Skocz do zawartości

[Amortyzator] Suntour XCR - problem z kardridżem


251kris

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Mam sprężynowy amorek XCR 100mm z hydrauliczną blokadą skoku obsługiwaną pokrętłem na goleni. Nie ma w nim żadnej regulacji tłumienia  odbicia itp. Kupiony 13 m-cy temu z rowerem w Deca, przejechane może około 1500 km w suchych warunkach.

Mam wrażenie, że amorek zrobił się ostatnio mniej czuły, tak jakby miał efekt przyklejenia,  więc postanowiłem zrobić mu jakiś serwis. Blokada działa prawidłowo, tzn. przy ustawieniu pokrętła na zamknięciu, amorek zablokowany, a już w połowie pokrętła jest całkowicie odblokowany.

Smar w goleniach jeszcze był, ale wyczyściłem golenie i nasmarowałem smarem do amorków.. Nawiasem na dnie było troche opiłków metalowych po wierceniu przy produkcj! :-(

Wymontowałem blokadę olejową i po rozebraniu okazało się, że ona też ma jakby spreżynę w srodku co mnie zaskoczyło. Sądziłem, że tylko po lewej stronie jest element spreżynujacy., a po prawej tylko blokada lub jej zwolnienie.  Na dodatek ten kardridż nie chodzi zbyt płynnie, tylko jakby skokowo, zwłaszcza na powrocie to widać, bo nawet potrafi sie jakby zawiesić przed powrotem gdy odpuszcza się go powoli (efekt przyklejenia). Nasmarowałem ruchomy element w kardridżu, ale niewiele pomogło. Przy złożeniu amorka bez kardridża stał się on bardziej czuły, bez w/w efektu przyklejenia,  ale jest  też chyba bardziej miękki. Pytanie, co jest elementem sprężynującym w kardridżu i pytanie, co gdyby nie zakładać kardridża? Wiem, że amorek jest wtedy zabezpieczony tylko jedną śrubą od dołu i nie było by to zbyt bezpieczne, jednak bez niego amorek chyba chodziłby lepiej....

Pewnie to głupi pomysł, ale może rozwiercić skubańca delikatnie i wypuścić z niego olej, czy to tam jest w środku? :-)

 Oczywiście wcześniej spróbuje reklamować, bo chyba jest 2 lata na te elementy w Deca…

pozdr, Krzysiek

Edytowane przez 251kris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, jak udało się tobie rozebrać kartridż blokady hydraulicznej? Zrób proszę zdjęcia, nie znalazłem w google zdjęć rozebranego. Jesteś pewien, że to hydrauliczna, nie mechaniczna blokada?

"Pewnie to głupi pomysł, ale może rozwiercić skubańca delikatnie i wypuścić z niego olej, czy to tam jest w środku? :-)"

nic nie doradzam, bo nie praktykowałem, ale w amorku Sr Duro rozwiercano taki kartridż ( wiele otworów na całej długości) i zalewano goleń olejem, by mieć otwartą kąpiel olejową, ale tam to był tłumik, nie blokada skoku. Jak rozwiercisz, to pewnie blokada przestanie działać, bo nie będzie zamkniętej przestrzeni, w której olej jest ściskany, ale może stworzysz coś na kształt tłumika.

"pytanie, co gdyby nie zakładać kardridża? Wiem, że amorek jest wtedy zabezpieczony tylko jedną śrubą od dołu i nie było by to zbyt bezpieczne, jednak bez niego amorek chyba chodziłby lepiej...." 

Spróbuj, przy jeździe do jakiej te amorki zaprojektowano nie powinno być różnicy, tj. bez dużych drop,skoków.

SR-Suntour Lock-Out Cartridge for SF12 XCM-HLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dziękuję za odpowiedź. Oczywiście nieprecyzyjnie się wyraziłem. Mam nierozbieralny kardridż, który jest z założenia hydrauliczną blokadą skoku i tylko blokadą - tak mi się przynajmniej wydawało.

Po wymontowaniu kardridża z amorka zacząłem mu sie dokładniej przyglądać i własnie wnioski jak wyżej. Sądziłem, że przy  odblokowanym, tłok w kardridżu powinien pracować swobodnie, przelewajac sobie olej w środku, a on zachowuje się jak sprężyna i przy okazji ogranicza płynność przez efekt, który opisałem.

Mój wygląda tak:https://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/kartridze-i-podzespoy/kartridze_kartridz-do-amortyzatorow-xcr-lo/265

Ale ma oznaczenie FUN 006-50

Sama blokada nie ma dla mnie znacznia - zawsze jeżdżę bez. 

Edytowane przez 251kris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuje, ale obawiam się, że to nie to, bo zamiast imbusem robiłem do tym kółkiem zębatym i kręciłem do tego stopnia, że przy ustawieniu pokrętła na zablokowany, blokada właśnie nie działała. Zatem raczej jest w pełni odblokowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jak pisałem powyżej, na pewno nie jest to kwestia niepełnego odblokowania. Tu wszystko jest ok.

Ciekawi mnie tylko, czy taki kartridż powinien w pozycji odblokowanej powinien spreżynować, czy też pracować swobodnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Mam podobny problem w rowerze żony. Amorek XCM HLO 27,5 przestał pracować, jakby zablokowany. Rozebrałem, kartridż olejowy nie pracuje płynnie, zacina się. Po wyjęciu niby pracuje, po złożeniu amorka, to samo, amorek twardy jakby był zablokowany. Zastanawiam się co teraz, czy opłaca się wymieniać sam kartridż (179zł) czy nowy amorek za niewiele więcej.

Jak Ty sobie poradziłeś z problemem? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XCM to budżetowa atrapa amortyzatora. Nawet jak go naprawisz/wymienisz, to za jakiś czas może być to samo. Szkoda pieniędzy.

Najtańszy sensowny widelec to powietrzny Raidon z regulacją tłumienia odbicia/powrotu za ok. 700 zł.

Jeśli nie chcesz aż tyle wydawać, to pomyśl o sztywnym widelcu - będzie lżej i bez problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi. Czy Raidon sprawdzi się przy kobiecie ważącej +-/ 60kg? Zastanawiam się czy może faktycznie lepiej założyć sztywny widelec, bo amortyzator może nie pracować przy takiej wadze. Mój przy 105kg pracuje całkiem dobrze ;-) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...