ZX_agent Napisano 7 Marca 2020 Napisano 7 Marca 2020 Witam! Od momentu gdy zakupiłem swojego sprzęta (używany) zauważyłem luz na przedniej piaście Specialized ze sztywną osią. W pierwszej chwili myślałem, że to łożyska. Zdjąłem konusy, wybiłem łożyska. Ogólnie to luzu nie miały, ale rzęziły i nie kręciły się płynnie. Zdecydowałem się na wymianę. Dzisiaj wprasowałem nowe i zamontowałem konusy. Luz jest identyczny jak był wcześniej. I teraz mamy moment przełomowy, okazało się że to te właśnie konusy mają luz. Mam pytanie, jak takowy luz zlikwidować? Jeżeli w zwykłych osiach luz likwiduje się przez dokręcanie konusów, to może tutaj trzeba je tak jakby mocniej wbić? Dodam że nie wbiłem ich z nie wiadomo jaką siłą. Proszę bardzo o pomoc ponieważ ten luz powoduje że kołem można ruszyć nawet na 5mm na boki! Dodam, że łożyska są na pewno odpowiednio wprasowane (nie młotem oczywiście)
TheJW Napisano 7 Marca 2020 Napisano 7 Marca 2020 To nie są konusy, tylko end capy (nie wiem, jak to będzie po naszemu - końcówki?) piast. Wciska się je ręką tyle, ile wejdą. Dalej nie dasz rady, bo opierają się o łożysko, a walenie młotkiem pewnie tylko je uszkodzi. Poza tym - nawet, gdybyś jakimś cudem wbił je głębiej, przestałaby się zgadzać szerokość piasty. Jaki masz widelec i ośkę? Ja bym szukał problemu tutaj, skoro wymieniłeś łożyska... P.S. Te piasty HiLo Speca, to straszna padaka...
ZX_agent Napisano 7 Marca 2020 Autor Napisano 7 Marca 2020 Fox 40 oś 20mm fox'a Tzn widziałem na jednym filmie zagranicznym, że gość też jak zamontował te capy i nimi poruszał to też były luźne. Nawet nie chodzi mi już o luz koła, tylko jak skakałem jakiegoś większego dropa to słuchać było straszny trzask. Wyjąłem widelec ze sterów (na początku myślałem, że to właśnie stery) żeby dokładnie zlokalizować przyczynę i doszedłem do wniosku że to właśnie piasta. Chociaż może sprecyzuję dokładniej, jak mam widelec wyjęty ze sterów i go podnoszę do góry to czuję że sama oś ma luz góra dół. Niby wystarczyłoby mocniej dokręcić oś, ale w manualu fox'a jest napisane że niby dokręcać ją z siłą 2Nm Tylną piastę na szczęście mam z osią "normalną" i chociaż tyle, że tam nie ma nawet najmniejszego na świecie luzu
ZX_agent Napisano 7 Marca 2020 Autor Napisano 7 Marca 2020 Jak myślisz, może po prostu dowalić tą oś 10 Nm?
Gość Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 Jak chcesz wymienić amor, to śmiało. Wrzuć filmik albo zdjęcia tego luzu osi, bo aż nie chce mi się wierzyć jak słyszę że coś ma 5 mm luzu.
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 O dziwo dzisiaj ten luz tak jakby "zmalał". Tylko mi nie chodzi już o ten luz na boki, tylko po prostu czuć że jak oś jest dokręcona na te 2 Nm porusza się w środku co jak już pisałem podczas mocniejszego lądowania słychać trzask
Gość Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 Jeżeli przy 2 Nm oś rusza się w środku, to coś jest nie tak. Rozkręć i zobacz czy coś nie jest zniszczone, wytarte lub pęknięte. 2 Nm to niby mało, ale to tylko takie wrażenie. Zobacz sobie kiedyś z ciekawości jak mocno metalowa obejma zaciska się materiale, nawet przy niższym momencie. Z tym że gdyby oś poruszała się w widelcu, to byłbyś ją w stanie wyjąć bez ruszania śrub...
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 Chyba mam przyczynę. Zauważyłem, że w tej szczelinie jest cieńka blaszka, której nie ma z tej strony. Te śrubki też dokręciłem na 2/3 Nm Ogólnie zauważyłem, że jak wykręce te sruby to luz się zwiększa czyli chodzi na 100% o tą blaszkę Odwołuję to co mówiłem. Jednak z drugiej strony też jest W sumie jest tam ogromny syf, więc może wszystko wyczyszczę
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 Wszystko wyczyściłem, złożyłem i dokręciłem. Bez koła nie ma jakiego kolwiek luzu.
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 Mam dość. Kupuję nową piastę received_220519246001199.mp4 Co do cholery jest tu nie tak?
Gość Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 Akurat sfilmowałeś to, co jest najmniej istotne w całym problemie. A dokręcasz ośkę żeby amortyzator zacisnął się na piaście jak już wsadzisz koło?
TheJW Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 Zauważyłem jedną rzecz, która mnie zaciekawiła - ośka wystaje od strony tarczy. Raczej nie powinno tak być. Czy tam czegoś nie brakuje? To jest fabryczna ośka? A w ogóle...skoro mówisz o 5 mm luzu, to może masz włożoną piastę 20mm do widelca z ośką 15-tką? Napisałeś, że kupiłeś rower używany, więc może ktoś go złożył z tego co miał pod ręką i tak pogonił...
Gość Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 Teraz, TheJW napisał: do widelca z ośką 15-tką Przecież wtedy końcówka piasty nie mieściła by się w wyfrezowanym miejscu w widelcu.
TheJW Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 10 minut temu, skom25 napisał: Przecież wtedy końcówka piasty nie mieściła by się w wyfrezowanym miejscu w widelcu. Prawda. U siebie w SIDzie nie mam tego frezu i zapominam o tym dobrodziejstwie.
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 Dokręcam oś i śruby boczne na zalecane 2 Nm Nie no może 5mm trochę przesadziłem ale to będzie coś w okolicach 3/4
Gość Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 Zrób film taki jak wyżej, tylko niech ujęcie pokazuje miejsce gdzie piasta łączy się z widelcem. Nie wiem co to za rower kupiłeś, ale niestety wygląda że niezły truposz.
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 Specialized Demo 8 II z 2008 roku. Powiem tyle, oprócz tego luzu na piaścir to zostało naprawdę niewiele rzeczy do zrobienia. Zaraz nagram ten filmik Wiesz będzie problem. Przy piaście tego luzu w ogóle nie widać
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 Według w miarę precyzyjnych pomiarów. Przy obręczy widać wychylenie na 2mm w każdą stronę
Gość Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 2 mm to dużo i gdzieś powinno być widoczne miejsce luzu.
ZX_agent Napisano 8 Marca 2020 Autor Napisano 8 Marca 2020 Dobra, chyba po prostu zabiorę to do serwisu
Artwro Napisano 8 Marca 2020 Napisano 8 Marca 2020 Może ośka nie jest od tego amora,albo jest tak zjechana że nie trzyma wymiaru jaki powinien być.
ZX_agent Napisano 9 Marca 2020 Autor Napisano 9 Marca 2020 Ośka jest od tego amora i jest w dobrym stanie. Poszukałem w internetach i ludzie piszą, że 2 Nm na Foxie 36 i 40 to za mało. Także dzisiaj spróbuję to dokręcić mocniej
Gość Napisano 9 Marca 2020 Napisano 9 Marca 2020 Przecież ośka siedzi sztywno według tego co napisałeś. Jedyne co bym spróbował, to minimalnie mocniej dokręcić ośkę, żeby sprawdzić czy piasta zostanie unieruchomiona.. Tutaj nie ma potrzeby dokręcania jakoś super mocno, bo blokujesz oś śrubami na dolnych lagach. W "normalnych" amortyzatorach tego nie ma. Sprawdzałeś czy End Capy nie mają luzu?
Gość Napisano 9 Marca 2020 Napisano 9 Marca 2020 17 godzin temu, ZX_agent napisał: Co do cholery jest tu nie tak? wow, czy to az tak trudne do ogarnięcia ? Ile jest opcji ? Albo rusza sie os w amorze - co juz chyba wykluczone, albo rusza się kolo na osi. I jesli rusza sie kolo na osi to albo jest niedocisniete z zewnątrz, albo powierzchnia os/konusy ma luz, albo konusy maja luz w gnieździe piasty. Przecież na oko w 10sekund można obczaić co się dzieje... jest taki przyrząd co nazywa się suwmiarka, wystarczy zmierzyć średnice otworów i osi w miejscu gdzie siedza konusy/endcapy i wyjdzie
ZX_agent Napisano 9 Marca 2020 Autor Napisano 9 Marca 2020 Dokręciłem mocniej oś i wszystko git! Dzięki za odpowiedziedzi! Temat już chyba można zamknąć
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.