Skocz do zawartości

[Renowacja] Peugeot Premiere


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, mój "pacjent" to Peugeot Premiere na ramie Carbolite+. Niestety nie jestem w stanie określić rocznika (oznaczenie na mufie suportu Y904). Szczerze, to w necie nie widziałem zdjęć Premiere w takiej, dość charakterystycznej, szacie, jak mój. Jedyne co, to oferty naklejek na ramę, co sugeruje, że takie były ;) 

Zamierzam doprowadzić go do stanu używalności. Kupiłem za dość niską cenę pod wpływem impulsu po tym jak sprzed nosa ktoś zgarnął mi za śmieszną kasę (200 pln) ładnie zachowany inny egzemplarz Premiere. Jest sporo oryginalnych elementów, ale też niemało mankamentów- lakier średni, sporo rdzawych śladów, obcierek, do wymiany wolnobieg/kaseta, łańcuch, niekompletne klamki hamulcowe z dużymi luzami (podwójne Weinmann), koła jakieś najtańsze alu stożkowe. Ale są oryginalne hamulce, korba Solida 42x52T, manetki Sachs Huret na mostku, przednia przerzutka Sachs Huret.

Chciałbym zrobić całość zgodnie z oryginałem albo delikatnie poprawić na osprzęcie "z epoki". Tylko problem z określeniem rocznika utrudnia mi dobór osprzętu, ale zakładam, że tylna przerzutka powinna być Sachs Hurec Eco. Może zdecyduję się na Shimano 600, ale wówczas musiałbym dać też taką z przodu. Do tego wolnobieg 6 rzędowy (w Premiere z lat 80 był to Maillard Atom 12-24T). Póki co zostawię koła, aż znajdę fajny komplet do klasyka w akceptowalnej cenie. Nie zamierzam też lakierować całości, jedynie zabezpieczyć ewentualne problematyczne miejsca.

Póki co rozczłonkowałem całość, zrobiłem serwis piast, zakupiłem trochę części (pancerze, linki, opony, owijka). Metalowe, nielakierowane elementy zamierzam wypolerować, ale nie na lustro. Mam kilka zagwozdek z częściami. Jaki wolnobieg kupić- oryginalnie 6 rz, 12-24T. Zastanawiam się nad jakimś Shimano albo Sunrace (z tych "błyszczących") 14-28T. Stara przerzutka Sachs pociągnie to? Nie ma znaczenia, że te wolnobiegi są raczej pod MTB? Łańcuch hg40, też MTB. Druga sprawa to suport- wyczyściłem oryginalny, ale rozważam wsadzenie wkładu Shimano dla większej trwałości itd. Jakieś sugestie?

Zdjęcie elementów roweru: https://www.dropbox.com/sh/fnfmknu2iy1u5ns/AAAdyxnWYQeGB09JWqpnuqpSa?dl=0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, marboc napisał:

Jaki wolnobieg kupić- oryginalnie 6 rz, 12-24T. Zastanawiam się nad jakimś Shimano albo Sunrace (z tych "błyszczących") 14-28T. Stara przerzutka Sachs pociągnie to?

Jeżeli kupisz/masz takiego Hureta:

http://www.disraeligears.co.uk/Site/Huret_Eco_derailleur_2490.html

To obsłuży 28 zębów. Tylko musisz przestawić wózek na otwór "28 teeth", bo może być wkręcony w ten oznaczony "24 teeth". Manetki masz nieindeksowane, więc nie będzie problemu z obsłużeniem wolnobiegu.

7 godzin temu, marboc napisał:

Nie ma znaczenia, że te wolnobiegi są raczej pod MTB?

Nie

7 godzin temu, marboc napisał:

Łańcuch hg40

Kup coś lepszego a nie tę plastelinę. Po co ma ci zjadać zębatki.

7 godzin temu, marboc napisał:

Druga sprawa to suport- wyczyściłem oryginalny, ale rozważam wsadzenie wkładu Shimano dla większej trwałości itd. Jakieś sugestie?

Jeśli masz gwinty calowe a nie francuskie w mufie, to kup kompaktowy o tych samych rozmiarach (długość mufy, długość osi) co oryginalny.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, dovectra napisał:

Jak 6 biegów to lata 80-te połowa.

Ps. roczniki z grubsza po szacie graficznej naklejek rozpoznajesz.

Niestety w necie widziałem tylko same naklejki i też nie do końca identyczne. Coś takiego, rzekomo do modeli z lat 80: https://www.ebay.com/itm/Peugeot-Bicycle-Frame-Stickers-Decals-Transfers-n-10-/263419781259

Sądząc po zdjęciach w broszurach dot. modelu Premiere, w zupełnie innej szacie graficznej, z lat 80 przerzutka Sachs Huret. Zakładam, że tak powinno być i u mnie, bo z przodu jest tej firmy.

27 minut temu, Garlock napisał:

Jeżeli kupisz/masz takiego Hureta:

http://www.disraeligears.co.uk/Site/Huret_Eco_derailleur_2490.html

To obsłuży 28 zębów. Tylko musisz przestawić wózek na otwór "28 teeth", bo może być wkręcony w ten oznaczony "24 teeth". Manetki masz nieindeksowane, więc nie będzie problemu z obsłużeniem wolnobiegu.

Nie

Kup coś lepszego a nie tę plastelinę. Po co ma ci zjadać zębatki.

Jeśli masz gwinty calowe a nie francuskie w mufie, to kup kompaktowy o tych samych rozmiarach (długość mufy, długość osi) co oryginalny.

 

Dzięki, nie pomyślałem, że skok gwintu może być inny. Próbowałem wkręcać jakieś stare Neco i niby wchodził, ale też nie dokręcałem na siłę. Kupiłem najprostszy angielski Shimano (122,5x68).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower jest z lat 80-tych, więc spora szansa, ze jest już w "cywilizowanych" standardach. W tych wcześniejszych Francuzi stosowali jedyne słuszne, czyli własne (mają chyba genetycznie wbudowane obrzydzenie do wszystkiego co calowe czyli angielskie). Ale sprawdzaj przed zakupem/montażem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oby. Będę relacjonował.

To może jeszcze zapytam się o koła- póki co zostają dotychczasowe, stożkowe noname. Ale jeśli trafię odpowiednie z epoki, to wymienię. Rozstaw widelca (wewnętrzny) przód/tył 100/130. Pytanie dotyczy długości osi, w przypadku osi z zamykaczami występują 135. Czy to wystarczy czy potrzebuję dłuższych? Te 5mm jest wystarczające?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weekend spędzony głównie na rozkręcaniu osprzętu, w tym walka z zardzewiałymi i zapieczonymi gwintami, i polerce. Na szczęście mogłem skorzystać ze szlifierki stołowej z krążkiem polerskim. Muszę jakoś poprawić sprężynę hamulców, bo jest trochę pokrzywiona i szczęki mogą nierówno brać.

@Garlock, jak sugerowałeś odpuszczę łańcuch hg40 i kupię może KMC, przynajmniej jest bardziej błyszczący ;) , przynajmniej na zdjęciach. I odeślę suport shimano, a kupię Neco, bo ma "polerowane" miski, więc będzie lepiej się komponował.  

Edytowane przez marboc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Małymi krokami do przodu, bo prace wykonuję jedynie w weekendy. Dziś kontynuowałem czyszczenie części, polerka szczęk itd. Zamontowałem suport Neco na maszynowych łożyskach i aluminiowych miskach (foto). 

Jak widać na zdjęciach wizualnie rama słabo wygląda, ale nie zamierzam lakierować, żeby nie rzucał się szczególnie w oczy tym, którzy mają lepkie paluszki. Natomiast ramę zabezpieczyłem od wewnątrz preparatem do profili zamkniętych. 

Kilka fotek z postępów: https://www.dropbox.com/sh/89s39irf13wc8ry/AABfQEfE5FJxgtY0ynWQe1Nca?dl=0

@Garlock, oddesłałem hg40, wziąłem Connexa 804. Niby na zdjęciach w ofercie wyglądał, jak pisałeś, ogniwa wewnętrzne ciemne, zewnętrzne z połyskiem. Natomiast otrzymałem jednobarwny, niepolerowany. Wiesz może, jak powinien wyglądać? W sumie mało istotne, ale wizualnie tamten fajniejszy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, dotarłem do nich, ale nie namierzyłem tego modelu. Ogólnie szata graficzna i czcionka nazwy modelu wskazuje na roczniki '89 i '90. Potem jeszcze zostały te charakterystyczne dla stylistyki przełomu 80/90 "maźnięcia", ale zmianie uległa czcionka napisów. 

Dla update'u prac: osprzęt wrócił na ramę, trochę martwią mnie szczęki. Co prawda jeszcze nie poprowadziłem linek i pancerzy, ale mam wrażenie, że przy ściskaniu palcami hamulce z tyłu nierówno chodzą i za bardzo ruszają się wokół osi śruby mocującej, a jej dokręcenie za bardzo "usztywnia" całość. Może z linkami poprawi się.

Problem jest ze sztycą. Mam co prawda starą, raczej nieoryginalną i pordzewiałą, ale wolałby coś ciekawszego. Niestety wymagana średnica to 24mm, gdzie wyboru nie ma żadnego poza zwykłym kawałkiem rury + jarzmo starego typu. Póki co wykorzystam starą sztycę po oczyszczeniu, ale będę rozglądał się za czymś docelowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, marboc napisał:

Niestety wymagana średnica to 24mm,

Jeżeli to jest dokładnie 24m  (czyli standard francuski) to kup ładną aluminiową 1" (24,5mm) i papierem ściernym zetrzyj te 0,5mm. 

 

9 godzin temu, marboc napisał:

hamulce z tyłu nierówno chodzą i za bardzo ruszają się wokół osi śruby mocującej, a jej dokręcenie za bardzo "usztywnia" całość

Coś jest nie tak. Luzy na osi wskazują na wytarcie (osi lub szczęk). Jeśli dokręcenie na maks usztywnia szczęki, to coś jest pokaszanione. W tych hamulcach nawet po przykręceniu na maks nie da się zblokować szczęk, to fizycznie niemożliwe. Oś to nie jest zwykła śruba, tylko za łbem ma część cylindryczną o trochę większej średnicy na której obracają się szczęki. Długość tej części cylindrycznej jest trochę większa niż grubość szczęk. Dlatego one zawsze maja lekki luz po-osiowy. Jak jest za duży, to można go próbować zredukować podkładając cienkie podkładki mosiężne. Ale dokręcanie nakrętki mocującej w ogóle nie ma na to wpływu.Ta część cylindryczna opiera się o ramę i można ciągnąć kluczem aż się oś urwie a luz zawsze będzie. Chyba, że ktoś zamiast oryginalnej osi wstawił zwykłą śrubę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osie wyglądają na oryginalne, w obu zestawach są takie same. Na końcu (od strony szczęk) oś zakończona pod klucz 6-boczny/kątny. Przy czyszczeniu jeden zestaw udało mi się rozebrać, w tym wykręcić szczęki z tej osi. W drugim niestety nie, poza podkładkami, szczęki zostały na osi, a nie chciałem na siłę cisnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjąłem do oględzin i wygląda na to, że "przednia" szczęka jest nieruchoma względem osi. Nie za bardzo wiem, jak ją wykręcić, bo ten sześciobok osi już się omyka, dość miękki materiał, podobnie "grzybek" na osi, który dociska szczęki i na którym spoczywa sprężyna.

Szczęki CLB GL: http://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=5f265ef8-79ba-4086-82f3-fe6f3df3ee37&Enum=117

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.06.2020 o 11:25, Garlock napisał:

Jeżeli to jest dokładnie 24m  (czyli standard francuski) to kup ładną aluminiową 1" (24,5mm) i papierem ściernym zetrzyj te 0,5mm. 

jeden cal to 25,4 mm

Nieścieraj nic chyba że masz tokarkę , bo zowalizujesz.

W dniu 3.06.2020 o 01:30, marboc napisał:

za bardzo ruszają się wokół osi śruby mocującej, a jej dokręcenie za bardzo "usztywnia" całość.

To trzeba wyregulować metodą prób i błędów.

18 godzin temu, marboc napisał:

Teraz muszę jeszcze ogarnąć przelotki regulacyjne przy szczękach, bo są wybrakowane.

Można dokupić, tylko są ze trzy rozmiary na nakrętki M4, m6....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam sztycę, którą kupiłem z rowerem, tylko ma mocny rdzawy nalot. Póki co przy niej zostanę, oczyszczę, na ile się da. Nawet nie wiem, czy to oryginał.

Na razie chyba zostanę też przy kołach, z którymi go kupiłem, czyli jakieś tanie alu stożkowe, piasty też chyba no name. Zobaczę, jak się na tym jeździ, a podejrzewam, że będą trwalsze niż jakieś stare stalówki z lat 80-tych.

Edytowane przez marboc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...