Skocz do zawartości

[e-bike] Bosch/Yamaha/Shimano/Brose/Emotion/Impulse i pokrewne


Rekomendowane odpowiedzi

Mam silnik PW-ST w wersji dla Gianta - tu nazywa się Sport. Nic nie robiłem przy napędzie elektrycznym, bateria nie ma zauważalnego spadku pojemności ( zużycie %na typowej , 50 kilometrowej trasie wokół domu się nie zmieniło, pewnie pomiar by pokazał ubytek paru procent) , wymieniłem ostatnio po raz drugi kasetę z łańcuchem i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.01.2024 o 16:31, Yorisabe napisał:

@PIOTRWIE  czy możesz coś więcej napisać o swoim rowerze? To znaczy jaki model silnika Yamahy masz? Jestem całkiem nowy w temacie i się przymierzam do kupna roweru... Te 19 tysięcy zrobiłeś bez awarii ? Czy trzebalo coś wymienić ? A jak z baterią ?

 

przepraszam od razu za takie pytania ale tyle się już naczytałem że sam nie wiem co wybrać brać 🤣

Wg tego co ja znalazłem i o czym wspominałem kiedyś- wg pewnego dużego serwisu zajmującego się wyłącznie obsługą silników do elektryków (UK): 

"Yamaha tend to use a grease that dries out or disperses over time. After approx 1,500 miles they could normally do with a cleanout and refresh. This quietens them down quite a bit. Obviously if bearings are beginning to fail, this will also increase noise."

Tu bardzo ciekawy materiał z którym warto się zapoznać. 

https://www.ebikemotorcentre.com/frequently-asked-questions-answers/

Link i informacja którą wkleiłem pochodzi z tej firmy. 

Na ich stronie i na yt znajdziesz filmy serwisowe do wielu silników w tym Yamahy. 

Teoretycznie i praktycznie można nie robić nic. 

Realia są takie:

- każdy pojazd mechaniczny oraz każda maszyna wymaga okresowych przeglądów i konserwacji. To zasada obowiązująca absolutnie wszystko co znajduje się w naszych rękach. Silnik elektryczny roweru nie jest niczym innym. 

- obsługa serwisowa takiego silnika pozwala nie tylko utrzymać go w sprawności ale też bardzo przedłuża jego żywotność. Problem z silnikami do ebajków jest taki, że często nie ma do niektórych z nich pełnego zestawu części,  czasami są dostępne nieliczne i do tego jedynie zamienniki (np łożyska). Silnik który masz zamontowany najczęściej może być zamieniony tylko na ten sam model ze względu na zależność konstrukcyjną rama - silnik, plus współpraca z innymi komponentami. Zaniedbanie może wygenerować znaczne koszty których w 100% można uniknąć. Serwisowany silnik który nie dostanie wody może działać bez żadnych problemów i zużycia przez dziesiątki tysięcy km. 

Podstawowy przegląd który obejmuje czyszczenie,  sprawdzenie stanu i smarowanie nie wymaga praktycznie żadnej wiedzy czy narzędzi innych niż te absolutnie bazowe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam. W moim KTM Macina Tour mam silnik Bosch Performance Line z 2021/22 roku z przebiegiem 3600 km.

W deszczu i błocie staram się nie jeździć, napęd pracuje cicho.

Chciałem się Was poradzić.

1. Czy powinienem zaglądać już do silnika na uszczelnienia i tryby?  

2. Czy jak już otworzę i wszystko będzie OK, koniecznie wymieniać uszczelnienia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Hej Wszystkim 😀

Mam pytanie w sprawie systemu Shimano Steps (silnik EP8), czy rzeczywiście nie ma opcji odczytywania pomiaru watów w tej jednostce ? Szukałem informacji na ten temat, wygląda na to, że silnik sam w sobie ma pomiar mocy, ale telemetrii nie "puszcza" dalej. W sensie do aplikacji, czy licznika ( w moim przypadku Garmin Edge 540). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://youtu.be/2As4Lqqh7KQ?si=BP79XEOZzd7kgzZH

 

Oto przykład dlaczego kupno fabrycznego roweru na np. silniku BOSCH to kiepski pomysł. W skrócie. Najbardziej narażonym elementem na wodę jest elektronika , która nie jest zalana! Tzw. potting , który powszechnie strosuje się w silnikach DIY np. Bafang BBSHD, Toseven DM01/DM02, CYC Photon, TSDZ2/8...
https://en.wikipedia.org/wiki/Potting_(electronics)

Co ciekawe elektronika jest jedynym elementem , który nie można wymienić bo producent nie udostępnia tego elementu w ramach własnego serwisu. Elementy mechaniczne zaś udostępnia. Przypadek? Generalnie jak woda wam zniszczy układ sterujący to możecie już zbierać kasę na nowy silnik.


 

Edytowane przez Dave99
  • Zmieszany 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś masz podejrzaną obsesję na punkcie udowadniania że kupno gotowego e- bika to samo zło - czyżby kompleksy? Jednak ta elektronika musi być odpowiednio umiejscowiona bo nie widać epidemii padających z tego powodu silników - jedyny przypadek jaki kojarzę z forum to ktoś kto mył rower elektryczny myjką ciśnieniową - przed czym ostrzegają wszyscy producenci. Każdy wybiera co mu pasuje - jeden woli konwersję a drugi fabrycznego e-bika, ja jak zrobiłem jazdę próbną z napędem tylnym to się czułem jak przedszkolak popychany przez rodzica na kiju i nie chcę jeździć czymś takim, a jak co kilka lat będę musiał kupić nowy rower to raczej mnie będzie stać - w końcu na coś trzeba pracować, przecież nie na inflację. Pieniądze służą do wydawania.

  • +1 pomógł 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie prowadzisz serwisu to i żyjesz w swojej bajce. Nie trzeba być inżynierem żeby wiedzieć że goła płytka z elektroniką tuż obok mechanicznych elementów to typowy przykład zaprojektowanego uwalania produktu. Woda zawsze znadzie sobie drogę i bez zabawy z myjką. Żadne uszczelnienie nie jest wieczne.
Wystarczyłoby aby producent zalał kontroler tak jak to chińczyki robią i by było po kłopocie! Nawet jak ci się woda dostanie to najdroższy (i zarazem niedostępny element) jest chroniony. Czego tu nie rozumiesz?! Producent na ciebie sika , a ty udajesz że to oranżada.

Konwersja to nie tylko huby w tylnym kole. Masz też normalne mid-drive takie jak Toseven DM01/DM02 , TSDZ8 , CYC Photon

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie prowadzę warsztatu rowerowego ale śledzę od lat forum oraz mam kontakty z zaprzyjaźnionym warsztatem i sklepem rowerowym ( w którym kupiłem 7 rowerów i pewnie z pół tony części) który sprzedaje i naprawia elektryki od 2016 roku, w zeszłym roku sprzedali 38 elektryków i oprócz tego który mył myjką nie spotkałem się z informacją o padającej elektronice.  To ty żyjesz w bańce internetu - jak klikniesz kilka razy artykuł o awariach e- bików to algorytmy ci proponują kolejne i wydaje ci się że jest pełno takich wiadomości ( tak to działa, ja czytam artykuły o wyspach greckich i obecnie w mojej wersji internetu połowę zawartości to informacje z Grecji😀) .

A największą ( dla mnie) wadą konwersji jest zmiana wyważenia roweru - ramy fabrycznych elektryków są projektowane pod inny rozkład wagi, jak zrobisz konwersję dobrze wyważonego roweru to uzyskasz pojazd mocno nie wyważony.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.07.2024 o 11:51, Malik napisał:

Hej Wszystkim 😀

Mam pytanie w sprawie systemu Shimano Steps (silnik EP8), czy rzeczywiście nie ma opcji odczytywania pomiaru watów w tej jednostce ? Szukałem informacji na ten temat, wygląda na to, że silnik sam w sobie ma pomiar mocy, ale telemetrii nie "puszcza" dalej. W sensie do aplikacji, czy licznika ( w moim przypadku Garmin Edge 540). 

ja kiedyś szukałem informacji o % pozostałej baterii, która zresztą pojawia się w podsumowaniu aktywności na Garminie, a nie ma jej w aplikacji Shimano. Chyba, że już jest, ale jej dalej nie widzę. Więc jest możliwe że o watach też nie będzie się chwalić. Po ustawieniu wspomagania nie używam firmowych aplikacji w tej chwili wcale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 1.07.2024 o 11:51, Malik napisał:

Hej Wszystkim 😀

Mam pytanie w sprawie systemu Shimano Steps (silnik EP8), czy rzeczywiście nie ma opcji odczytywania pomiaru watów w tej jednostce ? Szukałem informacji na ten temat, wygląda na to, że silnik sam w sobie ma pomiar mocy, ale telemetrii nie "puszcza" dalej. W sensie do aplikacji, czy licznika ( w moim przypadku Garmin Edge 540). 

To "puszczanie" dalej odbywa się przez interfejs ANT+ LEV,  nie wszystkie silniki to wspierają. Wiem, że jest w nowszych silnikach Specialized.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W specach działa to idealnie. Wszystko jest pięknie rozpisane w app od nich. Nie wiem jak współpraca z licznikami, ale sądze że bez problemu. Ciekawa sprawa jest taka, że Shimano w swojej aplikacji ma zakładkę, gdzie pięknie pokazuje waty. Rozdziela je na lewą i prawą nogę. ALE pokazuje je tylko na żywo, nie zapisuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...