Skocz do zawartości

[Jaki Rozmiar Ramy] Pierwsza szosa


Kamil1989

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam forumowicze.

Mam problem i potrzebuje rady ekspertów. Przymierzam się do zakupu roweru ROWER SZOSOWY ULTRA 105 AF VAN RYSEL. Będzie to moja pierwsza szosa. Do tej pory jeździłem rowerem crossowym. Jestem na granicy dwóch rozmiarów i nie mam pojęcia który wybrać. Zastanawiam się pomiędzy rozmiarem S i M. Nie mam możliwości przymierzenia roweru. Próbowałem określić rozmiar na podstawie filmu https://www.youtube.com/watch?v=kd9U-r1ifIE a oto dane które zgromadziłem do tej pory.

Dane do kalkulatora z filmu:

Przekrok 81 cm

Tułów 62 cm

Przedramię 33 cm

Ramię 63 cm

Udo 57 cm

Podudzie 54 cm

Wysokośc mostka 141 cm

Wzrost 173 cm

Wyniki jakie otrzymałem:

Efektywna długość rury górnej 53.6 - 54 cm

Długość rury podsiodłowej od środka wkładu suportu do środka rury górnej CC 53.6 - 54.2 cm

Długość rury podsiodłowej od środka wkładu suportu do krawędzi górnej zacisku sztycy CT 55.3 - 55.8 cm


Stack - 545

Reach - 385

Wymiary ramy roweru:

ssy1duoppm3n_t.jpg

 

Jak myślicie który rozmiar będzie lepszy?

Będę wdzięczny za waszą pomoc.

Pozdrawiam. Kamil.

Napisano

Jesteś pewien że chcesz ten właśnie model? 

Ultra to trochę inna geometria niż Tribany, bardziej sportowa, do ścigania. Przesiadka z crossa może być małym szokiem. A sama jazda mniej komfortowa. 

Ja bym cierpliwie zaczekał do czasu jak otworzą sklepy i wybrał się do jakiegoś Decathlonu który je ma na stanie na przymiarki, i porównał sobie nawet z Tribanem. 

Tak czy inaczej wszelkie S-ki będą dla Ciebie za małe, zdecydowanie celuj w M-kę ale stawiałbym na rower z nieco inną geometrią. 

Napisano

Wybrałem ten rower ponieważ, wydaje mi się że ma dobry stosunek ceny do tego co posiada w porównaniu do innych firm w tej samej konfiguracji. Tym się głównie kierowałem. Szukałem aluminiowej ramy z karbonowym widelcem, osprzętem 105, poszerzaną rurą sterową i oponami minimum 25mm. Jestem dobrze rozciągnięty, nie wiem czy to ma jakieś znaczenie, ale dostaje dłońmi do ziemi z nogami prostymi w stawach kolanowych. Na crossowym rowerze jeżdżę w pozycji pochylonej z łokciami na kierownicy. Największy mój dylemat to był dobór odpowiedniego rozmiaru ramy. Pierwsze wrażenie siedząc na szosówce po raz pierwszy może być mylne i obawiałem się że wybiorę zły rozmiar pomimo mierzenia. Według wzrostu jestem na pograniczu dwóch rozmiarów. Ale na dobór odpowiedniego rozmiaru ma wpływ wiele innych wartości i wzrost raczej jest tylko wskazówką. Dlatego postanowiłem poszukać rady na forum u kogoś kto ma już doświadczenie w tej sprawie. Za każdą rade bardzo wszystkim dziękuje na pewno okażą się bardzo pomocne.

Dzięki za odpowiedź MikeSkywalker. Jeżeli nie ten (choć nie kryje że podoba mi się ten rower i jego konfiguracja) to co byś doradził? Co wskazuje na to że powinienem wybrać rozmiar M? Które parametry w stosunku do moich wymiarów?

Pozdrawiam. Kamil.

Napisano

Dobry stosunek podzespołów do ceny nie zapewni Ci komfortowej jazdy - ot i tyle powinno starczyć za wyjaśnienie. Ale są dwie grupy ludzi - jedna patrzy na osprzęt, opłacalność roweru itd., druga przymierza kolejne rowery w kolejnych sklepach i szuka tego w którym geometria (i wygoda która za tym idzie) będzie najlepsza. Ja identyfikuje się z tą drugą. 

Nie mówię że Ultra nie okaże się wygodna - bo bardzo możliwe że tak będzie. Ale wiem że bez przymiarki nie kupiłbym roweru. Zwłaszcza szosowego, w którym wygoda podczas wielogodzinnej jazdy jest kluczowa. 

A dlaczego M? Bo w sytuacji bycia na pograniczu rozmiarów zwykle lepiej wziąć większy, szczególnie w przypadku szosówki. Nie wiem czy jest jakiś jeden parametr który o tym świadczy - przy Twoim wzroście w ciemno celowałbym w rozmiar 54-55, co w przypadku Decathlonu pokrywa się z M-ką. 

Ale znowu - co użytkownik to inne odczucia. Jeden woli ramy mniejsze, drugi świadomie kupuje za duże, trzeci wybierze dopiero w bezpośrednim porównaniu. Statystycznie na to patrząc na pograniczu rozmiarów większość wybiera rozmiar większy. 

Napisano

Geometria tego roweru ultra jest bardziej sportowa niż tribana, tak to rozumiem. Większy czyli M w tym przypadku będzie wygodniejszy? 54-55 to nie dużo jak na 173? Myślałem przy tym wzroście że predzej to będzie 53-54. Patrzyłem też w jakim rozmiarze jestem mniej wiecęj u innych producentów i wyniki są rózne. Im więcej czytam tym mniej wiem. Przy M TT ma 548mm Czy to nie za dużo? Ten ultra jest chyba bardziej zbliżony do ramy klasycznej niż endurance. Czy długość TT ma takie samo znaczenie w obu tych typach rowerów? Chciałbym pojechać i przymirzyć się do roweru ale teraz jest to niemożliwe, ale i tak mają te rowery chyba tylko na magazynie. Nawet jakbym go przymierzył to skąd mam wiedzieć czy wszystko jest ok skoro nigdy nie jeździłem takim rowerem. To co mogę spawdzić to czy odległość krocza od górnej rury jest ok i czy nie chacze butem o przednie koło. Co więcej można mierząc w sklepie sprawdzić?

Napisano

Wystarczy wsiąść i się przejechać na rowerze kawałek, i będziesz czuł czy wolisz dłuższy czy krótszy. Poza tym sprawdzisz to o czym wspomniałeś. 

Resztę masz wyżej - według mnie przy tym wzroście szukałbym ramy 54-55, czyli TT 540-550mm. I nic więcej nie potrafię Ci doradzić. Nie ma jednej uniwersalnej zasady doboru roweru idealnego. 

8 minut temu, Kamil1989 napisał:

Nawet jakbym go przymierzył to skąd mam wiedzieć czy wszystko jest ok skoro nigdy nie jeździłem takim rowerem.

Jak świat wróci do normy odwiedź kilka sklepów, przymierz kilka szosówek, będziesz wiedział coś więcej. I zobaczysz że da Ci to dużo więcej niż przeglądanie tabelek, robienie porównań i kombinowanie z kalkulatorami dobierania ramy itp. 

Napisano
10 minut temu, Kamil1989 napisał:

Większy czyli M w tym przypadku będzie wygodniejszy?

Im większy tym bardziej będziesz wyciągnięty.

 

11 minut temu, Kamil1989 napisał:

 54-55 to nie dużo jak na 173? Myślałem przy tym wzroście że predzej to będzie 53-54.

I dobrze myślisz. 54-55cm (mówimy o faktycznej długości rury a nie "rozmiarze") to za dużo przy 173 cm wzrostu. Na 54-55 jeżdżą zwykle ludzie mający 175-180 (ja mam 56 mając 185cm i biorąc pod uwagę pozycję "jak najbardziej aero" jaką staram się przyjmować to 55 wcale by nie zaszkodziło).  Rozmiar S, czyli te 530mm rury w przypadku ultry będzie najbezpieczniejszym wyborem (moim zdaniem jedynym słusznym ale mniejsza z tym). Kiedy w przypadku rowerów szosowych jesteś na granicy rozmiarów to bierze się mniejszy - nawet jeśli będzie coś nie tak to zawsze możesz go sztucznie wydłużyć innym mostkiem czy większym offsetem sztycy. Kupując większy i skracając mostek np. o 2cm zmieniasz charakterystykę prowadzenia, mniejsze ruchy kierownicą powodują większy skręt koła, robi się bardziej "nerwowo". Kolejny temat, mniej ważny dla amatorów, mniejsza rama = mniejsza masa i większa sztywność.

21 minut temu, Kamil1989 napisał:

Nawet jakbym go przymierzył to skąd mam wiedzieć czy wszystko jest ok skoro nigdy nie jeździłem takim rowerem. To co mogę spawdzić to czy odległość krocza od górnej rury jest ok i czy nie chacze butem o przednie koło. Co więcej można mierząc w sklepie sprawdzić?

Kolejna "racja". Nie mając doświadczenia na szosie przez te kilka chwil w sklepie czy nawet kilku rundek zrobionych po parkingu będzie Ci wygodnie na każdym rowerze. Mogą Cię posadzić na XL i nie będziesz odczuwał dyskomfortu, po prostu nie zdążysz go odczuć. Poza tym, po prostu nie wiesz jak pozycja na szosie powinna wyglądać więc nie porównasz jej z tym co uzyskasz na mierzonym rowerze.

Toe overlap (haczenie butem o koło) jest na szosie zjawiskiem zupełnie normalnym, nie ma sensu się przejmować. Poza tym podczas jazdy nie wykonujesz tak mocnych ruchów kierownicą żeby tego doświadczyć. Jedyną sytuacją kiedy może to wystąpić jest jakieś manewrowanie przy niskiej prędkości, gdzie i tak zwykle nie kręcisz + trzymasz korbę pionowo a nie poziomo. 

W skrócie, zamawiaj S i się nie zastanawiaj

Napisano

Dzięki za odpowiedzi. Mam jeszcze pytanie odnośnie stosunku stack do reach. Im wyższa wartość stack do reach tym rower powinien być bardziej wygodny, pozycja będzie bardziej wyprostowana. Przejrzałem wszystkie rozmiary z tabeli i im większy rozmiar tym wartośc jest większa. Dla rozmiaru S stosunek wynosi 1.38 a dla M 1.45 L 1.49 i z każdym rozmiarem rośnie. Co to znaczy że przykładowo ktoś kto ma 183 cm i jeździ na L ma bardziej wyprostowaną pozycje niż ktoś kto ma 173cm i jeździ na S ?

Napisano
9 godzin temu, Kamil1989 napisał:

Mam jeszcze pytanie odnośnie stosunku stack do reach. Im wyższa wartość stack do reach tym rower powinien być bardziej wygodny, pozycja będzie bardziej wyprostowana.

Ogólnie tak. Z tą różnicą, że nie zawsze bardziej wyprostowana pozycja oznacza wygodniejszą. Są ludzie, którzy totalnie amatorsko jeżdżą supersix'ami ze slam stem bo im po prostu tak wygodnie. To zależy od wielu czynników związanych z proporcjami ciała, stopniem rozciągnięcia itd. Zaczniesz jeździć to sam się przekonasz co Tobie najlepiej pasuje

9 godzin temu, Kamil1989 napisał:

. Przejrzałem wszystkie rozmiary z tabeli i im większy rozmiar tym wartośc jest większa. Dla rozmiaru S stosunek wynosi 1.38 a dla M 1.45 L 1.49 i z każdym rozmiarem rośnie. Co to znaczy że przykładowo ktoś kto ma 183 cm i jeździ na L ma bardziej wyprostowaną pozycje niż ktoś kto ma 173cm i jeździ na S ?

Nie. Projektowanie "małej" ramy nie polega na proporcjonalnym zmniejszeniu wymiarów większej. Elementy jak tylny trójkąt, widelec muszą być takie same bądź bardzo zbliżone (w końcu wszędzie ma być to samo koło (zauważ, że zmieniają się za to kąty). Wraz ze zmianą rozmiaru ramy zmieniają się oczywiście parametry stack/reach, nie rosną/maleją jednak one proporcjonalnie do siebie. Niezależnie od rozmiaru ramy tyłek rowerzysty jest mniej więcej w tym samym miejscu więc nie można bardzo manipulować położeniem suportu - stąd różnice pomiędzy rozmiarami reach są mniejsze niż stack. Nawet we wspomnianym supersix evo pomiędzy rozmiarami 56 a 62 różnica ETT wynosi 4,9cm natomiast różnica reach czyli "położenia suportu" tylko 1,6cm.

Ale mniejsza z tym - każdy rozmiar w danym modelu jest projektowany osobno aby zachować charakterystykę ramy. Jeśli chcesz porównywać charakterystykę ramy za pomocą stosunku stack/reach to musisz to robić w porównywalnych rozmiarach, inaczej wychodzą głupoty typu triban rc520 w rozmiarze s jest bardziej "sportowy i agresywny" od dogmy f12 560.

7 godzin temu, Kamil1989 napisał:

W tym przypadku również rozmiar który powininiem wybrać to S/51 bazując na TT 537mm Rama Focus?

Tak.

I tutaj możesz sobie porównać ultra i tego focusa (izalco?) otrzymując w miarę wiarygodny wynik.

 

Napisano

Super że pojawił się jakiś dodatkowy głos w dyskusji! I to taki rzeczowy.

Nie mam na co dzień dużej styczności z rowerami z Decathlonu, pamiętałem tylko że Ultrę projektowali do ścigania się a to trochę inny typ jazdy.

Komuś przesiadającemu się z crossa poleciłbym raczej Treka/Speca, bo ludzie chwalą je za wygodę. I bardzo często mają rower nieco za duży, zwłaszcza będąc na granicy rozmiarów. Ale jak poczytałem taki ich urok, i jak widać nie zawsze można to przenieść na inne marki. 

Napisano

Który rower wybralibyście? W tych samych pieniądzach mam Van Rysel 105 AF i Focus Izalco Race 6.9. Rysel ma trochę lepsze koła i korbę. Reszta to samo. Ja skłaniam się bardziej w stonę Focusa.

Pozdrawiam.

Napisano

Z tych dwóch wziąłbym focusa ale tylko dlatego, że kiedy patrzę na design rowerów z decathlona to mam odruch wymiotny

Koła mavic'a wcale nie muszą być lepsze niż w focusie, są po prostu bardziej rozpowszechnione. Zresztą ostatnio wpadło mi w oko kilka opinii, że najnowsze wypusty mają bardzo słabe obręcze.

BTW jeśli kręcisz się w okolicach tych 4k to za jakieś 4200-4300 powinieneś wyrwać krossa vento 5.0, a przynajmniej za tyle bywały niedawno

Napisano

Różni sie czymś Kross od tych dwóch rowerów? W tych samych pieniądzach jest S też. Tylko sobie musze zobaczyć geometrie tej Ski.

Niechce już przekraczać budżetu 4000 zł bo zaczynałem od 3000 zł.

Napisano

Bardziej Endurance jest ten Kross. Kross osprzęt lepszy niż Focus. Główka ramy dłuższa o 30mm dla Krossa. Rura podsiodłaowa w Krossie Krótsza o 10mm kąt główki ramy 0,5 stopnia większy w Krossie. Tylne widełki Kross 421mm Focus 408mm Baza kół Kross 992mm Focus 984mm Focus Stack 531mm Reach 380mm Kross Stack 560mm Reach 377mm Opony Kross 28mm Focus 25mm. Czyli teoretycznie Kross powinien być wygodniejszy. Czy S w Krosie to również rozmiar na mnie? ETT jest juz w tym przypadku 543mm ale rower ma zupełnie inną geometrie jak sie ma w tym przypadku długośc rury górnej do tego? Przedział wzrostu w Focusie S 166-175  Przedział Kross S 162-172 wzrostu M 170-180 ja mam 173 cm. Dostępny jest tylko S w tych samych pieniądzach co Focus i Rysel ale Rysela juz nie biorę pod uwage. Czy rama S Krossa nie będzie za mała? Czy nie sugerować sie przedziałem wzrostu? .

Pozdrawiam.

Napisano

Jeżeli reach w krossie jest mniejsze od tego w focusie to czy pomimo tego że kross ma ETT dłuższe to głowka ramy będzie bliżej mnie w krosie niż w focusie przez co będe mniej wyciągniety do przodu i parametr ETT krosa który jest wiekszy niż ten w focusie wcale nie oznacza że rower jest większy przez to jaką ma geometrie? A stack zwiększyło się między innymi przez to że głowka ramy w krossie jest dłuższa i dzięki temu moja pozycja bęzie bardziej wyprostowana niż w focusie?

Napisano

Ajjj, nie sprawdzałem wymiarów vento kiedy o nim pisałem. Ogólnie to nic innego niż s nie możesz brać przy nim pod uwagę. Główka ramy wyższa ale za to rura górna dłuższa co powinno się w miarę równoważyć jeśli chodzi o pochylenie tułowia. Szczerze mówiąc mam wątpliwości czy kross będzie ok bez zmiany mostka/sztycy. No ale nie ulega wątpliwości, że pod względem sprzętowym jest najlepszy.

Ew. jest jeszcze sensa, która zyskuje w tym kraju popularność. Przy tym rowerze mowa o rozmiarze 51

https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-trentino-sl-105-2020/

Napisano

Zgodnie z tym co piszą jestem w środku rozmiaru 54 jeśli chodzi o wzrost przy Sensa. Nie wiem czym się już sugerować wybierając rozmiar. Bardzo fajny rower. Równie dobry osprzęt jak w Krossie i fajna cena. Z jakiego kraju ta firma? Mam dylemat 51 czy 54.

Dostępne rozmiary:
51 (na wzrost ok. 160-168 cm)
54 (168-177 cm)
56 (177-184 cm)
58 (182-190 cm)
60 (190-196 cm)
62 >195 cm

Napisano

Z holandii bodajże. W PL chyba dopiero drugi sezon są dostępne przez krajowego dystrybutora.

19 minut temu, Kamil1989 napisał:

Nie wiem czym się już sugerować wybierają rozmiar.

Na pewno nie wskazaniami sklepu na jaki wzrost jest dany rower - bo na oficjalnej stronie sensy takiej informacji brak. Jak chcesz możesz sobie porównać kilka modeli różnych producentów z taką samą długością ett i sprawdzić jak bardzo wyniki będą się różnić.

Zresztą większość producentów już jakiś czas temu zrezygnowała z "sugerowania" na jaki wzrost ba być dany model ramy, z tych znaczących tylko trek się chyba przy tym trzyma i podaje np. że osoba o moim wzroście powinna jeździć emondą w rozmiarze 60 z 11cm mostkiem co jest jakąś totalną głupotą (na dzień dzisiejszy "konfiguracja" mojego roweru jest krótszaa od "zalecanej przez treka" o 4 cm".

Gdybym sam miał kupić emondę to nauczony doświadczeniem swoim i innych to przy wzroście 186 wziąłbym 56 z pełną świadomością tego, że rower będzie dla mnie idealny. Problem w tym, że wg treka rozmiar 56 jest dla osób 173-180. Czyli zarówno ja jak i Ty mamy jeździć na tym samym rozmiarze przy 13cm różnicy wzrostu?

Napisano

Kupie Krossa w Rozmiarze S. XS jest na pewno za mały a M za duży. Wynegocjowałem 3999 zł za 2020 rocznik. Dzięki za pomoc Mihau_ Twoje rady pomogły mi podjąć decyzje.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...