Skocz do zawartości

[Luz na piaście ze sztywną osią] Specialized hi lo


ZX_agent

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

Od momentu gdy zakupiłem swojego sprzęta (używany) zauważyłem luz na przedniej piaście Specialized ze sztywną osią.  W pierwszej chwili myślałem, że to łożyska. Zdjąłem konusy, wybiłem łożyska. Ogólnie to luzu nie miały, ale rzęziły i nie kręciły się płynnie. Zdecydowałem się na wymianę. Dzisiaj wprasowałem nowe i zamontowałem konusy. Luz jest identyczny jak był wcześniej. I teraz mamy moment przełomowy, okazało się że to te właśnie konusy mają luz. Mam pytanie, jak takowy luz zlikwidować? Jeżeli w zwykłych osiach luz likwiduje się przez dokręcanie konusów, to może tutaj trzeba je tak jakby mocniej wbić? Dodam że nie wbiłem ich z nie wiadomo jaką siłą. Proszę bardzo o pomoc ponieważ ten luz powoduje że kołem można ruszyć nawet na 5mm na boki!

Dodam, że łożyska są na pewno odpowiednio wprasowane (nie młotem oczywiście)

Napisano

To nie są konusy, tylko end capy (nie wiem, jak to będzie po naszemu - końcówki?) piast. Wciska się je ręką tyle, ile wejdą. Dalej nie dasz rady, bo opierają się o łożysko, a walenie młotkiem pewnie tylko je uszkodzi. Poza tym - nawet, gdybyś jakimś cudem wbił je głębiej, przestałaby się zgadzać szerokość piasty.
Jaki masz widelec i ośkę? Ja bym szukał problemu tutaj, skoro wymieniłeś łożyska...

P.S. Te piasty HiLo Speca, to straszna padaka...

Napisano

Fox 40 oś 20mm fox'a

Tzn widziałem na jednym filmie zagranicznym, że gość też jak zamontował te capy i nimi poruszał to też były luźne. Nawet nie chodzi mi już o luz koła, tylko jak skakałem jakiegoś większego dropa to słuchać było straszny trzask. Wyjąłem widelec ze sterów (na początku myślałem, że to właśnie stery) żeby dokładnie zlokalizować przyczynę i doszedłem do wniosku że to właśnie piasta.

Chociaż może sprecyzuję dokładniej, jak mam widelec wyjęty ze sterów i go podnoszę do góry to czuję że sama oś ma luz góra dół. Niby wystarczyłoby mocniej dokręcić oś, ale w manualu fox'a jest napisane że niby dokręcać ją z siłą 2Nm

Znalezione obrazy dla zapytania: fox 40 bolt torque

Tylną piastę na szczęście mam z osią "normalną" i chociaż tyle, że tam nie ma nawet najmniejszego na świecie luzu

Napisano

Jak chcesz wymienić amor, to śmiało.

Wrzuć filmik albo zdjęcia tego luzu osi, bo aż nie chce mi się wierzyć jak słyszę że coś ma 5 mm luzu.

Napisano

O dziwo dzisiaj ten luz tak jakby "zmalał". Tylko mi nie chodzi już o ten luz na boki, tylko po prostu czuć że jak oś jest dokręcona na te 2 Nm porusza się w środku co jak już pisałem podczas mocniejszego lądowania słychać trzask

Napisano

Jeżeli przy 2 Nm oś rusza się w środku, to coś jest nie tak. Rozkręć i zobacz czy coś nie jest zniszczone, wytarte lub pęknięte. 2 Nm to niby mało, ale to tylko takie wrażenie. Zobacz sobie kiedyś z ciekawości jak mocno metalowa obejma zaciska się materiale, nawet przy niższym momencie.

Z tym że gdyby oś poruszała się w widelcu, to byłbyś ją w stanie wyjąć bez ruszania śrub...

Napisano

Chyba mam przyczynę. Zauważyłem, że w tej szczelinie jest cieńka blaszka, której nie ma z tej strony. Te śrubki też dokręciłem na 2/3 Nm

received_528304501151817.jpeg

Ogólnie zauważyłem, że jak wykręce te sruby to luz się zwiększa czyli chodzi na 100% o tą blaszkę

received_196805331417442.jpeg

Odwołuję to co mówiłem. Jednak z drugiej strony też jest

W sumie jest tam ogromny syf, więc może wszystko wyczyszczę

Napisano

Akurat sfilmowałeś to, co jest najmniej istotne w całym problemie.

A dokręcasz ośkę żeby amortyzator zacisnął się na piaście jak już wsadzisz koło?

Napisano

Zauważyłem jedną rzecz, która mnie zaciekawiła - ośka wystaje od strony tarczy. Raczej nie powinno tak być. Czy tam czegoś nie brakuje? To jest fabryczna ośka?

A w ogóle...skoro mówisz o 5 mm luzu, to może masz włożoną piastę 20mm do widelca z ośką 15-tką? :D 
Napisałeś, że kupiłeś rower używany, więc może ktoś go złożył z tego co miał pod ręką i tak pogonił...

Napisano
Teraz, TheJW napisał:

do widelca z ośką 15-tką

Przecież wtedy końcówka piasty nie mieściła by się w wyfrezowanym miejscu w widelcu.

Napisano
10 minut temu, skom25 napisał:

Przecież wtedy końcówka piasty nie mieściła by się w wyfrezowanym miejscu w widelcu.

Prawda. U siebie w SIDzie nie mam tego frezu i zapominam o tym dobrodziejstwie. :)

 

Napisano

Zrób film taki jak wyżej, tylko niech ujęcie pokazuje miejsce gdzie piasta łączy się z widelcem.

Nie wiem co to za rower kupiłeś, ale niestety wygląda że niezły truposz.

Napisano

Specialized Demo 8 II z 2008 roku. Powiem tyle, oprócz tego luzu na piaścir to zostało naprawdę niewiele rzeczy do zrobienia. Zaraz nagram ten filmik

Wiesz będzie problem. Przy piaście tego luzu w ogóle nie widać

Napisano

2 mm to dużo i gdzieś powinno być widoczne miejsce luzu.

Napisano

Ośka jest od tego amora i jest w dobrym stanie. Poszukałem w internetach i ludzie piszą, że 2 Nm na Foxie 36 i 40 to za mało. Także dzisiaj spróbuję to dokręcić mocniej

Napisano

Przecież ośka siedzi sztywno według tego co napisałeś. Jedyne co bym spróbował, to minimalnie mocniej dokręcić ośkę, żeby sprawdzić czy piasta zostanie unieruchomiona.. Tutaj nie ma potrzeby dokręcania jakoś super mocno, bo blokujesz oś śrubami na dolnych lagach. W "normalnych" amortyzatorach tego nie ma.

Sprawdzałeś czy End Capy nie mają luzu?

Napisano
17 godzin temu, ZX_agent napisał:

Co do cholery jest tu nie tak?

wow, czy to az tak trudne do ogarnięcia ? Ile jest opcji ? Albo rusza sie os w amorze - co juz chyba wykluczone, albo rusza się kolo na osi.

I jesli rusza sie kolo na osi to albo jest niedocisniete z zewnątrz, albo powierzchnia os/konusy ma luz, albo konusy maja luz w gnieździe piasty.

Przecież na oko w 10sekund można obczaić co się dzieje...  jest taki przyrząd co nazywa się suwmiarka, wystarczy zmierzyć średnice otworów i osi w miejscu gdzie siedza konusy/endcapy i wyjdzie 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...