Skocz do zawartości

[napęd] wymiana i kompatybilność


Muniek1

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich,chcę w tym sezonie wymienić całkowicie napęd w swoim rowerze kross level 1.0 ,w chwili obecnej jest na podzespołach fabrycznych a oto specyfikacja :

Korba: SHIMANO TY301

Suport: FP-B902 

Łańcuch: SHIMANO HG40

Kaseta / Wolnobieg: SHIMANO HG200

Chciałbym wymienić te 4 podzespoły na coś lepszego ale dalej chciałbym zostać przy napędzie 3x8 , co sensownego koledzy polecacie ?

Pozdrawiam 

Napisano

Jaki budżet na części ( wymieniał będziesz sam ? ) Podaj jeszcze jakie stopniowanie ma korba, kaseta, jaka jest przerzutka przednia ( model ) lub daj linka do specyfikacji roweru z Twojego rocznika.

Napisano

Takie rzeczy się zużywają, także i tak będziesz musiał wymienić, jeżeli chcesz żeby wszystko chodziło jak w zegarku. Moim zdaniem powinieneś jednak ogarnąć jaki masz budżet i za to nie szaleć z grupami tylko naprawdę wymienić wszystko (jeszcze przerzutki i manetki). Cały nowy porządny napęd to jest to, co powinien poczuć pod stopami i palcami każdy z nas, przynajmniej raz w życiu.

 

Dodatkowo, co robisz na tym rowerze? Miasto? Lasy? Może jakieś trasy bardziej pagórkowate?

Napisano

Korby i suport faktycznie zużywają się pomału więc tu warto kupić lepsze . Kaseta , a w szczególności łańcuch to elementy które zmienia się często . Warto kupić dobry łańcuch i zmieniać go we właściwym czasie bo to oszczędza kasetę.  Czyli dolicz jeszcze przymiar do łańcucha .  HG 40 na pewno jest słaby, proponuje 8s KMC albo 9s od KMC albo shimano . Łańcuchy  9s działają bez problemu z napędami 8s .

Napisano

Budżet powiedzmy 1200 na napęd jestem w stanie dać, będzie to chyba najlepiej doinwestowany Kross na śląsku ale co tam raz się żyje :)ale wiadomo jak się da taniej to się nie obrażę a resztę gotówki dobrze spożytkuję :)  tak wiem kaseta i łańcuch to najczęściej wymieniane podzespoły i już raz były wymienione na te co w oryginale.Trasy to 80 % lasy (w tym też pagórki) 20% miasto.

Napisano

Budżet masz fajny i w sumie 2 ciekawe opcje

- deore 2x10, wyrobisz się w 1100 z suportem, hamulce ogarniesz w przyszłości

- slx 2x11, tutaj w granicach 1250 z suportem

Napisano

Kolega chciał zostać przy 3x8 . Coś się zmieniło ?  Takie napędy kończą się zdaje się na Acerze . Czyli nisko-średnia półka . Oczywiście korby i suport można by wziąć z wyższej grupy ale trzeba spr czy będzie to działać z istniejącą przednią przerzutką . Również tylna przerzutka w wyższej grupy będzie działać z kasetą 8s .

Żeby to ogarnąć autor powinien napisać jaki napęd chce mieć tzn zakres korby i kasety .

A tak w ogóle dlaczego chcesz wymieniać ? Zajechałeś te elementy czy chcesz ulepszyć rower .

Może sam znajdziesz coś odpowiedniego https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/

Napisano

Tak wolałbym zostać przy napędzie 3x8 szczerze to bardzo mi on odpowiada :) przerzutki pracują płynnie i dobrze więc ich nie biorę pod uwagę i chcę by pozostały takie jakie są.

Elementy nadają się już do wymiany tzn korba by mogła jeszcze zostać ale jak już wymieniać to komplet,jednym słowem chciałbym uzyskać coś lepszego niż przewidział producent i mieć lepszy komfort jazdy ,dość dużo podjeżdżam pod górki na stojąco a mam 95 kg wagi i dość mocne kopyto i czasami się boję że korba wraz z suportem mi się rozleci :) 

Puki co nie chcę inwestować w nowy rower tylko w lepszej jakości napęd.

reasumując zależy mi na

Korbie,Suporcie,Łańcuchu,i Kasecie  ewentualnie dobrym łańcuchu ,kasecie .

Napisano

Dzięki @WaGiantza linka ,przeglądałem co nie co już w sieci ale boję się brać samodzielnie za zamawianie sprzętu bo nie wiem czy potem wg ruszę :) wolę posłuchać bardziej doświadczonych kolegów ,zawsze zostają serwisy ale wiadomo jak to z nimi jest ...... 

Napisano

Brzmi jakby właśnie 3x8 zupełnie nie było potrzebne. Przyda ci się korba HT2 do sztywności. Naprawdę dobrze sprawdziłby ci się SLX M7100 i może nawet uzyskałbyś lżejsze przełożenia, które pomogą przy wspinaniu.

Napisano
4 godziny temu, Mihau_ napisał:

Budżet masz fajny i w sumie 2 ciekawe opcje

- deore 2x10, wyrobisz się w 1100 z suportem

Tak czytam o tym napędzie i powiem Ci szczerze że ciekawa propozycja,ewentualnie brałbym pod uwagę Deore M6000  2x10 tylko jest jedno ale,tam jest mechanizm korbowy Hollowtech II a ja mam w oryginale kwadrat,nie będzie problemu z montażem? Ciekawe czy producent przewidział taką możliwość ,ewentualnie mogę napisać do Krossa.

  • Mod Team
Napisano

Panowie, obserwuję temat od początku i nasuwa mi się jedna myśl.

Jaki jest sens kupna napędu za 1000-1200 zł do roweru, który jako całość kilka lat wstecz kosztował niewiele więcej?

Zastanówcie się dobrze czy te zmiany mają rację bytu. Może warto ulepszyć, czy zmodernizować go pod obecne zastosowanie, ale w takim sprzęcie raczej powyżej Deore w wersji 9s bym nie wychodził.

Według mnie większe zmiany spowodują, że warto będzie rozejrzeć się za nowym rowerem, zamiast modernizować obecny.

Napisano

W sumie cenna uwaga @bogus92 ,może nie warto aż tak go dofinansowywać ,chyba jednak głos rozsądku przeważył :) 

Więc ostatecznie proszę was o podpowiedzi jak zmodernizować mój napęd tak by był jakościowo lepszy od tego co mam ,tak mnie czeka wymiana i tak więc jak jest szansa to zmienię na jakościowo lepsze komponenty o ile takie są.

Napisano

Jeśli jesteś ciężki i lubisz podjazdy na stojąco to korby HT2 jak najbardziej . Tylko przed montażem suportu trzeba by dać rower do planowania mufy . To raczej w serwisie . Niby bez tego też można ale łożyska szybko padają .

Łańcuch z linka będzie ok do tego kaseta https://www.centrumrowerowe.pl/kaseta-shimano-alivio-cs-hg51-pd16041/?v_Id=32196 

albo https://www.centrumrowerowe.pl/kaseta-shimano-acera-cs-hg41-pd16039/?v_Id=31929 

W tej drugiej mógłbyś  wybrać 11-34  i mieć bardziej miękki bieg ale nie wiem czy twoja przerzutka to ogarnie . Może koledzy podpowiedzą , jak nie to bezpieczniej brać 11-32 .

Co do korby też nie mam pewności ale myślę że ta powinna działać z kasetą 8s bez problemu  https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-alivio-fc-m4050-pd1194/?v_Id=70599

Twoja przednia przerzutka mistrzostwem świata nie jest i ja zmieniłbym ją razem z korbami , będziesz miał lepszą pracę pod obciążeniem . W przedniej przerzutce trzeba dobrać średnicę mocowania i ciąg dolny albo górny , top albo down swing . Moja wiedza na ten temat nieco zardzewiała , poza tym nie wiem jak teraz masz  . Może ktoś pomoże , może sam musisz poczytać . Ja brałbym przerzutkę z tej samej grupy , takie zestawienia działają najlepiej . https://www.centrumrowerowe.pl/przerzutka-przednia-shimano-alivio-fd-m4000-pd1203/?v_Id=71329

Suport wg zaleceń producenta https://www.centrumrowerowe.pl/wklad-suportu-shimano-sm-bb52-pd8099/

Wyszło ok 500 zł + planowanie mufy  . Warto zmienić też linki i pancerze przerzutek , to zawsze poprawia pracę .

 

  • Mod Team
Napisano

@Muniek1 pytanie na czym Ci zależy, bo z tematu to nie wynika. Chcesz zmienić tylko części eksploatacyjne czy przerzutki i manetki także celem poprawy działania.

Napisz co dokładnie masz teraz w rowerze to na pewno doradzimy.

Napisano

Bardziej zależy mi na częściach eksploatacyjnych ,na pewno do wymiany na chwilę obecną  łańcuch ,kaseta, te oryginalne wytrzymały pól roku przy dziennej jezdzie około 40 km ,dlatego myślałem o zastosowaniu jakiś innych bardziej wytrzymałych.

Przerzutki i manetki jak dla mnie są ok,spełniają swoje zadanie i są wystarczające.

Korba ma delikatną centrę więc przy okazji i ją bym wymienił wraz z suportem, jeśli jest możliwość na lepsze jakościowo:) 

obecna konfiguracja :

Przerzutka przód: Shimano Tourney FD-TY700 (31,8mm)

Przerzutka tył: Shimano Altus RD-M310

Dźwignie hamulca: Shimano ST-M310 

Manetki: Shimano Altus ST-M310 (3×8)

Korby: Shimano Tourney FC-TY301 (42/34/24T)

Suport: FP-B902-2NL, 122,5mm

Łańcuch: Shimano CN-HG40

Kaseta / wolnobieg: Shimano CS-HG200 (12-32T)

  • Mod Team
Napisano

Jeśli chodzi o kasetę i łańcuch to poszedłbym w CS-HG50/51 i łańcuch KMC X8 lub X9 (łańcuch 9 rzędowy pasuje do napędów 8s). Dodatkowo dokupiłbym jeden łańcuch na podmiankę i rotował dwoma lub nawet trzema co jakiś czas.

Korbę najlepiej już kupić ze zintegrowaną osią i do tego suport. Może być wspomniane wcześniej Alivio z grupy M4000. Kwestia modelu o odpowiadającej twoim wymaganiom liczbie tarcz i zębów na nich.

Razem z korbą polecam zmienić przerzutkę przednią, bo Tourney znany jest z tego, że z niewieloma korbami chce współpracować. Tutaj myślę, że Alivio też będzie dobrym wyborem.

Oczywiście można iść dalej w Deore, tylko w kwestii wytrzymałości nic się nie zmieni, a jakość zmiany biegów pozostanie na podobnym poziomie, jedynie waga całości będzie mniejsza.

Napisano
16 minut temu, bogus92 napisał:

Dodatkowo dokupiłbym jeden łańcuch na podmiankę i rotował dwoma lub nawet trzema co jakiś czas.

Nikt tej rady ine słucha a zwiększa wytrzymałość napędu prawie tyle razy ile jest łańcuchów :D Tylko koniecznie na spinke.

  • Mod Team
Napisano

Co zrobić. Jak ktoś chce często zmieniać napęd to nie kupi kolejnego łańcucha :)

Według mnie rotacja łańcuchami to jedno, a drugą przyczyną jest zła kadencja. Im szybciej kręcisz tym napęd ma lżej, oczywiście w dużym uproszczeniu :)

Napisano

Ja bym kupil jakaś tanią korbę, uzywaną nawet. 50 pln . Nawet na kwadrat typu alivio czy acera byleby pod obecny suport 122,5. Do tego koronkę np. 30/32/34 z aliexpress za 30 pln, przerzutke tyl xt 8000, kasetę ( rozpiętość do ustalenia )  łańcuch 11 sp. no i manetkę na 11 sp.  Do tego raidona na przód. Korbe i hamulce za rok np. 

Oczywiście zależy ile jeździsz, bo jak 500-1000 km rocznie to czy jest sens ? Z drugiej strony 95 kg i na stojąco, kopyto masz mówisz i jeździsz w terenie. To zrobilbym jak napisalem. 

No chyba, że chcesz mieć rower uniwersalny do wszystkiego ( w tym na asfalt, nawet szybko ) to 2x10 lub 3x10.

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...