Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Robiłem mały serwis Manitou Minute (rocznik chyba 2013) tj. czyszczenie goleni górnych i dolnych, wymiana oleju... Nie rozkręcałem komory powietrznej i tłumika. Jednak po złożeniu amortyzator nie ugina się na 9 cm jak to było wcześniej ale blokuje się przy 5 cm (przy spuszczonym powietrzu). Co może być przyczyną? Mam nadzieję, że to nie tłumik, bo nie mam do niego oleju ;)

Napisano

Nalałeś dobrą ilość oleju do goleni?

Jeżeli tak, to musisz zrobić pełny serwis. Z tym olejem do tłumika to nie powinno być większego problemu. Poczytaj i raczej bez problemu kupisz jakiś zamiennik u siebie w okolicy.

Napisano

Nie bardzo rozumiem co miałeś na myśli. Wiadomo że blokada jest po stronie tłumika.

Nie odpowiedziałeś na pierwsze pytanie.

Napisano (edytowane)

W sensie, że jest problem z prawą golenią i coś w niej blokuje ugięcie amortyzatora (pierwsze skojarzenie z wciskaniem strzykawki z zamkniętym wylotem). Goleń lewa z komorą powietrzną chowa się cała...

Do goleni wlano po 16 ml oleju, ale to nie ma teraz chyba znaczenia, bo golenie dolne są obecnie zdjęte.

Edytowane przez Krzysiek85
  • Mod Team
Napisano

Po stronie tłumika zawsze będzie pewien opór, ale przy sprawnym tłumiku i prawidłwej ilości oleju nie ma prawa się blokować przy połowie skoku. 

Sprawdź pro forma ustawienie pokrętła platformy. 

  • Mod Team
Napisano
14 godzin temu, beskidbike napisał:

A co jest lepsze do Manitou, Repsol czy Motorex?

Ważne są parametry oleju , a nie marka. 

Z drugi strony- jeśli nie ruszałeś tłumika, a problem pojawił się podczas małego serwisu, to wymiana oleju nie musi rozwiązać problemu. 

Jednak opisany problem:

W dniu 13.12.2019 o 22:45, Krzysiek85 napisał:

Nie rozkręcałem komory powietrznej i tłumika. Jednak po złożeniu amortyzator nie ugina się na 9 cm jak to było wcześniej ale blokuje się przy 5 cm (przy spuszczonym powietrzu)

może sugerować zapowietrzenie tłumika.

A propos- jaki masz tłumik?

17 godzin temu, Krzysiek85 napisał:

Pokrętło działa tj. na skrajnych pozycjach albo blokuje albo jest największe ugięcie.

Czy na pozycjach pośrednich pokrętła czujesz różnice? 

Napisano (edytowane)
11 godzin temu, durnykot napisał:

A propos- jaki masz tłumik?

ABS+

11 godzin temu, durnykot napisał:

Czy na pozycjach pośrednich pokrętła czujesz różnice? 

Na skrajnym położeniu jest brak ugięcia, a później wydaje mi się że przekręcając pokrętłem nie widać większej różnicy

Edytowane przez Krzysiek85
Napisano

A jeszcze jedno pytanko... Przed rozkręceniem należy ustawić pokrętło na górze maksymalnie w prawo (czyli bez blokady ugięcia) a jak ma być ustawiony tłumik odbicia (niebieskie pokrętło od spodu)? Czy ma to jakieś znaczenie?

  • Mod Team
Napisano

Wszystkie tłumiki muszą być w pozycji OPEN.

23 minuty temu, Krzysiek85 napisał:

Czy ma to jakieś znaczenie?

Ma. Tłumik w innej pozycji niż OPEN może ,mimo zalania olejem , zostać zapowietrzony.

  • 2 tygodnie później...
Napisano
W dniu 15.12.2019 o 10:10, durnykot napisał:

Ważne są parametry oleju , a nie marka. 

Z drugi strony- jeśli nie ruszałeś tłumika, a problem pojawił się podczas małego serwisu, to wymiana oleju nie musi rozwiązać problemu. 

Jednak opisany problem:

może sugerować zapowietrzenie tłumika.

Czy na pozycjach pośrednich pokrętła czujesz różnice? 

W moim Marvelu Pro jest ABS+ . Bez powietrza ugina się na max. Z ustawionym prawidłowo ciśnieniem jestem w stanie ugiąć go na ok.80mm (przy skoku 100mm). Blokada działa, ale w pośrednich ustawieniach nie widzę różnicy.

Jak odpowietrzać tłumiki?

  • Mod Team
Napisano
15 godzin temu, beskidbike napisał:

Z ustawionym prawidłowo ciśnieniem jestem w stanie ugiąć go na ok.80mm (przy skoku 100mm).

Sprawdzałeś "na sucho" w domu czy w czasie jazdy? Jeśli "na sucho" to nie jest to miarodajny wynik, bo nie osiągniesz odpowiedniej siły i przyśpieszenia ( prędkość ugięcia). Z drugiej strony wykorzystanie pełnego skoku w amorku do XC nie musi być super ważne. 

Jeśli w czasie jazdy to może to być efekt:

- za dużej ilości oleju w tłumiku

- za dużej ilości oleju w dolnych goleniach

- ustawienia tłumika .

W ABS zapowietrzenie tłumika powstaje w momencie wkładania tłumika do komory ,gdzie obwód tłumienia ( czerwone pokrętło dla tłumika kompresji, niebieskie dla tłumienia powrotu ) nie jest w pełni otwarty ( powietrze w portach nie jest wypchane przez olej ). Efektem może być bardzo ograniczone wykorzystanie skoku i wczesna blokada ,co moze doprowadzić do uszkodzenia shimów ( blaszki regulujące przepływ oleju ).

Napisano

Wydaje mi się że przy serwisie zrobiłem wszystko prawidłowo. Tylko dalej nie odczuwam różnicy pomiędzy ustawieniami kompresji. Jest pełna blokada, a potem na każdym innym ustawieniu wydaje się pracować tak samo. Różnica powinna być w progresji twardości, czy odporności na pompowanie-pedałowanie? Bo sam już nie wiem...

  • Mod Team
Napisano

Na sucho nie odczujesz różnicy w działaniu platformy, a przynajmniej w pierwszej połowie ustawień. Regulacja wolnej kompresji ( czerwone pokrętło ) dotyczy tego , co napisałeś:

W dniu 31.12.2019 o 12:12, beskidbike napisał:

odporności na pompowanie-pedałowanie?

Można na nią wpływać zmieniając wewnętrzne ustawienia tłumika.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...