JWO Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 Właśnie przymierzam się do montażu hamulców w swoim składaku (to ostatnia rzecz do montażu ) i zacząłem się zastanawiać po której stronie powinny być klamki do hamulców. W obydwóch rowerach które mam w domu (made and bought in China), przód po prawej (jak w motocyklu), tył po lewej stronie. Ze względów praktycznych (w nowym rowerze mam napęd 1x11), byłoby dobrze mieć przedni hamulec z lewej strony. Jak przejrzałem internety to okazuje sie ze w RP przód jest przeważnie po lewej stronie :). Z drugiej strony, używanie dwóch rowerów z odwrotnymi hamulcami nie może być wygodne. Jako że nigdy nie używałem klamkomanetek, ciężko mi ocenić, czy hamowanie i zmiana przełożeń w tym samym czasie jest wygodna. Przy shiftgripie nie jest.
Dokumosa Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 Europa kontynentalna i hameryka mają przód z lewej tył z prawej.
TheJW Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 2 godziny temu, JWO napisał: Jako że nigdy nie używałem klamkomanetek, ciężko mi ocenić, czy hamowanie i zmiana przełożeń w tym samym czasie jest wygodna. Przy klamkomanetkach Shimano może być wręcz niemożliwa... Jeżeli mowa o szosowych oczywiście.
abdesign Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 Dobrze że użyłeś słowa "może" bo nie ma z tym żadnego problemu.
JWO Napisano 12 Grudnia 2019 Autor Napisano 12 Grudnia 2019 Tak, to Shimano GRX. Wszędzie podają jako zaletę ze klamkomanetka pozwala na kontrole przerzutki podczas hamowania.
Gość Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 32 minuty temu, TheJW napisał: Przy klamkomanetkach Shimano może być wręcz niemożliwa... Tak jak wspomniał @abdesign, jest z tym jakiś problem? Na początku mojej przygody z szosą, zdarzało mi się zahamować przy zmianie biegu. Zresztą ostatnio rozkładałem taką manetkę i nie kojarzę żeby te dwa mechanizmy ze sobą kolidowały. Co do stron, to hamulec tam gdzie obsługa danej przerzutki. Nie wyobrażam sobie hamować przodem, tam gdzie zmienia się biegi z tyłu. Swoją drogą, brzmi to nawet lekko niebezpiecznie.
TheJW Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 Shimano w szosowych klamkomanetkach od dawna ma jeden problem - jak dźwignia jest wychylona lekko w bok, nie zrzucisz biegu cynglem. O to mi chodziło. A przy hamowaniu nie trudno o wychylenie mechanizmu w bok. Poza tym - kto zmienia biegi w czasie hamowania albo hamuje w czasie zmiany biegów? Chyba muszę iść na jakiś kurs jazdy na rowerze.
abdesign Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 24 minuty temu, TheJW napisał: kto zmienia biegi w czasie hamowania albo hamuje w czasie zmiany biegów? To pierwsze? Odruchowo bezwiednie raz na jakiś czas - wszyscy - Ty też , celowo... bardzo wiele osób. To drugie - celowo - nikt, ale... też wszyscy jak im podczas zmiany przed nosem wyskoczy "akcja kotwica".
JWO Napisano 12 Grudnia 2019 Autor Napisano 12 Grudnia 2019 Ja tak robię. Przed skrzyżowaniem hamuje i zmieniam na mniejsze przełożenie, żeby było gotowe jak zapali się zielone. Zawsze przy zwalnianiu dobrze jest zredukować,
TheJW Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 Ja się nie znam, ja tylko jeżdżę na rowerze...
kazafaza Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 @JWO: ustaw tak, jak Tobie jest wygodniej i do czego jesteś przyzwyczajony. Ja zmieniłem swoje heble około 20 lat temu na prawa-przód, lewa-tył gdy zdawałem prawko na motor. Jeśli takie ustawienie nie jest Ci obce a wręcz pasuje to pozostań przy nim. A zawsze w przypływie wolnego czasu lub nudy możesz zmienić celem testu... Pamiętam za to jak raz koleś chciał sobie dla jaj wypożyczyć mój rower bez pytania. Widok jego krwawiącej japy bo upadku był dziwnie satysfakcjonujący...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 12 Grudnia 2019 Mod Team Napisano 12 Grudnia 2019 TheJW Masz przekładnię planetarną, czy co, że nie redukujesz podczas hamowania
TheJW Napisano 12 Grudnia 2019 Napisano 12 Grudnia 2019 Redukuję przed hamowaniem, żeby po jego zakończeniu móc ruszyć z kopyta - po ostrym zakręcie na przykład. ...i z doświadczenia mogę powiedzieć, że to działa. Oczywiście pomijam tu wszystkie sytuacje awaryjne, bo tych nie sposób przewidzieć w żadnych okolicznościach.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.