Skocz do zawartości

[korba] Korba 1x10 z osłoną łańcucha za 40zł


Alsew

Rekomendowane odpowiedzi

Patrząc na forum stwierdzam że coraz więcej ludzi montuje w budżetowych rowerach napęd 1x7, 1x8, 1x9 itd. Sporym problemem w takim przypadku stanowi znalezienie pasującej do tego układu budżetowej korby. Stanąłem przed podobnym problemem. W szafce leżał sobie napęd 1x10 ale brakowało mi korby do kompletu. Rama roweru to stal cro-mo więc planowanie mufy suportu pod korbę Hallowtech raczej nie wchodzi w grę, a kupowanie rozkręcanej korby pod kwadrat (obecnie zamontowany) uznałem za bezsens. Założenie było takie że potrzebuję korbę jednorzędową z osłoną łańcucha oraz ilością zębów około 40T(do tego kaseta 11-36).  Kupiłem więc korbę Shimano FC-TY301 48x38x28. Na pierwszy ogień poszło odwiercenie nitów trzymających młynek 28T, co trwało 5min. Korba okazała się idealnym wyborem do takiego druciarstwa bo rampy podnoszące łańcuch są w niej zrobione w postaci 'nitów'. Te 'nity' okazały się mega twarde ale udało się je odwiercić dzięki czemu powstał idealnie gładki blat 38T ;-) Następnie w ruch poszła gumówka, szlifierka i tak z blatu 48t powstała osłona łańcucha. Niestety podczas cięcia wytwarzała się wysoka temperatura i w efekcie zeszła oryginalna farba więc konieczne było malowanie osłony. Na końcu z oryginalnej plastikowej osłony łańcucha wyciąłem element ozdobny korby ;-) Ostatnim elementem było dorobienie ze starego mocowania lampki prowadnicy która ma zabezpieczać przed spadaniem łańcucha na ramę. Mufa suportowa została zabezpieczona taśmą na wszelki wypadek, ale po pierwszych leśno-szutrowych testach stwierdzam że łańcuch trzyma się na swoim miejscu, a napęd 1x10 działa idealnie z tą korbą. A tak wyglądają efekty! Miłego druciarstwa! ;-)  

100_8410.JPG

100_8413.JPG

100_8422.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Alsew napisał:

Rama roweru to stal cro-mo więc planowanie mufy suportu pod korbę Hallowtech raczej nie wchodzi w grę

Mógłbyś rozwinąć myśl?

Bo robiłem kilka takich podmianek w kilku ramach cromo/tange/inny hiten  i nigdy nie natrafiłem na żadne komplikacje...a może trafiłem tylko nawet o tym nie wiedziałem???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, RafalxM napisał:

Mógłbyś rozwinąć myśl?

Pod suport z lozyskami zewnętrznymi mufa suportu powinna być splanowana żeby jej powierzchnie były idealnie równolegle do siebie. W innym przypadku łożyska suportu ulegają przyspieszonemu zużyciu. Z tego co się orientowalem to planują tylko ramy z alu, stali nie chcą się podjąć. Za 2-3 m-ce będę mieć wolną 3rz korbe Deore pod sztywna oś, blat na 40t od chińczyka już czeka więc pewnie spróbuję ją wmontowac do tej ramy. Brakuje mi tylko rockringa jako oslona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm, w sumie te ramy w których montowałem HT2 i używałem powyżej 10k km to obie ramy od Rychtarskiego , może w tym przypadku akurat prześlizgnąłem się z moją niewiedzą bo mufy były solidnie przygotowane...albo taki szczęśliwy traf, bo łożyska do tej pory śmigają w innych rowerach ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, RafalxM napisał:

hmm, w sumie te ramy w których montowałem HT2 i używałem powyżej 10k km to obie ramy od Rychtarskiego , może w tym przypadku akurat prześlizgnąłem się z moją niewiedzą bo mufy były solidnie przygotowane... 

Mam nadzieję że Gary też dopilnowal przygotowania mufy i wystarczy tylko zetrzeć farbę drobnym papierem ściernym;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm, ale przecież  mufa jest gwintowana w jednej osi...nawet jak powierzchnie boczne będą nierównoległe to przecież miski HT2 nie ustawią się pod kątem , tym bardziej ze to już końcowa faza dokręcania, cały gwint jest już nakręcony....więc  w sumie to nie bardzo kumam jaki to może mieć wpływ na osiowość 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, RafalxM napisał:

hmm, ale przecież  mufa jest gwintowana w jednej osi...nawet jak powierzchnie boczne będą nierównoległe to przecież miski HT2 nie ustawią się pod kątem , tym bardziej ze to już końcowa faza dokręcania, cały gwint jest już nakręcony....więc  w sumie to nie bardzo kumam jaki to może mieć wpływ na osiowość 

Łożyska nie siedzą w miskach w miejscu gwintów tylko na zewnątrz i przy takich siłach jakimi się dokręca miski oraz plastyczności alu spokojnie miski na krzywej mufie się koślawią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, RafalxM napisał:

strasznie nierówne te mufy muszą robić jeśli to powszechny problem.

We wspolczesnych ramach zapewne nie jest to powszechne ale w ramach wyprodukowanych przed epoka HT nikt nie przykladal do tego uwagi bo nie było takich suportów. A moja rama jest z 94 roku...

100_8403.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Alsew coś pięknego :wub: Takie druciarstwo zasługuje na jakiś medal! W temacie "Pokaż swojego XXera..." były ordery z cukini, tutaj myślę że śmiało można zrobić order z zębatki 28T którą wyciąłeś :D 

Teraz jak ktokolwiek w serwisie będzie wątpił że zębatka 8sp zadziała z kasetą 9sp, a korba 9sp z kasetą 10sp odeślę go do Twojego rozwiązania! 

A tak całkiem serio to podziwiam za cierpliwość, u mnie w zimówce w szczycie jej wykorzystania przednia zębatka wytrzymywała nieco ponad rok, także pozostałem wierny rozbieralnej korbie kupionej za przysłowiową flaszkę. No ale nie mam tak stylowej osłony! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, MikeSkywalker napisał:

Teraz jak ktokolwiek w serwisie będzie wątpił że zębatka 8sp zadziała z kasetą 9sp, a korba 9sp z kasetą 10sp odeślę go do Twojego rozwiązania! 

W przypadku tej korby można zrobić takie druciarstwo bo rampy do podnoszenia łańcucha nie są w żaden sposób wytloczone, wyfrezowane czy coś tylko są w postaci takich pinów z mega twardego metalu. Więc trzeba trochę cierpliwości żeby je odwiercic ale jak się to zrobi to masz idealnie równy blat. A same zęby są tej samej grubości co w Deore 2x10 - mierzylem suwmiarką - więc musi działać:-) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeźba piękna.....oczom nie wierzę. Potrzeba matką wynalazku. Ja tam w takich rowerach wolę coś na kwadrat zamiast HII. Wystarczy poszukać jakiejś retro korby + Banlessa. Ja tak adaptowałem polerowanego DX + zębatkę 40 5x110 od Banlessa.

60f09fec377d48b6med.jpg

...tu siedziała ohydna HII deore.......fuj. Różnicy w sztywności dla 1xx nie czuję.

 

PS. Ja do retro Kony FireMountain zapakowałem koła 650B w przód i tył. VB tektro mi złapały obręcz (lekka przeróbka) No i opony do tego 27,5x2.0 Panaracer Comet

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, woojj napisał:

Wystarczy poszukać jakiejś retro korby + Banlessa. Ja tak adaptowałem polerowanego DX + zębatkę 40 5x110 od Banlessa.

Jest to pomysł na przyszłość. Warunki są takie że korba musi być czarna i musi mieć osłonę zębatki żeby mi porcięt smarem nie brudziła bo rower jest używany przy różnych okazjach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, woojj napisał:

Różnicy w sztywności dla 1xx nie czuję.

Tak mówisz? No ja podejrzewam że różnicę to mam tylko mentalną w głowie, ale ciągle biję się z myślami czy zmieniać korbę na kwadrat na sztywną oś. Różnica wagowa praktycznie pomijalna, zostaje ta sztywność no i wygląd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...tzn prosi pewnie policzą straty w watach na ugięciu ramion, ramy i takie tam. Dla mnie to pomijalne aspekty. Jeśli korba jest porządna kuta to jest sztywna.

Przy przednich zmieniarkach miało to ciut większe znaczenie (ocieranie podczas sprintów).....ale dla NW , singla. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, woojj napisał:

...trzeba zwrócić uwagę na rozstaw BDC bo na 110x5 są dostępne zębatki NW. 563 była zdaje się na micro.

Ładna ta korba LX, tylko cena zębatki do takiej korby wygląda już gorzej, że znalezieniem rockringa pod taki rozstaw śrub też pewnie nie jest różowo.  Jak będę zmieniał ta customowa korbe to będę szukał czegoś pod bcd 104. Nie bedzie retro...

Godzinę temu, woojj napisał:

 Ja do retro Kony FireMountain zapakowałem koła 650B w przód i tył. VB tektro mi złapały obręcz (lekka przeróbka).

Jaki model Tekro?? Mi brakuje z tylu w Deore około 3 mm żeby idealnie ustawić klocki pod koło 27,5. Z przodu zeszlifowalem 1mm prowadnicy klocków i jest ideał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...