 2020 tak po miescie rozpedzanie jest ważne bo musisz robić start/stop. w gorki tez jezdzę, takie średnio wysokie. na nowych kolach nie bedzie mi sie chcialo jechać. Tak predkosci chwilowe, to co mi licznik pokazywał. ale ta sama trasa.
wkg Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Wszystko w porządku ale te różnice powinny się pojawiać po przecinku. Może to wiatr ?
chudzinki Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Albo kupa . Przepraszam rozmówców, ale nie mogłem się powstrzymać .
Looser Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Godzinę temu, mike78 napisał: Na starych łatwo rozpędzam rower crossowy do 28-30km/h. na nowych kolach to tak srednio 22/h się tłukłem. nie jestem pewien czy mam aż takie różnice przy przesiadce z szosy na mtb, a Tobie to komplecie kół 300g cięższym wychodzi o.O zdecydowanie tu chodzi o coś innego...
wkg Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Godzinę temu, arek_wro napisał: Niska waga od dawna jest świętym graalem w rowerowym świecie, ale my amatorzy kupując sobie lekkie graty, bardziej chyba poprawiamy sobie samopoczucie niż osiągi Samopoczucie też jest ważne ; ) A tak z innej beczki - ciekaw jestem jaka by była różnica na wyścigu między Sparkiem RC https://www.scott.pl/produkt/812/4922/Rower-Spark-RC-900-Pro/ bo wyżej to już rozpusta a takim "półściezkowym" https://www.scott.pl/produkt/812/4927/Rower-Spark-910/ . Tu już nie tylko 1,5 kg masy ale i większy skok zawieszenia, nieco bardziej płaska główka, dłuższy ... ale za to już ma myk-myka i jako uniwersalny też w góry się nadaje ... Bo Geniusem maraton to już chyba znacznie wolniej się pojedzie :/
uzurpator Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Mit masy rotowanej. Niczym Lenin. Wiecznie żywy. 300g kiedy rower + rowerzysta ważą 80 kilo to najlepszym przypadku 0.4% różnicy w dynamice roweru - i to tylko w kwestii podjazdów. W praktyce mniej. Odczuć się tego nie da. Da się może wyłowyć z statystycznego szumu jeżeli mam pod ręką jakiś standardowy podjazd i pomiar mocy.
Lawstorant Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 No akurat z tym spowolnieniem to bym sprawdził coś innego bo waga mało wpływa na prędkość maksymalną. Jeżdżę z kolegą (on szosa ja corss) no i jak przyspieszenia to niebo a ziemia (chociaż on ma koła każde o kilogram lżejsze) to prędkość maksymalna wiele się nie różni. Głównie pozycja mniej aerodynamiczna mnie blokuje.
wkg Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Ależ oczywiście że chodzi o przyspieszenia. Na wyścigach to olbrzymia różnica. Najprostszy przykład - jedziesz na końcu grupy siedząc komuś na kole, po godzinie już ledwo żyjesz ale dajesz radę, jesteś odrobinę bardziej zmęczony od innych bo musisz mocniej cisnąc przyspieszając i nagle po wyjściu z zakrętu Ci odjeżdżają na kilka metrów i zostajesz na drugą godzinę sam na sam z wiatrem w twarz bo po prostu nie zacisnąłeś pośladów i odeszli. Efekt jest taki, że na 2 godzinnym wyścigu deklasują Cię na 10 minut czyli dwa sektory. Bo i opory powietrza i brak motywacji i psyche siada. Mi się to ostatnio zdarzyło i to jest właśnie przykład - mogłem być lepszy o sektor. Nie twierdzę, że akurat dlatego, że założyłem cięższe koło - opisuję mechanizm. To jest właśnie działanie masy rotującej a nie jakieś wydumane, uproszczone modele teoretyków futbolu. Jeden mały kryzysik i po bombkach. A z lżejszymi kołami może być odwrotnie - jesteś po godzinie odrobinę mniej zużyty, odpoczniesz trzymając się na kole i gdy jakaś grupka wyprzedza twoją grupe masz jeszcze resztkę sił żeby się z nimi zabrać i zamiast tracić 10 minut zyskujesz trzy. Stąd właśnie kosmiczna różnica. A jadąc dla przyjemności, samemu różnicy można nie poczuć szczególnie gdy się człowiek przyzwyczai. Zresztą co tam te miejsca po przecinku w średniej.
mike78 Napisano 10 Lipca 2020 Autor Napisano 10 Lipca 2020 2 godziny temu, chudzinki napisał: Albo kupa . Przepraszam rozmówców, ale nie mogłem się powstrzymać . rozumiemy , piszesz o tym na czym sie znasz
arek_wro Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 1 godzinę temu, wkg napisał: A tak z innej beczki - ciekaw jestem jaka by była różnica na wyścigu między Sparkiem RC https://www.scott.pl/produkt/812/4922/Rower-Spark-RC-900-Pro/ bo wyżej to już rozpusta a takim "półściezkowym" https://www.scott.pl/produkt/812/4927/Rower-Spark-910/ Tego pierwszego mam, więc jak mi podstawisz tego drugiego to mogę porównać Problem tylko taki, że w praktyce jest to wszystko niemierzalne. Musielibyśmy w 100% odtworzyć warunki wyścigu, a najlepiej ogarnąć umiejętność podróży w czasie. Raz robiąc interwały na 7-minutowym podjeździe, zrobiłem 5 prób na tej samej mocy z balastem 700g i bez niego, i nic sensownego z tego porównania nie wyszło. Najszybszy czas miałem z balastem. Chociaż były to podjazdy jeden za drugim, to wystarczyło pewnie, że nieco inaczej wiaterek zawiał, i dane stały się niewiele warte. Musiałbym pewnie ze 100 razy pod rząd podjechać, żeby statystycznie coś z tego wyszło. Ale chyba aż tak wyniku nie jestem ciekawy
chudzinki Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 4 minuty temu, mike78 napisał: rozumiemy , piszesz o tym na czym sie znasz Na tym chyba wszyscy się znają . A serio to większość z Was jest strasznie PRO, że potraficie tak wszystko obiektywnie stwierdzić. Czym np. mierzycie siłę i kierunek wiatru? Wilgotność powietrza? Ważycie się przed każdą jazdą? Dobra, już nie przeszkadzam. Ja amator jestem, który pewnie 300 g to nieraz ma błota na rowerze .
wkg Napisano 10 Lipca 2020 Napisano 10 Lipca 2020 Pytam, bo fajnie by było mieć szybkiego lekkiego fulla ale jeszcze fajniej z myk-mykiem i troszkę większej dzielności terenowej. Myślę, że po kartofliskach i korzeniach oba będa i tak szybsze i mniej męczące od sztywniaka. A na dwa dobre rowery to nie chciałbym sobie pozwalać. Stąd zerkanie na takiego półściezkowego XC z nieco większym skokiem. A jak działa ten TwinLock - nic się nie dzieje ? Rozmawiałem ostatnio z człowiekiem mającym RC Pro i mówił, że świetnie, ale się rozregulowuje i musi coś tam regulować ale nie zrozumiałem co - zdaje się, że jakoś najpierw tył blokował a potem oba ... Teraz, chudzinki napisał: Ważycie się przed każdą jazdą? Tak. I po Czasem w upał różnica wynosi ponad 2 kg, rekord to prawie 3 :)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.