Skocz do zawartości

[Radar] Garmin Varia RTL 500


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Obiecałem napisać kilka słów o Garmin Varia RTL 500, chyba dedykowany wątek będzie lepszy niż dodawanie treści w wątku o Garmin Edge 530. Nabyłem to cudo niedawno w sensownej cenie (podobną można uzyskać zamawiając na wyprzedaży z AliExpress) i chciałbym się podzielić kilkoma przemyśleniami.

Zaczynając trzeba zaznaczyć, że Varia RTL 500 to pierwsza, wydana już kilka lat temu tylna lampka z wbudowanym radarem, który wykrywa samochody oraz motocyklistów. O ile dobrze kojarzę historię, to pomysł powstał w startup-ie, który to pomysł (albo cały startup) szybko wykupił Garmin. Obecnie dostępny jest już nowszy model: RTL 510, który mocno wyszczupla lampkę, dzięki czemu nie wystaje mocno na szerokość poza sztycę siodełka. Nowy model można dostać w Polsce od około 900zł.

Pierwszy model, RTL 500 wygląda mało nowocześnie:

image.thumb.png.b6392bf5a6a5ce18fa2e2eb30703c54a.png

... ale na szczęście niekoniecznie wygląd jest najważniejszy a swoją funkcję spełnia wzorowo :).

Lampka waży 63g, ma dwa podstawowe tryby: światło ciągłe oraz światło migające (wymuszone przez ograniczenia w niektórych krajach) a przeciętny czas działania powinien wynieść 10 godzin (w tym 5 godzin podczas w trybie mocnym). W moim przypadku od pełnego naładowania wytrzymała około 8 godzin, by na kilka kilometrów od domu podczas wczorajszej kilkugodzinnej przejażdżki poinformować, że akumulator jest rozładowany i dosłownie po kilku minutach od pierwszego komunikatu się rozłączyć. Lampka jest wyposażona w jeden przycisk, dużo diod (w tym boczne) i ładowanie wbudowanego akumulatora po micro USB. Do tego dochodzi wodoodporność IPX7.

Parowanie jest bezproblemowe, komputer Edge tworzy tzw. "Light Network" czyli sieć oświetlenia, w ramach której możemy mieć kilka lampek (np. z tyłu kasku, przednią, pod siodełkiem, przy kole itd.), które nie ograniczają maksymalnej ilości urządzeń podpiętych do Edge-a. Sieć oświetlenia można konfigurować, natomiast ustawień nie było zbyt wiele. Przyznam, że widząc ilość diod na urządzeniu liczyłem na więcej trybów, w tym migające szybciej, wolniej itd, tymczasem ustawienia zdają się być po prostu proste w obsłudze.. a szkoda.

image.png.57537d94d06547aeb8911ca7911ffc81.png

Przechodząc do radaru tutaj ustawienia oferują nam opcję oznaczania kolorem na ekranie stanu drogi za nami (nakładka kolorystyczna nachodzi nieco na elementy, dlatego można ją wyłączyć), są też dwa tony dźwięku do wyboru lub kompletne wyłączenie. W przypadku radaru w pełni to wystarcza a ten działa wzorowo. Wykrywa pojazdy na odległość 150 metrów za nami, więc często zdecydowanie zanim je usłyszymy (zwłaszcza w wietrzny dzień). W połączeniu z szybkim piknięciem komputera praktycznie otrzymujemy dodatkowy zmysł. Poza komunikatem dźwiękowym na ekranie wyświetla się oznaczenie koloru oraz kropki oznaczające zbliżające się pojazdy:

image.png.7f7555485cb8913297fef8e3c0e12b64.png

Od lewej:

Pierwszy screenshot pokazuje uspokojony system, tzn. jeżeli już dłuższą chwilę nie zbliżały się do nas samochody o istnieniu radaru wiemy jedynie na podstawie dodatkowej ikonki fal w prawym górnym rogu ekranu.

Drugi informuje o wolno zbliżającym się pojeździe (dlatego kolor pomarańczowy).

Trzeci informuje o szybko zbliżającym się pojeździe.

Czwarty pokazuje ekran gdy samochody znikną i droga za nami jest wolna.

Całość działa świetnie. Radar wykrywa praktycznie wszystkie pojazdy, do tej pory ani jeden nie zdołał mnie zaskoczyć. Warto zaznaczyć, że po wykryciu pojazdu lampka zaczyna świecić z większą mocą aby ostrzec kierowcę. Moc wydaje się dostateczna, by na pewno zostać zauważonym.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
W dniu 5.04.2020 o 18:08, arturooo3 napisał:

Radar wykrywa praktycznie wszystkie pojazdy, do tej pory ani jeden nie zdołał mnie zaskoczyć

Varia 510 nie wykryla Audi S3 wyprzedzającego mnie i majacego jakies +200km/h do mojej predkosci  :> Ale musze potwierdzic iz tez dziala swietnie i jestem zaskoczony tym, ile to daje komfortu, szczegolnie gdy jedziemy sobie po znanych nam asfaltach i omojamy znane nam nierownosci.... teraz na loozaku mozna sobie jechać bez odwracania głowy. 

W zasadzie sa dwa przypadki gdy moze to nie wykryc smaochodu:

1. Gdy ktos jedzie naprawde szybko tj jw. 200km/h i szybciej (mimo wiatru w uszach prezwaznie slychac taki samochod) ;-)

2. Gdy jedzie za nami sznurek smaochodów i ma tą sama prędkosc co my, Garmin wykrywa tylko pojazdy majace ciut inna predkosć - tj gdy ktos chce wyprzedzic i zaczyna przyspieszac, od razu pojawia sie to na radarze, ale ... gdy samochodów za nami jest kilka i kazdy zaczyna nas mijac, to czasem nie wszystkie zostana wyłapane.

Dlatego jednak trzeba zachowac odrobine czujnosci i...jadąc w korku warto sie odwrócic przed zmiana kierunku czy odbiciem od krawedzi gdy jechalo za nami kilka zmulonych smaochodow... no i na prostych gdzie fantazja kirujacego ponosi i jedzie naprawde szybko.

W sytuacji normalnej gdy my sobie jedziemy cieszac sie predkosciami szosowymi, a samochod zbliza sie z predkosciami samochodowymi wyłapuje WSZYSTKO.

TO najlepszy gadzet rowerowy jaki posiadam. Szxczerze polecam kazdemu jezdzacemu po szosie, u mnei dziala to z Garminem 935 i dziala swietnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze dodam fajne pole IQ odkryte z czasem. Zapisujący sporo więcej informacji do pliku aktywności My Bike Radar Traffic:

https://apps.garmin.com/en-US/apps/c5d949c3-9acb-4e00-bb2d-c3b871e9e733

W sumie taki bajer, ale później analizując aktywność możemy z łatwością sprawdzić po których drogach jeździ się spokojniej. Po zainstalowaniu pola Connect IQ i dodaniu go do bieżącej aktywności/aplikacji (tej używanej do jazdy z radarem) pojawią nam się w podsumowaniu aktywności trzy nowe wykresy:

image.thumb.png.c4a87df6d6e6e1733b7809cfd118208a.png

1. Sumaryczny "Vehicle Count" poinformuje o ilości "złapanych" samochodów.

2. Approach Speeds (Relative) - relatywne prędkości, czyli różnica między naszą prędkością a prędkością mijającego nas samochodu

3. Approach Speeds (Absolute) - absolutne prędkości.. chyba wszystko jasne.

Po zaznaczeniu wyżej przy pomocy mapy i wykresów odcinków, które nas interesuje przybliżamy wykres dzięki czemu w łatwy sposób możemy przeanalizować np. jakąś konkretną wybraną drogę czy odcinek ;):

image.thumb.png.614845a0c6a8cd8242dcc117fcfb2794.png

Nie wiem na ile dokładnie to działa, prędkości raczej zdecydowanie nie są zapisywane z dokładnością do 1km/h, ale i tak powiedziałbym, że jest całkiem nieźle. W połączeniu z kamerką można nieźle "wyłapać" wariatów :P , acz dla mnie jest to o tyle interesujące pole, że tworząc kursy mogę czasem poprowadzić trasę nieco inaczej pamiętając (i potwierdzając swoją pamięć takowym wykresem), że któraś droga była niespecjalnie przyjemna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...